Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst

Vad betyder GBS, GGA, GLL och ska de bockas i på min AIS?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag sitter och programerar min nya AIS och har kommit till några val som jag inte förstå. Ska jag bocka i rutorna GBS, GGA, GLL och RMC? jag vill visa så mycket som möjligt, ska jag då bocka i alla?

 

Sedan rutan under som har med NMEA att göra. Något där som jag ska ändra på? 

Maskinen är Raymarine AIS700 och jag har den i SeaTalk ng.

 1901584927_Skrmavbild2019-01-13kl_17_00_37.png.4d11f97d11d611571d080f00dccdd4d7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte använder NMEA0183 så behöver inte något vara ikryssat. Men det lär inte göra någon skada heller.

En del använder NMEA0183 utgången för att ge position till en VHF som bara har NMEA0183.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör ais-ens gps?

Sänder/tar emot?

Känns som den bör sända via satellit eller nåt. Hur ska det annars kunna ses på ex marine-traffic?

Vad har vhf-antennen för funktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, GPS sänder den inte via. AIS-signaler sänds ut, och tas emot, på särskilt avsatta kanaler i VHF-bandet, genom en vanlig VHF-antenn.


Marinetraffic samlar in data från privata, och förmodligen också statliga, lyssnarstationer som ständigt tar in all AIS-data inom radioräckhåll. Nån form av satellitbaserad insamling verkar ske också, men via vilket system vet jag inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns det AIS som sänder till satelliter men det är något helt annat och också helt andra priser. Men så småningom ska AIS bli satellitbaserat är det tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaa. Ok. Då måste man koppla in vhfantenn och jag kommer se dom båtar dit min vhf räcker eller alla som landstationen jag "ser" når?

Alla som har ais kommer se mej när min vhf antenn ses.?

Så om jag har den 1-2m över vattenytan kommer räckvidden vara min höjd plus den andra båtens.. så ett antal nm i alla fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Caribic410:

Ahaaa. Ok. Då måste man koppla in vhfantenn och jag kommer se dom båtar dit min vhf räcker eller alla som landstationen jag "ser" når?

Alla som har ais kommer se mej när min vhf antenn ses.?

Så om jag har den 1-2m över vattenytan kommer räckvidden vara min höjd plus den andra båtens.. så ett antal nm i alla fall?

Yes, allt inom radioräckvidden. Större fartyg/seglare med mastantenn ses på längre håll än motorbåtar med låg antennplacering.

 

Men skillnaden i avstånd är rätt ointressant. De som du kommer nära lär du ha sett på plottern med hjälp av AIS-informationen (å de har sett dig)  långt innan det är risk för ombordläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok..då fick jag förklaring på behovet av vhfantenn till ais. Hur får dom till det hyfsat just in time mitt ute på havet.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nu hänger inte jag med riktigt här, säger ni att en AIS inte har GPS och inte söker via satelliter?

 

Min AIS700 Raymarine har i alla fall en GPS-antenn (GNSS) som jag har installera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Nu hänger inte jag med riktigt här, säger ni att en AIS inte har GPS och inte söker via satelliter?

 

Min AIS700 Raymarine har i alla fall en GPS-antenn (GNSS) som jag har installera.


Det JAG skrev var att en AIS-enhet inte SÄNDER via GPS. Det skulle för det första bli heltokigt med massa enheter som sänder och överröstar de extremt svaga GPS-signalerna. För det andra så har GPS-satelliterna ingen mottagning annat än för kommunikation med kontrollcentralerna.


Men självklart tar AIS:en emot GPS-signaler!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma förvirring som förra och för förra gången AIS var uppe till diskussion.

 

Positionen får AIS:en från ett (kanske flera, vad vet jag) satellitnavigeringssystem (GPS, GLONASS, Galileo).

Positionen sänds ut med markbaserade radiovågor (VHF = Very High Freqvensy = del av det so ibland benämns ultrakortvågsbandet (UKV)) till någorlunda närliggande mottagare och omgivande fartygs position tas emot på samma vis.

 

Marine Traffic är en webbsida/app som visar fartygs position över internet. Så långt har den tjänsten inget med AIS att göra. Positionerna skulle tex. kunna rapporteras in med brevduva, men...

Marine Traffic samlar in fartygens positioner i huvudsak mha. landbaserade AIS-mottagare, men det kan säkert vara så att man även samlar positioner på annat vis.

 

Blev ni mer eller mindre förvirrade?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
18 minuter sedan skrev Mackey:

Samma förvirring som förra och för förra gången AIS var uppe till diskussion.

 

Positionen får AIS:en från ett (kanske flera, vad vet jag) satellitnavigeringssystem (GPS, GLONASS, Galileo).

Positionen sänds ut med markbaserade radiovågor (VHF = Very High Freqvensy = del av det so ibland benämns ultrakortvågsbandet (UKV)) till någorlunda närliggande mottagare och omgivande fartygs position tas emot på samma vis.

 

Marine Traffic är en webbsida/app som visar fartygs position över internet. Så långt har den tjänsten inget med AIS att göra. Positionerna skulle tex. kunna rapporteras in med brevduva, men...

Marine Traffic samlar in fartygens positioner i huvudsak mha. landbaserade AIS-mottagare, men det kan säkert vara så att man även samlar positioner på annat vis.

 

Blev ni mer eller mindre förvirrade?

Mackey

Informativt och pedagogiskt som alltid 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Silverfox59:

Informativt och pedagogiskt som alltid 

Tackar!

 

Och kanske lite torrt och tråkigt...

Inget som ger några fina popcorn- stunder. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att ha en separat antenn till AISen. Visserligen finns det splitters så man kan använda VHF antennen men de billiga stjäl effekt/dämpar signalen och de dyra kostar mer än en extra antenn.

Jag kör AIS-antennen i masttoppen och VHF-antennen i aktern. På så vis slipper jag en massa avlägset pladde på VHFen och har överblick över AIS-informationen på långt håll.

Kommunikationen med JRCC eller Stockholm Radio påverkas knappt av min lägre antennhjöd eftersom deras antenner sitter ett par hundra meter upp i luften.

Skulle jag behöva så kan jag snabbt skifta antenner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag kör med en splitter i min AIS. Vad räknas till billiga AIS som stjäl/dämpar effekten?

 

För min del var valet till inbyggd splitter bland annat att slippa två antenner. Mer praktiskt än ekonomiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så.. om jag förstått rätt.

Gps-antennen håller endast reda på var gpsantennen är=tar emot satellitinfo.

Vhfantennen tar emot info, bla. från andra aiser och från land?

Dom segelbåtar mm som är utanför vhf-område syns inte mer än av dom båtar/ ais, som finns tillräckligt nära dessa båtar?

 

Någon bör ju skicka ais eller nån annan info så att ex marinetraffic och andra kan ta del av var dessa fanns när den infon skickades... eller gissar dom.?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men blir det inte lite väl komplicerat nu?

GPS-antennen tar emot positionen. Ibland sitter en sådan i AISen och ibland tas denna info från tex ett GPS-system (plotter tex).

VHF-antennen tar emot data från andra AIS-system inom räckvidd och sänder (om det är en transponder) till de  inom räckvidd.

Det data som VHF-antennen tar emot och sänder innehåller bla positionsdata som respektive fartyg skapar med hjälp av sina GPS-system.

 

Att Marinetraffic tar emot AIS-data via speciella kanaler, ofta såna som de har sponsrat placerade i strategiska positioner, har inte riktigt med saken att göra. Man kan ju säga att de har små informatörer utspridda runt farvattnen. Att Marinetraffic inte ser en båt betyder inte att den inte är synlig för andra, bara att de inte har någon informatör just i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev ChristerN:

Men blir det inte lite väl komplicerat nu?

GPS-antennen tar emot positionen. Ibland sitter en sådan i AISen och ibland tas denna info från tex ett GPS-system (plotter tex).

VHF-antennen tar emot data från andra AIS-system inom räckvidd och sänder (om det är en transponder) till de  inom räckvidd.

Det data som VHF-antennen tar emot och sänder innehåller bla positionsdata som respektive fartyg skapar med hjälp av sina GPS-system.

 

Att Marinetraffic tar emot AIS-data via speciella kanaler, ofta såna som de har sponsrat placerade i strategiska positioner, har inte riktigt med saken att göra. Man kan ju säga att de har små informatörer utspridda runt farvattnen. Att Marinetraffic inte ser en båt betyder inte att den inte är synlig för andra, bara att de inte har någon informatör just i närheten.

"och sänder (om det är en transponder) till de  inom räckvidd.""

Känner dom verkligen av om andra finns i närheten och sänder då eller sänder dom hela tiden?

 

Att mtraffic och andra får info nånstans ifrån och kanske inte om båten du har nära dej är en sak.

 

Jag frågar mej.

Hur får exempelvis dom och andra som inte är i närheten av någon vhfmast veta ex att en båt är 10dagar från närmaste land ex mitt på stilla havet.

Där finns ju inga vhfmaster.

Att båtar som kommrr nära dessa och kan ta emot deras vhfsignal e ju givet men... findship marinetrafgic mm.  mm.

Hur får dom sin info om dessa båtar?

Dom har väl knappast "iformatörer" utspridda så tätt i alla hav attdom fåri land infon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Caribic410:

"och sänder (om det är en transponder) till de  inom räckvidd.""

Känner dom verkligen av om andra finns i närheten och sänder då eller sänder dom hela tiden?

 

Att mtraffic och andra får info nånstans ifrån och kanske inte om båten du har nära dej är en sak.

 

Jag frågar mej.

Hur får exempelvis dom och andra som inte är i närheten av någon vhfmast veta ex att en båt är 10dagar från närmaste land ex mitt på stilla havet.

Där finns ju inga vhfmaster.

Att båtar som kommrr nära dessa och kan ta emot deras vhfsignal e ju givet men... findship marinetrafgic mm.  mm.

Hur får dom sin info om dessa båtar?

Dom har väl knappast "iformatörer" utspridda så tätt i alla hav attdom fåri land infon?

Ok, dåligt uttryckt av mig. De sänder naturligtvis kontinuerligt oavsett om någon lyssnar eller ej. 

 

I några få fall har jag noterat att Marinetraffic noterar att infon kommer från en satellit. Hur det går till vet jag ej. 

PNG-bild.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Ok, dåligt uttryckt av mig. De sänder naturligtvis kontinuerligt oavsett om någon lyssnar eller ej. 

 

I några få fall har jag noterat att Marinetraffic noterar att infon kommer från en satellit. Hur det går till vet jag ej. 

PNG-bild.png

Ok. Då verkar det, trots allt, att jag förstått rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Silverfox59:

Jag kör med en splitter i min AIS. Vad räknas till billiga AIS som stjäl/dämpar effekten?

 

Billig=några hundra

Dyr=aktiv=närmare tusenlappen

Oftast så tar AISen inte mot när VHFen sänder.

Två antenner innebär att man altid har en reservantenn med sig.

 

Sjöfartsverket tar emot och lagrar all AIS trafik i Sverige, täckningsområde, samma som VHF-stationerna. Försvinner man så vet de och JRCC var man var senast. Kan vara väldigt viktigt.

 

AIS på havet bygger på satellit och är en tjänst man får betala (rejält) för. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev bhemac:

Billig=några hundra

Dyr=aktiv=närmare tusenlappen

Oftast så tar AISen inte mot när VHFen sänder.

Två antenner innebär att man altid har en reservantenn med sig.

 

Sjöfartsverket tar emot och lagrar all AIS trafik i Sverige, täckningsområde, samma som VHF-stationerna. Försvinner man så vet de och JRCC var man var senast. Kan vara väldigt viktigt.

 

AIS på havet bygger på satellit och är en tjänst man får betala (rejält) för. 

Du menar ais som inte når landstaton men man av någon anledning vill ska synas på land i alla fall?

Påverkar väl inte synbarhet båtar emellan oavsett var man är bara man är inom varandras vhf synbarhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill väl synas ute på Atlanten om man skulle få haveri. Då finns positionen lagrad nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland "ser" man ovanligt bra. Vid ett tillfälle när vi kom fram till Galapagosöarna såg vi fartyg på AIS:en vid Ecuadors kust 500 M bort.

 

Jo, det är klart man vill synas, men viktigast är trots allt att synas och se de närmaste fartygen. Det är dessa man kan få hjälp av och det är dessa man ska akta sig för.

 

Sedan stänger ju vissa av AIS:en eller låter bli att ha utkik, eller både ock, men det är ett annat ämne.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mackey:

Ibland "ser" man ovanligt bra. Vid ett tillfälle när vi kom fram till Galapagosöarna såg vi fartyg på AIS:en vid Ecuadors kust 500 M bort.

 

Jo, det är klart man vill synas, men viktigast är trots allt att synas och se de närmaste fartygen. Det är dessa man kan få hjälp av och det är dessa man ska akta sig för.

 

Sedan stänger ju vissa av AIS:en eller låter bli att ha utkik, eller både ock, men det är ett annat ämne.

 

Mackey

K. Beställde vhfantenn. Fast ingen ide att testa hemma förmodar jag, 7 mil t närmsta kust.

Om jag inte kan skicka antennen upp i grannens flaggstång eller med drönaren.

Kan ju snabbkoppla in den när jag e vid båten nä gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

K. Beställde vhfantenn. Fast ingen ide att testa hemma förmodar jag, 7 mil t närmsta kust.

Om jag inte kan skicka antennen upp i grannens flaggstång eller med drönaren.

Kan ju snabbkoppla in den när jag e vid båten nä gång

Om inte grannen har en flera hundra meter flaggstång så lär det bli svårt.

Du får montera antennen på bilen tsv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Om inte grannen har en flera hundra meter flaggstång så lär det bli svårt.

Du får montera antennen på bilen tsv!

Aa det vore ju lite nostalgi.

Har inte tänkt på det men nuförtiden har ju ingen antenner mer än små inbyggda eller i rutorna.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tillfälligt avbrott för litet nördmässig historik...
   Fartygspositioner sänds i AIS (Automatic Identification System) ut på en enda och särskild kanal  på vhf.

[Alla fartyg inom vhf-räckviddsområdet måste kunna `höra´ datasignalerna från alla fartyg  för att ständigt kunna visa fullt uppdaterad skärminfo. Vår svenske uppfinnare Håkan Lans tänkte ut ett listigt sätt att skapa `extrem radiodisciplin´. (Datorerna fick ca 25 millisekunder vardera för att rapportera in (radiosända ut sina positioner, till övriga vhf-närliggande mottagare, detta i  en sk "time-slot" i bilden nedan.)]


Den tidsficka (time-slot) på ynka 25 tusendels sekund som varje fartyg tilldelats för att undvika att pladdra/sända `i mun på varandra´ är ju överjäkligt kort. (Men eftersom GPS bygger på att varje fartyg (baklängesräknat) har  superkoll på UTC-klockan intill mikrosekunder, så blir detta inget problem.)


Tja, härmed slut på detta mitt tillfälliga avbrott i forumtråden.
  
Hoppas någon läsare tog till sig detta med att gps:ers super-noggranna tidsuppfattning intill  mikrosekunder, faktiskt kan leda till att "utsända synk-signaler" (energi/tidsslöseri) kanske inte längre behövs i framtiden??
[Fundering: För om alla över hela världen ständigt vet  utc-klockslaget, alltså såpass noggrant som intill mikrosekundsnivån, varför alls slösa sändningsenergi på att radiera tidsmässiga synksignaler??]]
Bildkälla wikipedia.   

ais.timeslot.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...