Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Athuren

Ankarspel

Rekommendera Poster

Jag håller på att installera ett ankarspel i fören på min Vindö 50. Skall välja mellan ett Lewmar eller Italwinch. Lewmar är vertikalt med motor på fördäcket och tar således större plats, medan Italwinch är horisontellt med motor under däck och tar mindre plats på däck. 

Lewmar är ett känt begrepp medan Italwinch känns som oprövat och svårt att veta hur nöjda folk är. 

Någon som har erfarenhet av Italwinch ?

Hälsar Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En synpunkt:

Jag hade ett vertikalt Anchorlift på förra båten. Väldigt smidigt och inte i vägen. 

Nu har jag ett ???, horisontellt med kapstan. Större men ändå inte mer i vägen. Men kapstan har jag haft stor nytta av, tex när vi hissat upp folk i riggen. Tanken är också att använda det för att hissa upp jollen och lägga på däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Athuren:

- - -

Lewmar är vertikalt med motor på fördäcket och tar således större plats, medan Italwinch är horisontellt med motor under däck och tar mindre plats på däck. 

Lewmar är ett känt begrepp medan Italwinch känns som oprövat och svårt att veta hur nöjda folk är. 

Någon som har erfarenhet av Italwinch ?

Hälsar Anders

Jag har ett Lewmar på min båt som är monterat under ankarboxluckan. Helt ur vägen.

 

Genom att ankarspelet är monterat på bb sida så försvinner det in under relingskanten så det blir väldigt rymligt i boxen för att förvara annan utrustning. Utöver fockrulle, ankarspel, 30 m kätting, 30 m "förlängningslina" splitsad till kättingen, två gasoltuber, stävstege o lite korta bryggtampar så ryms det även fyra fendertar i boxen.

 

Mitt Lewmar har fungerat oklanderligt med denna montering.

bild.png.69ccc772102e9b1e50cff01afcefed2e.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svar. Har tyvärr ingen ankarbox med lucka och vill inte förstöra teakdäcket genom att göra en. Utan tänker ha ankarspelet på däck och därefter leda ner den rostfria kättingen genom däck till en ankarbox med öppning till förpiken.

Ankarspelet som jag ev tänker använda är ett Lewmar Hx1 och det är ett vertikalt spel där motorn är integrerad och tar större plats en ett spel där motorn sitter separat under däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt ankarspel står ganska långt akteröver och bordvarts. Men inte i vägen.

 

Ankarspel T96.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga svar i detta ämne men jag är i samma situation som TS och undrar över kvalitet och utförande. 

 

/Roy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just bytt ut mitt Lewmar ProFish, ja det var det andra av samma sort som inte höll måttet. 

Bytte till den nyare modellen HX1 med fritt fall.

ProFish och BigFishs fritt fall med frikoppling på axeln fungerar dåligt, tycker jag,  HX1 har en annan typ av friktionskoppling som kanske funkar bättre, jag har ju inte provat ännu, men konstruktionen ser väldigt lovande ut.

Men förvisso om du bara skall ha kätting använder du inte fritt fallfunktionen, då kanske det kan funka. Och jag vet inte var jag skall göra av mina båda lätt begagnade ProFish med numera fixerade linhjul...

 

Detta var kanske inte ett svar på din fråga, men mina dåliga erfarenheter av ProFish tillsammans med vanlig treslagen ankarlina.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Athuren:

Tack för ditt svar!

Ingen orsak, jag har skrivit mer utförligt om detta, någonstans på detta forum.

Tilläggas bör ju att generalagenten/grossistfirman varit mycket tillmötesgående och verkligen ställt upp och hjälp mig, och det står en del om dessa "funktionsstörningar" på några olika ställen på Internet, så problemet var inte bara mitt.

Om du nu skall ha horisontell linhjul (=kablar) så kolla noga på HX1 och gärna också på de andra fabrikaten, bra idé att spana in ankarspel på närstående båtmässor, kolla funktionen, prata sedan med försäljarna, som med allting annat, så kommer ju dom att hävda att just deras produkt är den bästa på marknaden...

 

Sedan kanske du funderar över "nästa fråga"  hur du skall strömförsörja ditt ankarspel där längst fram i fören...?

Antingen med tjocka kablar från batteribanken som kanske ligger långt akteröver, eller med separat batteri i förpiken som laddas av en klen kabel akterifrån. Vi har på detta forum minst sagt divergerande uppfattningar om detta.

-Men om du kanske ha en bogpropeller med antingen tjocka kablar, eller separat batteri förut, så kan du ju låta någon av dessa lösningar även försörja ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett Lewmar vertikalt med capstan på Southerlyn och det funkade alltid oklanderligt med både kätting och lina. Otroligt praktiskt med capstan för att sträcka förtöjningar i hård vind och precis som bhemac hissa upp en gubbe i masten (i dubbla fall och någon som säkrar hela tiden, det blir ju några block och sådär som måste hålla).

 

Italwinch har jag ingen erfarenhet av men lärde mig under året vi var i Medelhavet att italiensk båtutrustning oftast håller hög klass. Har f ö en italiensk motor, en Lombardini, i Bacchanten som under sådär 1300 drifttimmar alltid skött sig oklanderligt. 

 

Själv har jag funderat på South Pacific från Australien som verkar rejäla. Läste något stort test i Practical Boat Owner för några år sedan där South Pacific var överlägset starkast, tydligen beroende på att växellådan inte bygger på en snäckväxeln utan en vinkelväxel. Finns både vertikala och horisontella . Bra priser också på www.loggin.se. Har någon erfarenhet av South Pacific? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Greip:

Själv har jag funderat på South Pacific från Australien

Muir brukar anses bäst, de verkar kunna ankarspel ankarspel iAustralien. Behövs kanske för att hålla sig kvar där down-under.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar. Jag valde ett Lewmar HX1 som jag nu håller på att installera. Jag skriver tillbaka när det är klart och skickar lite bilder o synpunkter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Athuren:

Hej o tack för svar. Jag valde ett Lewmar HX1 som jag nu håller på att installera. Jag skriver tillbaka när det är klart och skickar lite bilder o synpunkter. 

Då kanske vi kan samordna våra erfarenheter.

Jag har i vintras monterat ett HX1 på behållaren för ankarlinan. Det var litet kämpigt att borra hål och förstora hålet för lininmatingen i 3 mm rostfritt gods.

Men som jag skrev innan, så ser ju HX1s konstruktion mer tilltalande ut, ser ungefär likadan ut som Quick, två konor av mässing eller brons som löper på slät axel och klämmer fast linhjulet som är av kompositmaterial. Om det slirar så är det inga splines eller bromsklackar som svarvas bort, som på ProFish.

Jag har bara den elektiska installationen kvar, och det tunga lyftet av hela "konkarongen" upp på badbryggan där den skall skruvas fast i akterspegeln.

Jag lade förresten litet fett på axeln, men ingenting på konorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en Vindö 50 och skall montera ankarspelet i fören och skall imorgon borra hålen. Får hjälp med ankarboxen och så drar vi gemensamt elkablarna. Hade varit roligt att se hur du monterat ditt spel i aktern, eftersom vi oxå behöver ett ankarspel där. Har en relativt stor badbrygga o kanske har plats för en box där. Dåligt med plats i akterkabinen. 

Hälsar Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... en titt i fotoalbumet.

Ok jag har en annan kanske mer gynnsam placering.

jag vet inte hur bra det syns på bilden, men på sb-sidan av badbryggan. En rostfri behållare, "tunna" med ankarspelet högst upp. På bilden är det ett ProFish som är monterat. Nu står behållaren med HX1 i verkstaden. HX1 är litet större, annan hålbild, bygger litet bakåt, ja förut i detta sammanhang, så jag måste flytta ut behållaren 10-15 mm från akterspegeln. Behållaren står inte på badbryggan, det är omkring 10 mm luft emellan.

Jag har även modifierat ankarrullen med en annan vagga.

-Och jag har slagit i huvudet i denna då jag skall tömma hushållskomposten i någon av det stora komposterna...

DSC_0002_17_zpsbun1zowc.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det ut på min båt.

Kommer att se ungefär likadant ut kommande säsong, men då med ett HX1 och hela behållaren utflyttad en liten bit från akterspegeln.

IMG_20170726_134824.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...