Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Rekommendera Poster

I jakten på att förhoppningsvis nu till våren få fatt i ett verktyg som jag kan använda för att spänna min läckande propelleraxeltätning, så har jag hittat på youtube en kille som spänner sin tätning. Han ha de ett sådant här verktyg som bilden visar. Är det någon som vet vart jag kan få fatt i ett sånt verktyg? Skall kunna öppna mellan 55 - 70 mm...

 

Ser fram mot svar

Skiftnyckel.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittar just det verktyget så kan jag råda dig att köpa en lagom stor svetstång. De brukar ha rätt stor gripvidd (inställbar) o är bra till mycket annat, både ombord o hemma.

 

(Från en som just fixat stora ventilen på kökskranen med hjälp av svetstången. Fungerade mycket enklare än stor skiftnycket.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som att svära i kyrkan, eller som att använda ett stämjärn som huggmejsel...

I svågerns snipa, nån gång i mitten av 1990-talet, till sjöss, det började bli blött om fötterna...

Nja riktigt så illa var det inte, men samma typ av propelleraxeltätning läckte illa. 

Jag använde först fingrarna, sedan en polygrip, och när polygripen blev för tjock togs det sista med ett skjutmått... 

 

Jag behöver kanske inte påpeka att svågern efter detta fick gå och köpa sig ett nytt skjutmått...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

varför inte byta ut hela propelleraxeltätningen

Måste man inte ha rätt nyckel för att lossa den gamla då?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev bhemac:

Måste man inte ha rätt nyckel för att lossa den gamla då?

Gissningsvis går det att använda en rörtång eller en polygrip eftersom det inte är hela världen om muttern får skador vid en demontering. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag tänker i en annan riktning... varför inte byta ut hela propelleraxeltätningen mot en modern variant..? https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/propelleraxlar/propelleraxeltatningar

 

Jag är inne på det oxå... Har kontaktat ett marinföretag i Gbg (kommer inte ihåg vilket 😌) om det kan hjälpa mig i vår med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lintott:

Om du inte hittar just det verktyget så kan jag råda dig att köpa en lagom stor svetstång. De brukar ha rätt stor gripvidd (inställbar) o är bra till mycket annat, både ombord o hemma.

 

(Från en som just fixat stora ventilen på kökskranen med hjälp av svetstången. Fungerade mycket enklare än stor skiftnycket.)

 

Finns på Swedol, kanske? Ska kolla. Tack för tips 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev bhemac:

Måste man inte ha rätt nyckel för att lossa den gamla då?

😁😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev sventable:

Den kan kanske funkar

0589DC9B-08F5-41DF-A03F-8E22A31DC820.png

 

Det ser ut som den skulle fungera finfint 👍😀 

 

Ser ut som att det står upp till 68 mm, eller är det t o m 88... Men den ser kanoners ut. Jag kollar den 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tidigare ägare tillen av mina båtar hade skurit till en fast nyckel ur en tjock plåtbit. Passade perfekt - som allt han hade tillverkat. "Kilen" hade varit reparatör på Rönnskärsverket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tippsat Kenneth tidigare att svetsa ihop en nyckel av delar från skrotlådan, tre fyra bitar plattjärn lite svets.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pentax:

Jag har tippsat Kenneth tidigare att svetsa ihop en nyckel av delar från skrotlådan, tre fyra bitar plattjärn lite svets.

Har alla en skrotlåda och en svets..?

Utom jag då. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Peter_K:

Har alla en skrotlåda och en svets

Nej inte alla. Men alla har kompisar som har, eller kompisars kompisar ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Nej inte alla. Men alla har kompisar som har, eller kompisars kompisar ....

Inte jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Inte jag. 

Om jag nu behövde någon som kunde, säg knyppla (vet knappt vad det är) skulle jag fråga mina kompisar om de kände någon som kan knyppla. De kommer då sprida ordet till sina kompisar som i sin tur ... du hajjar ....


Har du frågat dina kompisar efter en svets?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:
4 timmar sedan skrev Pentax:

Jag har tippsat Kenneth tidigare att svetsa ihop en nyckel av delar från skrotlådan, tre fyra bitar plattjärn lite svets.

Har alla en skrotlåda och en svets..?

Utom jag då. 


Alla har väl en skrotlåda - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:


Alla har väl en skrotlåda - eller!?

Skrotlåda har jag om man frågar min fru (vilket man helst inte ska göra!) men jag säger att jag har lite bra-å-ha-grejer på lite olika ställen. Min fru säger att jag har skrotlådor överallt 😉.

Fast en kompis som svetsar har jag inte.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

men jag säger att jag har lite bra-å-ha-grejer på lite olika ställen

Jag har okuperat ett rum i källaren. Ska sätta upp en skylt "Reservdelsförråd - obehöriga äga ej tillträde". 

 

Kompisar som kan svetsa har jag men de är alltid borta när jag behöver dem. Men nu har en ny vinterplatskompis. Av det jag sett så kan han svetsa som en gud. Brukar titta till hans båt eftersom han bor 10 mil bort. Han har lovat att svetsa några synliga delar när det blir lite varmare.

Det är som de säger "När nöden är som störst är hjälpen som närmast"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder den största skiftnyckeln från biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/verktygsnycklar/skiftnycklar/skiftnyckel-2000016782 skrolla ner så hittar du en 24" som gapar 64mm. Mät din mutter å se om det räcker, tror att mina var 57mm. 

Även om längden på verktyget gör att man bara kan dra några grader innan skaftet slår i något, så gör ju vinkeln på en skiftnyckels gap att du kan vända nyckeln och få nytt grepp, dra någon grad till osv. 

Jag köpte en för att testa, tanken var att köpa en till sedan för att ha en till mothåll på låsmttern också. Men det behövdes inte, den låser så bra ändå med bara en nyckel. 

Redigerad av mikael_matsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kenneth_S:

 

Finns på Swedol, kanske? Ska kolla. Tack för tips 👍

Jag köpte min på Hornbach. 39:- skamligt billigt för ett så användbart verktyg.

Tyvärr så öppnar det bara knappt 50 mm, så det är kanske inte tillräckligt för ditt ändamål.

https://www.hornbach.se/shop/Svetstang-250-mm/8050389/artikel-detaljer.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Baxlaget:

Om jag nu behövde någon som kunde, säg knyppla (vet knappt vad det är) skulle jag fråga mina kompisar om de kände någon som kan knyppla. De kommer då sprida ordet till sina kompisar som i sin tur ... du hajjar ....


Har du frågat dina kompisar efter en svets?

Jag har frågat kompisar om svets, ja. 

Jag har inte frågat om knyppling, men misstänker att vem jag kan fråga om sådant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plåtbit av lämplig tjocklek från en skrothandlare, eller en fast nyckel. En vinkelslip har väl alla? Upplev skapandets tjusning!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Peter_K:

Har alla en skrotlåda och en svets..?

Utom jag då. 

Det räcker ju att ha bågfil fil, om man vill förenkla gradandet och inpassningsfilandet.

Pressa ihop en bunt ex 1mm plåtar. Såga och fila ur till lämplig storlek. Borra ett par hål på lämplig plats som du drar skruv inenom, så du kan hålla verktyget som en tight bunt. Du har så många plåtar som möjligt och tar bort efterhand när utrymmet minskar... så har jag gjort massa ggr när det behövs nån specialhabrovink. Hård tunn ex rosrfri plåt håller fett bra men är såklart lite svårbearbetat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemmagjord "chucknyckel" till sinkmaskinen, i detta fall tillverkad av delar från skrotlådan.

 

Nyckel till sinkmaskin.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns tunna nycklar som är till för nav till cyklar som finns färdiga att köpa.
vet inte vilka mått du är ute efter men kika hos en cykelverkstad.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...