Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

6 minuter sedan skrev Baxlaget:

Jag tror det är en väldig skillnad. När bladytan ökar ökar också friktionen i vattnet. Den ökade friktionen ska motorn kompensera för. Den kraften får du inte gratis.
Självklart får du en bättre acceleration och lägre planingströskel eftersom propellern slirar mindre.


Har själv provat en trebladig med större yta än min original. Marginellt bättre acceleration. Märkbart mer bränsleförbrukning.

Ja det har du rätt i. Men i mitt fall så kompenserade jag genom att gå från 19 till 17 i stigning, även om bladytan blir större så går den "lättare" genom vattnet med lägre stigning och om den inte slirar lika mycket så gör det att motorn inte behöver varva lika mycket för att nå samma fart som en propp som slirar så tänker att det kanske går jämnt upp. Men som sagt jäkligt många parametrar att ta med.

 

Hur räknar jag om från liter/timme till Liter per distans?

Om jag minns rätt så visade mitt instrument ca 10L/H i 21knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, du har minskat diametern! Då är det en annan femma! (eller fyra kanske).

Liter per timme: 10
Fart i knop: 21

Liter per sjömil = 10 / 21. En knapp halvliter! Ingenting!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Jaha, du har minskat diametern! Då är det en annan femma! (eller fyra kanske).

Liter per timme: 10
Fart i knop: 21

Liter per sjömil = 10 / 21. En knapp halvliter! Ingenting!

 

Tack!

 

Ska kolla mer på förbrukningen men märkte en rejäl skillnad när jag gick från 21-24kn, lite roligt att räkna på detta till sommaren även om det inte spelar nån större roll.

 

Jag har inte minskat diametern vad jag vet bara Pitchen. Eller kan vara så att original propellern är 13" och den nya är 12,75"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, läste fel. Du har minskat stigningen, inte diametern, sorry!

Synd att du inte har siffror för gamla proppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade lite last i båten idag. 6 vuxna och ett barn, båten hoppade upp ur vattnet enkelt ändå så är mycket nöjd med valet att gå på en 4 bladig propp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var jag här igen mina herrar och damer!

Jag sade att jag skulle köpa en till original propeller men så blev inte fallet. En massa annat kom emellan..

Nu sitter jag här igen med en del frågetecken. Jag har kontaktat Honda auktoriserad verkstad för att få hjälp med att byta från en 3 bladig alu propeller till en 4 bladig. Detta ville dom inte, dom tyckte att det var onödigt med en 4 bladig propeller på en 45 hk.

Nyfiken som man är så vill man ju veta ändå om det är någon skillnad (till det bättre givetvis).
Jag är ute efter lite mera ork då man är 2-3 st i båten.
Med dagens propeller så är det tungt att komma upp i plan med två ca 90 kgs gubbar, när jag väl är uppe och kan trimma ut så går båten bra.

Propellern som är idag på motorn är en 11 - 1/2 x 14 - 1/4.
Honda verkstaden ville att jag skulle prova en 3 bladig propeller med 11 - 1/4 x 13 (original enligt dem på motorn).

Utombordarens rekommendation till max varvtal är 5000-6000 rpm och nu ligger den på ca 5500 rpm med befintliga propellern.

Skall man fortsätta att stånga huvudet mot väggen och testa en fyrbladig prop?
Hur ska jag gå från:

3 blad. 11 - 1/2 x 14 - 1/4  till en 4 bladig prop som kan tänkas passa?

Drev.se har en propeller skola som säger att 2" ändring på stigningen ger ca 300-400 varvtal/min.

Sist men inte minst, tycker ni att jag borde testa att hissa motorn ett hål uppåt, bifogar några bilder på dagens setup.



 

IMG_20190604_202902.jpg

IMG_20190604_202910.jpg

IMG_20190604_202917.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mig bör du absolut hissa ett hål. Den sitter i mitt tycke för lågt och hade du haft stålpropp hade jag nog tyckt 2 hål...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mange249:

Enligt mig bör du absolut hissa ett hål. Den sitter i mitt tycke för lågt och hade du haft stålpropp hade jag nog tyckt 2 hål...

Jag ska testa att hissa den ett hål nu i helgen om jag finner tid. Sen får jag fundera på vilken prop jag ska testa. Försäljaren jag pratat med sade att det bara var att lämna tillbaka propellern om den ej passade, då är det lättare att experimentera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...