Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jimmyeke91

Lanterna "hjälp"

Rekommendera Poster

Ska hjälpa min farfar att sälja några lanternor. Min fråga är vad är ett rimligt pris för dessa? Finns certifikat till allihopa. De gjordes av någon eller något företag som hette CM hammar. 

Finns de någon som vet värde i dem här. Har 5st. Mvh Jimmy

IMG_20190121_172737.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värde har de nog. Kolla tex toplicht.de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som dom sade på SVTs aktionssommar att; "Intresset för nautica är stort".

Jag har sett gamla lanternor på Blocket och Tradera som inte alls är lika fina som dina/din farfars är. Priserna på dem har börjat på 1500 kr styck och då har dom varit skadade eller okompletta. Gissningsvis är dina värda mycket mer.

Snarlika och nytillverkade kostar omkring 213 euro styck hos toplicht.de.

Om nu dom du vill sälja är äldre, och har prominens skall du kanske konsultera en expert på gammal nautica.

Dessa platsar kanske på någon "traditionsbåt" mindre segelfartyg eller kanske fiskebåt.

---Eller om man vill inreda en gillestuga eller liknande rum med nautiska ting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Förmodligen gäller forumfrågan ingen riktig lanterna utan en "replica"?

Inte för att replicas/kopior inte kan vara värdefulla, men i så fall enbart inom marknaden "tidiga, påkostade och sällsynta gåvor". Tror alltså att din farfar kan ha fått en riktigt påkostad present av rederiet vid pension?


Själv skulle jag inte alls sålt ett sådant förmodat arv, kanske snarare fixat till nån mysbelysning för lanternor är ju  gjorda för att lysa. Därefter påminnas farfar tydlig varje gång belysningen tänds!?

Nå, bara min fundering som åldrande  60-gubbe, har med tiden upptäckt att "familjeklenoder" oftast har högre värde inom familjen än nåt jäkla marknadspris. 

Bildkälla (nedre delen): toplicht.de

lanterna.replica.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för svar. 

jag innehar ju certifikat till lanternorna. 

Så dem borde ju vara äkta? Rätta mig gärna om jag har fel. Farfar har köpt dem nya. Det är ingen gåva eller liknande. Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vart i kontakt med Hammar. Men dem sa att de var ca 15år sedan dem slutade att sälja lanternor... Så de gav inget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tradera får du ju ut nära maxpris.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev AndW:

På tradera får du ju ut nära maxpris.

Lant-tärna... fick jag för mej det skulle stavas.. men det är ju nåt helt annat.

Jag skulle nog åxå, om inte annat, krysta fram nån inredningtjofräs av dom.

Tradera är den där auktions-sajten va?

Om dom e riktigt gamla, gammelnodell, kolla med typ museum eller såna som köper in prylar till deras restaureringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det "riktiga" lanternor så är de klassade och det finns ett certifikatnummer på dem. Går att kolla deras historia hos Sjöfartsverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, mässsingsskylten har inte texten "tack NN för lång och trogen tjänst" som jag först misstänkte. Texten intygar istället - via ett instämplat certifikatsnummer - att dina lanternor är förment riktiga bruksvaror.


Du må ursäkta men själv tror jag att detta rör sig om kriminella förfalskningar. (Kriminellt blir det  p.g.a. skylten och dina "cert", är ju annars fritt för var och en att fixa diverse bokhylle-lyktor bäst man gitter.) Och denna åsikt förbehåller jag mig rätten att tro på tills motsatsen bevisas!

Kanske kan du öppna en burk och fota neråt, innehållet borde avslöja mer kan jag fundera?

(Orsak för mitt misstroende  kanske någon undrar? Svar; min maggrop skriker tyvärr billig bokhyllekopia när jag ser dina bilder! Allt ifrån det plastiga helhetsintrycket, konstiga metallytskikt och den skumma slangen i min bild nedan. Hoppas jag har fel men men.)
PS: en linjal i bilder underlättar storleksuppfattning!
(Av bakgrundens parkett och kakel gissar jag att fotoobjektet kan vara nånstans 20-40 cm hög?)

 

falsk.landterna.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Thomas-1:

det plastiga helhetsintrycket, konstiga metallytskikt och den skumma slangen

Antagligen för att det är en relativt modern lanterna.

Kolla cert.nr hos Sjöfartsverket så har de fakta om lanternan.

 

För >50 år sedan såg de ut så här:

 

Lanterna.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

...och den skumma slangen i min bild nedan.

"Den skumma slangen" verkar vara en kabel; zoomar man in bilden ser det i alla fall ut så.

Själv gissar jag att detta är äkta bruks-lanternor. Jag tror - som också påpekats - att de passar bäst i någons bokhylla eftersom man går mer och mer mot LED idag (och att stoppa i en LED-lampa skulle bryta mot certifieringen), och att lägga dem på Tradera är nog det bästa.

Noterar också att de är IP-klassade, vilket är ett relativt nytt påfund (tror jag...) så de är nog inte speciellt gamla; 20 år kanske, max?

 

Eller... behåll dem.
Tror tyvärr inte det är en guldgruva du snubblat över, och då kan det vara trevligare att själv få behålla "morfars lanternor" (har en del saker efter mina mor- och farföräldrar som är ovärdeliga för mig, men nog inte inbringar många kronor vid en försäljning).

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Caribic410:

Lant-tärna... fick jag för mej det skulle stavas.. men det är ju nåt helt annat.

Jag skulle nog åxå, om inte annat, krysta fram nån inredningtjofräs av dom.

Tradera är den där auktions-sajten va?

Om dom e riktigt gamla, gammelnodell, kolla med typ museum eller såna som köper in prylar till deras restaureringar.

Jag sökte "navgationsbelysning" till nuvarande båt förrförra året.

Var på jakt efter Hellas eller KG-Knutsons rostfria modeller för båtar över 12 meter.

Fann inga, köpte annan modell, Aquasignal, då ploppade det upp flera annonser på hellalanternorna som jag egentligen var ute efter.

Men det tycks vara ett svårstavat nautiskt ord, "lanterna"...det finns på Blocket och Tradera några olika felstavningar, de flesta med "ä". Lika svårstavat som presenning. Något för tråden där ordkonstaplarna utreder språkmord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt vanliga skeppslanternor. 

Kan vara så ”nya” som åttiotal kanske ändå senare. 

Dessa senare modeller med kompositfot är inte jätteheta hos samlare tyvärr. 

Men de har ju ett fullt bruksvärde än idag så visst borde de gå att sälja. Men några enorma summor lär de inte inbringa. Styckvis har jag sett dem gå för under femhundringen styck men en ”komplett” uppsättning borde ju ge betydligt mer då de ser ut att vara i nyskick. 

En vild gissning är femtusen spänn för hela klabbet till någon som behöver dem. 

 

Att kontakta Sjöfartsverket angående deras eventuella historia är inget jag rekomenderar att lägga tid på. 

Kommer att ge lika värdefull information som min prisgissning ungefär. 

 

Som vanligt vid försäljning är det ju tillfället som avgör. Någon form av auktion är nog bästa chansen. Sätt ett startpris på 3500:- någonstans så bör du ringa in målgruppen hyffsat. Har du väldigt gott om tid startar du på 8000:- och hoppas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Peter_K:

"Den skumma slangen" verkar vara en kabel; zoomar man in bilden ser det i alla fall ut så.

Själv gissar jag att detta är äkta bruks-lanternor.

Nja, men ifall den "skumma slangen" vore en elektrisk kabel så kan man som elgubbe resa ragg inför  kabelns tjocklek?

Så här... en isolerad kabel består alltid av två ting.
Dels... en inre ledare med viss ledningarea/kapacitet. (Blir varm ifall strömmens amperestyrka långvarigt överskrider "säkringens" nominella strömstyrka. Därför finns säkringar vars uppgift är att förhindra överhettning/kabelbrand.)

Dels... el-isolering till skydd mot överslag eller elschock. Detta isolerande skikt är oftast påfallande tunt kan jag tänka? [Endast motorers tändkablar (typ 20000 volt), kan motivera flera millimeter tjock isolering.]]

Min (eventuella) poäng här får bli följande...
Tror inte ett ögonblick på att "den skumma slangen" skulle vara en elektrisk kabel!?
För en lanternas energiförbrukning är måttlig, typ alltid inom 10-100 watt eller hur? Drivkällan därtill oftast  drivspänning 12-230 volt, och vi har nog alla hemmavid upptäckt att kabelisoleringars tjocklek för höga volttal typ 230 är beskedliga 1-2 millimeter. Vete katten, men men.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Thomas-1:

Tror inte ett ögonblick på att "den skumma slangen" skulle vara en elektrisk kabel!?

Kan ju vara slang till en gasollanterna ;)

Rimligen bör det vara en kabel typ H07RN-F (RDOE) och den kan mycket väl se ut så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@thomas_1 - anledningen till att jag tror det är en kabel är för att när jag zoomar in tycker jag mig se ledarna. 

En slang på en lanterna vet jag inte vad det skall vara bra för. Undrar också om det är vanligt med moderna, IP-klassade gasollanternor?

43D1D6DD-A18E-4066-A6BE-AFFEBFA26AA3.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står dessutom Semko på sladdarna, ett certifieringsföretag för elprodukter. 

 

Du har ju 5 stycken, det borde då vara styrbord (grön) , babord (röd) , för/topp (vit), akter (vit), samt ett runtomlysande (vitt) ankarljus. 

 

Det blir en komplett uppsättning jättefina lanternor som inte går att köpa i vilken båtbutik som helst längre. 

Har de stått hemma i garaget sen de var nya istället för att monterats på en båt kan de ju vara i nära nyskick rent "elmässigt" också. 

 

Du skulle kunna maila bilder till tackel och tåg i stockholm www.tackelochtag.se och se vad de skulle betala för dem. 

Lägg en linjal bredvid och fota allihop. 

 

Det trevligaste vore ju om de hamnar på en vacker seglare/motorseglare/snipa eller dylikt från 50-70talet som någon snyggar till. Då vill man inte ha moderna ledlampor i "chromad" plast, men inte heller antika fotogenlyktor. Dina kan vara perfekta för någon som vill ha gedigna lite gammeldags men ändå modernt fungerande och godkända. Dvs nästan alla båtägare 😄

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj! 

Självklart är de en kabel. Lanternorna är helt nya. Köptes år 2001 och sedan dess har dem legat i garaget.. så aldrig varit använda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som med alla andra detaljer på ett handelsfartyg så omges även lanternor av ett omfattande regelverk. 

En förklaring till att kabeln kanske kan se överdriven ut. 

 

https://www.transportstyrelsen.se/static/thb/WebHelp/el/12_28_Lanternors_kabelanslutningar.htm 

 

Lanterncentralen upptar en ansenlig plats på ett skepp.

 

Lustigt att se den uppståndelse ett vardagsobjekt kan skapa ibland. 

Mindre lustigt att ingen jävel lyssnar på någon annan än de självutnämnda auktoriteterna på forumet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev coppertail:

Precis som med alla andra detaljer på ett handelsfartyg så omges även lanternor av ett omfattande regelverk. 

En förklaring till att kabeln kanske kan se överdriven ut. 

 

https://www.transportstyrelsen.se/static/thb/WebHelp/el/12_28_Lanternors_kabelanslutningar.htm 

 

Lanterncentralen upptar en ansenlig plats på ett skepp.

 

Lustigt att se den uppståndelse ett vardagsobjekt kan skapa ibland. 

Mindre lustigt att ingen jävel lyssnar på någon annan än de självutnämnda auktoriteterna på forumet. 

Har ifs inte orkat läsa alla inlägg men förvånas över din sista kommetar.

Vadan detta.?

Nu kan det ju såklart vara uppenbart om man detaljläser tråden men jag tolkar ditt inlägg mer generellt?

Vikla är dom "självutnämda"?

Är det rådigt att "hålla dessa i handen när det blåser"?

Ska man passa sig?

Kanske kolla av med dej först?

Ja... man kan ju försöka vara kritisk å  tänka själv förståss.. men det kanske inte är rätt.?

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja lite hårda ord var det nog allt.

Tror det var först i TS senaste inlägg det framgick att de var nyinköpta så sent som 2001. Inte vanligt att de gjordes i ädlare metaller såpass sent (förutom asientillverkade prydnadssaker), vilket vilseledde många. Då kommer ju saken i ett helt annat läge.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Hmm, ja lite hårda ord var det nog allt.

Tror det var först i TS senaste inlägg det framgick att de var nyinköpta så sent som 2001. Inte vanligt att de gjordes i ädlare metaller såpass sent (förutom asientillverkade prydnadssaker), vilket vilseledde många. Då kommer ju saken i ett helt annat läge.

 

Blev lite onödigt trött kanske. 😏 

 

Vet inte exakt vilket år bottendelen blev i komposit på Hammars lanternor. Men det borde vara tämligen uppenbart för alla att det inte handlar om några antikviteter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...