Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Botved

Vem seglade norr ut?

Rekommendera Poster

För bara något år sedan var det någon här på maringuiden som seglade så långt norr ut det gick (tror jag) och tillbaka ner längs kusten. Tror personen skrev lite dagboksform om resan också. Vem var det? Jag har liknande funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det var vi som seglade norrut, läs mera här.

 

Vi fick många tips och Thallatha - som också varit norrut - hjälpte tom. till med att lägg in bilder till vår text eftersom jag själv inte lyckades...

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några av oss bor norrut och kanske kan svara på frågor om du funderar på en nordlig eskapad. 

 

Mvh 

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nils Nobbing

Det blir kanske inte denna sommar men långsiktig planering är ju en del av resan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man dra en snabb "offtopic" och fråga hur folk brukar segla sträckan Gävle > Stockholm eller omvänt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt gått den sträckan några gånger.

De allra flesta gångerna har det blivit motorgång genom Väddö kanal. En gång via Åland.
Alla gångerna har det blivit ett provianteringsstopp i Öregrund. ( en höst hade jag handlat så mycket på ICA i Öregrund att jag länge fick rabatterbjudande därifrån, vilket jag inte fick från ICA här hemma i Kungshamn)

Björns Fyrplats har blivit natthamn vid ett par tillfälle och lika så Eggegrund. Bägge ställena har jag legat i Kryssarklubbens bojar, och för att ligga  dem måste man va medlem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev KG__:

Får man dra en snabb "offtopic" och fråga hur folk brukar segla sträckan Gävle > Stockholm eller omvänt?

Det beror ju lite på syftet.

Är det en transportsträcka på 150 M så kan man ju segla/köra dygnet runt 11/2 dygn eller dela upp det på tre rätt långa dagar.

Är det en semestersegling så kan sträckan Öregrund - Stockholm pågå i flera veckor med olika härliga strandhugg. Gävle - Öregrund har jag ingen koll på, men ser trist ut på kartan.

Är man påväg till eller från en norrlandssegling kan man nog med fördel hoppa över Gävle och gå ca. 60 M från Öregrund till Storjungfrun eller tvärt om.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leker turistkonsult bara för att ge ett förslag: Varför inte gå ena vägen via Åland och Finska sidan? Om någon frågar vart ni åkte på semestern så kan ni lite nonchalant slänga ur er "Ääähh, vi åkte runt kvarteret bara". Finns bra gästhamnar längs den finska kusten och i trakten av Åbo och mellan Kristinestad och Karleby går det fint att prata svenska. Bottniska viken runt borde väl vara en lagom seglats :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Faderullan:

Leker turistkonsult bara för att ge ett förslag: Varför inte gå ena vägen via Åland och Finska sidan? Om någon frågar vart ni åkte på semestern så kan ni lite nonchalant slänga ur er "Ääähh, vi åkte runt kvarteret bara". Finns bra gästhamnar längs den finska kusten och i trakten av Åbo och mellan Kristinestad och Karleby går det fint att prata svenska. Bottniska viken runt borde väl vara en lagom seglats 🙂

Vi pratade svenska hela vägen till både åland, gotland och lettland 😂😂 å det gick bra... pratandet alltså 

Redigerad av Caribic410
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Faderullan:

Leker turistkonsult bara för att ge ett förslag: Varför inte gå ena vägen via Åland och Finska sidan?

Det är ett bra förslag för de som har låååång semester.

Vi klarade inte ens den Svenska sidan på fem veckor utan att känna att vi inte riktigt hann med det vi ville.

 

En stor fördel med den Finska sidan är att man lättare får vackra solnedgångar där solen "släcks" i havet utan en massa land framför, förutom att det är ett trevligt folk förstås.

 

Nästa tur norrut blir kanske upp längs den finska kusten och dygnetruntsegling hem från Torneå.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Caribic410:

Vi pratade svenska hela vägen till både åland, gotland och lettland 😂😂 å det gick bra... pratandet alltså 

😀 Näää!? Man kan väl inte prata svenska i främmande territorium 😁


För de som inte vet så vill jag bara klargöra att längs delar av finska kusten är ortsborna svenskspråkiga. Den 5 % av finländarna som har svenska som modersmål bor längs kusterna. Det underlättar ju kommunikationen i gästhamnarna.
Utan att vilja framstå som lokalpatriot vill jag påminna om att Vasa Segelförenings gästhamn är prisbelönt som årets bästa gästhamn i Finland för några år sedan 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid svenska funkar...

 

Familjen kom med bil till Nådendal och skulle till gästhamnen för att byta bil mot båt.

 

In på en mack och frågar var gästhamnen ligger.

?????

Prövade med engelska.

??????

 

Den vi frågade förstod ju att vi ville hitta till något och fick tag i en kund som var taxichaffis.

 

Hej! Var ligger gästhamnen?

??????

Enelska

Mumindalen!? Och så pekade han.

(Jävla imbicilla idioter... Vi vill till GÄSTHAMNEN!!!)

Fast det skrek vi aldrig.

 

Vi orkade inte mera och bestämde oss för att åka mot Mumindalen och vad låg där om inte gästhamnen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var - jag tror i Åbo. Gick in på nåt som jag tror var åt hembyggdsgårdehållet där de serverade kaffe. Tjejen som tog betalt talade verken engelska eller svenska eller nåt annat begripligt spåk.

Bara finska.

Fast det löste sig - jag höll fram plånboken och hon tog det hon ville ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som boende i Gävle så seglar jag Gävle-Sthlm en del. 

Seglar från Egggrund - > Norr om Björns fyr ->syd-sydöst ner mot Öregrund. Sen låter jag vindroder/autopiloten styra och så försöker jag glömma bort tiden för denna transportsträcka. 

Vill man inte natta i Öregrund finns det en vik tvärs över som man kan ankra i. 

I Gävle kan man numera söka skydd i Furuviks gästhamn:
https://kartor.eniro.se/?c=60.654492,17.343013&z=16&l=nautical&g=60.654098,17.345824

 

https://furuvik.se/boende/furuvik-gasthamn/
Här finns numera en enorm vågbrytare(som inte syns på bilden) som skyddar den nya gästbryggan. Man kan gå på Furuviksparken, äta på restaurangen där eller grilla på de superfina grillplatserna i gästbryggan:

Gävle segelsällskap har sin hamn en bit in vid en ö i bukten, mellan römaren och granskär med gästhamn. Spartanskt, men väldigt vackert:
https://kartor.eniro.se/?c=60.713571,17.308949&z=17&l=nautical&g=60.715253,17.310065

Redigerad av Azguz
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev toaen:

jag höll fram plånboken och hon tog det hon ville ha.

Så brukar det vara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Så brukar det vara!

 

Så gjorde även jag vid ett tillfälle. Men kassörskan tog förutom en acceptabel slant även ett av mina visitkort. Sen började det komma brev med information om vad jag minsann hade gjort vid mitt besök i den staden. Tur nog hade jag min bättre hälft med mig och därför visste hon lika bra som jag vad som hade förevarit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

kassörskan

Aha, det är så de kallas nuförtiden ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...