Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
vega1959

Tankmätare till toatank

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev bhemac:

Alla givare som sitter inne i skittank kommer att hänga sig förr eller senare oavsett om det flottör, kapacitiva eller någon annan form. Samma gäller för rena nivåbrytare typ Mobrey mm. De som klarar sig bäst de av typ tjurt--ka. Men helt ofelbara är de inte.

En givare i bränsle eller vatten tank som inte funger är illa. Men inget är lika illa som en givare i en skittank som slutar fungera. Det inget man gärna plockar upp och byter eller rengör.

Så antingen satsar man på en utvändig givare eller på en glastank så man enkelt kan se hur full tanken är.

En billig lösning som i alla fall ger en viss indikering, är att en vattenmätare som håller reda på mängden spolvatten som utgör ca 80% av tankens innehåll.

Brukade plocka ur givaren till min septiktank på våren innan jag använt tanken för säsongen alls för rengöring (torrt och ganska kallt = ingen lukt)

Sedan några år så kör jag Biltemas tankrengöring en gång varje sommar och har ännu ej haft några problem med givaren.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

Alla givare som sitter inne i skittank kommer att hänga sig förr eller senare oavsett om det flottör, kapacitiva eller någon annan form.

- - -

Så antingen satsar man på en utvändig givare eller på en glastank så man enkelt kan se hur full tanken är.

- - -

Oavsett hur bestämd du är i din uppfattning så finns det toatankgivare som mäter inne i tanken och som fungerar.

bild.png.1e2369168563df56b4b1d8d0f9e0f677.png

Maretron TLM100 monteras i toppen av tanken och mäter med ekolodteknik mot svartvattenytan inne i tanken.

I min tank sitter en sådan sedan flera år och den har aldrig varit urtagen för rengöring.

Fördelen med en riktig nivåmätare som visar volymen med hög upplösning är att den visar t.ex. om det blivit stopp så att tanken inte töms helt. Det är heller aldrig någon tvekan om hur full tanken är (räcker den en dag till eller måste den tömmas före natten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

Oavsett hur bestämd du är i din uppfattning så finns det toatankgivare som mäter inne i tanken och som fungerar.

Ok, jag borde benämnt dem som "givare som sticker in i tanken", de som kan krångla alltså.

Ultraljudsgivaren fungerar utmärkt om man nu har ett hål i tanken. Jag hade inte det och i kombination med priset så tyckte Gobius var en enklare lösning. En julrea underlättade beslutet ;)

Även dykrör brukar fungera men lite bökigare om man vill ha ett larm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-05 vid 21:45 skrev patrikflink:

Fungerar nog fint också, men för dom pengarna hade jag nog köpt en analog mätare med nivågivare på Ebay.

Fördelen med denna är ju att man slipper en givare utan rörliga delar som förr eller senare med stor sannolikhet kommer att krångla och som är något billigare än ultraljudssystem typ Gobius och BEP.

Jag vilie bara tipsa om ett i mitt tycke, bra alternativ. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-06 vid 00:07 skrev bhemac:

Alla givare som sitter inne i skittank kommer att hänga sig förr eller senare oavsett om det flottör, kapacitiva eller någon annan form.

Självklart kommer dessa givare inte överleva år 2100. Eller hur menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Baxlaget:

Självklart kommer dessa givare inte överleva år 2100. Eller hur menar du?

2059!

I 9 av 10 fall kanske det funkar men det är ingen tröst för den som är nr 10, det kan bli väldigt äckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

det kan bli väldigt äckligt.

Hur menar du nu? Ska vi inte använda toan på grund av framtida ägare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Baxlaget:

Ska vi inte använda toan på grund av framtida ägare?

De skiter vi i.

Har man ett system för att hålla kolla på hur full tanken är och detta fallerar så är det lätt att överfylla tanken. Det är inte alls säkert man märker att tanken är full och följaktligen trycker ut skit i avluftningen som kan sätta igen sig så att man blir tvungen att byta delar av avluftningen innan man kan använda toaletten igen. Det händer även att tankar spricker, i synnerhet om de börjar bli några år och det rostfria börjat korrodera i svetsarna.

Hur populär blir man i viken när det börjar rinna skit ur avluftningen. Inte kan man pumpa ut heller utan man får ge sig av.

Prata med killarna som jobbar på varven, de kan berätta riktigt äckliga historier. Dyrt bli det också, varven brukar lägga på några timmar för att grabben som gör jobbet ska få gå hem och duscha. Är man på semester kan det bli några dagar på hotell också.

Har man inget nivåsystem så är man betydligt mer försiktig och tömmer lite oftare. I alla system där man förlitar sig på larm måste man kunna lita helt på att det alltid fungerar eller så dubblerar man systemen.

Billigaste Gobius överfyllnadsskydd kostar 1350kr och fungerar enligt vad som skrivs. Man kan bygga ut senare för att kunna veta precis hur full tanken är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Människor är olika. Du är väldigt noggrann och kunnig. Alla är inte som du. Skulle själv önska att Svenne hade dina goda egenskaper, inte bara inom båtlivet utan i alla aspekter. 
Det finns ingen "trycka på knappen"-lösning för stora problem. Alla hanterar dessa på olika sätt, mycket beroende på ekonomi. 
Sunt förnuft skulle kunna vara en början ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Baxlaget:

Du är väldigt noggrann och kunnig.

mer, mer ;)

Det är klart man kan en del, fattas bara, jag har hållit på med båtar och sjöliv i nästan alla dess former hela livet. 

Men, jag lär mig också hela tiden på forum som detta, det är väldigt viktigt. Dessutom får man en del mothugg ibland viket leder till att man får se över sina argument och ibland ändra sig.

Vi ska vara väldigt tacksamma för våra forum. Ibland är det också bra när folk ställer "dumma frågor" för inte sällen har flera funderat på samma sak fast inte vågat fråga.

När man har kurser så kan man råkar säga saker som ingen förstår. I det fallet är det bra är det mycket bättre om det finns kvinnor med för de törs fråga.

 

Om alla hade haft sunt förnuft så hade vi inte behövt lagar och regler. Dessutom hade ytterst få blivit politiker... 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

När man har kurser så kan man råkar säga saker som ingen förstår. I det fallet är det bra är det mycket bättre om det finns kvinnor med för de törs fråga.

 

Om alla hade haft sunt förnuft så hade vi inte behövt lagar och regler. Dessutom hade ytterst få blivit politiker... 

När man har kurser så kan man råkar säga saker som ingen förstår. I det fallet är det bra är det mycket bättre om det finns kvinnor med för de törs fråga.
Nja, det ser man ju på elevernas ansikten / reaktioner. Har inte upplevt någon blygsamhet bland mina elever oberoende av kön.

 

Om alla hade haft sunt förnuft så hade vi inte behövt lagar och regler.
Det håller jag till 100% med om. Har alltid irriterat mig på självklara regler. Mitt är mitt osv. 

 

Sedan och nu kommer vi till det svåra:
Dessutom hade ytterst få blivit politiker... 
Hur ska ett demokratiskt samhälle se ut utan kontroll? Personligen kan jag gärna slippa miljötalibanen Daniel Helldén men någon måste styra upp vårt samhälle. Ja, på gott och ont. Danne med det senare  ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Nja, det ser man ju på elevernas ansikten / reaktioner. Har inte upplevt någon blygsamhet bland mina elever oberoende av kön.

Ofta men inte alltid. Ibland ser man det inte förrän det kommer till prov att vissa inte förstått. Men de är inte medvetna om det själva och kan då inte visa att de inte förstår.

Ibland kan man vara elak och hitta på saker som motsäger det man sagt tidigare. Kul att kolla ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-06 vid 20:44 skrev bhemac:

Ok, jag borde benämnt dem som "givare som sticker in i tanken", de som kan krångla alltså.

Ultraljudsgivaren fungerar utmärkt om man nu har ett hål i tanken. Jag hade inte det och i kombination med priset så tyckte Gobius var en enklare lösning. En julrea underlättade beslutet ;)

Även dykrör brukar fungera men lite bökigare om man vill ha ett larm.

 

Om man kan få ned ett dykrör till botten av tanken, så kan man sen koppla en billig blodtrycksmätare dit. När man startar den så pumpar den luft ned i dykröret till det bubblar. Under tiden visar den trycket. När alltså trycket inte stiger längre är det ett mått på nivån.
Dessa mäter trycket i mm kvicksilver, vilket är ungefär 1/14 av mm vattenpelare. Så en 400 mm hög toatank som är full får då en avläsning på c:a 30 mm kvicksilver.

 

Den som är extra noga kan göra en kurva över sambandet mellan mängd tankinnehåll och trycket, genom att pytsa i t.ex. 5 liter åt gången och läsa av trycket. Funkar särskilt bra på oregelbundet formade toatankar.
 

Dykröret kan installeras via en ingängad kompressionskoppling i toppen av tanken.

 

Jag har själv en sådan installation, men i en större toatank i fritidshuset. Funkar klockrent, och jag har blodtycksmätaren i toalettrummet en bit ifrån tanken, med slang emellan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dykrör fungerar utmärkt. Blodtrycksmätaren är en enkel och smart lösning.

Det fö ett system som ofta använts för att ha koll på nivån i bottentankar på fartygen om man inte nöjer sig att pejla för hand.

Instrumetet nedan fanns ofta förr att kolla hur mycket som fanns i den ofta nedgrävda tanken för eldningsolja. På detta instrument sitter även en liten handpump.

På eBay kan man köpa små, elektriska luftpumpar och passande manometrar eller om man vill använda U-rör.

 

tankmätare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-03-08 vid 06:59 skrev Seawolf:

 

Om man kan få ned ett dykrör till botten av tanken, så kan man sen koppla en billig blodtrycksmätare dit. När man startar den så pumpar den luft ned i dykröret till det bubblar. Under tiden visar den trycket. När alltså trycket inte stiger längre är det ett mått på nivån.
Dessa mäter trycket i mm kvicksilver, vilket är ungefär 1/14 av mm vattenpelare. Så en 400 mm hög toatank som är full får då en avläsning på c:a 30 mm kvicksilver.

 

Den som är extra noga kan göra en kurva över sambandet mellan mängd tankinnehåll och trycket, genom att pytsa i t.ex. 5 liter åt gången och läsa av trycket. Funkar särskilt bra på oregelbundet formade toatankar.
 

Dykröret kan installeras via en ingängad kompressionskoppling i toppen av tanken.

 

Jag har själv en sådan installation, men i en större toatank i fritidshuset. Funkar klockrent, och jag har blodtycksmätaren i toalettrummet en bit ifrån tanken, med slang emellan.

 

 

Kan tillägga att jag själv använder denna billiga (279:-)  blodtrycksmätare:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-halsa/halsa-och-massage/blodtrycksmatare/blodtrycksmatare-880138/

 

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen för mig iallafall och alla andra Bayliner ägare av samma modell är att våra vattentankar är inbyggda så mycket så man måste riva hela ruffen för att komma åt den. Vill man ha ut den så måste man skära ner den i sektioner. Golvet är byggt på tanken så någon mätare uppifrån kommer resultera till att den sticker upp i golvet! Finns en tråd på Baylinerforum i USA när en kille river bort tanken pga "någon" valde att fylla den med bensin vid macken. 

Så Gobius vart den enklaste lösningen för mig då jag ser tankens sida under trappan där alla slangar kommer in.

Var så nöjd att detta system fungerar så bra och fruktansvärt enkelt att koppla in så det vart ganska självklart att septitank får samma. Tycker inte det är dyrt och vem som helst kan koppla in dessa givare. För 1000kr får du ett komplett instrument idag, varför krångla till det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett dykrör kan monteras på många sätt....
 

Image1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Seawolf:

Ett dykrör kan monteras på många sätt....

 

Så här också, eller på massor av andra vis så att röret slutar nära botten...

 

1361061223_Tankmedrr.jpg.05ffc9e5f2e157da943b73f04280d56f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-09 vid 10:20 skrev patrikflink:

Nackdelen för mig iallafall och alla andra Bayliner ägare av samma modell är att våra vattentankar är inbyggda så mycket så man måste riva hela ruffen för att komma åt den. Vill man ha ut den så måste man skära ner den i sektioner. Golvet är byggt på tanken så någon mätare uppifrån kommer resultera till att den sticker upp i golvet! Finns en tråd på Baylinerforum i USA när en kille river bort tanken pga "någon" valde att fylla den med bensin vid macken. 

Så Gobius vart den enklaste lösningen för mig då jag ser tankens sida under trappan där alla slangar kommer in.

Var så nöjd att detta system fungerar så bra och fruktansvärt enkelt att koppla in så det vart ganska självklart att septitank får samma. Tycker inte det är dyrt och vem som helst kan koppla in dessa givare. För 1000kr får du ett komplett instrument idag, varför krångla till det?

Har du länk? Skulle gärna se hur han gick tillväga - med att ta ut tanken alltså.

 

Förresten någon som testat dessa givare för plasttankar? Lite billigare än gobius även om det inte är lila plug and play.

 

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=252991149600&category=57520&pm=1&ds=0&t=1551151108000&ver=0&cspheader=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Förresten någon som testat dessa givare för plasttankar? Lite billigare än gobius även om det inte är lila plug and play.

Nej, men en reflektion är ju att tre givare (40:- kr/st), lite elektronik och en låda med några dioder borde bli betydligt billigare än 2 000:- kronor, om man nu har en plasttank.

 

Det borde ju finnas en marknad för en billigare variant till plasttankar, om någon bara orkar...

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

 

Så här också, eller på massor av andra vis så att röret slutar nära botten...

 

1361061223_Tankmedrr.jpg.05ffc9e5f2e157da943b73f04280d56f.jpg

 

Det finns många sätt, jag föredrar att ha kopplingen upptill ifall det skulle läcka lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Det finns många sätt, jag föredrar att ha kopplingen upptill ifall det skulle läcka lite.

För mig spelar det ingen roll om det läcker uppe eller nere...

...men det är klart att risken för större läckage är mindre med anslutningen högt upp.

 

Jag ville mest belysa att det finns olika möjligheter att ansluta blodtrycksmätaren om det är trångt och svåråtkomligt runt tanken.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant på dykröret är att använda en liten ozongenerator för att pumpa in luft i dykröret. Ozonet kommer att starkt minska ev lukt. Små ozongeneratorer brukar ha en luftpump till akvarier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Olleman82:

Förresten någon som testat dessa givare för plasttankar? Lite billigare än gobius även om det inte är lila plug and play.

Testat med dåligt resultat. Så den ligger i skrotlådan. Visade lite vad den ville, provade på flera tankar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Olleman82:

Har du länk? Skulle gärna se hur han gick tillväga - med att ta ut tanken alltså.

 

Förresten någon som testat dessa givare för plasttankar? Lite billigare än gobius även om det inte är lila plug and play.

 

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=252991149600&category=57520&pm=1&ds=0&t=1551151108000&ver=0&cspheader=1

Tyvärr finns inga bilder, bara text. För att läsa trådar på forumet så måste man även vara medlem. Vart medlem då jag ville veta om någon hade (och hur) monterat bogpropeller samt givare för vattentank på just en 2855. Bifogar länk till forumet om du inte har den. Finns mycket att läsa om just 2855. Men du sviker ju snart! Läste att du vill byta båten mot något annat.

https://www.baylinerownersclub.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag lurar på det...Börjar tröttna på drev, sköldar och törstiga bensinare men vi får väl se hur det blir. Vi trivs egentligen väldigt bra med båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Olleman82:

törstiga bensinare

Det är bara pengar, kommer nya hela tiden 😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Det är bara pengar, kommer nya hela tiden 😉

Haha, ja, det är ju sant och nu börjar jag dessutom värma upp inför drev igen då vi tittar lite på forbina 9002. Det är ju inte så att backslag är helt gratis heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev snilsson:

Testat med dåligt resultat. Så den ligger i skrotlådan. Visade lite vad den ville, provade på flera tankar

hmm...det var ju trist då låter de givarna som en "dead end" för vårt användningsområde. Är det helt enkelt falsk marknadsföring? Detekterar de inte ens klart vatten i en plastdunk typ? Enligt specen ska de ju ta allt ifrån giftiga substanser till fast materia i en plastbehållare upp till 14mm tjock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Olleman82:

Detekterar de inte ens klart vatten i en plastdunk typ?

Jo det tyckte jag nog vid mina enkla prov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...