Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
GizmoTheSunwind

Byta Volvo Penta MD5 till MD7

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på att byta min Volvo Penta motor. Funderar på om någon vet om det är möjligt att byta en MD5b till en MD7b? 
Med andra ord. Kan jag behålla samma S-drev (110 tror jag!)?
Är det samma infästningar och fästpunkter?

Antar att det är skillnad och jag tar mig vatten över huvudet, men om någon har kunskap kring detta är jag tacksam för info!

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Ingen som vet/kan detta på sina fem fingrar verkar svara så jag gör ett försök...

Det jag skriver är vad jag tror, inte vet.

 

Drevet passar nog, men max motorvarv är högre på MD7:an, 3000 rpm istället för 2500 rpm. Det bär gå bra, men du måste kanske byta propeller för att få någon nytta av motorbytet.

 

Fästpunkterna för motorn passar nog inte. Det brukar inte vara några problem att bygga om motorbädden lite eller komplettera med balkar. Leta upp ritningar på de båda motorerna och jämför så ser du vad skillnaden är.

 

Vi bytte vår MD11 till en ny Beta 25 med nytt drev och det var inte särskilt svårt. Läs hur vi gjorde här så får du lite tips.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar bli svårt attt hitta reservdelardelar till dessa gamla motorer, det är ju en MD 6 i grunden.

Jag tycker du ska försöka hitta en moderna/nyare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man i Pentas reservdelskatalog verkar det mesta av vitala delar ha utgått. Crom Marin som har mycket delar till äldre motorer har inte heller mycket att erbjuda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny liten marindiesel 12/15 hk kan man nog få loss för 40 000:- kronor om man är duktig förhandlare. Rätt mycket pengar ändå.

 

Har man tur - som en båtgranne hade - kan man hitta nästen nya motorer på Blocket som är betydligt billigare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...