Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Hur återställa färgen på en blekt sprayhood?

Rekommendera Poster

Vi har en sju säsonger gamla felfri sprayhood. Lite info:

Väv Markilux 37, vinröd.

Helt tät.

Inga fläckar. 

Inget mögel.

Hela fina rutor.

Hela sömmar.

Inga andra fel,

men solblekt.

 

Hur kan man återställa färgen?

 

När sprayhooden är blöt får den tillbaks sin färg, men vi orkar inte hålla på att blöta den hela tiden... 😃

 

Det verkar vara så att de medel som finns är till för att lösa en massa problem som vi inte har och det känns inte vettigt. Kanske blir dessa medel till mera skada än nytta för vår sprayhood.

 

Tips och idéer tack!

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat själv, men Acapellas impegneringsmedel är ju färgade i olika kulörer för att tyget ska återfå sin färg. Någon här har säkert provat, annars kan google säkert skvallra om ifall det funkar eller ej. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Acapella är bra!

Men svårt att stryka ut det jämnt.

Senast fixade jag en solblekt makriluxduk som egentligen är morsans balkongskydd.

Tvättade duken, sedan fyllde jag acapellan i en srutmålningspistol, som medföljde verktygssatsen då jag köpte mig en kompressor. Fungerade mycket bra, blev snyggt. Impregnerade extra året därpå. Nu var denna duk beige, kanske mer tacksam färg än rött eller blått...

På en Monark 670 som jag hade för trettio år sedan gav jag mig på med Acapella och bred pensel och svamp på ett "televerksorange" kapell, det blev minsann inte alls snygg, men tätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips, men det är till nästa gång du beställer ny sprayhood/kapell. Välj inte vinrött eller klarröd kulör. Även fast dom är snygga. Dessa kulörer är de som bleks fortast.

Sedan kan man generellt påstå att om sprayhooden är 7 år så närmar den sig slutet av sitt liv även fast den är OK just nu. Sömmarna brukar ge upp och också rutorna. Om man behöver sy i nya rutor kostar detta en slant så kontrollera först vad en ny sprayhood kostar, det kan vara värt att ta extrakostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, det hjälpte verklige... 😉

Jag håller med om att röda färger är svåra, inte bara på kapellväv, så det kan ju hjälpa någon annan.

 

Vi hopas på många fina år till tillsammans med vår sprayhood, det är därför jag försöker få tips på något som inte skadar väven. Vi får se hur tråden håller... just nu är det nog den som är närmast att ge upp.

 

Många kapell, trådar och rutor "dör" dessvärre pga. de kemikalier som ägaren av någon anledning får för sig att använda. Ett dygns blötläggning i bara vanligt vatten max 40°C - helst i slutet av augusti - brukar räcka för att få bort allt smarrigt mögelkäk. Då klarar kapellet rötmånadens fukt och värme och inga andra mirakelmedel behövs.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapellet är fortfarande helt, rutorna fina och sömmarna hela, men...

jag fick aldrig tag i någon Acapella i vinröd kulör. :(

 

Någon som känner till något annat fabrikat på färg till kapell och markiser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Kapellet är fortfarande helt, rutorna fina och sömmarna hela, men...

jag fick aldrig tag i någon Acapella i vinröd kulör. :(

 

Någon som känner till något annat fabrikat på färg till kapell och markiser?

Du får kanske göra ett tvåstegsarbete och först färga in o sen impregnera.

Det finns ju andra infärgningar som enligt bruksanvisningen ska kunna färga in rätt olika materialtyper som t.ex. https://www.bauhaus.se/textilfarg-nitor-all-in-one

 

Den ska användas i tvättmaskin och det är nog inte så lyckat på en sprayhood med fönster men det borde väl även fungera i en stor balja.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har nämt det innan, när det gäller impregnering har jag använt mig av (färglös) impregneringsvätska från Hendens som är avsett för grova textilier, tält, markiser etc.

Den har jag lagt på med en tryckluftsdriven färgspruta, har funkat ypperligt.

 

För väldigt många år sedan använde jag blå acapella, det var svårt att få en jämn infärgning, då lade jag på acapellan med bred pensel eller roller, möjligen skulle kapellduken badas i detta i badkaret.

 

Kan det vara så att det är kemikalieinspektionen som nu stoppar acapellas alla kulörer förutom grå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon impregnering finns inget behov av, väven är tät.

2 timmar sedan skrev Lintott:

Du får kanske göra ett tvåstegsarbete och först färga in o sen impregnera.

Det finns ju andra infärgningar som enligt bruksanvisningen ska kunna färga in rätt olika materialtyper som t.ex. https://www.bauhaus.se/textilfarg-nitor-all-in-one

 

Den ska användas i tvättmaskin och det är nog inte så lyckat på en sprayhood med fönster men det borde väl även fungera i en stor balja.

 

Dessvärre är det fel material på Markilux 37, som är i polyacryl, för denna produkt.

 

Det kanske inte finns några bra alternativ för färgning av polyacryl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sprayhood är 31 år gammal och still going strong, mycket tack vare Acapella. Använts omfattande - legat i sjön åtskilliga vintrar, Medelhavet en säsong etc. Har just bytt fönster för andra gången, förstärkt här och var, sytt om rätt många sömmar. Helt häpen över hur bra grejorna håller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Greip:

Min sprayhood är 31 år gammal och still going strong, mycket tack vare Acapella. Använts omfattande - legat i sjön åtskilliga vintrar, Medelhavet en säsong etc. Har just bytt fönster för andra gången, förstärkt här och var, sytt om rätt många sömmar. Helt häpen över hur bra grejorna håller.

Vet du var man kan köpa Acapella idag i någon annan färg än grått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt i hålla-sprayhooden-vid-liv-debatten är att ett kapell/sprayhood normalt håller 8-10 år, sedan börjar åldern ta ut sin rätt. Sömmarna ger upp, fönster spricker/blir dimmiga och duken släpper igenom vatten. Det går sedan att med vissa metoder som t.ex Acapella få den tät igen, man kan lämna in till kapellmakare för att få nya fönster och sömmar(om det ekonomiskt försvarbart). Men det är inte säkert att den kommer att se så fräsch ut, den är fortfarande lite urblekt mm.

Så vill man ha en snygg båt så får man nog se en nyinvestering som ett nödvändigt ont, det kostar att ha båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mambo:

Så vill man ha en snygg båt så får man nog se en nyinvestering som ett nödvändigt ont, det kostar att ha båt.

Det kostar att ha en båt som ser ut som ny, menar du?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad av hur man återställer färgen på en vinröd sprayhood.

 

Acapella har tydligen fungerat någorlunda för vissa, så om någon vet var jag kan köpa Acapella så blir jag glad. 

@Greip, vet du?

 

Jag blir också glad om någon har färgat med något annat som fungerat någorlunda.

 

Det är bara färgen som saknas så att säga...

 

Sprayhooden är felfri hittills, fina mjuka rutor, inga sömmar trasiga, vattentät, osv. och det gör oss inte så mycket om den är blekt, men det skulle vara kul om den gick att få lite rödare igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske korkat, men eftersom du skriver att den blir snygg när den är blöt, det går inte att impregnera den med ofärgad kapellimpregnering och därmed få lite ”wet look”? Det här är bara en tanke; jag har aldrig färgat eller impregnerat kapell. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mambo:

Min åsikt i hålla-sprayhooden-vid-liv-debatten är att ett kapell/sprayhood normalt håller 8-10 år, sedan börjar åldern ta ut sin rätt. Sömmarna ger upp, fönster spricker/blir dimmiga och duken släpper igenom vatten. Det går sedan att med vissa metoder som t.ex Acapella få den tät igen, man kan lämna in till kapellmakare för att få nya fönster och sömmar(om det ekonomiskt försvarbart). Men det är inte säkert att den kommer att se så fräsch ut, den är fortfarande lite urblekt mm.

Så vill man ha en snygg båt så får man nog se en nyinvestering som ett nödvändigt ont, det kostar att ha båt.

Fast det indikerar ju snarare att underhåll krävs? Sömmar byter man, man impregnerar, rutor byter man. Duken håller länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Peter_K:

Kanske korkat, men eftersom du skriver att den blir snygg när den är blöt, det går inte att impregnera den med ofärgad kapellimpregnering och därmed få lite ”wet look”? Det här är bara en tanke; jag har aldrig färgat eller impregnerat kapell. 

Tack!

Mycket bra tanke, men jag har prövat med impregnering i ett hörn och det blev inte som du och jag hoppades/trodde. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sajjen:

Det kostar att ha en båt som ser ut som ny, menar du?

Lite så ja. Visst går det att hålla liv i prylarna men till slut kommer man kanske till den punkt där en renovering kostar en märkbar procent av ett nyinköp och då kanske det är bättre att köpa nytt som ser fräscht ut på riktigt. Om man tvingas lämna in en sprayhood för byte av rutor och få nya sömmar samt impregnering så kostar det en slant (materialkostnaden är liten men arbetskostnaden hög). Kan man göra jobbet själv så blir det en bättre kalkyl men förutsätter att man har en stark symaskin ifall man ska sy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har skickat iväg en fråga till Alfort & Cronholm (Nitor) så får vi se vad de har att säga.

 

Någon som har förslag på andra produkter för infärgning av textil?

 

En hake med Markilux 37 är kanske att det är en spinnfärgad akrylväv med baksida av polyuretan. Nu är det ju inte baksidan som är blekt, men akryl är kanske inte heller så lätt att färga.

 

Har vår kemist @Caribic410 några förslag när det gäller färgning av kapell i akryl?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Cobalt233:

 

Just den metoden blev jag inte jättesugen på att pröva...

 

Jag tar det som en varning, GÖR INTE SÅ HÄR!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då acapella verkar vara ett svenskt företag, så kan man tycka att det borde finnas utländska företag som gör samma sak. Men det verkar svårt att hitta någon produkt för båtar. På utländska forum verkar det som att man använt färgmedel för suffletter till bilar. En marknad som kanske är större än båtar.  

 

Detta tex beskrivs ha använts med bra resultat:

 

https://www.renovointernational.com/car-care/soft-top-reviver.php

 

Kanske Mekonomen kan skaka fram något liknande om man frågar dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Fantasia:

Då acapella verkar vara ett svenskt företag, så kan man tycka att det borde finnas utländska företag som gör samma sak. Men det verkar svårt att hitta någon produkt för båtar. På utländska forum verkar det som att man använt färgmedel för suffletter till bilar. En marknad som kanske är större än båtar.  

 

Detta tex beskrivs ha använts med bra resultat:

 

https://www.renovointernational.com/car-care/soft-top-reviver.php

 

Kanske Mekonomen kan skaka fram något liknande om man frågar dem.

Tack för tipset, trodde jag kommit till vägs ände...

 

Har fått flera negativa svar från kapellmakare och fabrikanter av textilfärg.

Väntar på besked från tillverkaren.

 

Problemet verkar vara att kapellväven är tillverkad i akryl, men det borde ju finnas sufletter i akryl också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag egentligen vet om det hjälper, men har du kollat med Colorglo?

colorglo.se

 

De har hjälpt mig med en del magi angående bilar, fixat stolar och tak på cab och så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Tack för tipset, trodde jag kommit till vägs ände...

 

Har fått flera negativa svar från kapellmakare och fabrikanter av textilfärg.

Väntar på besked från tillverkaren.

 

Problemet verkar vara att kapellväven är tillverkad i akryl, men det borde ju finnas sufletter i akryl också.

Jag har själv samma problem men inte hunnit ta tag i det. Uppdatera gärna tråden med resultat om du gör något åt det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-25 vid 11:33 skrev Mackey:

Jag har skickat iväg en fråga till Alfort & Cronholm (Nitor) så får vi se vad de har att säga.

 

Någon som har förslag på andra produkter för infärgning av textil?

 

En hake med Markilux 37 är kanske att det är en spinnfärgad akrylväv med baksida av polyuretan. Nu är det ju inte baksidan som är blekt, men akryl är kanske inte heller så lätt att färga.

 

Har vår kemist @Caribic410 några förslag när det gäller färgning av kapell i akryl?

Jag har inga förslag eller kunskap kring vad det kan finnas för produkter, fabrikat mm.

Färgning av saker, limning, mm. är ju lite samma familj av uppdrag.

Färgen/limmet behöver väta det den ska fastna i.

Akryl har relativt hög ytspänning och ger därför många ämnen bra möjligheter att fästa bra. Många färger är ju akrylbaserade, så dom tex. bör ju kunna fästa tillräckligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Caribic410:

Jag har inga förslag eller kunskap kring vad det kan finnas för produkter, fabrikat mm.

Färgning av saker, limning, mm. är ju lite samma familj av uppdrag.

Färgen/limmet behöver väta det den ska fastna i.

Akryl har relativt hög ytspänning och ger därför många ämnen bra möjligheter att fästa bra. Många färger är ju akrylbaserade, så dom tex. bör ju kunna fästa tillräckligt bra.

Det låter ju lovande.

Dessvärre har Colorglo avböjt med hänvisning till att de inte tycker resultatet blir tillräckligt bra på väv.

 

Just nu är den enda lösningen att hålla sprayhooden blöt, för då ha den fin färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Just nu är den enda lösningen att hålla sprayhooden blöt, för då ha den fin färg.

Du kanske kan fernissa den..? 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Du kanske kan fernissa den..? 🙂 

Då blir det lite mera som ett dogghouse tror jag.

Det var väl förresten någon här på MG som plastade sin sprayhood, eller minns jag fel?

 

Om man kunde komma på något som håller sig vått...

Kanske en saltlösning skulle funka. Den kommer att torka ibland, men saltet som är kvar kommer även att dra åt sig fukt.

Bra idé?

 

Njae, troligen är sprayhooden saltindränkt mellan regnen och den årliga badet i ljummet vatten och effekten av saltet har uteblivit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...