Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
susy

Självlänsslangar?

Rekommendera Poster

Vilken slang rekommenderar ni till självlänsen? Den måste gå att böja en aning.

Susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PVC slangen fungerar utmärkt om det inte är alltför kraftiga böjar. En stor fördel är att man kan värma den lite för att få på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jo jag har haft sån men den är på gränsen. Tänkte om det finns nån som böjer sig lite mer utan våld. 

Susy

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev susy:

Tackar!

Jo jag har haft sån men den är på gränsen. Tänkte om det finns nån som böjer sig lite mer utan våld. 

Susy

Ja, det gör det. En spiralarmerad slang är lätt att böja. Men den är inte OK att använda som självlänsslang eftersom den alltför lätt skadas och då kan båten sjunka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

och då kan båten sjunka. 

Ok. Jag är med på det du skriver 😊

Men, är det alltid den typen av slang som gäller till genomföringar under vattenlinjen?

Susy

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev susy:

Ok. Jag är med på det du skriver 😊

Men, är det alltid den typen av slang som gäller till genomföringar under vattenlinjen?

Susy

Ja, det är riktigt. 

Och - som bhemac skrev; med en värmepistol till hjälp är den lättare att böja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, det gör det. En spiralarmerad slang är lätt att böja. Men den är inte OK att använda som självlänsslang eftersom den alltför lätt skadas och då kan båten sjunka. 

Är det en sådan du menar? Jag blev rekommenderad av en försäljare från seasea att man skall ha denna till självläns.

 

OBS! Denna läns är ej klar på bilden utan provmonterad. Kulventil saknas.

IMG-20190119-WA0001.thumb.jpeg.8559891c08162ffd20efb7614dfe0a17.jpeg

Redigerad av Robinjaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Robinjaha:

Är det en sådan du menar? Jag blev rekommenderad av en försäljare från seasea att man skall ha denna till självläns.

 

OBS! Denna läns är ej klar på bilden utan provmonterad. Kulventil saknas.

IMG-20190119-WA0001.thumb.jpeg.8559891c08162ffd20efb7614dfe0a17.jpeg

 

Det där är en alldeles utmärkt slang till en länspump, spiralen hindrar den från att sugas ihop. men självlänsslang - helst inte.

 

Du verkar inte ha så lång självlänsslang. För en så kort slang så skulle jag skulle rekommendera dig att leta bland veckade kylarvattenslangar (armerad gummislang) till bilmotorer som brukar vara rejält tåliga samtidigt som de är smidiga i skarpa krökar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lintott:

 

Det där är en alldeles utmärkt slang till en länspump, spiralen hindrar den från att sugas ihop. men självlänsslang - helst inte.

 

Du verkar inte ha så lång självlänsslang. För en så kort slang så skulle jag skulle rekommendera dig att leta bland veckade kylarvattenslangar (armerad gummislang) till bilmotorer som brukar vara rejält tåliga samtidigt som de är smidiga i skarpa krökar.

 

Bör inte alla former av avloppsslangar vara så släta som möjligt på insidan för att undvika att grejer hakar fast och skapar stopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Robinjaha:

Är det en sådan du menar? Jag blev rekommenderad av en försäljare från seasea att man skall ha denna till självläns.

 

OBS! Denna läns är ej klar på bilden utan provmonterad. Kulventil saknas.

IMG-20190119-WA0001.thumb.jpeg.8559891c08162ffd20efb7614dfe0a17.jpeg

Exakt - den slangen är inte alls lämplig för montage till en självläns (om utloppet riskerar att hamna under vattenytan). 

Jämför med hur den gamla är armerad; det är en mer lämplig typ av slang. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Rascal:

Bör inte alla former av avloppsslangar vara så släta som möjligt på insidan för att undvika att grejer hakar fast och skapar stopp?

Nu var frågan att välja slang till självläns. Det brukar handla om regnvatten, överbrytande sjö o liknande, då brukar det inte vara så mycket skräp i vattnet.

 

Till pentryavloppet ska kanske veckad slang undvikas, men det finns även släta kylvattenslangar som är böjligare än de korsarmerade PVC-slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Nu var frågan att välja slang till självläns. Det brukar handla om regnvatten, överbrytande sjö o liknande, då brukar det inte vara så mycket skräp i vattnet.

Samt löv,sand,barr och annan skit som följer med på skor och stövlar när man går ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om man brukar släpa ombord löv, sand och barr eller inte har jag svårt att se att detta skulle "kleta fast" i veckningen så att slangen sätter igen. Långa horisontella dragningar är förstås inte så bra att göra med sådan slang.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-20 vid 21:49 skrev Peter_K:

Exakt - den slangen är inte alls lämplig för montage till en självläns (om utloppet riskerar att hamna under vattenytan). 

Jämför med hur den gamla är armerad; det är en mer lämplig typ av slang. 

Nu är jag ett levande frågetecken. Är inte den av Robinjaha avbildade slangen en slang med stålspiral, 4mm väggtjocklek, spexad till 5 bar och släta innerväggar?

Varför skulle korsarmeringen göra den bättre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev LonelyBird:

Nu är jag ett levande frågetecken. Är inte den av Robinjaha avbildade slangen en slang med stålspiral, 4mm väggtjocklek, spexad till 5 bar och släta innerväggar?

Varför skulle korsarmeringen göra den bättre?

 

Den typen av slang är känd för att gå sönder mellan armeringen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här är ett exempel.

Hälsningar Ove

 

Spiralslang.thumb.JPG.8b0657af72dc3a8188924d10828b0791.JPG

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Den typen av slang är känd för att gå sönder mellan armeringen. 

Som så mycket annat, bra tänkt men fungerar inte så bra i verkligheten, framförallt inte över tid.

Jag hade helt oarmedade slangar med en lös stålspiral i. Det funkade men åldern hade nog tagit ut sin rätt så jag bytte till "tryckluftslang". Tänkte sätta i spiralerna men det blev aldrig av och jag har aldrig saknat dem.

Det är vettigt att man enkelt kan byta slang efter 5-10år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-22 vid 12:22 skrev Ove-T:

Hej

Här är ett exempel.

Hälsningar Ove

 

Spiralslang.thumb.JPG.8b0657af72dc3a8188924d10828b0791.JPG

Man lär så länge man lever...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina tips! Jag förlitade mig på seasea expediten men det kunde ha gått illa denna gång.

 

Oavsett så monteras det i mitt fall kulventiler direkt efter bordsgenomföringen så man kan stänga ifall man upptäcker läckaget. (I tid).

 

Tack för goda råd👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Robinjaha:

 

Oavsett så monteras det i mitt fall kulventiler direkt efter bordsgenomföringen så man kan stänga ifall man upptäcker läckaget. (I tid).

Det förutsätter ju att man befinner sig i båten när det sker, och tyvärr är man ju oftare inte i båten än i båten, så risken är stor att man upptäcker sådant för sent. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Robinjaha:

 

Oavsett så monteras det i mitt fall kulventiler direkt efter bordsgenomföringen så man kan stänga ifall man upptäcker läckaget.

 

1 timme sedan skrev Peter_K:

Det förutsätter ju att man befinner sig i båten när det sker, och tyvärr är man ju oftare inte i båten än i båten, så risken är stor att man upptäcker sådant för sent. 

Kulventilerna stänger vi när vi lämnar båten, fast inte när vi är i land och grillar eller går en promenad förstås. Det är väl egentligen bara i hemmahamn kulventilerna är stängda.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

 

Kulventilerna stänger vi när vi lämnar båten, fast inte när vi är i land och grillar eller går en promenad förstås. Det är väl egentligen bara i hemmahamn kulventilerna är stängda.

 

Mackey

Stänger ni kulventilerna på självlänsarna i hamnen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Peter_K:

Stänger ni kulventilerna på självlänsarna i hamnen..?

Nej, det gör vi givetvis inte annat än när vi ska bada varmbad i sittbrunnen. 🛀

 

När jag skrev tänkte jag på kulventiler allmänt, men kom på mitt misstag innan jag skickade (trodde jag). 

 

 Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Stänger ni kulventilerna på självlänsarna i hamnen..?

Jag brukar ha dem stängda mest hela tiden. Vi har sittbrunnskapell så jag ser ingen anledning att ha dem öppna. Vi seglar heller inte så att det finns risk för översköljande sjö, men skulle vi göra det så skulle jag öppna dem dessförinnan. Tänker jag helt fel här eller? 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Martin76:

Jag brukar ha dem stängda mest hela tiden. Vi har sittbrunnskapell så jag ser ingen anledning att ha dem öppna. Vi seglar heller inte så att det finns risk för översköljande sjö, men skulle vi göra det så skulle jag öppna dem dessförinnan. Tänker jag helt fel här eller? 🙄

Har man sittbrunnskapell är det ju andra förutsättningar än man vanligtvis har i en segelbåt, så då blir det kanske annorlunda. Å andra sidan kan ju självlänsarna kännas ganska överflödiga i ett sådant läge och kanske helt enkelt kan plockas bort bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog ifrågasätta behovet av självlänsar. Som för mig med mittsittbrunn och kapell. Ha de stängda för jämnan. Båtgrannen och jag diskuterade saken. Han har inte kapell men funderar på att ersätta självlänsarna med en elektrisk länspump.

Fast å andra sidan, hur många båtar sjunker pga trasig självläns.

 

Intag för vatten till motor och spolpump får motorventiler i min båt så att de mestadels kan hållas stängda.

Avlopp från handhat och diskho skulle helst gå till en gråvattentank med pump men det inte helt enkelt att få plats med, ev blir det motorventiler där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Stänger ni kulventilerna på självlänsarna i hamnen..?

Nej, det gör vi givetvis inte annat än när vi ska bada varmbad i sittbrunnen. 🛀

Till självlänsar skall man inte ha ventiler. De skall gå ut ovanför vattenlinjen annars hamnar man i moment 22:

Stäng ventilerna när du lämnar båten annars kan det bli problem med försäkringen om den sjunker pga ventilerna.

Stäng ventilerna och så kommer ett ösregn och fyller båten så den sjunker. Då blir det inga försäkringspengar för att du hade stängt ventilerna till självlänsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev b_syrsa:

Till självlänsar skall man inte ha ventiler. De skall gå ut ovanför vattenlinjen

Inte om man vill ligga kvar över vintern. Nästan alla båtar som sjunker gör det därför att avloppen hamnat precis under vattenytan och sen frusit sönder. Det är vad försäkringsbolagen säger. Men ersätter gör de, precis som om genomföring går sönder eller varit stängd. Bara man är normalt aktsam.

Att regn skulle sänka båten är nog ganska osannolikt, jag räknade att det behövs ett 100mm slagregn innan vatten börjar leta sig ner i båten (och kan tas om hand av den automatiska länspumpen). Har man separata dräneringar av sittbrunnsbänkarna så skulle jag klara över 200mm regn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...