Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mariajorgensson

Eldriven båt - finns det?

Rekommendera Poster

37 minuter sedan skrev raol:


Jag gillar också luftskepp, men det är framför allt en egenskap som gör dem besvärliga och faktiskt skadliga, och det är behovet av en effektiv och säker lyftgas.

Fyll dom med vacuum!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

Fyll dom med vacuum!

Mackey

Intressant "omvänd bevisföring"....😁

Vacuum fyller man inte, man suger ut det som finns där innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju bara löjligt när du skriver saker som "sol och vind kan vi räkna bort". Det är ju inte sant, utan tramsargument som kärnkraftslobbyn använder.
Hur mycket extraproduktion måste tillföras om ett kärnkraftverk plötsligt tas ur drift, tror du? Jämför det med att det är lite dålig vind eller mulet. För de sällsynta tillfällen när det på allvar är dålig produktion i de ickefossila/kärnkraftsfria systemen så får man ta till reserver eller i värsta fall ransonering. Med en kraftig utbyggnad blir det så sällsynt att det är försumbart.

Hellre än att använda överskottsenergi för att tillverka bränslen till direktanvändning i fordon bör man producera samma bränsle för användning i elkraftverk. Det är ett bättre sätt att ta tillvara produktionsöverskott, t ex när det blåser bra och solinstrålningen är god.


Elbilen har så många fördelar jämfört med bränslebilar att jag har svårt att se hur bränslebilar i tätorter har nån framtid. För den lilla andel svenskar som bor i glesbygd kan bränslefordon få finnas kvar, men inom tätbebyggda områden är ett förbud mot bränslefordon (eller åtminstone "geofencing" med eldriftstvång för hybridfordon) ett måste framöver. Man tar bort lokala utsläpp av allehanda hälsofarliga gaser och partiklar, och man eliminerar en stor del av bullret (som faktiskt dödar indirekt!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Det blir ju bara löjligt när du skriver saker som "sol och vind kan vi räkna bort". Det är ju inte sant, utan tramsargument som kärnkraftslobbyn använder.

Njae, tänk först och skriv sedan...

Några ledtrådar...

  • Hur starkt lyser solen i Sverige på vintern och hur länge?
  • Hur mycket brukar det blåsa när det isande kalla högtrycket ligger fast över Sverige?
21 minuter sedan skrev raol:

Hur mycket extraproduktion måste tillföras om ett kärnkraftverk plötsligt tas ur drift, tror du? Jämför det med att det är lite dålig vind eller mulet. För de sällsynta tillfällen när det på allvar är dålig produktion i de ickefossila/kärnkraftsfria systemen så får man ta till reserver eller i värsta fall ransonering.

Lika mycket som tas bort, och det måste göras blixtsnabbt för annars havererar kraftförsörjningen.

 

Jo det är ju just dessa reserver jag talar om, dessa måste finnas om vi inte ska ha ständig ransonering sller täcka hela Sveriges yta med vindkraftverk.

 

Jag är inte på något vis negativ till vindkraft. Vi äger sedan många år andelar som räcker till uppvärmningen av vår bostad, men varken sol eller vind kan funka som baslast. En fördel med batteribilar är att de kan bidra med baslasteffekt till kraftnätet tex. när solen går i moln.

 

21 minuter sedan skrev raol:

För de sällsynta tillfällen när det på allvar är dålig produktion i de ickefossila/kärnkraftsfria systemen så får man ta till reserver eller i värsta fall ransonering. Med en kraftig utbyggnad blir det så sällsynt att det är försumbart.

Låter rätt likt Tage Danielssons monolog om sannolikheten för ett kärnkraftshaveri.

 

33 minuter sedan skrev raol:

Elbilen har så många fördelar jämfört med bränslebilar att jag har svårt att se hur bränslebilar i tätorter har nån framtid. 

Det finns absolut miljöfördelar med elbilar i tätorter, men även annat dödar.

Hur många tror du tillverkningen av solceller dödar?

Lite kuriosa är att olyckorna har visat sig ökar med elbilar eftersom de som cyklar och går inte hör när bilarna kommer.

 

Den som lever får se hur det blir, problemet med mänskligheten kanske redan har löst sig även om det tar några år till "total extinction".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Dieselmotor 40 - 45 %

Visst, i extrema fall men aldrig i fordon.

På 70-talet extraknäckte jag som provningsingenjör på Lindholmen Motor AB, det var en 1000 timmars test av en Pielstick medelvarvsmotor. Runt 6000hk om jag minns rätt. Med vattenbroms (samtidigt som det var energikris och halva Gbg var nedsläckt).

Motorn gick fullt belastad, 100%. Vi mätte mycket noggrant uttagen effekt och bränsleförbrukning. Vi låg strax över 40% i verkningsgrad. Avslutningsvis körde vi med lägre belastningar, verkningsgraden sjönk rejält, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt men ner mot 30%.

Efter det har man fått upp verkningsgraden några procent och ytterligare en del om man kan utnyttja värmen. Förr fanns det fartyg med avgaspanna som då höjer totalverkningsgraden.

I fordon tar man i medeltal ut långt under maxeffekt, kanske 25%. Lägg därtill kallstarter, korta körningar mm. Min motor i båten har 28hk, en gissning är att jag tar ut knappt 10hk normalt

Värmekraftverk med mottrycksturbiner där man tar ut en del i form av el från generatorerna och resten som fjärrvärme hamnar på närmare 80% verkningsgrad vilket kan ökas ytterligare genom att utvinna mer energi ur rökgaserna med värmepumpar.

Dessa kraftverk kan eldas med skogsavfall mm precis som många fjärrvärmeverk.

Fördelen med dessa kraftverk att de ska köras när det är kallt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Kul, det har jag också gjort, som projektledare i åtta år. Kanske på samma franska företag?

Vi arbetade med en lite mer omfattande strategi och bytte ut en hel del äldre utrustning (pumpar, fjärrvärmeväxlare, ventilationsaggregat, mm.), kompletterade med nya ventilationssystem och värmesystem etc. Siktet var inställt på större fastighetsbestånd så riskerna spreds lite mera än om man "bara" förbättrar ett hus och så kunde man ta lite från karusellerna för att snygga till gungorna och förbättra möjligheterna för driftorganisationen att ägna sig åt underhåll istället för akuta utryckningar..

Typisk besparingsmöjlighet;

  • Förskolor, skolor, äldreboenden sporthallar och publika lokaler, 30 - 40 % besparing.
  • Kontor och bostäder 15 - 25 % besparing.

Tycker mig minnas ett rekord på 58 % kostnadsbesparing, men minns inte i vilken typ av lokal. Kanske var det ishallen som vi sparade nästan 1 GWh/år i.

 

Dessvärre är de största besparingarna på fjärrvärmesidan så det ger inte så stor potential för att ladda elbilar, men det minskar definitivt utsläppen av CO2. Därmed fortsätter utsläppen, men i lägre omfattning.

 

Det kan jag förstå, men samtidigt måste vi ju bli av med CO2-överskottet ur atmosfären och ett sätt är ju att stoppa tillbaks den flytande koldioxiden där den kommer ifrån. Det är rätt stora mängder vi talar om så det är inte realistiskt att bygga någon form av lager...

 

Tekniken finns och fungerar och jag har sett en kostnad på € 50/ton CO2 för infångning, transport och lagring. Jag har inte sett något om hur mycket energi som åtgår.

 

Man kan också tillverka nytt bränsle av CO2 vilket också kärver energi, men framför allt blir man inte av med någon CO2.

 

Mackey

Det är nog samma franska företag. Kul med kollegor som dyker upp här och där :-)

Visst, vi gör också åtgärder i olika grader. Vanligast är att byta från tvåhastighetsmotorer till frekvensomvandlarstyrning och att sätta till värmeåtervinning där sådan inte finns, bygga om till kanaltrycks eller luftmängdsreglering och så vidare. Dessutom tillkommer vad man kan göra på fastigheter där man har problem med inomhusluftproblem.
Visserligen minskar inte inbesparingar i fastighetsmassan på CO2-utsläppen från trafiken men för helheten måste man reducera på alla områden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt oss respektera TS och återgå till ämnet 🙂

Har i dag besökt Helsingforsmässan. Det var beklagligt klent med eldrift. Visst, roddbåtar av finsk insjömodell med en solpanel, ett batteri och liten trollingmotor fanns det flera stycken,

Det närmaste körklar riktig eldriven båt som kunde köpas över disk var Terhis 4 meter långa Terhi 401 C med en Torqeedo 10, ett monumentalt batteripack (4 st) och två laddare. Blir troligen ingen storsäljare, dryga 24000 € för en fyrameters sturpulpetare med den setupen...

Bara båten ter sig billig i sammanhanget, 2450 €. Motorn 8600 €, batteripacket 11960 €..

 

elterhi.thumb.JPG.0085de79fd148a75219627d8f1932221.JPG

 

För den som vill elektrifiera sin snipa fanns Bellmarines lösning. Vattenkyld elmotor klar att sätta in i snipan. Finns i effekter mellan 1,5 kW och 25 kW. Killen i montern kunde inte ge någon exakt prisuppgift men ett komplett körklart paket lär vara en liten aning dyrare än en motsvarande dieselmotor med allt som behövs för en sådan, avgassystem, tank osv.

bellmarine.JPG.fc8290f87ebdfcd2933160d6fc4651e2.JPG

 

Hade hoppats få se någonting mer seriöst som tex Q-yachts

båt men den var inte utställd.

 

PS

Helsingforsmässan pågår ända fram till nästa söndag, finns mycket annat kul att se också...

Båtmässan i Helsingfors

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att det kunde vara kul att ta en tripp till Helsingfors och gå på båtmässa, men hittar inte mycket information på svenska.

 

Tror du det funkar att gå på mässan som svensktalande?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Tänkte att det kunde vara kul att ta en tripp till Helsingfors och gå på båtmässa, men hittar inte mycket information på svenska.

 

Tror du det funkar att gå på mässan som svensktalande?

 

Mackey

I de flesta montrarna finns det åtminstone någon som pratar svenska. Jag var där för att göra ett reportage för en finlandssvensk tidning och intervjuvade på svenska där det bara gick. Endast på ett par ställen på tillbehörsavdelningen och fiskeavdelningen fick jag ta till finskan. Båtvarven och deras försäljare är i allmännhet tvåspråkiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finland är väl officiellt tvåspråkigt även om många inte vill eller kan prata svenska.

Sverige är enspråkigt vilket inte alltid märks när man tex ska köpa pizza.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste numret av "Trossen" skriver en man om sin lösning. Om jag kommer ihåg rätt så var det en Gullholmensnipa med en motor på 10 W, 12 st. 6V-batterier (?). På detta kunde han köra 7-8 timmar i 4-5 knop, som han räknade som marsfart. I dörjefart trodde han kanske det dubbla. Han hade laddningsmöjligheter på bryggan, och använde båten till både övernattning och hummerfiske. Intressanta erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja,

en liten elsnurra på 30A/360W kan kanske driva en sådan båt i 3-4 knop.

6V batterierna kanske var Trojan T-105 a 225Ah?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar bli alltmer övertygad om att batterier för att lagra energi för att driva fordon är en parentes i utvecklingen. Elstolpar på bryggorna med total kapacitet för att möta behovet, individuella elmätare? Eluttag i områden med flerfamiljshus, höghus i stadsbebyggelse? Många sladdar blir det om man ska undvika köer till laddstationerna. Och så ska elen produceras. Och överföras mellan regioner vilket kräver massiv utbyggnad av elnät. Hur klarar man det i tättbefolkade områden i Asien?

Tror på vätgas + bränsleceller, gasen kan produceras där det finns tillgång till el, behöver inte ha kontinuerlig elförsörjning, kan alltså nyttja vind/solel. Kan transporteras och tankas ungefär som dagens bränslen. Genererar el utan utsläpp.

Det börjar röra på sig, men långsamt

http://www.vatgas.se/2019/02/08/kina-flyttar-subventioner-fran-batterier-till-vatgas/

 

Även Toyota

https://www.toyota.se/nya-bilar/mirai/infrastruktur.json

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vätgas har väldigt många problem. Stora energiförluster i hantering, svårlagrat, utrymmeskrävande (utomordentligt låg energidensitet för ett bränsle), extremt brandfarligt/explosivt. Absolut inget man vill ha i fordon storskaligt.

Däremot kan vätgas fungera bra som energilagring vid produktionsanläggningar, för att jämna ut energiproduktion både över dygnet och över längre tid, och också för att kunna ta vara på överflödig produktion när tillgången är god men efterfrågan är låg. Underjordiska tankar kan göras säkra på ett helt annat sätt, och där är platsineffektivitet inte heller nåt större problem.

Men som energitransportör är vätgasen poänglös och ineffektiv. Där är elen oslagbar, utan jämförelse, särskilt som den inte kräver fysisk transport i tankbil eller tankfartyg. När man väl har ett eltransportnät så är transporten fixad.

De flesta elfordon med batterier laddas nu primärt i hemmet under natten, och så kommer det sannolikt vara även framöver.

Batterier blir bättre och bättre. Det kanske verkar gå långsamt, men blickar man bakåt ser man att det har hänt en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Absolut. En Vega behöver 1,3hk för att klara 5 knop. Låter trovärdigt. Ett 10 kWh batteri (50papp) klara räcker för 50 M. i bästa fall. Men borde räcka för de flesta som sällan står ut med mer än några timmars motorgång....

De flesta elmotorer kan överbelastas, fyrdubbel effekt under någon minut.

Säg att 3 hk/2kWh skulle vara lagom i en Vega.

---

En sak är nog väldigt sann för framtiden. El, är en gemensam nämnare om man inte har väldigt stora effekt behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...