Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Qetuop

Vatten under golvet

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Har en Horten Snekke, med en yanmar 24hk i. 

När man lyfter på luckorna i golvet är där vattenfyllt. Kommer inte in vatten när båten ej används, och går aldrig över en viss nivå.

Vad beror detta på? 

 

Tacksam för svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev toaen:

Självläns/automatisk länspump!?

Har dålig koll. Men vart kommer vattnet ifrån? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Qetuop:
57 minuter sedan skrev toaen:

Självläns/automatisk länspump!?

Har dålig koll. Men vart kommer vattnet ifrån? 


Jasså - är det en snipa.

Då har den ingen självläns. Men kan ju ha en elektrisk automatisk länspump.

Det finns ju många ställen det kan läcka in vatten på en depalcementsbåt.

Ett vanligt ställe är ju i propelleraxeltätingen - hylsan. Vad har du för typ av hylsa.

Är det en av den gamla modellen med talgfläta som tätas med hylsfett, så skall man dra i en aning fett (ytterst lite) efter varje gång man varit ute.

Nån gång emellanåt får man dra till glandern, så man trycker ihop talgflätan.

På mina segelbåtar med som alla haft sån hylsa pressade jag inte i fett så många gånger varje sommar. har haft 5 båtar  under snart 50 år. En i 20 år. den drog jag nog glandern på ett par ggr. Tror att jag bytat talgfäta på alla båtarna nåt år efter att jag köpt dom.

Fast det är skillnad på en motorbåt/snipa där ju motorn går hela tiden när man är ute.

Det finns andra typer av propelleraxeltätningar - modernare.

Hylsa.jpg.a0b094000c82e4655b94daa312f9b77d.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage i propelleraxel, motor, spricka i skrovet, mm, mm.

 

Läcksökning kan vara rätt tidsödande - vilket beskrivs i slutet, men två bra hjälpmedel är mjöl/kritpulver och/eller toapapper.

 

Ytterligare ett bra hjälpmedel är smaklökarna, salt eller inte salt?

 

Lägg eller strö ut på misstämkta ställen så till slut hittar man läckan. Om du inte alls vet var det läcker så lägg ut bitar av toapapper lite här och var.

 

Smaka på vattnet, saltvatten, regnvatten, färskvatten eller lite unket som kylvatten.

 

När vi köpte vår Comfort 32 läckte det ibland in vatten i kölsvinet, inte alltid, bara ibland. Oftast inget stort problem - bara att ta ett tag med svampen, men ibland seglade konserverna runt i kölsvinet och allt måste plockas upp och torkas av.

 

Den sjunde säsongen hittade vi den sista läckan av en slump, en minimal liten läcka vid roderinfästningen. En droppe i minuten kanske, men det blir några obegripliga liter på en säsong. Tidigare upptöckta läckor som kom och gick var:

  • Läcka vid en knap. Gav sötvatten vid regn och bräckvatten vid hårt väder.
  • Läckage genom kölbultarna vid hårt väder. Bräckvatten.
  • En hävertbrytare i motorrummet som läckte ibland. Bräckvatten med viss motorsmak.
  • Manluckan i vattentanken läckte ibland när båten lutade eller när tanken var proppfull. Färskvatten.
  • Tvättställskranen läckte när båten lutade åt babord. Hur mycket den läckte berodde på hur mycket vatten det var i tanken som ligger på styrbords sida. Vid lite lutning hamnade vattner i tvättstället och vid mycket lutning på skivan bakom tvättstället för att slutligen samlas i kölsvinet. Färskvatten.
  • Någon tidigare ägare hade skruvat fast batterilådorna med skruvar genom botten, men ångrat sig och tagit bort skruvarna ( men inte hålen). Vattnet smakade lite obegripligt surt ibland.
  • En spricka på en motordel läckte otroligt lite när motorn belastades hårt. Glykolsmak och motorsmak.
  • Infästningen av länspumpen under durken i sittbrunnen, läckte. Ibland sötvatten och ibland bräckvatten.

Varje läcka minns jag med både glädje och sorg. Jaaa, nu har vi kommit på vad som läcker. Neej, det hade vi inte.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:


Jasså - är det en snipa.

Då har den ingen självläns. Men kan ju ha en elektrisk automatisk länspump.

Det finns ju många ställen det kan läcka in vatten på en depalcementsbåt.

Ett vanligt ställe är ju i propelleraxeltätingen - hylsan. Vad har du för typ av hylsa.

Är det en av den gamla modellen med talgfläta som tätas med hylsfett, så skall man dra i en aning fett (ytterst lite) efter varje gång man varit ute.

Nån gång emellanåt får man dra till glandern, så man trycker ihop talgflätan.

På mina segelbåtar med som alla haft sån hylsa pressade jag inte i fett så många gånger varje sommar. har haft 5 båtar  under snart 50 år. En i 20 år. den drog jag nog glandern på ett par ggr. Tror att jag bytat talgfäta på alla båtarna nåt år efter att jag köpt dom.

Fast det är skillnad på en motorbåt/snipa där ju motorn går hela tiden när man är ute.

Det finns andra typer av propelleraxeltätningar - modernare.

Hylsa.jpg.a0b094000c82e4655b94daa312f9b77d.jpg
 

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Läckage i propelleraxel, motor, spricka i skrovet, mm, mm.

 

Läcksökning kan vara rätt tidsödande - vilket beskrivs i slutet, men två bra hjälpmedel är mjöl/kritpulver och/eller toapapper.

 

Ytterligare ett bra hjälpmedel är smaklökarna, salt eller inte salt?

 

Lägg eller strö ut på misstämkta ställen så till slut hittar man läckan. Om du inte alls vet var det läcker så lägg ut bitar av toapapper lite här och var.

 

Smaka på vattnet, saltvatten, regnvatten, färskvatten eller lite unket som kylvatten.

 

När vi köpte vår Comfort 32 läckte det ibland in vatten i kölsvinet, inte alltid, bara ibland. Oftast inget stort problem - bara att ta ett tag med svampen, men ibland seglade konserverna runt i kölsvinet och allt måste plockas upp och torkas av.

 

Den sjunde säsongen hittade vi den sista läckan av en slump, en minimal liten läcka vid roderinfästningen. En droppe i minuten kanske, men det blir några obegripliga liter på en säsong. Tidigare upptöckta läckor som kom och gick var:

  • Läcka vid en knap. Gav sötvatten vid regn och bräckvatten vid hårt väder.
  • Läckage genom kölbultarna vid hårt väder. Bräckvatten.
  • En hävertbrytare i motorrummet som läckte ibland. Bräckvatten med viss motorsmak.
  • Manluckan i vattentanken läckte ibland när båten lutade eller när tanken var proppfull. Färskvatten.
  • Tvättställskranen läckte när båten lutade åt babord. Hur mycket den läckte berodde på hur mycket vatten det var i tanken som ligger på styrbords sida. Vid lite lutning hamnade vattner i tvättstället och vid mycket lutning på skivan bakom tvättstället för att slutligen samlas i kölsvinet. Färskvatten.
  • Någon tidigare ägare hade skruvat fast batterilådorna med skruvar genom botten, men ångrat sig och tagit bort skruvarna ( men inte hålen). Vattnet smakade lite obegripligt surt ibland.
  • En spricka på en motordel läckte otroligt lite när motorn belastades hårt. Glykolsmak och motorsmak.
  • Infästningen av länspumpen under durken i sittbrunnen, läckte. Ibland sötvatten och ibland bräckvatten.

Varje läcka minns jag med både glädje och sorg. Jaaa, nu har vi kommit på vad som läcker. Neej, det hade vi inte.

 

Mackey

 

Tack för svar! Är, som ni märker, otroligt okunnig. 

Tror inte att det kan vara något litet hål i skrovet, då jag tömt ut vattnet, och efter några meter är det uppe på samma nivå igen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Qetuop:

Tror inte att det kan vara något litet hål i skrovet, då jag tömt ut vattnet, och efter några meter är det uppe på samma nivå igen. 

Ett stort hål i skrovet!

 

Efter några meter?

Du ligger stila och inget vatten kommer in. Sedan kör du några meter och så är det plötsligt en massa vatten i skrovet?

 

Hur mycket vatten?

 

MAckey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra vanligast är att axeltätningen läcker, sedan kommer impellerpumpens läckage genom skvallerhålet, sedan kommer allt annat, hål i skrovet är inte särskillt vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Pentax:

hål i skrovet är inte särskillt vanligt.

Håller med, men om det kommer in en massa vatten efter några meter så, varför inte...

 

Någon oanvänd genomföring för länspump tex. i aktern som kommer under vattenytan när man kör?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mackey:

Ett stort hål i skrovet!

 

Efter några meter?

Du ligger stila och inget vatten kommer in. Sedan kör du några meter och så är det plötsligt en massa vatten i skrovet?

 

Hur mycket vatten?

 

MAckey

 

Svårt att tro att det är hål, då det aldrig överstiger en viss gräns. Skulle väl fortsätta höjas om det var hål? 

 

Vet inte hur mycket vatten i volym, men strax under golvet i båten. Fylls upp på ca 50-100m, och avstannar sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Qetuop:

Vet inte hur mycket vatten i volym, men strax under golvet i båten. Fylls upp på ca 50-100m, och avstannar sedan.

Låter som det rinner in från något annat utrymme. Kan ju vara havet om höjden stämmer med vattenlinjen eller höjden på det utvändiga vattnet vid gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara under gång som det kommer vatten?

Aldrig när båten ligger still?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev toaen:

Är det bara under gång som det kommer vatten?

Aldrig när båten ligger still?

Precis! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det ser ut under golvet på din båt men kan du testa detta:

  • Torka ut allt vatten under golvet så det är snustorrt
  • Lägg dit toalettpapper åt alla riktningar
  • Med luckan öppen och en person som håller koll där, kör båten
  • Det borde ögonblickligen visa sig från vilket håll vattnet kommer
  • Felsök därifrån

Dessutom: Har du smakat på vattnet? Fastställ till 100% att det är sjövatten och inte färskvatten. Om det är färskvatten har du en känd eller okänd vattentank någonstans som läcker

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till trådskaparen:

Du har fått flera råd, det i min mening bästa rådet är att försiktigt smaka på vattnet som står under durken (=nautiskt nonsens som motsvarar ordet "golvet").

Nu kanske förhoppningsvis båten står på land, så det kan ju vara svårt att felsöka. Å andra sidan vill man ju ha båten tät innan den sjösättes.

 

Sammanfattning av tänkbara läckor.

1 Propelleraxeltätningen, tätt vid stillaliggande, men kan läcka då axeln roterar.👍

2 Kylvatten, om motorn är sjövattenkyld smakar det som vattnet på utsidan av båten men ofta med en svag brytning av olja eller liknande smak. Färskvattenkyld motor har/skall ha glykolblandning, smakar sött, men är samtidigt giftigt om man dricker en hel klunk.👍

Det finns olika typer av kylvattenpumpar, som kan hålla tätt då de står stilla, men läcker då de roterar, bra att kola upp!

3 Sedan kan det läcka bränsle (diesel?) eller om du har en septiktank ombord... ja och då behöver jag inte berätta hur det smakar... iofs känner man ju det på lukten så fort man lyfter på durken.👃

 

De verkar säker på att det inte kommer uppifrån... ok, annars är det ju rätt vanligt att stänk-, skvätt- eller regnvatten 🚿 kommer in någonstans och till slut rinner ned i kölsvinet, som är en del av skrovets lägsta punkt.

Gummilister runt "fönster" läcker, diverse skruvhål och andra genomföringar läcker ibland, gamla gistna teakdäck kan släppa igenom litervis med vatten, då de är skruvade i plasten, och trät har rört sig mer än vad plasten gjort och då har skruvhålen blivit ovala.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs att det bara verkar läcka in till en viss höjd för att sen upphöra.

Borde utesluta tex axeltätningen mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...