Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cam72

Montering av Snap Davits

Rekommendera Poster

Hej

Snart dags att montera årets julklapp av Snap Davits.

jag har tittat runt på nätet men känner att jag kört fast lite, jag har några fysiska begränsningar då badbryggan ser ut som den gör på Orrskär 850. Jag har tillgång till att svetsa rostfritt och plasta något litet enklare. Gummibåten är en AQ 260

 

1. jag vill ha en lösning som kan demonteras enkelt så inte barnen (eller jag med för den delen) spetsas på dem vid vattenlek.

 

2. Hur högt upp rekommenderas det att man sätter fästena på badbryggan. 

 

3. Hur nära varandra kan man montera padsen på båten? 

 

Jag vet att man rekommenderar att montera prylarna då båten ligger i vattnet men då blir det svårt att ev. Plasta och passa in prylarna ifall det skulle behövas.

 

Alla tankar och idéer mottages tacksamt!

försöker ladda upp lite bilder

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

059C509F-4297-406C-90B2-7830621FDD73.pngFler bilder kommer

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du fälla upp den i 90 grader mot vattnet? Om så, blir det inte en massa luftmotstånd när du kör i plan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tanken är att ta upp den 90grader, verkar som de flesta gör det som har Snap monterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Cam72:

Ja tanken är att ta upp den 90grader, verkar som de flesta gör det som har Snap monterade.

Egentligen hadlar ju inte tråden om nackdelar med att ha jollen bakpå båten på detta vis, men...

Nu när det ändå kommit på tal tänker jag att du bör försöka se till att räddningsstegen - som ofta benämns badstegen - går att använda när jollen hänger där bak.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

Egentligen hadlar ju inte tråden om nackdelar med att ha jollen bakpå båten på detta vis, men...

Nu när det ändå kommit på tal tänker jag att du bör försöka se till att räddningsstegen - som ofta benämns badstegen - går att använda när jollen hänger där bak.

 

Mackey

bra tanke där, hade faktiskt inte tänkt på stegen, tyvärr får den funktionen åsidosättas då jag tror det blir svårt att lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Cam72:

 

bra tanke där, hade faktiskt inte tänkt på stegen, tyvärr får den funktionen åsidosättas då jag tror det blir svårt att lösa.

Kanske kan stegen hänga i ett gunnisnöre rakt ut under jollen?

När jollen vinklas upp fäljer stegen med och kan krokas loss om det blir behov av den. Sedan är frågan om man kan kravla sig upp undet jollen.

 

Vi har bara använt badstegen hittills, aldrig räddningsstegen. 😉

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu äntligen kom sista bilden upp,

datorer är inte riktigt min grej 😂

A52982A4-61E3-4FCD-99E6-602C1F308610.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har snap davits på min båt, Nordwest 410, badbryggan ligger i vattenytan = låg, jag har löstagbara snap fästen på båten. På min båt sitter det även stag i ovankant akterspegeln som gör att jollen alltid sitter på rätt avstånd. 

När jag bytte till en större jolle så passade inte stagen, vilket gör att jollen far lite fram och åter, mest att den lägger sig mot akterspegeln. Jag har sett teleskopiska stag - dom gör under för stabiliteten och att jollen är där man "vill ha den"

Det ser ut som att din båt har en högre badbrygga, vilket borde gå hur bra som helst. 

 

Enligt bilden ovan så hade jag monterat snappfästena ganska nära din mittlåda = mindre risk att slå fötterna i, dessutom viker din badbrygga inåt.

Padsen på din jolle skulle jag mallat upp när allt ligger i sjön. Därefter ta upp båten på land och limma.

Jag limmade pads på den nya jollen när min låg i sjön, det fungerar, men blev inte supersnyggt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag ger dig ett svar som du kanske inte vill ha:

Jag har själv en helt plan badbrygga som är omkring 290-300 cm bred, där Snap Davits skulle fungera bra. Men jag vill inte ha någonting att slå i tårna i eller snubbla på som är fastskruvat på badbryggan.

 

Din badbrygga har en "besvärlig" form, som redan kommenterats,  jag hade på min gamla Nimbus liknande , men med två "pucklar" och en kort plan bit däremellan. Där ställde jag gummibåten rakt upp, pontonerna nedåt och gummibåtens för uppåt. jag funderade där på en annan typ av gummibåtshävert, den modellen med två ringar man ställer akterpontonerna i och då tiltar den uppåt. Men det blev inget av det. Dyrt, snubbelrisk även där...

 

Jag har också en 260cm lång gummibåt, den följer med på semesterresan, sällan annars.

Badbryggan är helt plan, ankarspel om sb, räddningsstege om bb.

Gummibåtens bb-sida lyfts upp på badbryggan och surras, därefter lyfts resten av båten upp, och surras, så at gummibåtens för går fri från ankarspelet, räddningsstegen kan nås och fällas ut från vattnet, och med visst besvär även inifrån akterdäck.

Surrningen görs med billig lina och den fastsplitsade förtampen i gummibåten.

En tandad kniv finns tillgänglig att användas vid nödläge, exempelvis vid MOB eller DOB (dog over board) så att gummibåten snabbt kan fällas.

Nä, jag vill inte ha en massa grejer fastskruvade på badbryggan, och vill ogärna limma på fula grejer (som kan skalda egen eller andra båtar) på gummibåtens ponton.

 

Här gäller det att tänka sig för, mäta, prova, tänka igen och även kalkylera en kostnad, tänka igen osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Jag ger dig ett svar som du kanske inte vill ha:

Jag har själv en helt plan badbrygga som är omkring 290-300 cm bred, där Snap Davits skulle fungera bra. Men jag vill inte ha någonting att slå i tårna i eller snubbla på som är fastskruvat på badbryggan.

 

Din badbrygga har en "besvärlig" form, som redan kommenterats,  jag hade på min gamla Nimbus liknande , men med två "pucklar" och en kort plan bit däremellan. Där ställde jag gummibåten rakt upp, pontonerna nedåt och gummibåtens för uppåt. jag funderade där på en annan typ av gummibåtshävert, den modellen med två ringar man ställer akterpontonerna i och då tiltar den uppåt. Men det blev inget av det. Dyrt, snubbelrisk även där...

 

Jag har också en 260cm lång gummibåt, den följer med på semesterresan, sällan annars.

Badbryggan är helt plan, ankarspel om sb, räddningsstege om bb.

Gummibåtens bb-sida lyfts upp på badbryggan och surras, därefter lyfts resten av båten upp, och surras, så at gummibåtens för går fri från ankarspelet, räddningsstegen kan nås och fällas ut från vattnet, och med visst besvär även inifrån akterdäck.

Surrningen görs med billig lina och den fastsplitsade förtampen i gummibåten.

En tandad kniv finns tillgänglig att användas vid nödläge, exempelvis vid MOB eller DOB (dog over board) så att gummibåten snabbt kan fällas.

Nä, jag vill inte ha en massa grejer fastskruvade på badbryggan, och vill ogärna limma på fula grejer (som kan skalda egen eller andra båtar) på gummibåtens ponton.

 

Här gäller det att tänka sig för, mäta, prova, tänka igen och även kalkylera en kostnad, tänka igen osv.

Hej

 

exakt som du skriver vill inte heller jag råka ut för att slå i tårna eller värre om barnen trillar och landar på en utstående pigg, just därför efterlyste jag i denna tråd lite råd och tankar kring en smart ev, demonterbar eller varför inte en lösning med infällande på något sätt, det går nog att lösa 😀

 

vad tror den samlade expertisen om vilken montagehöjd som är mest optimal på krokarna? Är det en fördel att låta dingen hänga lite då den ligger nedfälld men ändå ”krokad” för att minimera rassel från fästena.

 

Tack för engagemang hitills 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag gjort för att transportera våran gummibåt, också 260 cm lång. Det fungerar bra, jag hade dävertar tidigare men tyckte att dessa var i vägen för det mesta. Jag har monterat ett litet fäste för rep eller karbinhake i dävertfästet istället och drar upp ena sidan på gummibåten på badbryggan och spänner fast den som bilden visar. När båten inte används så kortar jag linorna så att gummibåten får en mer upprätt position. allt går snabbt och enkelt  på detta sätt. Jag funderade också på Snap Davids fästen men kunde inte hitta något bra sätt att montera det, när man viker upp gummibåten så tar pontonerna utrymme över badbryggan och då går den inte att vika upp utan att badbryggan tar emot. Alternativet då ifall man vill ha Snap Davids tror jag blir att förlänga badbryggan några decimeter, då kan gummibåten få plats att vikas upp.

Inkedgummibåt_LI.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev henriknil:

Så här har jag gjort för att transportera våran gummibåt, också 260 cm lång. Det fungerar bra, jag hade dävertar tidigare men tyckte att dessa var i vägen för det mesta. Jag har monterat ett litet fäste för rep eller karbinhake i dävertfästet istället och drar upp ena sidan på gummibåten på badbryggan och spänner fast den som bilden visar. När båten inte används så kortar jag linorna så att gummibåten får en mer upprätt position. allt går snabbt och enkelt  på detta sätt. Jag funderade också på Snap Davids fästen men kunde inte hitta något bra sätt att montera det, när man viker upp gummibåten så tar pontonerna utrymme över badbryggan och då går den inte att vika upp utan att badbryggan tar emot. Alternativet då ifall man vill ha Snap Davids tror jag blir att förlänga badbryggan några decimeter, då kan gummibåten få plats att vikas upp.

Inkedgummibåt_LI.jpg

Ja det ser ju vettigt ut!

 

Här är en bild på min båts akterspegel, utan gummibåt, och på land...

Jag ställer min gummibåt sidledes på högkant, med fören åt sb, så den går fri från ankarspelet. Gummibåtens botten ligger utåt, eller akterut om nu någon undrar.

Använder billig lina för att surra den. Blir lätt stökigt de gånger (alla gånger) som det gamla ankarspelet strulade. MOB-situation har jag dessbättre inte råkat ut för, men har testat så att stegen går att fälla ned när man ligger i vattnet även med gummibåten på badbryggan.

"Snören" eller proffsiga beslag, i mitt fall lika illa vilket som, men inget att slå sönder tårna på, och snörena är billiga. Kan väl nämna att det bara är jag och äldsta barnbarnet som vill ha gummibåten med, då den många gånger hindrar badnymfen från att komma i elektrolyten tidigt på morgonen.

 

Jag hade funderingar på att ha gummibåten på hyttaket istället, men då hade den skuggat solcellspanelerna och hade varit tung att få på plats utan hjälpmedel, och det hade väl inte sett klokt ut heller.

Min gummibåt går inte att släpa, ens i låga hastigheter.

DSC_0002_17_zpsbun1zowc.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev henriknil:

Så här har jag gjort för att transportera våran gummibåt, också 260 cm lång. Det fungerar bra, jag hade dävertar tidigare men tyckte att dessa var i vägen för det mesta. Jag har monterat ett litet fäste för rep eller karbinhake i dävertfästet istället och drar upp ena sidan på gummibåten på badbryggan och spänner fast den som bilden visar. När båten inte används så kortar jag linorna så att gummibåten får en mer upprätt position. allt går snabbt och enkelt  på detta sätt. Jag funderade också på Snap Davids fästen men kunde inte hitta något bra sätt att montera det, när man viker upp gummibåten så tar pontonerna utrymme över badbryggan och då går den inte att vika upp utan att badbryggan tar emot. Alternativet då ifall man vill ha Snap Davids tror jag blir att förlänga badbryggan några decimeter, då kan gummibåten få plats att vikas upp.

Inkedgummibåt_LI.jpg

Hej och tack för svar!

 

jag har testat detta sätt men tycker båten hamnar ivägen om man hamnar i någon trång situation. Jag har funderat på att ha fästena på en vinkel eller järn som gör att dem hamnar någon dm bakom båten vilket borde ge lite utrymme på badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden lite då jag nu tillverkat rostfria armar som ska monteras på båten inom kort.

 

en fråga, när man limmar padsen på gummibåten, ska den då vara uppblåst eller tappad på luft? Fler saker att tänka på vid limning förutom att följa instruktionen på limburken?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har egentligen ingen aning men förutsätter att båten ska vara uppblåst. Annars finns risken att gummit expanderar under limningen och limmet släpper.

(En arbetskamrat hade en lapp på sin skärm framför skrivbordet där det stod ”Assumption is the mother of all fuck-ups”. Med det i åtanke brukar jag vara försiktig med antaganden.)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev ChristerN:

Har egentligen ingen aning men förutsätter att båten ska vara uppblåst. Annars finns risken att gummit expanderar under limningen och limmet släpper.

(En arbetskamrat hade en lapp på sin skärm framför skrivbordet där det stod ”Assumption is the mother of all fuck-ups”. Med det i åtanke brukar jag vara försiktig med antaganden.)  

 

Ingen kommer ihåg en fegis 😂

 

ikväll limmar vi efter eget bevåg ✌️

 

Återkommer oavsett hit eller shit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...