Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Geosafe reläutgång och värmare

Rekommendera Poster

Börjar med att be om överseende: jag är ingen fena på el, så därav frågorna. Men man kan lära sig, eller hur?

 

Geosafe-larmet har ju en reläutgång som man t ex ska kunna använda för att starta en värmare. Hur kopplas det rent praktiskt? Jag fattar så mycket som att ett vanligt relä kopplas till utgången, men hur kopplas sedan reläet mot värmaren? En hyfsat modern värmare har ju separat kontrollpanel och går väl inte igång så fort man matar spänning via ett relä? Har förstått att några av er gjort den här installationen, bl a @bhemac tror jag?

 

Vad jag ytterst är ute efter är att slippa de svindyra GSM/fjärrstyrningsmodulerna som Eber, Webasto etc säljer som tillbehör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kopplar in ett vanligt bilrelä mellan blå kabel och plus på batteriet.

Den slutande kontakten på relät kopplas parallellt med "On knappen" på värmaren. Det är säkert olika beroende på värmare. Min Wallas 1800 hade en hembyggd startautomatik så det var enkelt.

Berätta vilken värmare så kan säkert någon berätta var den kopplas in.

Jag hade fö ett tidrelä som gjorde att värmaren bara gick i två timmar. Bra om man glömmer.

 

Passa på och koppla in en nivåbrytare mellan vit och batteri plus så får du larm om båten håller på att sjunka.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min värmare, Vebasto, skall ALLTID ha spänning för att efterkylningstermostaten behöver det. (Den som kör fläkten efter att elden slocknat i värmaren) Jag tror detta gäller generellt för alla värmare.

Jag kopplade in en fjärrstyrning så att den ger signal in på samma ledning som rumstermostaten och i serie med denna.

Värmaren startar och kör på kommandot från mitt SMS, efter att tempen kommit upp i termostatens inställda bryter den och värmare stannar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev sniparn:

Jag kopplade in en fjärrstyrning så att den ger signal in på samma ledning som rumstermostaten och i serie med denna.

 

Smart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Du kopplar in ett vanligt bilrelä mellan blå kabel och plus på batteriet.

Den slutande kontakten på relät kopplas parallellt med "On knappen" på värmaren. Det är säkert olika beroende på värmare. Min Wallas 1800 hade en hembyggd startautomatik så det var enkelt.

Berätta vilken värmare så kan säkert någon berätta var den kopplas in.

Jag hade fö ett tidrelä som gjorde att värmaren bara gick i två timmar. Bra om man glömmer.

 

Passa på och koppla in en nivåbrytare mellan vit och batteri plus så får du larm om båten håller på att sjunka.

 

Tack för smarta tips alla. Ingen värmare installerad än (se separat tråd) men jag funderar på en Planar. I annat fall är det nog jämnt skägg mellan övriga tre stora märken, jag får söka reda på andra trådar för att reda ut köptips där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Brunnsviken:

 

Tack för smarta tips alla. Ingen värmare installerad än (se separat tråd) men jag funderar på en Planar. I annat fall är det nog jämnt skägg mellan övriga tre stora märken, jag får söka reda på andra trådar för att reda ut köptips där.

 

För framtida info: att Läsa Den Fina Manualen funkade även för Planar. Teplostar beskrev tydligt hur det funkade med elschema. http://www.teplostar.se/wp-content/uploads/2016/05/Installation-Planar-ENG.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bJag bifogar ett kopplingsschema på ett vanligt (växlande) standardrelä.

85 och 86 är anslutningarna till manöverspolen. man brukar koppla 85 till minus, och 86 till manöverspänning, men det gör inget om man skiftar dessa.

30 är ingången, batterispänning, i ditt fall från batteri eller en central terminal/säkringsdosa som har spänning även då huvudbrytaren är avstängd, kanske samma säkring som värmarens manöverspänning i övrigt.

87 är utgången, hit koppar du, som redan föreslagits, in värmarens on/off knapp, eller då manöverspänningen till termostaten.

 

Observera att den kan finnas flera "87", om det finns en 87b är det en utgång som ger spänning då relät inte är aktiverat, då finns det en 87 och en 87b, alltså ett växlande relä. Relät i schemat ser ut så.

 

Det kan finnas två 87:or, också, alltså två utgångar, spelar ingen roll vilken av dessa du använder, sådana relä brukar användas till extraljus på bilar. Relät i figuren är ett sådant.

 

Du borde ju kunna koppla in 30 och 87 på reläet direkt parallellt med anslutningarna på termostatpanelens on/off-strömbrytare.

Här skall det ju finnas "alltid spänning" alltså en kabel som inte passerar huvudströmbrytaren, det är ingången, och den andra kabeln är då manöverspänning till värmarens startfunktion.

 

(Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat 😏)

 

 

image_zpsbfccad2d.jpg

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fantastiskt utförlig förklaring @Georg_Ohm! Sådana som du gör att man återvänder till MG. Nu är det bara att börja koppla, tids nog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Tack för fantastiskt utförlig förklaring @Georg_Ohm! Sådana som du gör att man återvänder till MG. Nu är det bara att börja koppla, tids nog.

Tack för det!

Jag ser nu att jag skrev litet fel, det framgår ju av schemat att utgångarna heter 87 och 87a och ingenting annat.

 

Det finns få saker, tycker jag, som uppför sig så logiskt och konsekvent som elektronerna i ett elsystem, i alla fall när det gäller likström och likspänning.

Något som jag läst någon annanstans är att alla värmare idag är förberedda på "fjärrstart" alltså att startas från larmenhet eller annan liknande enhet som kan ta emot sms eller andra digitala meddelanden och starta värmaren via ett  via ett relä eftersom larmenhetens utgång inte tål att belastas med den relativt höga strömmen själva värmaren behöver, men det gör relät.

 

Om du vill lära dig mer om relä så läs gärna svenska Wikipedias artikel om sådana.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om du redan har Geosafe. Men om du köper en Planarvärmare som jag har gjort så kan jag rekomendera denna 1436kr:

https://autovarme.se/se/shop/product/375-modem-lv-assy-at0005

Inte så dyr som dom övriga värmarmärken.

 

Funderar om jag ska köpa en själv.

 

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev patrikflink:

kan jag rekomendera denna 1436kr:

Men inget larm?

 

Själv avslutar jag SMS grejerna och kör allt via 3/4G - WiFi istället, både billigare och säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Men inget larm?

 

Själv avslutar jag SMS grejerna och kör allt via 3/4G - WiFi istället, både billigare och säkrare.

Det var ju inte LARM TS ville ha.

Han vill styra värmaren utan att köpa svindyra GSM/fjärrstyrningar och tror att dom kostar massor.

 

Sen länkade jag fel, menade denna: https://autovarme.se/se/shop/product/374-modem-simcom-assy-3465 för 1101kr.

Bifogar manual: https://autovarme.se/storage/app/media/uploaded-files/SIMCOM_Bruksanvisning.pdf

 

Är appstyrd och fungerar till Andoid/Äpple och passar just Planar och kostar inte mycket.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Det var ju inte LARM TS ville ha.

Vet vi det? Skitsamma, larm är inte fel att ha. I sin  enklast form för att larma för hög länsnivå och låg batterispänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev patrikflink:

Nu vet jag inte om du redan har Geosafe. Men om du köper en Planarvärmare som jag har gjort så kan jag rekomendera denna 1436kr:

https://autovarme.se/se/shop/product/375-modem-lv-assy-at0005

Inte så dyr som dom övriga värmarmärken.

 

Funderar om jag ska köpa en själv.

 

 

Inte investerat ännu. Det enda som på pappret irriterar mig med Planar är att de digitala kontrollpanelerna är så jäkla fula, drar ner utseendet på instrumenteringen rejält. Funderar på att i så fall skaffa kontrollen med liten ratt istället mest för att den är diskretare.

 

Angående sms-styrningen så verkar det nästan mer prisvärt med t ex en geosafe iom att den klarar mer. Det man tappar är förstås detaljstyrningen av alla parametrar i Planar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Men inget larm?

 

Själv avslutar jag SMS grejerna och kör allt via 3/4G - WiFi istället, både billigare och säkrare.

 

Det skulle jag också gärna göra, men jag tycker att många 3G/4G-grejer är för dyra fortfarande.

 

Vad har du för typ av installation, menar du t ex att ha en 4G-router permanent i båten och koppla saker till den?

 

En irriterande sak med Buster Q är att den har 3.5G inbyggt men det går inte att koppla in sig på hur som helst. Annars hade saken varit biff. Enligt elschemat finns inkoppling förberedd för C-Pod men deras sensorer är helt sjukt dyra så det kommer inte på fråga. Att Wallas Q-förberedda värmare kostar 20 000 spänn gör en inte gladare. Hemb(r)yggda lösningar bättre 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Vad har du för typ av installation, menar du t ex att ha en 4G-router permanent i båten och koppla saker till den?

 

Huawei-E8372h, jag köpte den på eBay <400kr. Finns säkert fler.

Till den kopplar jag via WiFi tex Netatmo väderstation, flera Sonoff brytare. Fungerar kalas med ca 5Ah förbrukning per dygn. (det är vad en 15W solpanel ger under sommaren)

Sonoff finns HÄR.

Sonoff SV är lämplig att styra värmaren.

Appen har lite finesser som tex att man kan ställa in så att när man trycker på knappen så går värmaren X antal timmar. Kostar 99 kr.

Köp samtidigt en Sonoff S26 brytare för 230V. Kul att leka med hemma. 159kr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med wifi i båten är att det finns MASSOR av BILLIGA produkter att köpa. Typ en skit-kamera för 300 spänn, det kan man hitta ibland. Då kan man lätt kolla hur båten mår utan knepig installation (för just kameran i alla fall). Det öppnar också för helt nya användningsområden. Vill man läsa av nåt särskilt instrument i båten, typ kolla nivågivaren i tanken, kan man kosta på sig att rikta en kamera mot denna. 

 

Vilket år som helst nu ska jag också skaffa wifi i båten...om inte datakorten blivit så dyra nu...

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

Vilket år som helst nu ska jag också skaffa wifi i båten...om inte datakorten blivit så dyra nu...

 

Smart, om du frågar mig.

Operatörerna vill sälja data, det påstås vara lönsamt för dem. Troligen kommer surfen också bli billigare med tiden. Dessutom blir det inga datamängder. Mina Sonoff och Netatmo förbrukar ca 0,3 GB per månad.

Jag delar min surf i telefonen med ett extra kort, 69kr/mån.

Sen har jag Net1 som för mig har fungerat väldigt bra men som jag ska utvärdera mer i sommar.

Kostnaden ligger på 70-80kr/månad. Lite svårt att acceptera, året runt. Men man vänjer sig ganska snabbt och att ha kontakt med båten året runt.

Till sommaren hoppas jag få upp en rörlig kamera i aktern. Kolla förtöjningarna hemmifrån...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att routern TP-Link TL-MR3420 håller på att utgå, Passa på att köp, kostar drygt 350 kr vilket är det kanonpris. 

Det är alltså en WiFi router med inbyggd switch och fyra ethernetportar + en WAN-port, går på 12V. 

För mobil uppkoppling krävs också ett USB-modem som kostar några hundra.

Huawei E3372H-153 är ett bra modem. Har uttag för extern antenn vilket kan vara en stor fördel om man har lite avstånd till masten. Kostar >500kr.

Modemet ansluts med USB kabel till routern. Avståndet är max 5m, behöver man mer kan man använda en aktiv USB-kabel. På en segelbåt kan man då få upp modemet till tex spridarna. Jag körde mitt i en stolpe 2m över däck och med extern antenn. Väsentligt mycket högre signalstyrka och därmed också högre fart jämfört med placering i salongen. 

Det finns även ett antal routers med inbyggda modem men då kan man inte få upp antennen. Kostar 1000kr eller mer. Troligen blir de värdelösa när 5G kommer. Med ett separat modem räcker det att bara byta modemet.

Behöver man inte ethernet portar, möjlighet att komma åt sitt nätverk utifrån mm så är Huawei-E8372h ett smart val, kombinerat modem/WiFi router som bara behöver 5V matning tex från ett USB-uttag. Fungerar även att sätta direkt i datorn om man tex är ute och reser eller måste klättra upp på någon bergsknalle för att få täckning.

 

TP-Link TL-MR3420 .jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt att köpa bara typ E8372h, tycker inte jag behöver ethernetportar. Menar du att jag inte kan ansluta utifrån då? Ah, är det routerns dynamiska DNS-funktion man behöver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man gillar att bygga eget som går att utöka i det oändliga så kan man ju också använda en Raspberry Pi (som har wi-fi inbyggt) tillsammans med antingen USB-dongel eller påbyggt expansionskort med 3G/4G. Tror det sistnämnda blir en materialkostnad på ca 1000-1500 kr och en ganska fin liten box.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Ah, är det routerns dynamiska DNS-funktion man behöver?

Yes, och helst DMZ så man kan begränsa vad man kommer åt utifrån. Skulle kunna funka med en Raspberry el likn. Då kan man även tänka sig att köra VPN mot det interna nätet.

Många kameror kommer man åt genom att de kopplas mot en webbsait, precis om både Sonoff och Netatmo gör. 

För min del gäller att min solregulator kräver kabel samt att min ena plotter också kräver kabel. Inte för att jag känner så stort behov att köra den hemifrån men jag vill kunna komma åt den i nätet ombord så att jag kan komma åt och fjärrstyra via paddan. Dessutom kommer jag åt NMEA2k nätet mha Shipmodul som fö också måste kabelanslutas.

Sen är det praktiskt med WAN om man har WiFi i hamnen. Man ansluter tex en Ubiquiti till WAN porten.

Jag har en liten fundering på att byta hamn till en med WiFi och då kan jag köra kameran utan att behöva bry mig om datamängder.

Fö ska jag testa om E8372h funkar som modem till MR3420 routern, lite overkill men jag har båda.

 

2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Om man gillar att bygga eget som går att utöka i det oändliga så kan man ju också använda en Raspberry Pi

Absolut, oanade möjligheter. Det kommer nog men det tar lite tid att komma till skott, åtminstone för mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E8327h är väl en router också så då kan man kanske ställa in ddns direkt i den? Har inget behov av WAN.

 

Hittar bara ganska dålig dokumentation av E8327, är väl kanske ett tecken på att funktionaliteten är begränsad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

E8327h är väl en router

Ja men rudimentär. DDNS kan man ställa in i datorn och i många andra grejer men det verkar inte gå att komma åt den utifrån. Tyvärr. Men, enkel och billig.

Däremot kan man ju komma åt saker som Sonoff och Netatmo, många kameror har samma  funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Skulle vilja bygga en mikrodator baserad på esp8266 som en gång i timmen väcker sig själv, startar E8327h och ev. router. Laddar upp lite data såsom temp, fukt, spänning, laddning. Sen kollar den om jag satt en flagga någonstans på nätet, t ex via mejl eller nåt, att jag vill att den ska förbli på och starta annat typ kameran.  Sen kan jag slå av den. 

 

Det borde ge låg strömförbrukning (på vintern räcker en start om dagen) och relativt snabb tillgänglighet på t ex kameran för att kolla pressenningen eller tampar eller om motorn är stulen.

 

Innan tänkte jag att allt måste gå via typ en raspberry pi med dongle men i och med att jag nu slipper hantera internetanslutningen och interfacet mot tex kamera, eftersom man kan dra nytta av hela konsumentmarknadens produkter som ansluts via wifi, så känns allt mycket mer genomförbart.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Skulle vilja bygga en mikrodator

Är helt med på tanken, vis av erfarenheterna kör jag en "tillsvidare-lösning".

Strömförsörjningen är ett problem på vintern, december var extremt solfattig och utan landstöm hade jag knappt kunna hålla igång det. Fast utan landström så hade åtminstone Sonoff varit onödiga.

Netatmo's arbetsmetod är intressant, väldigt genomtänkt produkt. Typ var 8:e minut skickas data upp till molnet och hämtar ev data. Strömförbrukningen blir mycket låg. Sonoff gör något liknande men oftare.

Man kan skicka en "heartbeat" mellan enheterna, så gjorde man förr när man hålla koll på att förbindelsen fungerade, bara några byte sänds, då blir även strömförbrukningen för WiFi delen låg.

 

Det jag vill åstadkomma en webbsida på nätet dit data skickas var 5:e minut samt en heartbeat som kollar förbindelsen varje sekund och kan överför ett larm vid behov.

Men där är vi inte ännu. 

Spännande utveckling!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker börja med Thingspeak, för att hålla tröskeln låg och minimera sånt jag tycker är tråkigt, dvs administrera datorer/servrar. Verkar vara en riktigt schysst tjänst. Nackdelen är att man bara får bara ladda upp ett värde för en variabel var 15e sekund i gratisversionen (dock åtta variabler samtidigt). Jag som tänkt dumpa en längre mätserie snabbt får mångdubbelt högre energiförbrukning då. Jaja, än har jag inte gjort ett smack mer än beställt lite grejer, man ska inte låta det bästa vara det bras fiende.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror man ska köpa en sån här router: https://www.gl-inet.com/products/gl-mt300n-v2/

 

Eller nån variant på denna: https://www.gl-inet.com/products/gl-ar300m/

 

 

Den har kapacitet att köra VPN i sig själv och stödjer Openwrt/dd-wrt, dvs open source-mjukvara för routern. Låg energiförbrukning. GPIO-utgångar. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

Jag tror man ska köpa en sån här router

Verkar spännande. Funkar ihop med 3/4G modem?

Ska försöka låta bli att köpa, har för många projekt på gång.

Däremot tycker jag absolut du ska köpa!

Detta öppnar en helt ny värld med oanade möjligheter, man kan få glädje av båten även när man sitter hemma och dessutom året runt!

Just nu slåss jag med en wifi-övervakning av 12V. Tyvärr krävs en app som bara finns tillgänglig i USA. Men det finns lösningar även på detta men allt sådant tar tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...