Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
breckan

Kabel till nmea 0183

Rekommendera Poster

Hej, 

Har köpt en ais och ska ansluta den med nmea 0183 till min GPS. Min gps är lite äldre så nmea 0183 är det enda som fungerar. Vilken kabel ska jag använda? Har idag använt en vanlig audiokabel för att få nmea0183-positionsdata till VHF:en och det har fungerat, men jag tänker att jag vill välja rätt till ais:en. 

 

Hittade på google att det bör vara en twisted pair 22 awg stranded, men på Raymarines hemsida står det bara twisted pair. 

 

Duger en vanlig nätverkskabel, typ art.nr. 1006201 på netonnet? 

 

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev breckan:

Duger en vanlig nätverkskabel,

Nästan vilken kabel som helst duger.

NMEA0183 ska använda twisted pair. Det finns då Out+ och Out-, detta blir ett balanserat system och extremt okänsligt för störningar.

Men det kan också vara RS232 där tex ut-signalen fås mellan Ut och (signal)jord. Lite mer störkänsligt men det rejäla nivåer så det funkar ändå.

Nätverkskabeln du tittar på är dessutom skärmad.

Jag har använt mycket sådan kabel, instrument, larm, reästyrning mm. Fungerar hur bra som helst i båten. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte en tanke om att jag - som jag nu tror - kopplade NMEA0183 eller Seatalk med separata kablar som bara var ungefär lika långa mellan en radiomottagare för fjärrkontroll och själva autopiloten (Raymarine ST2000) som jag styr.

 

Inga problem alls faktiskt...

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-16 vid 17:24 skrev bhemac:

Nästan vilken kabel som helst duger.

NMEA0183 ska använda twisted pair. Det finns då Out+ och Out-, detta blir ett balanserat system och extremt okänsligt för störningar.

Men det kan också vara RS232 där tex ut-signalen fås mellan Ut och (signal)jord. Lite mer störkänsligt men det rejäla nivåer så det funkar ändå.

Nätverkskabeln du tittar på är dessutom skärmad.

Jag har använt mycket sådan kabel, instrument, larm, reästyrning mm. Fungerar hur bra som helst i båten. 

 

Hej igen,

 

Nästan vilken kabel som helst duger säkert, men jag skulle gärna närma mig nmea-rekommendationen för jag tycker det vore kul. Den här verkar för mig i all min okunskap stämma rätt bra? Tror jag rätt?

https://www.conrad.se/p/naetverkskabel-sfutp-lapp-2-x-2-x-050-mm-cat-5-gulgroen-metervara-604865

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kabeln du visar blir säkert bra.

På förra båten kopplade jag provisoriskt i en vanlig högtalarkabel ca 8m lång mellan ais och plotter men eftersom det fungerade utan några problem brydde jag mig aldrig om att byta ut den.

Det verkar inte vara så noga vilken sorts kabel man använder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev breckan:

Tror jag rätt?

Ja, jag tror du tror rätt.

Partvinnad och skärmad. (Skärmen ansluts bara  i ena änden!).

Jämför tex en mikrofonkabel, skärmad och partvinnad. Den funkar för att överföra signaler på 0,2mV 50m i störande miljö. Finns även med flera par för fler mikrofoner. I princip samma sak som en skärmad nätverkskabel men mekaniskt kraftigare.

Du bör klara kommunikationen även vid ett mindre kärnvapenanfall ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...