Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Deplacement - tillverkarens uppgift vs. verkligt?

Rekommendera Poster

Hej

 

När jag köpte båten för 2 år sedan hade jag ingen tanke på hur sann deplacement värdet var men nu när jag planerar långfärdssegling och skall byta stående rigg som proaktiv åtgärd har jag börjat fundera på olika viktuppgifter som jag kommit över.

 

På min "nya" båt (17 år gammal) skiljer det 12% mellan tillverkarens första uppgift till tillverkarens senaste uppgift och den senare vikten är vikt för lastbilstransport (tomma tankar, ingen packning, ingen mast, inga segel).

 

På min förra båt skilde det 11% mellan Hanse varvets prospekt och systerbåt som vägdes (för att söka seglingshandikap).
 

Googlade lite granna och på den här web sidan finns det exempel på 40% tyngre båt med fulla tankar och packning för flera års segling jämfört med deplacement i båtspecifikationen

http://www.oceannavigator.com/January-February-2003/True-Displacement/

 

Hur vanligt är det att tillverkarens deplacement (~vikt) skiljer stort mot verklig vikt?



 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju äldre båt, dess vanligare är det att det skiljer sig. 70-talsbåtar är som regel 10-20% tyngre än konstruktionsvikten, till det kommer alla prylar man släpar med sig. 

 

Vill du veta exakt vikt kan du ju väga den egna båten, först då vet du med säkerhet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att majoriteten av segelbåtar väger 10-20% mer än vad konstruktionsspecen visar dvs vad som står i varvets datablad, mitt troende ligger i linje med  oceannavigator.com web-sidan.

 

Jag har fått  vägd vikt för en systerbåt så jag har kunnat räkna ut trolig jordenruntseglar deplacement. Om mitt påstående stämmer är vår båt inte ensam om att ha en riggberäkning baserad på 10-20% lägre deplacement än det faktiska.

 

Hade varit intressant att få höra vad andra båtägare har för erfarenhet avseende verklig  deplacement/vikt vs varvets datablad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...