Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

När det kommer till propellerval så är det en jungel för den som ej är insatt/lärd i det ämnet. (Jag är ej).😩

 

Hur är det med aluminium- respektive stålpropeller, vid vilken motoreffekt väljer man vad och varför?

 

3-bladig eller 4-bladig, för och nackdelar?

 

Jag har en 45hk 4taktsmaskin monterad på en 4.85M lång båt.

Den går vackert upp i plan och har en maxfart på ca 28 knop då det är vindstilla och abborrarna plaskar på vid vattenytan.

 

Det sitter en 3-bladig aluminiumpropeller på motorn idag och den fungerar bra men börjar bli nött i ytterkanterna av bladen.

Man måste vara ett steg före och veta vad man skall ha när den aktuella propellern tackar för sig.

 

Jag är nöjd med hur båten går idag men är nyfiken om det finns något mera att hämta ut från en 4-bladig propeller jämfört med 3-bladig och vad skulle det innebära med en i stål?

 

En optimering/förbättring bränsleekonomiskt är alltid tacksamt för plånboken såväl som för miljön, o andra sidan kanske det mest ekonomiska är att nöta vidare på samma propeller tills den börjar tröttna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inget om vad det är för båt och vad den väger.

 

Inte heller något om motorn och hur mycket den varvar.

 

Då blir det svårt att vara specifik. Men det man kan säga på rak arm är att 45 hk på en 485 cm lång båt låter en aning undermotoriserat, speciellt om det är en fyrtaktare. Om du ändå får upp den i 28 gps-knop så får du nog vara nöjd, och har sannolikt en lämplig propeller. Om det inte är en väldigt lätt och lättdriven båt för sin längd.

Redigerad av Frippe68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Frippe68:

Du skriver inget om vad det är för båt och vad den väger.

 

Inte heller något om motorn och hur mycket den varvar.

 

Då blir det svårt att vara specifik. Men det man kan säga på rak arm är att 45 hk på en 485 cm lång båt låter en aning undermotoriserat, speciellt om det är en fyrtaktare. Om du ändå får upp den i 28 gps-knop så får du nog vara nöjd, och har sannolikt en lämplig propeller. Om det inte är en väldigt lätt och lättdriven båt för sin längd.

Hoppsan det glömde jag helt och hållet. 

Jag var mycket fundersam om bladen och materialet propellern är tillverkad av, av dess egenskaper.

 

Båten är en Finnmaster 4902 CLX.

Jag har för mig att den väger 440kg och ska vara ca 2 meter bred. (Jag kan ha fel).

 

Motorn är en Honda bf 45hk som varvar 5500 vid full fart.

Jag har för mig att motorrekommendationen på denna båt sägs va 40-60hk.

Tro mig det skulle gärna få vara en 60hk bak på båten men pengar växer dessvärre ej på träd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga 3blad alu. Om du exvis fiskar i grunda vikar är det större risk för grundstötning och då är alu att föredra, både i pris och att den brukar ge sig och skapa mindre skador på axel mm.

 

4blad går tyngre och skulle ev ge bättre ax, men lägre toppfart.

 

Det är i mina ögon för låg fart och för liten motor för att det skall vara värt att köpa stålpropp.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Mange249:

Jag skulle säga 3blad alu. Om du exvis fiskar i grunda vikar är det större risk för grundstötning och då är alu att föredra, både i pris och att den brukar ge sig och skapa mindre skador på axel mm.

 

4blad går tyngre och skulle ev ge bättre ax, men lägre toppfart.

 

Det är i mina ögon för låg fart och för liten motor för att det skall vara värt att köpa stålpropp.

Då ska jag investera i en ny likadan propeller :)

Vid vilken hastighet/hk är det lönsamt med stålprop eller 4 blad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4blad är generellt för de som vill ha bättre ax på lite tyngre båtar och kanske har lite liten motor. En del har dock kört 4 och 5 blad framgångsrikt även i högre fart.

 

Det är lite svårt med en gräns, men har man en motor under 100hk och åker under 35knop ger det inte samma tydliga skillnad som om man skall uppåt 50knop och mer därtill. Det är framför allt med högt hissad motor som det blir som natt och dag...

 

Stål är bättre på allt, men är onödigt dyr och sliter mer på växelhuset om man klarar sig med alu.

 

Kör alu på min Yamaha F50/Buster M i ca 32 knop, känns rätt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag sitter i ungefär samma sits som dig.


Köpte en Ryds 510 GTI med en Optimax 75hk på i höstas.

Det satt en original 3 bladig propp på den och båten gjorde 32-33knop på gps vid test tillfället.

 

Nu var original proppen lite skadad och jag har lagat skeddan och passade på att byta ut den till en 4 bladig Solas propeller efter att ha blivit övertalad av firman som säljer detta.

 

Efter att ha googla ihjäl mig på 3blad vs 4blad så kom jag fram till att det var fler fördelar med 4 bladig än naktdelar.

 

Som jag har förstått det var det förr i tiden som man generellt sa att 4 bladiga bara var för tyngre arbetsbåtar etc. Men ny tillverkningsteknik och smalare bättre blad så tror iallfall jag att naktdelarna har minskat.

 

Som jag ser det:

Fördelar:

snabbare planing

Planar med min båt i lägre fart(inte hunnit prova detta än)

jämnare rakare gång vid låg fart ca 5-6knop(ska inte slingra sig lika mycket som med en 3 bladig)

Mindre vibrationer

Bättre vid back och styrning

 

Naktdelar:

Lägre topphastighet(TROR att båten kommer göra ca 30knop med WOT) Men om man är som jag som oftast åker i 22-23 knop så spelar det ingen roll för mig.

 

 

Till våren får vi se om jag har fel och det blir ett byte till en 3 bladig igen.

Växelhuset ligger och väntar på vår och värme i garaget med nya proppen

IMG_1024.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-18 vid 19:07 skrev Robinjaha:

Jag har en 45hk 4taktsmaskin monterad på en 4.85M lång båt.

Den går vackert upp i plan och har en maxfart på ca 28 knop då det är vindstilla och abborrarna plaskar på vid vattenytan.

 

Jag tycker det låter som en rimlig toppfart på din båt/motor kombo. Normalt ger en 4-blad bättre acc men lägre toppfart. Även storlek och stigning på proppen har betydelse i kombination med båtens vikt/last. Skulle rekommendera dig att prata med en expert. Personligen fick jag bra hjälp via http://www.propellertrim.se/propellrar/. Det går säkert även laga din gamla propp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lofhenrik:

Naktdelar:

Lägre topphastighet(TROR att båten kommer göra ca 30knop med WOT) Men om man är som jag som oftast åker i 22-23 knop så spelar det ingen roll för mig.

Dessutom: Eftersom bladytan är större så gör propellern mer motstånd i vattnet och drar därmed mer bränsle än en trebladig vid samma fart. Därav, som du skriver, blir toppfarten lägre eftersom motorn får jobba mer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha den absolut bästa propellern för sin båt får man ta sin tid för att finna den. Det är en enorm massa parametrar som ska passas ihop och stämma för att båtägaren ska vara 100% nöjd.
Denna artikel tycker jag summerar mycket av detta:
https://www.boattest.com/view-news/3276_which-is-better-4-blades-or-3-blades

 

Ändå kommer vi aldrig att nå ända fram till den Optimala Propellern. Kanske en tröst ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett exempel. Uttern A51 med 50hk. Original trebladig aluminium, planade vid 17 knop, topp på 28 knop, of fören dansade upp och ner. 

 

Byte till fyrbladig stål med en tum lägre stigning och med erkänd akterlyft, planing vid 12 knop, topp 26-27 en bra dag. Fören stabil i alla farter. 

 

Fördelen för mig var accet upp i plan med last(muskler väger + fiskeprylar) och en mycket stabilare gång. Men ett helt annat ”klonk” när man lade i växel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern A51 är en rundbottnad styris, så man hamnar strax under 30knop oavsett motorstyrka mer eller mindre. Ingen båt man ska försöka åka fort med, utan en trevlig fiskebåt. Minns den som stabil vid stillaliggande också(borde vara det iom bottenformen).

 

Ditt exempel är bra för när en fyrblad eller en storbladig 3bladig bör användas. 

På min Buster som har en v-botten gäller lite andra tankar och en vassare propp kan ge lite fart. Nu har jag ändå en eftermarknads alu av billigaste sorten som satt på vid köp, men den funkar bra den också.

 

Med tiden har jag kommit att gilla styrisar strax under 5m. Det är en mycket bra kompromiss mellan en båt med minimalt skötselbehov och enkla i och upptagningar. Samtidigt tål den grövre sjö, har plats för folk och med rätt motor kan de ofta leverera en vettig marchfart strax över 20 knop...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mange249:

Uttern A51 är en rundbottnad styris, så man hamnar strax under 30knop oavsett motorstyrka mer eller mindre. Ingen båt man ska försöka åka fort med, utan en trevlig fiskebåt. Minns den som stabil vid stillaliggande också(borde vara det iom bottenformen).

 

Ditt exempel är bra för när en fyrblad eller en storbladig 3bladig bör användas. 

På min Buster som har en v-botten gäller lite andra tankar och en vassare propp kan ge lite fart. Nu har jag ändå en eftermarknads alu av billigaste sorten som satt på vid köp, men den funkar bra den också.

 

Med tiden har jag kommit att gilla styrisar strax under 5m. Det är en mycket bra kompromiss mellan en båt med minimalt skötselbehov och enkla i och upptagningar. Samtidigt tål den grövre sjö, har plats för folk och med rätt motor kan de ofta leverera en vettig marchfart strax över 20 knop...

Rundbottnad? Definitivt inte. Men plattbottnad däremot....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-21 vid 15:32 skrev Baxlaget:

Dessutom: Eftersom bladytan är större så gör propellern mer motstånd i vattnet och drar därmed mer bränsle än en trebladig vid samma fart. Därav, som du skriver, blir toppfarten lägre eftersom motorn får jobba mer.

Håller med dig till viss del, Ja bladytan är större men däremot är det lägre pitch och smalare mellan bladen så en 4 propp ska "slira" mindre i vattnet och därmed vid marcshfart inte behöva varva lika mycket som en 3 bladig för att få samma hastighet. Men som sagt det är väldigt mycket parametrar att ta hänsyn till. Känns som att man måste testa sig fram. Jag fick fri bytes rätt tills jag är nöjd så länge som jag inte skadar propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lofhenrik:

Håller med dig till viss del, Ja bladytan är större men däremot är det lägre pitch och smalare mellan bladen så en 4 propp ska "slira" mindre i vattnet och därmed vid marcshfart inte behöva varva lika mycket som en 3 bladig för att få samma hastighet. Men som sagt det är väldigt mycket parametrar att ta hänsyn till. Känns som att man måste testa sig fram. Jag fick fri bytes rätt tills jag är nöjd så länge som jag inte skadar propellern.

Optimax har en annan fördel och det är att du kan byta mjukvara till 90hk och till och med få lite extra runt 107hk. Då kommer det bli liv i luckan oavsett 3/4 blad:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lofhenrik:

bladytan är större men däremot är det lägre pitch och smalare mellan bladen

Om bladytan är större vid samma diameter blir det automatiskt smalare  mellan bladen. Detta oberoende av antal blad. Också oberoende av antal blad är bladytans bromsande effekt. Större yta slirar mindre i vattnet (kallas 'slip') men bromsar motorn mera. Idealet vore om det fanns en matematisk modell för varje båt. Då kunde man mata in den i en simulator som enkelt kunde räkna fram optimal propeller, motorstyrka, viktfördelning, varvtal mm. Med dagens snabba utveckling  kommer en sådan lösning säkert snabbare än vad vi tror.

Det finns en kalylator för 'slip', vet inte hur verklighetstrogen den är:
http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med synpunkter och åsikter, finns inget bättre än Maringuiden i soffan på kvällen! 🤩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera verkar vara inne på så är det en hel vetenskap med propellrar och det finns nästan aldrig någon perfekt propeller.

Du får fundera på hur du ska/vill använda båten om du mest åker själv eller om den är fulllastad med familj etc och vad som är viktigt, maxfart eller bättre acc etc.

 

Sen finns det rekommendationer och propeller kalkylatorer på nätet men i slutändan så känns det som att man måste prova sig fram iomed att det finns så många variablar utöver propellern.

 

Som i mitt fall så har jag köpt en 4 bladig propp(ej provkörd än) men jag ska också passa på att höja motorn 1-2 steg på akterstammen i vår innan sjösättning. Iomed det så vet jag ju inte om det är höjningen eller propellern som ger de effekter som kan bli. Men det är kul att äga båt, finns alltid något att fundera på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Håller med flera av de som svarat i tråden.  Jag skulle kört på en likadan ALU-prop. Med 45hk och 440Kg båt så är det ingen idé att laborera. 5500rpm 28 knop är helt ok fart för ditt ekipage.

Beställ en likadan och ha den nuvarande som reserv i båten gärna tillsammans med verktyg för att byta om du råkar ut för lättare grundkänning.

 

Ett annat alternativ är att lämna in proppen för reparation och be om att få bladen lite cuppade för bättre grepp.  Då kan du ev höja motorn ett hål vilket ger lite mindre växelhus/motstånd i vattnet.

 

Finns mkt att testa beroende på hur mkt pengar och tid man vill lägga. Det är en hel vetenskap med propellerval ;) 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎01‎-‎30 vid 09:39 skrev Frankerat:

Ett annat alternativ är att lämna in proppen för reparation och be om att få bladen lite cuppade för bättre grepp

Propellertrim gjorde just det på en propeller till en SeaRay med Alpha-drev. Betydligt sämre egenskaper. Lägre fart vid samma varvtal. Greppade inte bättre utan sämre. Att cuppa är ingen universallösning för då skulle alla propellrar vara cuppade. Som sagt, många parametrar att ta hänsyn till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2019-01-31 vid 16:45 skrev Baxlaget:

Propellertrim gjorde just det på en propeller till en SeaRay med Alpha-drev. Betydligt sämre egenskaper. Lägre fart vid samma varvtal. Greppade inte bättre utan sämre. Att cuppa är ingen universallösning för då skulle alla propellrar vara cuppade. Som sagt, många parametrar att ta hänsyn till.

 

Självklart inte universallösning. Till en motor med drev skulle jag inte cuppa bladen då det möjligheten att höja växelhuset inte är optimal. 

Nu var det bara ett tips av många i tråden till en styris med 45 hk utombordare som man relativt enkelt lyfter ett snäpp och testar.  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Lofhenrik

 

Har du sjösatt ännu och provat din nya 4-bladig propeller?

Om, har du blivit nöjd och hur har beteendet på båten ändrat sig? 

Tänker på toppfart, varvtal, planingsfart och accelerationen. 

 

Jag står i valet och kvalet att byta från 3-blad till 4-blad. Vill ha bättre acceleration vid stor last.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Strosselhuset:

@Lofhenrik

 

Har du sjösatt ännu och provat din nya 4-bladig propeller?

Om, har du blivit nöjd och hur har beteendet på båten ändrat sig? 

Tänker på toppfart, varvtal, planingsfart och accelerationen. 

 

Jag står i valet och kvalet att byta från 3-blad till 4-blad. Vill ha bättre acceleration vid stor last.

 

/Mathias

 

Hej

 

Jag Sjösatte faktiskt en sväng idag efter att ha servat och skruvat ihop motorn.

 

Nu var det en kort provkörning detta mest för att testa propellern så stigningen är rätt.

 

2 personer i båten och båda satt bak.

Acceleration upp i plan upplevde jag som markant bättre, den flyger upp väldigt snabbt nu trots att vi båda satt bak i båden.(Sen skall tilläggas att jag jämför med en lite skadad 3 bladig original propp)

planingsfart tyckte jag det gick att åka markant saktare nu ca 15kn mot 17-18 tidigare. Tror det beror på att jag tyckte inte denna proppen tar luft lika enkelt när man trimmar ut.

Den "sköna" marschfarten i höstas var ca 22-23 när man hör motorn gå så där lugnt och harmoniskt. Nu upplevde jag det vid ca 25-26 om det beror på bättre stävlyft med nya propellern eller nått annat vet jag inte.

 

Toppfart och varvtal mätte vi två repor åt vardera håll i älven. Mätte med GPSen i plottern och mercury vesselview(båda visade samma fart). Nu är det kallt vatten och sånt men jag är mycket nöjd med 32,5kn och 5740rpm. Som referens så fick jag upp båten i 32kn med den 3 bladiga i höstas när jag åkte själv i båten och det var varmt vatten. Så jag är mycket nöjd.

 

Som en extra bonus så monterade jag vesselview mobile enheten idag och när jag köpte båten i höstas så sa förra ägaren att motorn har gått ca 100h. Visade sig idag att den har gått 46h så det var en trevlig överraskning.

 

@Strosselhuset om du främst söker bättre acc vid stor last så borde en 4 bladig göra dig gott. Jag gick från 19p till 17p nu och det verkar som det var korrekt för mig med tanke på varvtalet vid WOT.

 

//Henrik

 

fullsizeoutput_1b8e.jpeg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Lofhenrik

Beställer troligtvis en Solas Amita 4blad i morgon och provar sedan.

Återrapportera gärna här när du provkört mera.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Strosselhuset

Nu har jag sjösatt på riktigt och vart ut och kört ett par gånger. Jag är fortfarande riktigt nöjd och känslan när man ska dra upp båten i plan och den bara hoppar upp ur sjön lite oavsett hur motorn är intrimmad är riktigt härlig.

 

Provade igår hur sakta det gick att åka utan att den kliver ur plan med frun och dottern fram. 14,5knop sen kliver den ur sjön och det var ca 17 med den 3 bladiga propellern.

 

Åkte ganska lång stäcka igår i 5 knops område och tyckte båten slingrade sig mycket mindre, behövde inte sitta och parera med ratten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd. Personligen skulle jag vara intresserad av den bränsleförbrukning per sjömil du hade med den trebladiga samt motsvarande för den fyrbladiga. Kan du få fram sådana siffror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Baxlaget:

Kul att du är nöjd. Personligen skulle jag vara intresserad av den bränsleförbrukning per sjömil du hade med den trebladiga samt motsvarande för den fyrbladiga. Kan du få fram sådana siffror?

Hej

 

Jag får fram  förbrukningen nu eftersom jag har Mercery vesselwiev men den hade jag inte i höstas när jag hade den andra propellern så jag har tyvärr inget att jämföra med. Tror inte att det är nån verklig skillnad.

Redigerad av Lofhenrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en väldig skillnad. När bladytan ökar ökar också friktionen i vattnet. Den ökade friktionen ska motorn kompensera för. Den kraften får du inte gratis.
Självklart får du en bättre acceleration och lägre planingströskel eftersom propellern slirar mindre.


Har själv provat en trebladig med större yta än min original. Marginellt bättre acceleration. Märkbart mer bränsleförbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt tidigare, det är väldigt många parametrar att ta hänsyn till. Om en fyrbladig propeller konstant skulle ge bättre bränsleekonomi för alla båttyper så ... ja ni fattar.

 

Förr fanns det tvåbladiga propellrar ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...