Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mariajorgensson

Ultimata resmålet med segelbåt

Rekommendera Poster

Lofoten tror jag, det vore läckert. Och kanske en roundtrip i Indiska oceanen; Seychellerna, Maldiverina, Madagaskar...  Och kanske Patagonien med dess berg och glaciärer..... Och kanske Polynesien..... Och kanske de japanska öarna norr om huvud ön, ser ut som sagoöar. Och kanske....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Shetlandsöarna och Färöarna. 

Medelhavet gjorde jag på 80-talet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mycket kvar att se av Stockholms skärgård för att känna ett behov av att åka långt 🤗

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Har för mycket kvar att se av Stockholms skärgård för att känna ett behov av att åka långt 🤗

 

Jag har ju sagt att jag skulle komma upp och hälsa på dig men det har ju tyvärr inte blivit så än men det är ju aldrig försent.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många platser att besöka på vår jordglob. Lite svårt att välja bara en men kanske någon trevlig ö i Stilla havet, kanske Niue island, eftersom man då även behöver segla förbi en massa intressanta ställen som utforskas på vägen.

Men med begränsad tid pga av arbete etc så får det bli att utforska ytterskärgården i Stockholm noggrannare.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Peter_K:

Har för mycket kvar att se av Stockholms skärgård för att känna ett behov av att åka långt 🤗

Absolut. Övriga målen kan man flyga till, billigare och bekvämare.

 

Det handlar ju också vad man vill uppleva, långa fina seglingar eller besök på spännande ställen.

En lång resa med mycket att se är tex Skottland, Irländska sjön, Staande Mast Route upp genom Holland, Limfjorden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Har för mycket kvar att se av Stockholms skärgård för att känna ett behov av att åka långt 🤗


Tänk då på mig - hade båt på Svinninge Marina i 5 år. Ångrar ibland att jag seglade hem den. Finns mycket kvar som jag aldrig fick se.

Fast Bohuskusten och Norska Sörlandet är inte fel det heller. 

Hallands Väderö i björnbärstider.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta trailerbåten bakom bilen ner till Kroatien och segla i övärlden mellan Split-Zadar-Dubrovnik.

49CFFA39-D5BB-4742-916F-D3659E8EEA2E.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Lofoten tror jag, det vore läckert. Och kanske en roundtrip i Indiska oceanen; Seychellerna, Maldiverina, Madagaskar...  Och kanske Patagonien med dess berg och glaciärer..... Och kanske Polynesien..... Och kanske de japanska öarna norr om huvud ön, ser ut som sagoöar. Och kanske....

 

Med en Litorina kan du nog ta dig till Lofoten men längre, nja. 

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev pseudonym:

 

Med en Litorina kan du nog ta dig till Lofoten men längre, nja. 

Sant sant. Litorina är ju namnet på det innanhav som senare blev Östersjön, man kanske inte ska lämna denna pöl.

 

Fast iofs, jag kan ju rulla ner till värmen i Kroatien jag också 🙂

Redigerad av nilsnobbing
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Sant sant. Litorina är ju namnet på det innanhav som senare blev Östersjön, man kanske inte ska lämna denna pöl.

 

Fast iofs, jag kan ju rulla ner till värmen i Kroatien jag också 🙂

Så är det ju. Hur har du det med hälsan numera då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hallå gubbar!

TS frågade om Ultimata resmålet MED segelbåt. Nog  måste det finnas något mer ultimata resmål ni kan tänka er än er lilla hemmavik i Sthlm skärgård. Prova med att tänka utanför den bekväma och trygga  boxen någon gång. Det gör inte ont. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Silverfox59:

Hallå gubbar!

TS frågade om Ultimata resmålet MED segelbåt. Nog  måste det finnas något mer ultimata resmål ni kan tänka er än er lilla hemmavik i Sthlm skärgård. Prova med att tänka utanför den bekväma och trygga  boxen någon gång. Det gör inte ont. 

Var och en har ju sin dröm?

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Silverfox59:

Hallå gubbar!

TS frågade om Ultimata resmålet MED segelbåt. Nog  måste det finnas något mer ultimata resmål ni kan tänka er än er lilla hemmavik i Sthlm skärgård. Prova med att tänka utanför den bekväma och trygga  boxen någon gång. Det gör inte ont. 

Vem har föreslagit hemmaviken..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Silverfox59:

Nog  måste det finnas något mer ultimata resmål ni kan tänka er än er lilla hemmavik i Sthlm skärgård.

Men det beror ju på vilket som är viktigast, målet eller vägen?

Jag har träffat en del människor som långseglat, alla är glada men ytterst få tänker göra om. Istället verkar de mer intresserade av områden i närheten. Men det finns de som snabbt sticker igen men det är oftast de som inte riktigt passar in i det vanliga samhället. 

Sen finns det de som drivs av upptäckarglädjen och som bara måste utforska världen, Capitian Cock typerna. Troligen de som har roligaste oavsett om det är Blekinge Skärgård eller US Inland waterways. Själv kan jag tänka mig turer i distrikten mellan Bourgogne och Champagne, taskig segling men mycket annat som kompenserar.

 

En kul kille här är väl Mackey som utforskat Östersjön  och dessutom flugit till andra sidan jorden för att segla som paying crew.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla på stillhetens hav vore nått att skryta med. Vad har Silverfox59 att komma med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
20 minuter sedan skrev pseudonym:

Att segla på stillhetens hav vore nått att skryta med. Vad har Silverfox59 att komma med?

Jag pratar inte om att skryta eller att bräcka någon annan här.

Jag uppfattade meningen med denna tråd att ta ut svängarna och drömma  sig iväg. 

Tycker du att stillhetens hav är den ultimata upplevelsen så är det okej för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns svårt att svara eller ge tips av fler själ.

1. Jag har svårt att gissa vad ditt optimala resmål med segelbåt skulle behöva innehålla i form av ex.:

Natur, temperatur, typ av vatten, väder, avstånd till samhällen, hur långt det ska/får vara dit, hurdan segling det helst ska vara mm. mm.

2. Jag har inte jättemycket erfarenhet, bara 7 år, men har många ställen dit jag seglat flera gånger och kommer att segla till igen. Om dina kriterier skulle sammanfalla med de ställen jag varit på, skulle jag kanske kunna tipsa.

3. Det är bara du som vet, har en bild/dröm om hur det skulle kunna vara optimalt. Om du beskriver den, så kan jag och säkert fler med mej tipsa mer i den häraden som kan "träffa" dej.

Good luck//😆😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev mariajorgensson:

Vilket är ert ultimata resmål med en segelbåt?

M

 

7 minuter sedan skrev Caribic410:

Det känns svårt att svara eller ge tips av fler själ.

1. Jag har svårt att gissa vad ditt optimala resmål med segelbåt skulle behöva innehålla i form av ex.:

Natur, temperatur, typ av vatten, väder, avstånd till samhällen, hur långt det ska/får vara dit, hurdan segling det helst ska vara mm. mm.

2. Jag har inte jättemycket erfarenhet, bara 7 år, men har många ställen dit jag seglat flera gånger och kommer att segla till igen. Om dina kriterier skulle sammanfalla med de ställen jag varit på, skulle jag kanske kunna tipsa.

3. Det är bara du som vet, har en bild/dröm om hur det skulle kunna vara optimalt. Om du beskriver den, så kan jag och säkert fler med mej tipsa mer i den häraden som kan "träffa" dej.

Good luck//😆😆

Aaaaa där slog dyslexin till igen.

Läste "vad är det..." inte, som det står "vad är ert..." sorriii

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev mariajorgensson:

Vilket är ert ultimata resmål med en segelbåt?

Synonymer till ultimat (enligt https://www.ordguru.se)

bestämd, bäst, definitiv, maximal, optimal, slutgiltig, slutlig, superb, yttersta

 

Vad betyder ultimat? (också enligt https://www.ordguru.se)

  • omöjlig att förbättra eller utveckla, mycket bra
  • yttersta
  • så perfekt som det kan bli

Med det skrivet så blir det ju både lättare och svårare att svara.

Hemmaviken går i alla fall bort...

 

Gotska Sandön var en fantastisk segling.

Helt oförberett råkade vi och besättningar vi känner från två andra båtar träffas vid Sadelöga nära Utö. Vädret skulle bjuda på 8 - 10 m/s halvvind, därefter tre dagars sol och stiltje och sedan halvvind 8-10 m/s igen. Exakt så blev det så seglingen till ön gick snabbt och bra, vi hade några underbara varma soliga dagar tillsammans på Gotska Sandön och sedan snabb segling tillbaks igen.

 

Till Haparanda tur och retur hade vi tur.

Vädret 2016 var fantastiskt i Norrland. Vi hade hört att det var kallare i båten på morgonen än det var i kylen. Vi hade nog aldrig kallare än 20 C och vattnet var mellan 19 och 22 C.

Dessutom var detta vår första egna "minilångsegling", fyra dygn i sträck från Stockholm till Haparanda (eller egentligen Mansören). Lite smolk i glädjebägaren var väl att vi hade väldigt mycket sydlig vind (motvind) på väg hemåt, men så är det ju ofta på sommaren.

 

Oavsett väder tror jag det är väldigt trevligt och annorlunda att segla längs norrlandskusten. Många små fiskelägen och inte alls samma trängsel som i Stockholms skärgård.

 

Panama - Tahiti

Varmt och skönt och väldigt speciellt jämfört med att segla i Östersjön.

Proviantera i Panama var lärorikt, undrar hur många hundra kilo mat vi köpte.

Fem dygn stiltje , Stillahavet var verkligen stilla då. Inte en krusning, utan var som en glasskiva och man såg delfiner simma många meter under ytan.

Dop vid passage av ekvatorn. Dessutom var det jag som styrde när vi passerade det osynliga strecket.

Galapagosöarna!

24 dygn på öppet hav med närmaste land 1250 M bort, ungefär lika långt som hela Sveriges kust.

Franska Polynesien med 1600 m höga öar och atoller som bara sträckte sig några meter upp ur havet.

Till allt detta gott sällskap och många vackra, fantastiska och roliga upplevelser.

Någon segling runt jorden planerar vi inte, men gärna paying crew igen.

 

Stockholms skärgård har ju sina upplevelser liksom Åland, Estland och Bornholm. Återkommer till detta.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principerna för det ultimata resmålet med segelbåt:

  • Fin segling dit, där och däriftån. Själva resan är också målet.
  • Lagom mycket äventyr för den aktuella båten och besättningen, kanske lite över förmågan så att man tänjer lite på komfortzonen.
  • Trevligt sällskap ombord och gärna flera båtar med vänner. Kanske organiserad eskader, men det har jag själv inte prövat. Med barn ombord tror jag eskader med andra "barnbåtar" är positivt.
  • Trevligt sällskap i hamn, men även avsaknad av andra båtar är positiv.
  • Bra väder både för segling och för att ligga förtöjd.
  • Något man uppskattar att göra, se och/eller uppleva både under segling och i hamn.
  • Det ska gärna hända något minnesvärt under resan och/eller på resmålet.
  • Inga större skador på båten eller besättningen, men samtidigt är det roligt att ha något - men inte någon - att pyssla om.

Så tycker jag!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev pseudonym:

Så är det ju. Hur har du det med hälsan numera då?

Fina fisken! Opererade in en mekanisk hjärtat för några år sedan och knaprar waran sedan dess, men det tickar och går. Allt lugnt 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev pseudonym:

Att ta trailerbåten bakom bilen ner till Kroatien och segla i övärlden mellan Split-Zadar-Dubrovnik.

49CFFA39-D5BB-4742-916F-D3659E8EEA2E.jpeg

 

Här en kille som 2003 tog sin Albin 57 ner till Portugal och seglade därifrån till Las Palmas och sedan vidare över till Puerto Rico Västindien. http://albin57.se/med-albin-57-over-atlanten/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-22 vid 15:21 skrev nilsnobbing:

Lofoten tror jag, det vore läckert. Och kanske en roundtrip i Indiska oceanen; Seychellerna, Maldiverina, Madagaskar...  Och kanske Patagonien med dess berg och glaciärer..... Och kanske Polynesien..... Och kanske de japanska öarna norr om huvud ön, ser ut som sagoöar. Och kanske....

Då delar vi samma dröm. Skulle också vilja segla vid Maldiverna. Vilken är din drömbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker sticka iväg 2021 på enkel resa. Målet är Stilla havet och allt som finns där, framförallt de små önationerna men även Nya Zeeland och Japan finns med på min lista över mål jag vill segla till.

 

Men på vägen dit finns det ju en massa fantastiska mål också. Är fortfarande osäker på om jag skall genom Panamakanalen eller åka runt, Eldslandet vore ju inte fel att se, även Sydgeorgien är ett drömmål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Gaidin:

Tänker sticka iväg 2021 på enkel resa. Målet är Stilla havet och allt som finns där, framförallt de små önationerna men även Nya Zeeland och Japan finns med på min lista över mål jag vill segla till.

 

Men på vägen dit finns det ju en massa fantastiska mål också. Är fortfarande osäker på om jag skall genom Panamakanalen eller åka runt, Eldslandet vore ju inte fel att se, även Sydgeorgien är ett drömmål.

Du verkar hålla planen. Sett dej berätta om dethär i flera år. Hoppas bara kroppen å hälsan i övrigt står dej bi. Målnedveten så det räcker verkar du vara. Ska bli intressant att följa. 🖒🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gaidin:

Tänker sticka iväg 2021

Hör gärna av dig om du behöver hjälp längs vägen, både jag och frugan kan tänka oss någon eller några sträckor om hälsan tillåter.

 

Vi lämnar Layas tidigare ägare som referens, såg nyligen att de sålt henne.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev mariajorgensson:

Då delar vi samma dröm. Skulle också vilja segla vid Maldiverna. Vilken är din drömbåt?

För en sådan resa dröms det om en katamaran. Men det är bara drömmar. En långsegling i verkligheten är bortom horisonten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev nilsnobbing:

För en sådan resa dröms det om en katamaran. Men det är bara drömmar. En långsegling i verkligheten är bortom horisonten. 

Flera vi träffade mellan Panama och Tahiti drömde ibland om att inte ha en katamaran under segling, bara i hamn. Orsaken var att det tydligen kunde bli väldigt obekvämt ombord i vissa typer av vågor. Jag förstod aldrig riktigt problemet, men rörelsen i vattnet blev "jobbig" och i den stora kombinerade cockpit/byssa/ruff:en (öppen planlösning) kunde det vara lite svårt att förflytta sig.

 

Man får ju härliga "sällskapsutrymmen" på en lite större katta och det är inta på något vis fel att sitta på nätet mellan pontonerna i 28 C och lite lagom vind  i trevligt sällskap och dricka något gott i solnedgången. Helt klart en del av ett ultimat resmål.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...