Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Torgny-3055

Manlucka bränsletank

Rekommendera Poster

Hej är det någon som har monterat. En manlucka på sin bränsle tank. 

Mvh Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej men jag tog upp ett 40-50mm hål i skittanken. Gick inget vidare först men med fräsch hålsåg, skärolja och tålamod så gick det. Skulle kunna tänka mig att man kan gör ett lite större hål på samma sätt i dieseltanken. Det som skiljer är explosionsfaran men det kan man lösa genom att fylla luftutrymmet med tex CO2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en dieseltank är det bra att hugga in...

Flampunkten - den lägsta temperatur vid vilken en vätska avger tillräckligt mycket brännbar ånga för att en blandning av ångan och luft ska kunna antändas - är mer än 60 C för diesel.

 

Är det en bensintank så låt bli eller vänta till bränslet är kallare än cirka -25 C, äh, låt bara bli oavsett temperatur.

 

Skyll inte på mig om det smäller... 🙂

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Torgny-3055:

Finns det någon som har monterat en manlucka på sin bränsletank?

Vad är syftet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Torgny-3055:

Hej är det någon som har monterat. En manlucka på sin bränsle tank. 

Mvh Torgny. 

35 minuter sedan skrev Baxlaget:

Vad är syftet?

 

Gissningsvis vill Torgny-3055 ha en manlucka... 🙂

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jeg gjort i min Nidelv 24. Jeg har en 90 liters dieseltank av 6 mm (?) aluminium der jeg brukte en stikksag. Båten er fra 1980, og jeg ville sikre meg at det ikke lå "dieseldyr" eller noe annet uønsket i tanken. Jeg tømte tanken først for å kunne se best mulig og evt tørke opp. Diameteren på hullet er 120 mm. Jeg gjenget opp utenfor hullet med 6 mm gjenger og skrudde inn syrefaste (A4) bolter fra baksiden. Brukte også gjengevæske. Jeg hadde en klar plexiglassplate jeg skar til og tettet med korkpakning som jeg også skar til. Festet tilslutt med låsemuttere. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:

Är det en dieseltank är det bra att hugga in...

Flampunkten - den lägsta temperatur vid vilken en vätska avger tillräckligt mycket brännbar ånga för att en blandning av ångan och luft ska kunna antändas - är mer än 60 C för diesel.

 

Är det en bensintank så låt bli eller vänta till bränslet är kallare än cirka -25 C, äh, låt bara bli oavsett temperatur.

 

Skyll inte på mig om det smäller... 🙂

 

Mackey

Jag har för mig att jag hört att flampunkten har ändrats för diesel, är det 60° före eller efter inblandning av olika saker i dieseln.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkerligen ganska ofarligt att ta hål med en hålsåg, inga gnistor och ingen glöd om man är frikostig med skäroljan.

Inert gas används i många sammanhang för att eliminera explosionsrisken, dessutom slipper man nedfallande spånor om man håller ett svagt övertryck.

Alternativet är ju att tömma tanken och fylla med vatten. Sen ska ju tanken städas men då har man ju ett fint hål att jobba.

Såga går ju också men det blir nog en del skräp i tanken.

En granne jobbade med att såga ner villatankar för eldningsolja. De städade tanken ordentlig och såga ner. Men de hade ju en ordentlig manlucka för att komma åt att städa och framförallt var det vanligt järn.

Att skära ner med gas var tydligen inte att tänka på av säkerhetsskäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar. 

Ska rengöra tanken. Har fått svart klegg I styrbordstanken. Har haft i medel som dödar alla bakterier. Tråkiga är att det är 250l I tanken som måste renas. Tanken ska tvättas ren. Ska också serva 11 spridare nya nålar och fjädrar. 

Dynorna ska kläs om nu blir inte allt helvitt. Jobbet får Bil och marintextil I Linköping göra. Nu blir det hål i plånboken 😀

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte skall ha jättestor öppning kan man enligt tillverkaren (mekanisk verkstad i Malmö) montera denna på kortsida som jag gjorde. Inte helt enkelt annars med tank utformad som en tunna. Hålsåg funkade men det kräver sin maskin att orka igenom. Tömde och damsög spån efteråt men det har funkat sedan montaget 2015.

20151019_170801.jpg

20141019_102544.jpg

20151019_170746.jpg

Manlucka rostfri 150mm.png

Redigerad av MatsHansson
felstavat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...