Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
susy

Treadmaster

Rekommendera Poster

Hej!

Köpt ny båt och kommer behöva massor av råd och ledsagning trots att jag mekat trä och cellofanbåtar i 40 år, och tycker att jag är rätt bra på det. Den här båten har både inombordare, ett komplett elsystem, kyl, pumpar och toa. Allt är helt nytt för mig 😊

Först. Den nya båten har ett väldigt slitet Treadmaster däck. Troligen original från 82.

Tips om hur man smidigast byter dom slitna ytorna och om det finns någon i landet som säljer Treadmaster. Den bruna då.

Finns det bara i skivor 1200 x 900 eller på rulle också? Vad limmar man bäst med? Ser ut som dom här är limmade med epoxy (?)

Tacksam!

susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Treadmaster köper du bäst direkt från UK. De säljer också ett epoxylim för ändamålet alternativt ett kontaktlim. HÄR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-14 vid 14:07 skrev LonelyBird:

Treadmaster köper du bäst direkt från UK. De säljer också ett epoxylim för ändamålet alternativt ett kontaktlim. HÄR

Tack för svar!

Får väl ta och beställa snabbt innan Brexit.

 

Några förslag på lim och metod?

Susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev susy:

Några förslag på lim och metod?

Börja med att bort lite av det gamla (värmepistol och Fein MultiMaster).

Då ser du hur bra det sitter med Epoxi. Kan ju påverka ditt val av lim ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte lägga något modernare än Treadmaster? Varför inte Flexiteak istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Börja med att bort lite av det gamla (värmepistol och Fein MultiMaster).

Då ser du hur bra det sitter med Epoxi. Kan ju påverka ditt val av lim ;)

Tror jag fattar vad du menar ☹️ Ett hästjobb lutar det åt.

Tack för svar!

Susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev pseudonym:

Varför inte lägga något modernare än Treadmaster? Varför inte Flexiteak istället?

Därför att jag tycker att det är jäkligt snyggt på nåt konstigt sätt. Sen har jag sett den här båten i klubben sen 88 och många år framåt. Den ska liksom ha det.

Tack för svar!

Susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Treadmaster har väl en lång livslägd, "Treadmaster Original is unaffected by UV exposure and sea water".

Hur är det att gå barfota på mönstret "Diamond Pattern" som väl var originalet? Därefter har det kommit andra ytstrukturer.

Det vore intressant om du kan lägga upp några bilder på hur det ser ut efter att ha suttit på båten sedan 1982.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev susy:

Tror jag fattar vad du menar ☹️ Ett hästjobb lutar det åt.

Tack för svar!

Susy

Nja, jag har ingen egen erfarenhet men hörde en som gjort det, det var inte så farligt. Värmen mjukar upp epoxin och sen börjar man i hörnen. Har man tur så kan man dra upp nästan allt på en gång.

 

2 timmar sedan skrev per_62:

Treadmaster har väl en lång livslägd,

Ja, jag här sett båtar med 30 år gamal Treadmaster. Visst, lite trasigt i kanterna och lite blekt men det funkar.

Men det gäller bara Treadmaster, inte TBS som har mycket kort livslängd enligt vad som sägs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Treadmaster har väl en lång livslägd, "Treadmaster Original is unaffected by UV exposure and sea water".

Hur är det att gå barfota på mönstret "Diamond Pattern" som väl var originalet? Därefter har det kommit andra ytstrukturer.

Det vore intressant om du kan lägga upp några bilder på hur det ser ut efter att ha suttit på båten sedan 1982.

Fixar bilder. Kan dock dröja ett tag.

Susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nja, jag har ingen egen erfarenhet men hörde en som gjort det, det var inte så farligt. Värmen mjukar upp epoxin och sen börjar man i hörnen. Har man tur så kan man dra upp nästan allt på en gång.

Får hoppas att det inte är så bökigt.

Susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Treadmaster är, enligt min mening, en trygg lösning, Finns väl inte någon annan syntetisk lösning som kan uppvisa samma statistik av nöjda kunder och långt lifespan...

Om du väljer Treadmaster så skulle jag använda epoxylimmet, men det kräver mera kunskap...

Välgjort uppstår inte hundöron etc lika lätt so om du väljer kontaktlim...

Här är en gammal YouTube film...

Och här , hur avlägsna den gamla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-18 vid 19:44 skrev LonelyBird:

Treadmaster är, enligt min mening, en trygg lösning, Finns väl inte någon annan syntetisk lösning som kan uppvisa samma statistik av nöjda kunder och långt lifespan...

Om du väljer Treadmaster så skulle jag använda epoxylimmet, men det kräver mera kunskap...

Välgjort uppstår inte hundöron etc lika lätt so om du väljer kontaktlim...

Här är en gammal YouTube film...

Och här , hur avlägsna den gamla.

 

Tackar tackar!

Det blir epoxy. Kunskap finns efter mycket limmande och laminerande. Renoverade en J/24 för länge sen som var helt rutten i balsan på utsatta ställen och där beslag ofta bytt plats. Gjorde hela jobbet med epoxy. Har till och med en säkerhetsutbildning i härdplaster.

Susy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev susy:

Har till och med en säkerhetsutbildning i härdplaster.

Imponerande, det är du nog ensam om här!

--

Verkar ju inte så himla jobbigt att få bort den gamla mattan.

Spara mallarna! Även om inte du behöver dem igen så kommer nästa ägare av båten att avguda dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Imponerande, det är du nog ensam om här!

Kan nog vara så. Men inte inom det marina. Vi var tvungna till utbildning då vi började trycka med 2 komp färger på tryckeriet jag jobbade på. Iofs lite marint då vi ibland tryckte segelmakarmärken. Såna där som segelmakarna sätter vid halshornet.

Susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-17 vid 16:19 skrev per_62:

Treadmaster har väl en lång livslägd, "Treadmaster Original is unaffected by UV exposure and sea water".

Hur är det att gå barfota på mönstret "Diamond Pattern" som väl var originalet? Därefter har det kommit andra ytstrukturer.

Det vore intressant om du kan lägga upp några bilder på hur det ser ut efter att ha suttit på båten sedan 1982.

Nästan ett år senare 🙄 Försöker dokumentera det jag gör på den nya båten. Det går kanske att se på bilderna i vilket skick däcket är nu. Med tiden kanske det blir intressantare klipp.

Del 1 här:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev susy:

👍

Vilket nummer? Vi byggde nr 106 (eller om det var 108)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Projekt byta Treadmaster däcket går vidare. Har bytt 4 av 39 bitar 😊

Målsättningen är att hinna byta alla som är uppe på däcket under sommaren. Dom i sittbrunnen, som är ganska många, kan jag byta i vinter om det behövs.

 

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...