Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
JonasAx

KAD 44 demontera insprutare/spridare

Rekommendera Poster

Skall demontera spridarna på en KAD 44. Dessa sitter i hylsor och mina sitter så pass fast att en avdragare krävs.

Jag vill ogärna lägga 2000:- på att köpa en från Penta utan svarvar en egen vilket är ganska snabbt gjort, men när jag tittar på spridaren blir jag osäker på vilken diameter som hylsan har respektive spridaren.

 

Se bild .

Har Googlat på bilder på spridare och då verkar det som arr spridaren är helt rak med en diameter på 17mm. Av bifogad bild blir jag misstänksam att spridaren har en diameteräkning precis i höjd med hylsan.

 

Nån som har koll på om jag skall gör avdragaren med ID på ca 17 eller om jag måste öka den till den yttre diametern? 

20190115_172420.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas,

Om jag hade varit dig så hade jag sökt på nätet på boshe service stationer och frågat dem vad det är och även kanske kolla pris från dem, för det är lite skillnad=)

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev danzo:

Hej Jonas,

Om jag hade varit dig så hade jag sökt på nätet på boshe service stationer och frågat dem vad det är och även kanske kolla pris från dem, för det är lite skillnad=)

 

MVH

boshe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med Bosch och de har inte dessa verktyg. Dock kan kanske min penta verkstad ha det men jag har inte överdriven tilltro till deras servicenivå när det gäller att hjälpa kunder som inte ger verkstadsintäkter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev JonasAx:

 men jag har inte överdriven tilltro till deras servicenivå när det gäller att hjälpa kunder som inte ger verkstadsintäkter...

Vilket kanske inte är så konstigt?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar JonasAx, känner du någon på volvobilar eller något sådant, de har ju sådana verktyg säkerligen till lastbilarna. Jag fick hjälp av volvo här i stan när jag behövde lite verktyg, men då känner vi ju dem ganska väl. Men kan räcka att man lämnar något i pant bara=)

har var ett vettigt verktyg, men hittar inte riktigt vart man kan köpa det dock:

 

https://www.kamasatools.com/sv/produkter/latta-fordon/motorverktyg/spridarverktygssats-3-delar/

 

Här har du massa olika kanske något som funkar:

 

https://www.kamasatools.com/sv/produkter/latta-fordon/motorverktyg/

 

 

Redigerad av danzo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Kane:

boshe?

Det är de nya franska märket boshé, har du inte koll på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev danzo:

Det är de nya franska märket boshé, har du inte koll på det?

Nej, inte alls....;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lLite återkoppling. Spridaren är 17mm. Det man ser i bilden är en ring som sitter i toppen på hylsan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde detta till tamd 41 men ändå. Tog reda på gängningen på toppen som dieseln kommer in i. Skaffade en mutter med den gärningen. Svetsade på en gängstång. Skaffade ett rör av lämplig diameter/tjocklek som går över spridaren men täcker kopparhylsan. Kapade ett spår i röret för returen. En kontramutter på gängstången och bricka som går över röret. Så gjorde ja. Funka hur fint som helst.. kommer tyvärr inte ihåg ngr mått.. obs. Bosio italienska spridarspetsar till ca 50 % av vp:s. Används bl.a . av Mercedes/wolksawagen. Ingen billig skit men dock halva priset mot vp original...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att jag gjorde ungefär på samma sätt som ovan men svarvade till hylsor och dragstång. Gängan på inloppet är M12x1,5 om nån undrar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...