Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Niklas-ES

Lanterna

Rekommendera Poster

Hej alla. Eftersom jag är extremt dålig på allt som kommer till ström så vänder jag mej till er. Har en liten införskaffat en liten styrpulpet i höstas, men förns nu plockade i ett batteri för att se hur allt funkade.  

Från batteriet är det kopplat till en sån vanlig knapp-panel från typ biltema eller jula. Med knappar för länspump, lanterna, ekolod etc.

Det märkliga är att om jag inte har någon lampa i lanternan så lyser knappen på panelen och har ström på sockeln, men sätter jag i en lampa så har jag ej ström och lyset på knappen slocknar. Provade med ny lika lampa och samma fel?

 

 

MVH Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är felkopplat. Det är tyvärr väldigt svårt att guida hur någon som enligt egen utsago är ”extremt dålig på ström” ska koppla via forum när det är godtycklig färg på inblandade kablar etc och installationen unik. Fråga en kompis är mitt tips. Annars knske du får be en båtelektriker titta på det men då kostar det kanske en arbetstimme.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan handla om backström, en bild på panelens baksida kanske kan ge en ledtråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis saknar panelens kontrollampor minusanslutning (="jord").

I princip skall det vara kopplat så här:

En tjockare kabel skall komma från batteriet via huvudsäkring och huvudbrytare (nära batteriet) till inkommande gemensamma anslutning till panelens alla strömbrytare eller säkringar, det kan vara litat olika på olika paneler om strömbrytaren eller säkringen kommer först i kretsen.

Från varje strömbrytare (eller säkring) skall det sedan gå ut en kabel till varje "förbrukare" alltså en till lanternorna, en till länspumpen en till ekolodet och så vidare.

Kontrollamporna är ofta inbyggda i strömbrytarna, dessa får sin plusanslutning från strömbrytarens utgång, och om lampan sedan har en minuskabel ansluten skall denna lysa då strömbrytaren är i lägen "on". Om lampan lyser hela tiden oavsett hur strömbrytaren står är lampan inkopplad på strömbrytarens ingång, då byter man sonika plats på in och utgående kabel på strömbrytaren.

De flesta färdigköpta strömbrytarpaneler från Jula, Biltema eller från andra inköpställen är märkta på baksidan. + är oftast inkommande anslutning, - är minus till kontrollamporna, men man kan lämna den oansluten, strömbrytarna funkar ändå, men det kan ske märkliga backströmmar då ström från kontrollampan/lamporna letar sig andra vägar tillbaka till batteriet.

 

Detta kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat... ;)

Om du fotograferar din panel, fram och baksida kan vi berätta mer exakt hur du skall koppla!

 

Jag har snott en bild som jag lägger in här...

Den röda kabeln till vänster med en + etikett på, är inkommande från batteriet, denna ansluter till i detta fallet en rad med automatsäkringar, med krocketbågar uppåt i bild. De andra större krocketbågarna alltså de röda kablarna går från alla automatsäkringarna till alla strömbrytarna från vänster, till höger i bild, ansluter säkringarna en och en, till strömbrytarna . Den svarta kabeln med "krocketbågar" åt andra hållet är minus, till batteriet (har en - etikett). De fria oanslutna flatstiftskontakterna i mitten av strömbrytarna är utgångarna till olika förbrukare.

Det är ganska vanligt förekommande att strömbrytarpaneler ser ut ungefär så här på baksidan.

Om du inte vill ha belysning i knapparna så tag bort hela den svarta kabeln med krocketbågar och allt...

 

Sedan sådana där "sockerbitar" är inget att ha ombord, särskilt inte i en öppen styrpulpetbåt. Fukt letar sig in i dessa och ställer till med "el-lände". Hoppas att du har bättre anslutningar till din panel.

 

Ja, automatsäkringar till vänster i bild, och strömbrytarna till höger.

Här kommer ström och spänning först till säkringarna och styrs sedan ut med strömbrytarna.

 

 

strömbrytarpanel.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Det där kändes utförligt! Hittad en bild jag hade på telefon hur det ser ut idag, kanske inte den bästa. Men det som för mej känns märkligt är att det borde ju funkat innan?

 

 

1548667759_tmp_Panel.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Tack. Det där kändes utförligt! Hittad en bild jag hade på telefon hur det ser ut idag, kanske inte den bästa. Men det som för mej känns märkligt är att det borde ju funkat innan?

 

 

1548667759_tmp_Panel.jpg

Hmmm, det ser ju oxiderat ut, om jag nu inte misstolkar det "vita mjölet" på panelens baksida.

Gör som så att du skruvar loss panelen och tar ur den ur styrpulpeten, kolla mer noga, kan hjälpa med elektronikspray, kanske skall man byta ut en och annan kabel och kabelsko. Kanske även hela panelen behöver bytas ut om du inte får den att fungera. "Plusskenan" där den orangea pluskabeln är ansluten, till ser ut att vara lödad till säkringshållarna, här ser det ut att vara misstänkt dåliga lödningar eller någonting sådant, anfrätt eller oxiderat. Sedan kan säkringshållarna samla på sig oxid också.

Nä, allmänintrycket ser ju ut som det brukar i äldre båtar, alltså "mindre bra".

En ny panel och nya kabelskor med krympslang över, samt litet vaselin som skydd på och runt kontaktytorna kan vara ett bra alternativ.

 

Varning, det ser även ut som om styrkabeln från ratten, kan komma åt och kortsluta pluskabeln vid eluttaget(?) eller vad det är för pryl, högst upp till höger i bild.

 

Det förefaller som den vita kopplingsdosan nere till vänster i bild innehåller en plint för alla minusanslutningar. Det ser ut att vara en kopplingsbox, utan lock, avsedd för hemmabruk, hushållsel, ingenting för marint bruk, men kan fungera ändå, beroende på legeringen i terminalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ganska normalt ut, i synnerhet i en styrpulpet. Håller nog några åt till men kan ju vara ide att byta panel och se över kontakter också och andra farligheter sm George påpekad.

DESSA brukar jag rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar gilla dessa typer, som på bilden nedan. Dom har gummihätta och är rätt så sköljtäta, i alla fall på ovansidan.

Finns i några olika varianter, tvåläges enkla, tvåläges växlande, treläges med nolla i mitten, återfjädrande åt ena hållet och återfjädrande åt båda hållen. Finns även som rund återfjädrande tryckknapp, on-off, on-off-on, (on)-off-on, (on)-off-(on), parentesen är det återfjädrande läget.

 

Men då får du bygga panelen själv... inte så svårt...

I min förra båt, Nimbusen, gjorde jag så, en 1mm rostfri rektangulär plåtbit i vilken det borrades hål för dessa strömbrytare och likaså automatsäkringar. Ja jag hade hjälp av en större Arboga pelarborrmaskin och koordinatorbord. En av dessa paneler kanske syns vid sidan av ratten på den andra bilden.

b10_productimage_2.jpg

DSC_0008_zps7hrterad.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med "gummituttarna" är att de inte all verkar gilla UV. Men de från BILTEMA höll faktasikt ganska länge (och kanske fortfarande, båten är avvecklad).

Kan vara ide att ha en särskild panel utomhus och en skyddad säkringspanel inne. Men var är skyddat på en styrpulpet?

Eller så byter man efter 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, skall prova ta loss panelen och titta hur det ser ut, men är nog lika bara bra att byta ut den när den ändå är loss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Niklas-ES:

nog lika bara bra att byta ut den när den ändå är loss

Framförallt slipper du bli förbannad om den gamla panelen krånglar efter några månader.

Passa på att byta kabelkontakter, de skapar ofta problem, förr eller senare. Byt helst till oisolerade flatstift. (tex Biltema). De håller längre och ger bättre kontakt. Nackdelen är att det kostar en tång för 200kr, fördelen är man blir populär i hamnen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nu har jag testat att köpa en ny panel, byta lite kabelkontakter. Och det var faktiskt funka. Stort tack för det. Har visserligen bara kopplat på lanternan än, men som sagt, det funkar nu.

Tänkte passa på att sätta dit ny länspump, och det satt ett gammal sliten (förmodligen trasig) automatpump där sedan tidigare. Och då vill jag naturligtvis ha automatkabel direkt till batteri. (och manuell till panel). Annars fyller ju inte den automatiska någon funktion. Hur som. började spåra det tre kablar som går direkt från batteriet. Trodde en av dom fick till gamla länspumpen. Men vart väldigt förvånad att den inte gjorde det alls utom dom går 1. till cigguttag 2. till panel 3. till motorn.

Vart anningen förvånad över den som gick till motorn, då ändå funktionen som det borde ha där är till oljepump, men detta trodde jag var nånting som motorn ordnade internt om ni förstår vad jag menar. (yamaha 20hk autolube 1992). Dessutom var dom inte inkopplad någonstans?

 

 

1550919817_tmp_IMG_20190223_112638.jpg

1550919851_tmp_IMG_20190223_112923.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart då också fundersam vad detta är som jag ej sett på en äldre utombordare.

dennA.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att båda dessa är samma fast i olika utförande?

DVS. att uttaget som sitter där är för ev laddning av batteriet via nån yamahakabel.

Och att kanske nån tidigare ägare har gjort en egen lösning för laddning av batteri?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...