Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kahuna

fixa rostig köl?

Rekommendera Poster

Hej, önskar lite tips hur man tar sig an detta på bästa sätt? Är en fenköl av järn på en Bavaria 36 så det är ju inga stora ytor. Det är lite rost i nedre framkant och sen en del övermålad rost (bubblig färg). Ha bara haft båten ett år så jag vet inte vad tidigare ägare gjort riktigt. Men jag antar det är några lager rostskyddsfärg av något slag, samt vanlig bottenfärg (international Trilux ska det vara enligt info från tidigare ägare)

 

Jag tänker mig att börja med färgskrapa och sen slipa med grovt papper. Antar maskin är ett måste för slipning? Ska man göra kölen helt fri från färg så man har en skinande Järnyta att jobba med, eller räcker det att gå på rosten och sen slipa ner ojämnheterna och måla?

 

Sen är frågan, måla med vad? Vilken typ av rostskydd? Som sista lager blir det International Trilux som på resten av botten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Järnmönja!

 

Sätt en stålborstkopp i borrmaskinen och borsta bort rostflagorna. Det behöver inte bli skinande blankt järn, nästan bättre om det är lite gropig yta kvar men rostflagor ska vara bortborstade. Smeta på järnmönjan och borsta in den med stålborsten. Se till att det finns ett heltäckande lager järnmönja. Låt torka o lägg på bottenfärgen.

 

Det kan komma tillbaka lite rost kommande år men efter ett par upprepningar så har järnmönjan skapat ett beständigt rostskydd som binder ihop och förenar sig med järnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mina båtar jag haft så har ju inte kölen rostat bort helt under den tid jag haft dom. Och en Bavaria 36 har väl en köl på 1,5-1,8 ton så den lär ju inte rosta bort på 100 år eller så. Att slipa stålrent är lönlöst, efter en kvart så börjar processen med rost igen även om det ser blankt och fint ut.

Jag körde med vinkelslip med stålborsttrissa som inte värmer godset på samma sätt som en slipskiva gör där det slår gnistor om arbetsytan. Sedan använde jag en rostomvandlare som grund innan jag började med epoxygrundfärg, den ska läggas i minst 5 lager för att vara helt tät mot vatteninträngning. Sedan kan man lägga vilken antifoulingfärg man vill efteråt.

på min nuvarande båt har jag gjort lite annorlunda då det är en trailerbåt som inte ligger i vattnet hela säsongen. Jag har blandat in kopparpulver i epoxyfärgen som motverkar havstulpanerna att fästa istället. En mycket enklare rengöring av båtbotten blir kontentan. Givetvis funkar andra fabrikat.

 

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostatare-2000017147

 

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000023393

 

https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/bottenfarger/bottenfarg-kopparoxidbaserad-vastkusten-2000023401

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar kleta/spraya på lite epoxi Brunox. Finns andra varianter av "rostomvandlare" åxå.

Bäst e om du kör typ roterande stålborste på som sagts tidigare. Sen bara kleta på. Slipa inte helt stålrent och framförallt tvätta inte bort alla rester.. aa eller så  får du ju begynnande rost på den rena ytan. Brunoxen reagerar på och använder rostjoner för sin härdning. Funkar finfint.

Jag hade både lösvikt och på sprayburk. Nu e sprayen slut så det är bara lösvikt kvar.

Tänk på att använda en anna behållare att måla ifrån, häll ej tillbaka rester. Om det är en produkt med den härdningsmekanismen så förstörs produkten om du häller tillbaka rostjoner eller doppar pensel med joner i burken.

Måla några lager, vått i vått med typ max 8-12 timmars mellanrum.

När det härdat kan du måla med vad som åvanpå.

Jag brukar skrapa bort löst sittande och bara spraya på.

Om du vill få det mer krypande tunnflytande för ex sprayning kan du spä med aceton.

Det finns varianter med andra lösningsmedel ex. vatten.

Smidigt och funkar bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag brukar kleta/spraya på lite epoxi Brunox. Finns andra varianter av "rostomvandlare" åxå.

Bäst e om du kör typ roterande stålborste på som sagts tidigare. Sen bara kleta på. Slipa inte helt stålrent och framförallt tvätta inte bort alla rester.. aa eller så  får du ju begynnande rost på den rena ytan. Brunoxen reagerar på och använder rostjoner för sin härdning. Funkar finfint.

Jag hade både lösvikt och på sprayburk. Nu e sprayen slut så det är bara lösvikt kvar.

Tänk på att använda en anna behållare att måla ifrån, häll ej tillbaka rester. Om det är en produkt med den härdningsmekanismen så förstörs produkten om du häller tillbaka rostjoner eller doppar pensel med joner i burken.

Måla några lager, vått i vått med typ max 8-12 timmars mellanrum.

När det härdat kan du måla med vad som åvanpå.

Jag brukar skrapa bort löst sittande och bara spraya på.

Om du vill få det mer krypande tunnflytande för ex sprayning kan du spä med aceton.

Det finns varianter med andra lösningsmedel ex. vatten.

Smidigt och funkar bra.

 

Verkar ju vara den ultimata produkten för att både få rostskydd o ett skyddande epoxylager.

 

Men fungerar det på en köl? tillverkaren skriver så här:

"Överallt där rost angriper järn och stål – både inomhus och utomhus.

Inte lämpad för användning under vatten"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man avlägsna rost så finns det egentligen tre sätt:

  • Blästra.
  • Knacka/skrapa
  • Stålborste.

Slipa är helt förkastligt. Man polerar bara rosten. Ska man slipa så ska rosten först avlägsnas.

Blästa är bäst men lite krångligt. För små fläckar klara man sig med en liten punktbläster och då funkar det med en liten hobbykompressor.

Knacka är det klassiska men det finns effektiv trycklufthammare om man nu har tillgång till tryckluft.

Stålborste i en vinkelslip är både enkelt och praktiskt.

 

Förr blev man utbildad expert på rosthantering till sjöss om man jobbade på däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Lintott:

Verkar ju vara den ultimata produkten för att både få rostskydd o ett skyddande epoxylager.

 

Men fungerar det på en köl? tillverkaren skriver så här:

"Överallt där rost angriper järn och stål – både inomhus och utomhus.

Inte lämpad för användning under vatten"

Vet att det används under vatten både som den är och målad. Det kanske inte håller i 10 år men lätt att bara kleta på lite vid behov.

Vat lantbrukare som använder på traktorer, militären på sina tältkaminer. Veteranbilar.. åke i sperreholm som e specialist på gamla austin har använt det i många år. Produkten, om du inte kontaminerar, håller i stort sett obegränsat länge.

Minns ej var jag fick det på lösvikt men sprayburkar fick jag av en idrottsplatsreparatör. Dom hade det till sina ismaskiner.

Jag tycker det funkar bra.. fast har inte testat nåt annat på kölen. Brunox å bottenfärg.

Biltema hade brunox förr. I små plastburkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att finska Fortum, som har massa tankbåtar, började använda endsst brunox på de flera km rörledningar dom har på däck. Fungerade/fungerar minst lika bra som behandling med blymönja. Har för mej dom slapp en massa förarbete.

Info jag fick för ca 20 år sedan när dom började och ca 5 år senare när dom fljt upp och skulle lägga på mer brunox.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera en zink-anod, det har många Bavaria-ägare gjort.

 

Virvelbildningen i en kropp i vatten tilltar med längden, så montera den mer än halvvägs från kölens framkant så stör den vattenflödet minst.

 

Borra med 3,5 mm borr avsett för rostfritt stål på låg hastighet, t.ex. HSS borr från Biltema. Kyl och smörj med gängskärningsvätska. Tryck riktigt hårt under borrningen så borret skär i materialet ordentligt, annars ryker eggarna direkt. Gå på samma sätt upp till 5,5 mm borr. 

 

Använd sedan en gängtapp M6 av bra kvalite, använd fett för gängskärning, ta ett kvarts varv i taget framåt och ett 1/8 bakåt (för att bryta spånorna).

 

Sätt fast anoderna.

 

Bifogar bild på min.

anod.jpg

Redigerad av breckan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Stålborste på borrmaskin får det bli med efterföljande rostskydd och målning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi på spray låter ju helt otroligt ohälsosamt

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev AndW:

Epoxi på spray låter ju helt otroligt ohälsosamt

Varför?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mackey:

Varför?

Mackey

Därför att epoxi är extremt allergiframkallande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta med epoxi är inte ångorna utan att få det på huden eller i ögonen. Även slipdammet är farligt.

 

Epoxitant.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

3 timmar sedan skrev AndW:

Epoxi på spray låter ju helt otroligt ohälsosamt

Epoxi brunoxen är antingen:

*Ingen epoxi utan heter så

*prepolymeriserad så den ite kan ge allergisk reaktion eller andningssvårigheter

*Innehåller så små mängder att det inte behöver märkas eller anges gränsvärden/nivågränsvärden

 

Säkerhetsdata anger varken H317 eller H334, som det anges på allergiframkallande farliga produkter.

Riskerna med produkten är lösningsmedlen i första hand.. så bra ventilation ska man ha oavsett det är aerosol eller ej. Sen är såklart småpartiklar av allt omyttigt att dra i sig.

Tror namnet på produkten är lite vilseledande. Ohärdad epoxi eller dess komponenter däremot är extra dåligt att få på sig/andas in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Caribic410:

Tror namnet på produkten är lite vilseledande

Vilka rackare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen borde den väl vara tvåkomp om den är epoxy?

 

En kombination av rostkonverterare och epoxi i samma låter ju bra. Penslingsbar låter bättre än spray...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev AndW:

Sen borde den väl vara tvåkomp om den är epoxy?

 

En kombination av rostkonverterare och epoxi i samma låter ju bra. Penslingsbar låter bättre än spray...

Ibland kan en produkt vara 2-komp även om det bara är 1st komponent som du använder. Det har med reargenter i härdsystemet att göra. Ta dom vanligaste anaeroba lim (gänglåsning/gängtätning)  t.ex. som innehåller båda komponenterna blandade men behöver ytterligare metalljon och syrefrånvaro för att reagera.

I epoxi brunoxen behövs åxå en viss mängd metalljoner/rost. Annars reagerar inte produkten, den endast torkar.

Ser åxå pensel eller rulle vettigast på öppna ytor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-24 vid 12:06 skrev bhemac:

Ska man avlägsna rost så finns det egentligen tre sätt:

  • Blästra.
  • Knacka/skrapa
  • Stålborste.

Slipa är helt förkastligt. Man polerar bara rosten. Ska man slipa så ska rosten först avlägsnas.

Blästa är bäst men lite krångligt. För små fläckar klara man sig med en liten punktbläster och då funkar det med en liten hobbykompressor.

Knacka är det klassiska men det finns effektiv trycklufthammare om man nu har tillgång till tryckluft.

Stålborste i en vinkelslip är både enkelt och praktiskt.

 

Förr blev man utbildad expert på rosthantering till sjöss om man jobbade på däck.


Jag brukar med köra med denna metoden, blir superbra, tar dock väldigt mycket tid och du får se till att du har båten på ett ställe där du slipper att flytta på den innan du är klar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken metod? Bhemac listar tre. Vilket rostskydd använder du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser att detta ämne inte är aktivt men vill dela en del erfarenheter  i frågan. Järn/ stål rostar i närvaro av syre mer så i luft än i vatten. Har ägt en stålbåt som ej blästrades när den var ny. Båten låg under min ägo i året runt. Färgen under vattenlinjen släppte från stålet men ytan var helt blank när båten togs upp på land. I samband med reparation efter grundstötning lät jag blästra hela uv delen och målade därefter med epoxi efter denna åtgärd satt färgen kvar under min ägo. Epoxi målningen hade god vidhäftning till underlaget och bildade ett vattentätt skikt som hindrade vatten och syre att komma i kontakt med stålet. 
Slutsats: se till att metallytan är ojämn för att erbjuda bra fäste och se till att täcka ytan med epoxi så att vatten ej kommer kontaktet med järn/stål. Båten hade offeranoder på kölen, vet ej om dessa bidrog till den ej angripna  ytan under vatten men de förbrukades i jämn takt så jag antar att de gör nytta. I nuvarande båtprojekt, en Bavaria  med järnköl, ser jag till att efter rengöring täcka kölen  med epoxi och funderar även på att montera anoder då jag planerar att ha båten i sjön hels året

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...