Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Har en båt från 2002 där vi saknar kvitto/intyg att EU moms är betald. Har kontaktat den person som var förste ägare på båten men han vet inte var dom papperna är, hänvisar till båtens pärm men i den som vi fick med finns inga sånna papper. Ska tillägga att det inte var från förste ägaren vi köpte båten.

 

Nu när vi har planer på att segla längre bort har vi insett att vi behöver det pappret och undrar om någon kan ge tips på vart vi kan vända oss för att få reda på om den är betald, och då även på intyg på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Lisalena:

Har en båt från 2002 där vi saknar kvitto/intyg att EU moms är betald. Har kontaktat den person som var förste ägare på båten men han vet inte var dom papperna är, hänvisar till båtens pärm men i den som vi fick med finns inga sånna papper. Ska tillägga att det inte var från förste ägaren vi köpte båten.

 

Nu när vi har planer på att segla längre bort har vi insett att vi behöver det pappret och undrar om någon kan ge tips på vart vi kan vända oss för att få reda på om den är betald, och då även på intyg på det?

Har du försökt få tag på företaget som ursprungligen sålde båten? De har förvisso inte skyldighet att spara redovisningen så länge, men om du har tur så har de kanske inte gallrat bland handlingarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är knepigt. Jag tror bara det är kvitto på att moms inom EU är betald som gäller.

 

Kontakta Oceanseglingsklubben eller Jordenruntseglarklubben, de bör kunna svara på om det finns några alternativa sätt att reda ut detta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företaget som tog in båten finns tyvärr inte kvar så jag kan inte få tag på det via den vägen. 

Jag är inne på om skattemyndighet eller tull kan ha koll på sånna saker, någon som vet och vem av dom i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten togs in av ett företag så ska det finnas en momsdeklaration. Ring skattemyndigheten, de bör kunna lotsa dig rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är idag men förr var det skattemyndigheten i Ludvika som hade hand om båtmomsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...