Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Andreas_r

Lim och fenissa till teakinredning

Rekommendera Poster

Jag håller på som många andra i detta forum att renovera min båt. Är precis klar med mina durkar, 15mm björkplywood med teakribb i 0.9mm tjockt lager. Teakdurken behandlade jag med West System epoxy i två lager samt 2 lager sidemmatt Epifanes 2-komp lack. 

Nu skall jag fortsätta med övrig inredning. Därav kommer två frågor.

 

Fråga1:

-Vilken 1-komp fenissa skall jag använda till min inredning (teak), det är en Polar 29 så viss inredning är utomhus så som kök och sittplats, men under kapell. Jag vill ha en matt finish och ett så enklet färgsystem som möjligt?

 

Fråga 2:

Jag skall limma på teakplywood(1,5mm) på redan befintlig inredning, dvs jag skall renovera dessa plywoodpartier och inte byta ut, detta gäller främst styrkonsolen. Förutom att göra ytan trären, vilket lim, eller vad för typ av lim skall jag använda för detta ändamål?

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt International Goldspar (eller föregångaren) till Teakinredning. Fungerar jättebra så länge det inte kan samlas kondens. På icke fuktutsatta (där kondens inte kan samlas) ytor så är det helt OK efter 10-15 år.

När du skriver 1,5 mm Teakplywood så menar du väl fanér? Jag har både lyckats och inte lyckats limma teak med Epoxy. Det som funkade bäst var Fenolharts men det finns ju inte längre. Om jag minns rätt så fanérade jag om luckor med Epoxy när det begav sig. Tricket är nog att tvätta noga innan så ytan inte är fet. Fanér kanske är lite förlåtande? Det feta borde ha torkat ut till skillnad mot en ny hyvlad Teakbräda?

Susy

Redigerad av susy
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst menade jag fanér! Jag har epoxy hemma så jag tar och testar det. Det första jag ska limma är en skåpslucka som behöver en uppfräschning. Jo, tror det finns International Goldspar, ska kolla på det! Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat en del med fenolhartslim som Cascofen. Ett underbart, vattenfast lim. Men det håller inte på sikt. Min trämast var med all sannolikhet limmad med fenolharts. En dag sprack den i en limfog och när vi kollade gick det att dra upp fogarna. Ganska allmänt känt verkar det.

Polyuretanlim fungerar ganska bra med teak men ett himla kladd.

Numera använder jag uteslutande epoxi, trots att det är ganska hälsovådligt. Jag använder vanlig lamineringsepoxi ren, utan filler el liknande. Men noggrann rengöring!

En stor fördel med epoxi att man inte behöver speciellt mycket limtryck. Fanér som limmas med vitlim eller fenolharts måste man lägga i en fanérpress med stort tryck, 6kg/cm3 om jag minns rätt.

Man kan alltid limma med kontaktlim men det är mest för "quick&dirty" lagningar som inte alltid håller så länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu han jag inte vänta med alla svar :) Jag strök på epoxy på bägge sidorna, "rullade" på fanéren på ytan, för att undvika luftbubblor, och satte en 22mm plywoodskiva ovanpå och la ungefär 50kg tryck på ytan (ca0.5m3)

Det blev väldigt kladdig och började rinna, men efter 3h släppte jag på trycket och fick bort det mesta. Ett dygn senare var det ordentligt torrt och ett fint resultat!

 

Väntar jag med spänning på Fråga 1, är riktigt vilsen vad gäller denna delen. Någon som har bra tips på bra behandling av köksdelen, matt finish, enkelt system?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Andreas_r:

Väntar jag med spänning på Fråga 1, är riktigt vilsen vad gäller denna delen. Någon som har bra tips på bra behandling av köksdelen, matt finish, enkelt system?

Tror jag skrivit detta massor med gånger; men så här gör jag.

Tvätta rent, slipa ytan lätt med 180-papper, fetta av med t-röd.

Lägg första och andra lagret blank fernissa med ett dygn emellan, ingen mellanslipning.

Vänta minst två dygn.

Slipa rätt kraftigt, 180-papper. Dammsug, torka med klibbduk (Tak-Rag).

Lägg tre lager blank fernissa med ett dygn emellan, ingen mellanslipning.

Vänta minst två dygn.

Slipa rätt kraftigt, 180-papper. Dammsug, torka med klibbduk (Tak-Rag).

Lägg de två sista lagren, nu med matt fernissa.

 

Kör du bara matt fernissa ser ytan "plastig" ut, det blir fult.

Färre lager blir inte bra.

Använd en sjysst pensel. De två sista lagren kan du stryka med skumgummipensel. Stora ytor (typ skott etc) kan du rolla och efterstryka med pensel, men tvätta rollern först och låt torka så den inte luddar. Arbeta MOT den strukna ytan, inte FRÅN den.

 

Jag gilla Hempels produkter, och brukar köra med Hempel Dura Gloss respektive Satin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt gjort!

 

Lack:

5 lager https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/batlack-uretanalkyd-2000022672

2 lager https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/inredningslack-2000022908

Alltså några lager klarlack och 1-2 lager halvmatt då blir det snyggt.

Ska man renovera en veteranbåt till toppskick så ska man kanske använda en dyrare lack. För normalt bruk är tålamod det viktigaste dvs lägga tillräckligt många lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 1:

Inombords, durkar av faner, har jag i de två senaste båtarna lackat med International Goldspar.

Senast nu i vinter. Lacken räckte inte till en liten durkbit, men jag hade en skvätt med Epifanes ståendes, så den biten fick den lacken istället, jag ser ingen skillnad, eller känner ingen skillnad på ytan. Men som Susy skriver, utomhus/utombords funkar inte Goldspar så värst bra, om man nu inte lägger väldigt många lager, om fukt blir ståendes förstörs ytskiktet.

 

Jag jobbar ju även med antika och ofta mer än hundra år gamla spårburna lokaltrafikfordon. Deras inredning är ju i mångt och mycket snarlik våra båtars inredning och snickerier.

Asea-vagnen M1 nummer 15, byggd  och satt i trafik 1902, fick för nu omkring 20 år sedan sina långbänkar omlackade med Goldspar, vagnen går i trafik vare sommar (och som Stadsmissionens julklappsvagn varje vinter), och trots att lacken är halvblank åker passagerarna kana fram och tillbaka på bänkarna vid acceleration och inbromsning. Goldspar har hållit väldigt bra på dessa av många olika rumpor nötta långbänkar.

 

Det är ju möjligt att det finns andra lacker som är lika bra, eller bättre än Goldspar, men sådana har jag ringa erfarenhet av.

 

De andra frågorna har jag inga svar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering kring arbeterna. Till all ny inredning (teakplywood) har jag använt LE TONKINOIS produkter. På teaken som jag fenissade förbehandlade jag med LE TONKINOIS impregneringsolja 1 lager. Därefter 2 lager LE TONKINOIS fenissa + 1 sista lager med 25% inblandning av LE TONKINOIS matteringsmedel. Detta fick ytan att bli sidenmatt, lite lite glansig med ett fint djup. 
LE TONKINOIS fenissa var väldigt fin att använda samt att man sliper förtunna denna fenissa.
Till teakdurkarna använde jag West System epoxy med 206 härdare. 2 lager på varje sida samt avslutade med 2 lager 2-komp klarlack, Epifhanes sträcklack matt. Skulle egentligen lagt första lagret blankt för att få ett bättre djup, men så blev det inte. 
På detaljer som inte sysns eller är "innåt" typ köksinredning behandlade jag med 2-3 lager LE TONKINOIS inpregneringsolja. Denna användes även till köksbänken.

Kanske lite svårt att se på bilderna hur glansen ser ut. Även den blåa presseningen gör detta svårt.

55439739_1128690023982217_2750185542380421120_n.jpg

55526863_365229284075645_5329360077038026752_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...