Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Torskarn

Trollingmotor, hur gör man?

Rekommendera Poster

Jag är på gång att införskaffa en trollingmotor. Fäste för en sådan fanns på båten när jag köpte den, men det finns ett par saker jag inte har riktig koll på, så all hjälp emottages tacksamt - jag är bättre på att fiska än på teknikbitarna... Först: hur nödvändigt är det med ett styrstag? Såvitt jag begriper så kan man välja att låsa trollingmotorn i rakt läge och styra med huvudmotorn, men det är kanske inte lika bra? Spelar storleken på båten in? Min är 5.20 m och 2.20 bred. Huvudmotorn är på 50 hk, och jag tänker mig en långriggad trollingsnurra på typ 4 hk med inbyggd tank. Hur låser man den i rakt läge på bästa sätt? Och hur gör man rent praktiskt när den ska köras? Ska motorfästet fällas ner varje gång man använder den, eller lämnar man fästet i rätt läge och fäller bara ner själva motorn? Vilket är bästa sättet att stöldsäkra motorn om man lämnar den på båten (som ligger på trailer hemma i trädgården när den inte är på fisketur). Har sökt en del på nätet men hittar inga svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett bilder där man har ett stag som binder ihop riggen på stora motorn med lilla så att du kan styra med ratten. Också bra att ifall stora motorn är en fyrtakt så även lilla blir det så du kan använda samma bensin till bägge. Skulle faktisk föredra en trollingmotorn med anslutning till extern bränsletank så den kan anslutas till båtens tank. Annars måste du fylla på bensin och då kommer dina händer att lukta bensin vilket är inte bra vid fiske.

 

4hk motorn tar du loss och låter ligga hemma i garaget om det är en ny och fin 4-takt.

 

Då jag inte vet hur ditt fäste för extra motorn ser ut (bifoga gärna bild) så svårt att svara på vissa frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade trollat med 50 hästaren och drivankare. Mecket med extra motor ger i mina ögon inte tillräckligt. Bränslebesparing marginell. Enda uppsidan extra motor om en pajar. Jag trollar själv med drivankare och 300 hästar på akterspegeln, och har liksom du tänkt tanken på extra motor, men har konstaterat efter ett antal års trollande att det är rätt skönt att slippa en maskin till

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Största anledningen till att jag funderar på en extra motor är säkerhetsbiten. Om stormotorn får för sig att lägga av, så är det bra att ha en extramotor. Av samma skäl ser jag gärna att den lilla motorn har en egen, inbyggd tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att det är olika krav för en nödmotorn och en trollingsmotor. Trollingsmotor kör du 10 timmar om dagen, och då skall det vara bekvämt. En nödmotorn kör du förhoppningsvis aldrig, eller bara till hemmahamn eller till närmaste ramp, kräver inte samma bekvämlighet, kan lika gärna styras med en egen rorkult... och då gör det inte mycket att fingrarna luktar bensin.

 

Men då är kanske en liten och billig tvåtakare ett alternativ ?

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...