Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Modesty77

efterinstallera dusch? i vilken båt?

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa en större båt med akterruff. Drömmen är att en dag kunna ta sig till Medelhavet via kanaler med hela familjen ombord. 

För att trivas i båten säger de andra familjemedlemmar att toa med dusch är ett måste.

 

Budgeten är begränsad jag undrar i vilken av 80 tals båtar går det att efterinstallera dusch med golvbrunn?

Jag tittade på Maxi 95 och Comfort 32 men vet ej om  utrymme i dessa båtar  är tillräckligt för dusch. 

 

Undrar om ni har nån bra förslag på lämpligt 80 tals båt i vilken det går att efterinstallera dusch?
Undrar även om någon har haft liknande projekt och är nöjd med resultatet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att få plats med dusch i många 80-tals båtar även om det är trångt. Känner ett par som levde i en Maxi 95 några år på Medelhavet. "Man vänjer sig" sa de men också att de duschade iland så ofta det gick.

Sen är ju det där med vattentillgång och inte minst, varmvatten. Med 20liter/dygn/pers kan man i alla fall skvätta lite vatten på sig. Räkna att en snål dusch tar 7-9 liter/min. Många par klarar sig ganska bra på 50 liter för 2 pers. Jag klarar mig knappt en vecka på 160 liter men det är hemma. Det går bra om man istället för att duscha, "rundvaskar" med pyts och svamp ibland. Men jag har för lite utrymme, får sitta på toaletten och tvätta mig som på åldringsvården. Oftast blir det i sittbrunnen med en pyts. Funkar ganska ok men man kanske inte ska ha en massa båtar runt omkring sig.

Som tur är håller jag mig på Vänern och planerar att ta allt vatten från sjön. 

I en tidigare båt hade jag en gasoldriven VVB med möjlighet att ta vatten direkt från sjön men bara möjlighet att duscha i sittbrunn. Det fungerade över förväntan. Ganska mysigt en kall höstdag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Modesty77:

- - -

Undrar om ni har nån bra förslag på lämpligt 80 tals båt i vilken det går att efterinstallera dusch?
- - -

Det bör väl gå att installera dusch i de flesta båtar. En ny kran med duschslangsutgång är nog det lilla problemet att montera. Sedan behöver du så klart plasta ett golv med dränering så du kan pumpa ut vattnet (Membranpump som inte kleggar igen rekommenderas. Min pump används även som länspump via en T-kran och slang till kölsvinet.).

 

På min båttoa så har jag en sådan här vinklad bränsletanksavluftning i botten på duschkaret, den bygger inte så mycket i höjd.

bild.png.409116b2de2e6fee7bf1f40fb714f2df.png

 

Men det blir i alla fall mest duschen ute i sittbrunnen som används för att slippa allt vattenstänk inne på toan. Det vi prioriterar är att kunna duscha med varmvatten vid tidiga vårseglingar o höstveckor när det inte är så varmt i vattnet och då fungerar sittbrunnen lika bra (bättre om man inte vill städa så mycket inne på toa...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Sedan behöver du så klart plasta ett golv med dränering så du kan pumpa ut vattnet

Inte då. Är man lat låter man vattnet rinna ner i kölskrapen och låter ordinarie (membran-) länspumpen ta hand om det. På hösten när man tar upp skruvar man ur dyvikan och städar under durk med högtryckstvätten.

Har man en båt med centercockpit och dessutom kapell så har man ett jättestort duschrum.

 

Lite tankar om båt. På kurser som rör långseglingar diskuteras detta ofta och eftersom jag genom den feedback jag fått har jag satt upp följande mycket enkla regler.

1 pers = 27 fot

2 pers = 32 fot

4 pers = 35 fot

Det som styr väldigt mycket är hur mycket vikt man lastar båten med, tankvolymer, stuvutrymmen mm.

Nu vet jag inte hur stor TS familj är men jag skulle nog sikta på tex en Rasmus 35. Lite dyrare men hyggligt med utrymmen, akterhytt och gediget byggd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

följande mycket enkla regler.

1 pers = 27 fot

2 pers = 32 fot

4 pers = 35 fot.

En annan regel är att man ska ta allt man läser på nätet med en nypa salt. Seglarvärlden är full av berättelser om långseglare som inte bara överlevt, utan till och med trivts utan att ta hänsyn till denna regel 🙂

 

Men nu handlar ju inte denna tråd om långsegling.

 

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-17 vid 07:30 skrev Modesty77:

Funderar på att skaffa en större båt med akterruff. Drömmen är att en dag kunna ta sig till Medelhavet via kanaler med hela familjen ombord. 

För att trivas i båten säger de andra familjemedlemmar att toa med dusch är ett måste.

 

Budgeten är begränsad jag undrar i vilken av 80 tals båtar går det att efterinstallera dusch med golvbrunn?

Jag tittade på Maxi 95 och Comfort 32 men vet ej om  utrymme i dessa båtar  är tillräckligt för dusch. 

 

Undrar om ni har nån bra förslag på lämpligt 80 tals båt i vilken det går att efterinstallera dusch?
Undrar även om någon har haft liknande projekt och är nöjd med resultatet?

Du kannog installera dusch i vilken båt som helst. Du behöver bara fötsäkra dej om hur stor plats du behöver. Sen utgår du därifrån. Om utrymmet som blir kvar efter duschutrymmet räcker till så har du tillräckligt.

I princip behöver du plats med en balja som du har en vattengenomsläpplig "golvyta" på. Baljan ska klara av att samla duschvattnet. Hur man sen tömmer den, under tiden ellrr efter osv är en egen punkt.

Jag har ofta inte varmvatten i beredaren så jag köpte en laddningsbar pump, på biltema, den har slang med duschandtag. Jag fyller handfatet i dusch/toan med lagom tempererat vatten. Duschar därifrån. Räcker precis lagom till avsköljning intvålning och eftersköljning inkl hårtvätt.

.....om du inte vill dra fram varmvatten mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev nilsnobbing:

Men nu handlar ju inte denna tråd om långsegling.

Jo det gör det faktiskt. Det finns ingen fastslagen regel vad en långsegling är. Vi brukar börja en del kurser med att diskutera den frågan. Vi har fastslagit att långsegling är minst tre veckor varav minst en vecka utanför Sverige. Atlantsegling är tex något helt annat.

 

1 timme sedan skrev nilsnobbing:

utan till och med trivts utan att ta hänsyn till denna regel

En uppgift man kanske ska ta med en nypa salt.

Sen 80-talet har jag haft kurser som Utsjöskeppare, Oceanskeppare, Astronomisk navigation mm. Syftet för deltagarna har oftast varit att ge sig ut på en längre seglats vilket kan tio procent också har gjort. Några seglade jorden runt, några blev kvar någonstans på vägen. En del stannade på Medelhavet och åtminstone en tyckte Danmark räckte.

Det jag bett om är att de ska berätta för mig om hur resan var när de kommit tillbaka.

De frågor jag då ställt är tex: Vilken utrustning har fungerat bra eller dåligt, hur fungerade båten och vad skulle ni gör annorlunda om ni skulle göra om det här.

En majoritet säger att de skulle välja en större båt nästa gång, det är lätt att det blir för trångt. Det verkar bara som de som seglat ensam i någon 27-fotare som trivts bra.

Det roligaste är när man får prata enskilt med kvinnorna. De är ärligare och har sällan något macho behov. De flesta tänker inte göra om det och om så skulle ske så ska det vara i en betydligt större båt och med all bekvämlighet. Fast det kan man ju inte säga i sin bekantskapskrets...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är mest realistiskt att räkna med att duscha i sittbrunnen om man ska klara sig med en äldre 9,5 m båt även om det naturligtvis kan gå att bygga ett duschutrymme. Det kanske inte kan bli ett utrymme med ståhöjd, men ett utrymme där man kan sitta på toastolen och duscha kan säkert gå att fixa till.

 

Min uppfattning är att det kommer att bli vattenförsörjningen som blir det största problemet. Räkna med 20 liter dricks-/duschvatten per person och dygn om man är sparsam, men vill duscha.

 

Om man inte ligger i hamn så måste man tillverka färskvatten eller lasta en massa vatten.

Ligger man i hamn finns det säkert möjlighet att fylla färskvatten, men då är det troligen bekvämare att gå till en riktig dusch.

 

Ser nu att det blir upprepning på samma tema som skrivits tidigare, men lite annan vinkling kanske.

 

Ett alternativ till att ha dusch ombord är att vara överens om en planering så att tiden mellan det att man ligger i hamn med dusch begränsas till x dagar. Blir duschbehovet akut kan en campingdusch i sittbrunnen vara lösningen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...