Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
vega1959

Tankmätare till toatank

Rekommendera Poster

4 timmar sedan skrev Olleman82:

hmm...det var ju trist då låter de givarna som en "dead end" för vårt användningsområde. Är det helt enkelt falsk marknadsföring? Detekterar de inte ens klart vatten i en plastdunk typ? Enligt specen ska de ju ta allt ifrån giftiga substanser till fast materia i en plastbehållare upp till 14mm tjock...

Provat i vattentanken, vattentunna och 20l dunk och den reagerade inte på nivån alla gånger. Haft olika medel som kontaktmedel mellan tank och givare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-08 vid 06:59 skrev Seawolf:

Om man kan få ned ett dykrör till botten av tanken, så kan man sen koppla en billig blodtrycksmätare dit. När man startar den så pumpar den luft ned i dykröret till det bubblar. Under tiden visar den trycket. När alltså trycket inte stiger längre är det ett mått på nivån.
Dessa mäter trycket i mm kvicksilver, vilket är ungefär 1/14 av mm vattenpelare. Så en 400 mm hög toatank som är full får då en avläsning på c:a 30 mm kvicksilver.

 

Den som är extra noga kan göra en kurva över sambandet mellan mängd tankinnehåll och trycket, genom att pytsa i t.ex. 5 liter åt gången och läsa av trycket. Funkar särskilt bra på oregelbundet formade toatankar.

Vill man vara extra noga ska man nog använda det vatten som normalt förväntas finnas i tanken. Densiteten är inte densamma som rent vatten, troligen högre. Det innebär att kalibrering med rent vatten och användning med orent vatten kommer att indikera full tank innan den är det. 
Bättre än tvärt om i alla fall ... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Vill man vara extra noga ska man nog använda det vatten som normalt förväntas finnas i tanken.

Det låter inte så gott...

Man kan ju göra en ny skala.

Istället för blodtrycksmätaren kan man använda ett U-rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev bhemac:

Det låter inte så gott...

Det är det absolut inte. Kalibrering av en toatank handlar inte om att du ska kalibrera dina smaklökar ... :D

Istället vill man ju att instrumentet ifråga visar rätt. 
Det finns en enorm uppfinningsrikedom i detta forum. Att använda en blodtrycksmätare kopplad till utloppet på ett rör positionerad i botten på tanken för att mäta höjden på skiten är väldigt smart. 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte densiteten på svartvattnet är så mycket annorlunda än på havsvattnet.

Under ett dygn brukar en människa producera ca 6lit svartvatten. Av det är 0,6kg fekalier, 2lit urin och ca 3,5lit spolvatten. Urinen har ungefär samma densitet som saltvatten. 

Totalt någon procents skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som alltid har du rätt igen bhemac. Min båtgranne klagade på några procent svartvatten på hans båtsida. Måste vara ett räknefel.

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Baxlaget:

Måste vara ett räknefel

Glömt att kompensera för temperatur och lufttryck ;)

 

Ev kan man sätta en liten träbit i avluftningen så det blir en bra stråle. Sen är det bara att pumpa tills grannarna skriker. Klart billigaste överfyllnadsskyddet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Ev kan man sätta en liten träbit i avluftningen så det blir en bra stråle

Bra idé men min frus luktsinne slår allt. Arholmas båttömmningsstation låg precis utanför bryggan och kan ni tänka er: Den FUNGERADE!
Lite senare på 2018 var i stort sett alla tömmningsstationer i Roslagen ur funktion. Hur gör en Miljöpartist då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Baxlaget:

Hur gör en Miljöpartist då?

Som vanligt: Ljuger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Som vanligt: Ljuger!

haha, så rätt!.
jag är miljöpartist, jag värnar om miljön. Därför har jag ingen bil. Jag åker taxi

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...