Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tutan

Wallas 2400 räddning

Rekommendera Poster

Har en Wallas 2400 i båten.

Testade förstås köra den utan nåt resultat, inget bränsle sögs upp och den tände ej.

 

Plockade isär den i partiklar och rengjorde och upptäckte att pumpen funkade inte, så fixade till den.

Sen funkade inte förbränningsfläkten men den fick sig en omgång så nu går den fint.

Dock kvarstår ett problem. En komponent på kretskortet hade en avbränd/korroderat ben och va böjd och när jag rörde den så ramlade den av och den ser ut som en vanlig konding men beteckningen 100nS blir jag inte klok på och hittar inga listor med komponenterna heller.

Är det någon som vet!?

 

20190115_184024.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör vara en likriktardiod. Om du googlar på "rectifier 100ns" tror jag du kommer något på spåren. Min kunskaper i att googla är dock betydligt bättre de inom elektronik, så fortsatt hjälp med hur du ska byta ut och med vad överlåter jag med varm hand åt någon annan 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev lawea:

Det bör vara en likriktardiod. Om du googlar på "rectifier 100ns" tror jag du kommer något på spåren. Min kunskaper i att googla är dock betydligt bättre de inom elektronik, så fortsatt hjälp med hur du ska byta ut och med vad överlåter jag med varm hand åt någon annan 🙂

Precis likande fel jag hade på min gamla värmare. Lödde dit dioden, som inte alls såg ut som din, sen funkade det fint i ett par år. Gjorde förlängning av "ben" som saknades av lödtenn. Tillslut blev det annat, den gick bara på maxeffekt, jag beställde nytt kretskort men fel.. tröttnade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju ut som en konding. Googlade lite och här är en träff på en som frågar vad 100nS betyder på en 100nF konding, 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Fick besked från en elektronikfirma att det är en 100nF polyesterkonding. Jag ska fråga om märkningen när jag åker dit 😁

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...