Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Vilken laddare.

Rekommendera Poster

Har idag någon 110 volts 20 amp laddare med en analog mätare i båten.

Såg nu efter montage av Victronic batterimätare att den inte laddar så bra, låg på minus när jag körde värmare, belysning.

Den är inte lika smart som dom nya laddarna.

 

Min batteribank är följande:

4 st förbrukarbatterier på 356 Ah

1 st startbatteri på 75 ah

 

Hade Waeco/Dometic 25 amp (MCA1225) tidigare och har sneglat på dessa modeller igen, men kostar en slant.

 

Har såklart solceller också (150 watt), men vill byta den amerikanska laddaren.

 

Några förslag/tips på märken/modeller? Köpa via Ebay/Sverige osv.

 

Styrkan på laddaren räcker nog med en 25 amp, ligger sällan på landström, bara 1 dag innan avfärd med kyl och frys på samtidigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick i uppdrag att utvärdera en 25A laddare från Biltema. Den var bra så jag köpte en egen. Verkar tyvärr vara utgången.

Sen det här med batteriladdning. I princip finns det två fall. 

1. Att ladda ett helt eller delvis urladdat batteri.

2. Att underhålla ett system så förbrukarna inte tar sin stöm från batteriet.

Batteriladdare i allmänhet är avsedda för fall 1 dvs vid enstaka tillfällen ladda urdragna batterier.

I båtarna har vi ofta en kombination av 1 och 2 som då kallas cyklisk drift. Men den inställningen saknar alla vanliga laddare, det är något som specialladdare för tex batterier för larm mm har.

Risken med att ofta använda metod 1 dvs ständigt ladda är att man på sikt laddar sönder batterierna.

En del laddare har ett "stömförsörningsläge" dvs den lämnar en konstant spänning på tex 13,6V. I det läget kan laddaren stå på kontinuerligt utan att batterierna tar skada.

Men man kan också skaffa ett rent nätaggregat som utan omkoppling förser förbrukarna med ström.

Kan man fixa en låda mm så finns aggregat för 2-300kr på eBay. Det finns även helt färdiga lösningar hos tex Kjell & Co mfl.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Jag fick i uppdrag att utvärdera en 25A laddare från Biltema. Den var bra så jag köpte en egen. Verkar tyvärr vara utgången.

Sen det här med batteriladdning. I princip finns det två fall. 

1. Att ladda ett helt eller delvis urladdat batteri.

2. Att underhålla ett system så förbrukarna inte tar sin stöm från batteriet.

Batteriladdare i allmänhet är avsedda för fall 1 dvs vid enstaka tillfällen ladda urdragna batterier.

I båtarna har vi ofta en kombination av 1 och 2 som då kallas cyklisk drift. Men den inställningen saknar alla vanliga laddare, det är något som specialladdare för tex batterier för larm mm har.

Risken med att ofta använda metod 1 dvs ständigt ladda är att man på sikt laddar sönder batterierna.

En del laddare har ett "stömförsörningsläge" dvs den lämnar en konstant spänning på tex 13,6V. I det läget kan laddaren stå på kontinuerligt utan att batterierna tar skada.

Men man kan också skaffa ett rent nätaggregat som utan omkoppling förser förbrukarna med ström.

Kan man fixa en låda mm så finns aggregat för 2-300kr på eBay. Det finns även helt färdiga lösningar hos tex Kjell & Co mfl.

Tackar!

Vill minnas att nr 2 som du förklarar TROR jag MCA1225 gjorde. Kommer ihåg att den gav 0 ah och låg på 13,6 volt i gästhamnen. Blir kanske en sådan om inte ctek har någon vettig.

Några andra märken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två saker jag tycker man ska titta på.

Det ena är laddaren står kvar i samma läge som när man stängde av strömmen. Såg en laddare där man var tvungen att manuellt välja "Strömförsörjningsläge" så fort man satte i landsladden.

 

Sen är det där med LiFePO4. Förr eller senare kommer det troligen bli aktuellt. Klarar laddaren det? Köper man en billig laddare spelar det mindre roll men köper man en dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Sen är det där med LiFePO4.

MCA1225 går att "bussa" om till olika laddningsfaser mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

MCA1225 går att "bussa" om till olika laddningsfaser mm.

Ja men söker man på MCA1225 och LiFePO4 så får man inga träffar.

Lite dåligt att inte tillverkare av laddare inser att LiFePO4 är en stor framtida marknad.

Skulle kunna tänka mig att de stora, seriösa drakarna som Mastervolt och Victron har.

Ja, och Biltema naturligtvis men den är bara på 4A.

 

Typ ett sådant HÄR nätaggregat kör jag, 15V men går att justera 10%

Numera kör jag den mot ProAltC som får ta hand om hela laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Ja men söker man på MCA1225 och LiFePO4 så får man inga träffar.

Lite dåligt att inte tillverkare av laddare inser att LiFePO4 är en stor framtida marknad.

Skulle kunna tänka mig att de stora, seriösa drakarna som Mastervolt och Victron har.

Ja, och Biltema naturligtvis men den är bara på 4A.

 

Typ ett sådant HÄR nätaggregat kör jag, 15V men går att justera 10%

Numera kör jag den mot ProAltC som får ta hand om hela laddningen.

Har rätt så nya batterier, den dagen jag byter så har det nog kommit flera nya och bättre laddare än vad som finns idag och då köper jag nog en anpassad laddare för just dom batterierna. Än är det lite för dyrt.

 

Har såklart kikat på Victronics laddare, kan samköras som regulator till solceller också. Behöver ändå köpa ny regulator, så vi får se vad det blir.

 

Att experimentera nätaggregat känns inte som min grej. Fungerar nog fräckt och bra, men kör nog hellre beprövad kort. 

 

Tacksam bhemac för dina tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev patrikflink:

Har rätt så nya batterier

Det tyckte jag också, men det "sket sig" ;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev en Waeco tillslut. Mindes den som en bra laddare och vill inte ha sönderladdade batterier, min nuvarande mosar in 14.2 volt 0ah enligt Victronic BMW-702.

Undrar om den går att köra med Lifep04? Går att köra med li-jon enligt handboken.

Bifogar lite bilder.

 

Screenshot_20190120-195856.thumb.png.42cc40597b508a869a20f654f80500c6.png

Screenshot_20190120-195931.png

Screenshot_20190120-200046.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Undrar om den går att köra med Lifep04? Går att köra med li-jon

Undrar hur de menar? Liion laddas med 4,2V per cell eller 16,8V för ett batteri. Visst kommer batteriet att laddas men bara till 30-40%.

LiFePO4 får laddas med absolut max 3,65V/cell eller 14,6V/batteri. Så långt är blybatteriladdaren ok. Spänningen får absolut inte bli högre vilket tex temp.kompensering kan ge. Men en blyladdare är byggd för att ladd först med 14,4V och sen minska till ca 13,6V. LiFePO4 batteriet laddas till 50-60 procent. Samma med generatorn. Fast de har de glömt skriva de som säljer färdiga "12V LiFePO4" batterier.

Optimal laddning av LiFePO4 är att ladda med konstant ström tills batteriet ät laddat till 60%. Detta tar ca 1 timma. Resterande 40% laddas med konstant spänning. Denna fas tar också ca en timma.

Därför krävs det en speciell LiFePO4 laddare eller solregulator avsedd för denna batterityp. Sterling ProAltC har också ett läge för LiFePO4.

Ladda inte med blyladdare, det kan bli ett dyrt nöje. Generatorn är i det fallet mindre farlig eftersom den normalt inte har temp. kompensering eller utjämningsladdning som ofta sk intelligenta laddare har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

Undrar hur de menar? Liion laddas med 4,2V per cell eller 16,8V för ett batteri. Visst kommer batteriet att laddas men bara till 30-40%.

LiFePO4 får laddas med absolut max 3,65V/cell eller 14,6V/batteri. Så långt är blybatteriladdaren ok. Spänningen får absolut inte bli högre vilket tex temp.kompensering kan ge. Men en blyladdare är byggd för att ladd först med 14,4V och sen minska till ca 13,6V. LiFePO4 batteriet laddas till 50-60 procent. Samma med generatorn. Fast de har de glömt skriva de som säljer färdiga "12V LiFePO4" batterier.

Optimal laddning av LiFePO4 är att ladda med konstant ström tills batteriet ät laddat till 60%. Detta tar ca 1 timma. Resterande 40% laddas med konstant spänning. Denna fas tar också ca en timma.

Därför krävs det en speciell LiFePO4 laddare eller solregulator avsedd för denna batterityp. Sterling ProAltC har också ett läge för LiFePO4.

Ladda inte med blyladdare, det kan bli ett dyrt nöje. Generatorn är i det fallet mindre farlig eftersom den normalt inte har temp. kompensering eller utjämningsladdning som ofta sk intelligenta laddare har.

Har faktiskt ingen förklaring. Ska maila och fråga. Okej om jag använder din text?

 

Hur som haver så kör jag idag med "vanliga" batterier av AGM typ och slutna våta. 

Det roliga är att jag via originalpanel kan sätta på och av laddaren då den kan drivas via 110 volt också, uppsäkrad och färdiga kablar från den gamla laddaren finns ju. Har någon slags omvandlare på 4000 watt, så jag har 220 volt också, men AC, spisen, kylskåp (även 12 volt) och VVB går på 110 volt.

Hade en tanke på att kasta ut allt 110 volt, men än så länge fungerar det felfritt och min gamla farfar sa alltid "rör ingenting som fungerar".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev patrikflink:

Okej om jag använder din text?

Självklart.

38 minuter sedan skrev patrikflink:

Hade en tanke på att kasta ut allt 110 volt, men än så länge fungerar det felfritt och min gamla farfar sa alltid "rör ingenting som fungerar".

Man ska inte rör något som fungerar om man inte får några väsentliga fördelar.

--

Pratade med en kille som tänkte bygga om till 230V. Vi räknade lite och kom fram till att det belv billigare med en trafo. Istället köpte han lite grejer från USA, typ mixer, brödrost, inverter mm. Trots tull, moms och frakt så blev det billigare än att köpa motsvarande här hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fann just denna laddare. Ja den är dyr, men bortsett från det, är den ett bra val till en LiFePo4-installation på 100Ah?

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Dadid:

Fann just denna laddare. Ja den är dyr, men bortsett från det, är den ett bra val till en LiFePo4-installation på 100Ah?

Nr 1. Behöver du verkligen en kraftig laddare?

jag har Sterling ProAltC och EPsolar 22bn som båda kan användas som landstömsladdare med ett billigt nätaggregat eller en vanlig laddare)

Nr2. DENNA är bättre (och billigare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.Vet inte, men missade att köpa nr 2 när jag beställde battericellerna och nu är den restad till efter sjösättningen. Sökte således alternativ inom landet.

 

Har en EP Solar Charger

https://www.ev-power.eu/Solar-Systems/MPPT-Solar-Charger-12-24-V-20A-Input-100V-LCD-UI-XTRA2210N.html?listtype=search&searchparam=EP mppt 20A

Menar du att jag kan koppla in den ursprungliga batteriladdaren parallellt med solcellen till denna regulator? Tanken har slagit mig innan, men jag har inte funnit svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tyvärr så blir nog spänningen för låg. ProAltC däremot klara det däremot.

Ett nätaggregat som tex kan ge 20A@15V fixar det. Typ DETTA.

 

15V är lite lågt men nätaggregatet går att justera upp 10%.

För säkerhetsskull kör antingen nätaggregat ELLER solpaneler.

 

Har man inte så bråttom så kan man ta en gammal datorladdare som ger 16-19V.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker få grepp om ProAltC. Har väldigt svårt att finna kopplingsscheman och beskrivningar.
Kör enbankslösning med Winstonceller.
Kopplar jag in såväl generator som solcellsregulator och laddare/nätaggregat till ProAltC?
Kan den ställas att ladda banken till ex 90%?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Solpanelerna kopplas via sin regulator direkt till husbatteriet.

Tyvärr kan man inte göra några inställningar i ProAltC.

 

Fördelarna med just ProAltC är 

att LiFePO4 laddas med korrekt spänning vilket inte generatorn gör

att batterierna inte förstörs om generatorn blir vansinnig

att man får en skiljediods lösning till startbatteriet.

(jag rekommenderar ett separat bly-startbatteri. Det är tveksamt hur länge startmotorn kommer att hålla när man använder LiFePO4)

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har snöat in på Mastervolt numera. De har en laddare där du kan ansluta din/dina solpaneler och den vanliga 230-laddaren fungerar även som regulator åt solpane´lerna. Verkar som en toppenidé att ha allt samlat i samma burk. Alla batterier (start, förbrukning och fler) laddas automatiskt. Kommer inte ihåg vad modellen heter när jag läste men kolla mastervolts hemsida. Tror det är den laddaren som heter "plus" som har funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Squadron:

De har en laddare där du kan ansluta din/dina solpaneler och den vanliga 230-laddaren fungerar även som regulator åt solpane´lerna.

Eller så gör man tvärtom, tar en bra solregulator och ansluter ett nätaggregat som ger typ 17V eller mer och som "ersätter" solpanelen.

Fungerar bra och kostar antagligen mycket mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎04‎-‎07 vid 22:27 skrev Dadid:

Menar du att jag kan koppla in den ursprungliga batteriladdaren parallellt med solcellen till denna regulator? Tanken har slagit mig innan, men jag har inte funnit svaret. 

Ok, men om jag använder ett nätaggregat av något slag som ger ungefär 17v. Är det då ok att koppla den paralellt med solcellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt dit Schottky dioder både för solpanel och laddare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...