Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
vega1959

Tankmätare till toatank

Rekommendera Poster

Hur låg kan toatanken vara, om man vill montera en mätare av fabrikatet Gobius modell 4

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tank är ca 40 cm hög och rymmer ca 45 l och det är inga problem med 1 st gobius. Kan bli svårt med fler dock. En fungerar utmärkt för mig dock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vi mäter mängden spolvatten med en sådan här

En mycket enkel och praktisk metod.

Ett bra alternativ är en extra vattentank för spolvatten, i den enklaste form, en vattensäck. 

Dimensionerar man rätt så kommer vattnet ta slut när skittanken är full. Flera fördelar: Man kan enkelt se på vattentanken när skittanken börjar bli full. Man slipper spola med saltvatten. Viktfördelningen är nästan konstant.

 

Själv köpte jag en Gobius på rea eftersom jag är lat. Ej installerat ännu men verkar otroligt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte Gobius till vattentanken, om jag hade monterat puckarna helt lodrätt så hade dom nästan gått på varandra. Så låg är min tank. Men jag monterade den första högst upp till vänster, nr 2 i mitten och den tredje längst ner till höger. Fungerar perfekt!

Frågade på Hjertmans hur nära dom kan sitta, om det inte skulle fungera så fick jag lämna tillbaka den.

Anledningen att jag valde Gobius är pga min vattentank är så himla inbyggd under golvet i ruffen (känns som om man byggde den först, sedan båten runt om den) så en nivåmätare ovanfrån hade resulterat till att riva hela golvet.

Fungerar nog lika bra till septitanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett mindre installationsproblem men min Gobius tankmätare. Kontaktade företaget. De var oerhört trevliga att ha med att göra.

http://www.gobius.se/kontakt/

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev patrikflink:

Köpte Gobius till vattentanken, om jag hade monterat puckarna helt lodrätt så hade dom nästan gått på varandra. Så låg är min tank. Men jag monterade den första högst upp till vänster, nr 2 i mitten och den tredje längst ner till höger. Fungerar perfekt!

Frågade på Hjertmans hur nära dom kan sitta, om det inte skulle fungera så fick jag lämna tillbaka den.

Anledningen att jag valde Gobius är pga min vattentank är så himla inbyggd under golvet i ruffen (känns som om man byggde den först, sedan båten runt om den) så en nivåmätare ovanfrån hade resulterat till att riva hela golvet.

Fungerar nog lika bra till septitanken.

Det var ett sådant här svar jag hoppades på, jag kommer nu att montera mina puckar diagonalt.

Tack.😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Det var ett sådant här svar jag hoppades på, jag kommer nu att montera mina puckar diagonalt.

Tack.😆

Så lite så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smått Off Topic med tanke på trådskaparens fråga, en fråga som dessutom kan anses löst.

Men jag kan ändå inte låta bli att länka en gammal MG-tråd...

Den blev en sorts brainstorm i ämnet `hur man undviker överfyllt dass på en båt´. Olika mätprinciper framkastades, tänkbara förtjänster och följdproblem togs upp.


Tresidiga MGforumtråden 65535.


Min sammanfattning av den forumtrådens idéer gällande tänkbara principer för kontroll utan tankhåltagning är som följer (utan prioordning)...
1. Ekoloda från utsidan (alltså skicka in ljudvågor och lyssna på ekot, är väl f.ö. Gobius princip som jag tror?)
2. Mät temperaturen på tankens utsida med påklistrade sensorer.
Vattnet inuti tanken ändrar tempen rejält sakta, alltså jämfört med luften ovanför tankinnehållets ytnivå. Kanske går det att avgöra en nivå på detta sätt? (Men om havsvattnet håller exempelvis 20 grader samtidigt som lufttempen också är 20 grader så blir det knappast nån temperaturkontrast alls. Fast osvuret är bäst, förruttnelseprocessen skapar kanske värme?)
3. Håll koll på det inflödande spolvattnets mängd. Kanske via ett enkelt handräkneverk där antalet pumptag efter varje toabesök skall klickas in manuellt, detta enligt skeppsrutin? Eller kanske av nåt automatiskt räkneverk?
4. Väg hela skitbaljan med våg. (Om toatanken är monterad en smula flexibelt i gummibusssningar så öppnas möjligheter för nån enkel vägningsanordning.)
Tänker för övrigt här på typ trådtöjningsgivare.   

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thomas-1:

Den blev en sorts brainstorm i ämnet

Det finns fler.

Absolut vanligast är nivåbrytare typ tjurta-a.

För stora tankar, kapacitiva givare, mycket vanligt.

 

Väga kanske inte är så bra på en båt men man har tryckceller på stora fodersilos. Går bra att kolla hur stark man är, ta tag i silosen och försök lyfta, syns på instrumentet hur mycket man orkar. Kul sysselsättning på ridklubben tex.

 

Eller så köper man Gobius, 10 minuters installation och 1800kr. Ganska sjukt egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i förra båten en resistiv rörgivare, minns nu inte om det var Wema original eller Biltemas, i alla fall "Ej för septiktank" det brydde jag mig inte om. Fungerade tillsammans med Wemas instrument oklanderligt i många år, även då båten såldes.

 

Man anser väl att miljön i septiktanken är synnerligen frätande och korrosiv, därav alla typer av yttre receptorer. Men som sagt min givare funkade i alla fall, kanske mest beroende på att jag aldrig läste upp varningstexten för den. Det mesta innehållet var ju ändå Skageracks och Kattegatts viskösa elektrolyt, som ej heller denna är direkt neutral. Man vill väl sedan ha yttre givare för att slippa håltagning i tanken, inte svårt att gissa varför. I nuvarande båt har jag tre plasttankar, två till färskvatten och en till septik, alla har kapacitiva givare, påklistrad metallfolie, kopplat till skitdyrt digitalt instrument, inget av detta funkar... har varit på Biltema och köpte givare och instrument, till vattentankarna. 

Liksom trådskaparen funderar jag på hur jag skall mäta nivån i skithustanken, och/eller om jag skall klämma in en septiktank på 150 liter, som kan tömmas med elpump på irrationellt vatten. Eller via nästan alltid fungerande sugtömningar i land i det fagra Bohuslän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

tömmas med elpump på irrationellt vatten. Eller via nästan alltid fungerande sugtömningar i land i det fagra Bohuslän.

Det är lika irrationellt i Stockholm, tömma septiktanken kan man alltid göra men inte där det är avsett. Alltid trasigt. Miljön har ingen prioritet. Bättre att bötfälla. Miljöpartiets logik kommande (nästan) 4 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man anser väl att miljön i septiktanken är synnerligen frätande och korrosiv,

Största problemet brukar vara att "koklamuck" fastnar på givaren men det brukar gå att spola rent om man har ett lämpligt placerat munstycke.

Jag hade en enkel nivåbrytare som aldrig krånglade. Men jag hade också ett enkel munstycke och brukade "flusha" tanken med jämna mellanrum.

 

Även kapacitiva givare behöver spolas rena ibland. Vi hade på ett ställe skittankar på 10 eller möjligen 20 m3 och behövade rengör någon gång typ var 14:e dag. Inte så där jättekul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Thomas-1:

Smått Off Topic med tanke på trådskaparens fråga, en fråga som dessutom kan anses löst.

Men jag kan ändå inte låta bli att länka en gammal MG-tråd...

Den blev en sorts brainstorm i ämnet `hur man undviker överfyllt dass på en båt´. Olika mätprinciper framkastades, tänkbara förtjänster och följdproblem togs upp.


Tresidiga MGforumtråden 65535.


Min sammanfattning av den forumtrådens idéer gällande tänkbara principer för kontroll utan tankhåltagning är som följer (utan prioordning)...
1. Ekoloda från utsidan (alltså skicka in ljudvågor och lyssna på ekot, är väl f.ö. Gobius princip som jag tror?)
2. Mät temperaturen på tankens utsida med påklistrade sensorer.
Vattnet inuti tanken ändrar tempen rejält sakta, alltså jämfört med luften ovanför tankinnehållets ytnivå. Kanske går det att avgöra en nivå på detta sätt? (Men om havsvattnet håller exempelvis 20 grader samtidigt som lufttempen också är 20 grader så blir det knappast nån temperaturkontrast alls. Fast osvuret är bäst, förruttnelseprocessen skapar kanske värme?)
3. Håll koll på det inflödande spolvattnets mängd. Kanske via ett enkelt handräkneverk där antalet pumptag efter varje toabesök skall klickas in manuellt, detta enligt skeppsrutin? Eller kanske av nåt automatiskt räkneverk?
4. Väg hela skitbaljan med våg. (Om toatanken är monterad en smula flexibelt i gummibusssningar så öppnas möjligheter för nån enkel vägningsanordning.)
Tänker för övrigt här på typ trådtöjningsgivare.   

Ögonen är bra.

En tokig båtgranne och hans fru kör med denna lösning, när det rinner ut ur avsluftningen så är det dax att tömma tanken!

Billigaste och den enklaste lösningen enligt mig men helt jävla otrevligt för sina båtgrannar och inget jag vill göra. Har kolfilter där, misstänker att dom kör raka rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Ögonen är bra.

Och öppen manlucka, det missar man inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu vill vara idiotsäker är det bara att hänga på en påse på avluftningen, lägga den på en våg, tara till 0.
När vågen reagerar åker man och tömmer både tanken och påsen. Nollställer vågen.
Klart för en ny runda!

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Baxlaget:

Om man nu vill vara idiotsäker är det bara att hänga på en påse på avluftningen, lägga den på en våg, tara till 0.
När vågen reagerar åker man och tömmer både tanken och påsen. Nollställer vågen.
Klart för en ny runda!

 

Vilket "skitgöra".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev patrikflink:

Bra pris nu, åker nog och köper en imorgon då jag ej har någon givare just där.

Jaha, är du igång nu igen? Sist kostade dina skriverier mig 1800 spänn för en Gobius som jag inte ens monterat.

Nu kliar det i spenderbyxorna igen....

Erlandsson har samma pris.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev bhemac:

Jaha, är du igång nu igen? Sist kostade dina skriverier mig 1800 spänn för en Gobius som jag inte ens monterat.

Nu kliar det i spenderbyxorna igen....

Erlandsson har samma pris.

Ha ha... Nja, sist var det väl vattengivare Gobius som fick farbror Bhemac att tända till😉. Du får väl passa på, 2 flugor i en smäll vid nästa besök i båten med montage!

 

Har en nya toa och septitank liggande, så detta köp är planerat, men inte så plötsligt dock. Man är ju snål och det gäller att passa på när tillfälle ges när frun vill handla i alla dessa icke tilltalande affär med kläder, skor och smink m.m. i Norrköping, då åker jag till roligare affärer som Hjertmans, Biltema osv. Helt livsfarligt, man kan köpa sånt som man bara MÅSTE ha.

Skall väl förtydligas att jag hellre vill ha den andra versionen som man kan koppla in en riktigt mätare till (analog). Så vi får se vad det blir på plats och OM det blir någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev patrikflink:

Ha ha... Nja, sist var det väl vattengivare Gobius som fick farbror Bhemac att tända till😉. Du får väl passa på, 2 flugor i en smäll vid nästa besök i båten med montage!

 

Nu har jag kollat lite, den på rea är för skittank och det har jag redan. Så du går fri den här gången ;)

Men jättebra med tips på billiga grejer. Jag brukar passa på, sen kan det ta ganska lång tid innan det blir monteras. Men det sparar en del pengar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har en åsikt om hur mycket Gobius låter? Hör man den knacka på tanken varje minut under natten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Tomas99:

Någon som har en åsikt om hur mycket Gobius låter? Hör man den knacka på tanken varje minut under natten?

Dom knackar inte utan surrar mer vid kontroll, skickar vibrationer och mäter motstånd. Går att ställa in hur ofta dom skall göra det också beroende på vilken modell man köpt. Finns video på Youtube från just Gobius att titta på.

 

Svar på din fråga, har aldrig hört dom utom vid första starten (installationen) då man glodde på själva puckarna som ett litet barn vid tanken. Väggar och inredning och såklart avstånd till dom har kanske en avgörande betydelse, men från midcabinen till dom har jag väl ca 1 meter, har aldrig hört dom jobba. Tycker kylskåpet låter skithögt om man vill jämföra något. Har bra hörsel också!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Har du en rostfri tank som jag eller en plasttank? Tanken sitter på andra sidan stickkojen så någon kommer att ha huvudet 1m från tanken med bara en glasfibervägg emellan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ha igång tankmätningen när man sover? Rädd att någon är uppe och smygskiter?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Tomas99:

Ok. Har du en rostfri tank som jag eller en plasttank? Tanken sitter på andra sidan stickkojen så någon kommer att ha huvudet 1m från tanken med bara en glasfibervägg emellan...

Plast på 132 liter. Min är formbyggd och ligger dikt mot skrovet under golvet i ruffen, ljudet borde vandra genom hela skrovet, men jag hör dom inte. Så oavsett om det är plast eller metall så tror jag inte att du kommer höra puckarna. Kollen dom gör tar ca 3s totalt, typ 1s per puck. Så du behöver inte vara orolig.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på gång att montera en sån här vår nya båt och hade en nästan likadan i den förra båten.

Funkar bra utan rörliga delar och man kan se när tanken är tom, halv och full.

Denna kräver dock att man borrar i tank eller manlucka först samt att det går att komma åt ovanifrån.

 

https://www.watski.se/Septiktankgivare-kit-11P3I

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så lägger man till lite och får en Gobius som inte kräver håltagning och som inte kan hänga sig pga skit fastnat på fel ställe!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Makro:

Jag är på gång att montera en sån här vår nya båt och hade en nästan likadan i den förra båten.

Funkar bra utan rörliga delar och man kan se när tanken är tom, halv och full.

Denna kräver dock att man borrar i tank eller manlucka först samt att det går att komma åt ovanifrån.

 

https://www.watski.se/Septiktankgivare-kit-11P3I

 

Fungerar nog fint också, men för dom pengarna hade jag nog köpt en analog mätare med nivågivare på Ebay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla givare som sitter inne i skittank kommer att hänga sig förr eller senare oavsett om det flottör, kapacitiva eller någon annan form. Samma gäller för rena nivåbrytare typ Mobrey mm. De som klarar sig bäst de av typ tjurt--ka. Men helt ofelbara är de inte.

En givare i bränsle eller vatten tank som inte funger är illa. Men inget är lika illa som en givare i en skittank som slutar fungera. Det inget man gärna plockar upp och byter eller rengör.

Så antingen satsar man på en utvändig givare eller på en glastank så man enkelt kan se hur full tanken är.

En billig lösning som i alla fall ger en viss indikering, är att en vattenmätare som håller reda på mängden spolvatten som utgör ca 80% av tankens innehåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...