Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Georg_Ohm

Vilken el-utombordare skall jag köpa?

Rekommendera Poster

Eller "hur långt är ett snöre"...

Medveten om att frågan är svår att svara på...

 

I alla fall: 

Skall göra upp litet med mitt miljösamvete.

Jag har en vanlig SIB, alltså ingen RIB, en gummibåt som är 260 lång.

Funderar på att hänga på en elektrisk utombordare. Har nu en 4t Honda på 2,5 Hk, och det är väl mest för att denna bensinmotor saknar såväl frikopplning som backslag som jag vill byta så att barnbarnen själva kan manövrera denna gummibåt. 

Med nuvarande motorn 75 kg gubbe och 30 kg hund ombord gör gummibåten 5 knop enligt GPS när sjön är någorlunda vågfri. 

Gummibåten har hittills används sparsamt, att reka omgivningarna med, åka över sundet för att köpa glass, använts som transportmedel till stranden eller för att lägga om draggen med, någon enstaka gång har fiske företagits från den också.

 

Funderingar:

1 jag behöver inte åka så fort som svindlande 5 knop, men vilken motorstyrka skall jag välja?

2 skall jag köpa en ny billig motor från exempelvis "Tema-butiken" eller en begagnad Minn-Kota?

3 eller skall jag kanske rent av köpa en ny och dyr kvalitetsmotor från Minn-Kota eller annan tillverkare?

 

Batteri?

Köper nog ett nytt batteri.

4. 75Ah känns behändigt... eller?

5. Kapslat! men syra/bly, AGM eller något annat?

 

laddning?

6. Tänkte mig en avstickare från stora solcellspanelerna med batteriseparator, om placera batteriet i låda på akterdäck.

7. även en mindre C-Tech laddare vid tillgång på landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Försök få låna en snurra och prova, det är det bästa sättet.

2. Jag kom över en beg Minn Kota och är nöjd, kompisen köpt hos Biltema och jag tror skillnaden är nästa obefintlig. Möjligen kan tillgången på reservdelar tala till Minn Kotas fördel. Behovet verkar dock litet.

3. Tja du har ju garantin men troligen kan man använda pengarna till något roligare.

4/5. Jag har LiFePO4, 20Ah. Kostar ca 1200kr ink moms. Väger 2,6kg totalt(!). Tanken är att ha 2 eller 3 batterier och enkelt kunna byta. Men hittills har det inte funnits något behov.

Min plan är att ett batteri ska sitta permanent i jollen, där sitter då även en solregulator. I moderskeppet sitter en DC/DC omvandlare som ger ca 20V. På så vis kan jag ladda även när jollen är på släp. Provkört men inte färdigmonterat.

Det finns en tank om en fast solpanel på jollen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du pengarna så skulle jag definitivt valt en Torqeedo då de har inbyggt batteri som kan laddas separat. Men smakar det så kostar det oxå men det är kvalitet på deras motorer. Brukar ofta demonstreras på mässorna i en glaslåda. 

 

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev pseudonym:

Har du pengarna så skulle jag definitivt valt en Torqeedo då de har inbyggt batteri som kan laddas separat. Men smakar det så kostar det oxå men det är kvalitet på deras motorer. Brukar ofta demonstreras på mässorna i en glaslåda. 

 

Jo, jag har visserligen alla dom pengarna som en Torqeedo kostar. Men jag vill även kunna äta oxfilé och hummer, i alla fall några gånger i veckan.

 

Skämt o sido, visst Torqeedo är väl kanske världens bästa el-utomborare, och en sådan hade jag kanske valt om jag skulle färdats många M varje dag med min gummibåt.

Den minsta modellen jag finner på Torqueedos hemsida, Ultralight 403, kostar 16.900 kr.

 

Biltemas kostar 1.499kr respektive 2.399kr, mellan dessa och Torquedo finns det flera modeller uppemot 5-6.000kr (utan batteri). Sedan flera begagnade på både Blocket och Tradera.

 

Men hur är det med "Elcyklepremien" som även gäller elektriska båtmotorer från 1000 watt? utgår det fortfarande stadsbidrag eller har den obefintlige regeringen slarvat bort detta och istället givit skattebefriad diesel till jordbrukarna?

 

Men till det lilla jag använder gummibåten klarar jag mig med en budgetvariant, och om sådana här gummibåtar inte hade varit så förbaskat svåra att ro, hade jag gjort det, eller vrickat mig fram. Men trots en uppblåsbar "korv" mellan plywooddurken och bottenduken framstår båten nästan helt platt i botten och är näst intill omöjlig att precisionsmanövrera om det inte är totalt bleke, och det är det ju sällan i Bohuslän. Jo jag har bytt till längre (teleskopiska) åror, något lättare att ro båten, men inte i sidvind.

 

Förra jollen, kunde även seglas, den hade förutom centerbord även en "fena" akterut, den var rätt så kursstabil. den båten försågs med en årklyka akterut och med en lång åra kunde denna vrickas lätt.

Hur många kan vricka en båt idag? kanske är det en lokal sedvänja från Bohuslän och närliggande tassemarker att kunna vricka båtar, då jag aldrig sett denna framdrivningsmetod annorstädes?

 

Sedan är det ju även det där som "leksak" eller "bli-båtintresserad" att få barnbarna att lära sig sjövett och grundläggande saker genom att själva få kajka runt i "egen" båt under kontrollerade förhållanden, utan ett visserligen diskret puttrande från liten fyrtaktsmotor, i naturhamnar och andra ställen.

 

Äldsta barrnbarnet fyllde fem år nyss, och när jag gjorde det, för en herrans massa år sedan, låg det en optimistjolle och väntade på mig. Så det som skall bli skevt måste böjas i tid.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men till det lilla jag använder gummibåten klarar jag mig med en budgetvariant

Som så ofta brukar jag gå runt i hamnan och inhämta andras erfarenheter. I detta fallet tycker jag de flesta säger just det att med tanke på användningen så funkar en billig alldeles utmärkt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har den minsta av Minn Kota motorn, jag har haft den i mer än 10 år, det är inte saltvattensversionen så visst rostar skruvar och lite annat, har dock ingen större betydelse. Motorn är till en gummibåt med trälattor på 2,4 m. Jag hade först ett 75Ah batteri men detta var för tungt. Nu har jag ett Golf Trolley batteri (25Ah LiFeP04) som väger  ca 3 kg. Vi använder båten precis som du och har aldrig råkat ut för att batteriet tagit slut. Batteriet vara längre än vad vi orkar sitta i gummibåten. Med mej och min fru, tillsammans ca 150 kg gör båten 3-4 Kn som max, men vi kör sällan fullt, den drag betydligt mindre om man drar av en Kn. Motorn är lite piggare med Litium batteriet än med blybatteriet, det beror på att spänningen är något högre. Nackdelen är att batteriet måste laddas med laddare avsedd för detta batteriet och finns bara i 230 V. Jag laddar vi en inverter i båten.

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Jag har den minsta av Minn Kota motorn, jag har haft den i mer än 10 år, det är inte saltvattensversionen så visst rostar skruvar och lite annat, har dock ingen större betydelse. Motorn är till en gummibåt med trälattor på 2,4 m. Jag hade först ett 75Ah batteri men detta var för tungt. Nu har jag ett Golf Trolley batteri (25Ah LiFeP04) som väger  ca 3 kg. Vi använder båten precis som du och har aldrig råkat ut för att batteriet tagit slut. Batteriet vara längre än vad vi orkar sitta i gummibåten. Med mej och min fru, tillsammans ca 150 kg gör båten 3-4 Kn som max, men vi kör sällan fullt, den drag betydligt mindre om man drar av en Kn. Motorn är lite piggare med Litium batteriet än med blybatteriet, det beror på att spänningen är något högre. Nackdelen är att batteriet måste laddas med laddare avsedd för detta batteriet och finns bara i 230 V. Jag laddar vi en inverter i båten.

Hälsningar Ove

Tack för det!

En firma i Rollsbo, Kungälvs kommun, säljer "Motorguide" elutombordare, enligt reklamen skall det vara en av de bästa fabrikaten, vem vet... Bra priser nu i alla fall. Tänkte att mellanmodellen med 18,14 kg kunde vara bra till 2,6 m gummibåt? Bättre pris än Biltemas motsvarighet.

Jo jag tittade på annat än vanliga "bilbatterier" såsom LiFeP04, gräsklipparbatterier och MC-batterier. Jag får väl göra en kalkyl på hur mycket ström motorn drar i snitt och dimensionera batteri och laddare efter det. 

Funderar också på att ladda över växelriktaren, även om det är en "gå-över-ån efter-vatten-lösning".

Alternativt en avknoppning från 200W solcellerna med egen regulator till utombordarbatteriet.

 

Då gummibåten inte har någon toft, sittbräda, tänkte jag mig kunna snickra ihop en sittvänlig batterilåda, har en oanvänd amperemeter och nån digital voltmeter att bygga in liksom kanske en automatsäkring liggandes nånstans hemma.

Jag har väl även något gammalt ekolod man kunde få in i den lådan också, men givaren på en kraftig limklämma av plast, att sätta nånstans på akterspegeln eller förresten jag har ju Garmins givarfäste för elutombordare sparat någonstans....

 

Min gummibåt är inte släpbar, den måste lyftas upp, så det är ju bra om batteri och motor inte väger någonting, nuvarande Honda väger 12,5 kg, och det känns ibland direkt riskabelt att bära ombord den i gummibåten eller tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Som så ofta brukar jag gå runt i hamnan och inhämta andras erfarenheter. I detta fallet tycker jag de flesta säger just det att med tanke på användningen så funkar en billig alldeles utmärkt.

 

Har båten i en relativt opersonlig och jättestor kommunal hamn, jag har bara pratat med ett fåtal andra båtägare där och jag känner ingen som har elutombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jo, jag har visserligen alla dom pengarna som en Torqeedo kostar. Men jag vill även kunna äta oxfilé och hummer, i alla fall några gånger i veckan.

 

Skämt o sido, visst Torqeedo är väl kanske världens bästa el-utomborare, och en sådan hade jag kanske valt om jag skulle färdats många M varje dag med min gummibåt.

Den minsta modellen jag finner på Torqueedos hemsida, Ultralight 403, kostar 16.900 kr.

 

Biltemas kostar 1.499kr respektive 2.399kr, mellan dessa och Torquedo finns det flera modeller uppemot 5-6.000kr (utan batteri). Sedan flera begagnade på både Blocket och Tradera.

 

Men hur är det med "Elcyklepremien" som även gäller elektriska båtmotorer från 1000 watt? utgår det fortfarande stadsbidrag eller har den obefintlige regeringen slarvat bort detta och istället givit skattebefriad diesel till jordbrukarna?

 

Men till det lilla jag använder gummibåten klarar jag mig med en budgetvariant, och om sådana här gummibåtar inte hade varit så förbaskat svåra att ro, hade jag gjort det, eller vrickat mig fram. Men trots en uppblåsbar "korv" mellan plywooddurken och bottenduken framstår båten nästan helt platt i botten och är näst intill omöjlig att precisionsmanövrera om det inte är totalt bleke, och det är det ju sällan i Bohuslän. Jo jag har bytt till längre (teleskopiska) åror, något lättare att ro båten, men inte i sidvind.

 

Förra jollen, kunde även seglas, den hade förutom centerbord även en "fena" akterut, den var rätt så kursstabil. den båten försågs med en årklyka akterut och med en lång åra kunde denna vrickas lätt.

Hur många kan vricka en båt idag? kanske är det en lokal sedvänja från Bohuslän och närliggande tassemarker att kunna vricka båtar, då jag aldrig sett denna framdrivningsmetod annorstädes?

 

Sedan är det ju även det där som "leksak" eller "bli-båtintresserad" att få barnbarna att lära sig sjövett och grundläggande saker genom att själva få kajka runt i "egen" båt under kontrollerade förhållanden, utan ett visserligen diskret puttrande från liten fyrtaktsmotor, i naturhamnar och andra ställen.

 

Äldsta barrnbarnet fyllde fem år nyss, och när jag gjorde det, för en herrans massa år sedan, låg det en optimistjolle och väntade på mig. Så det som skall bli skevt måste böjas i tid.

 

 

 

Pengarna för elbidraget är slut sedan oktober månad i höstas och inga pengar är inplanerade i statsbudgeten vad jag vet. Sedan så är de billiga elsnurrorna på runt en halv hk och med det så blir det inget vattenskidåka av och knappt så att du kan ta dig framåt i motvind på 5 meter/sek. Jag hade en sådan snurra för några år sedan men ansåg att det var bortkastade pengar, numera har jag en 2.6 fyrtaktare som iallafall tar båten framåt dock ej med vattenskidor. 😉 Här en liten tur jag gjorde uppefter Säveån med gummibåten för ett par år sedan. 

 

Vi var för ett par år sedan en grupp från ett annat forum på väg att medelst gummibåtar åka utmed Mölndalsån från fattighusån vid Ullevi och sedan mot Liseberg där vi i Tomtemundering tänkte åka under broarna för att sedan vända tillbaka igen. Detta under Lisebergs vinteröppet i december.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har båten i en relativt opersonlig och jättestor kommunal hamn, jag har bara pratat med ett fåtal andra båtägare där och jag känner ingen som har elutombordare.

Vi har inte så stor hamn, högst 900 båtar. Jag bara gick på en som höll på med sin jolle. Han hade ingen elsnurra men visste en annan som hade. Denne dök upp några dagar senare och han visste fler som hade och sen rullade det på.

Förra gången var det eltoa, samma visa, många bra råd.

Enda nackdelen är att tvingas vara en del i hamnen, något som är ganska uthärdligt.

 

5 timmar sedan skrev Ove-T:

Nu har jag ett Golf Trolley batteri (25Ah LiFeP04) som väger  ca 3 kg

Smart lösning, lite dyrare än mina lösa celler men man får en färdig lösning.

Ett tag funderade jag på att använda mitt statligt subventionerade elcykelbatteri, men tyvärr är utbudet av små 36V snurror begränsat. Istället blev det en 20W LED lampa. Utmärkt arbetsbelysning. Ska bli en till, räcker ju ändå en arbetsdag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Alternativt en avknoppning från 200W solcellerna med egen regulator till utombordarbatteriet.

- - -

Det borde väl gå alldeles utmärkt att koppla en MPPT solcellsregulator (där utspänningen kan ställas in för LiFePO4-spänningen) mellan båtens förbrukningsbatteri och ett LiFePO4. En MPPT-regulator kan du nog hitta till ett bättre pris än en DC-DC-laddare som annars vore alternativet.

 

Solcellsladdningen blir nog lite villrådig om du kopplar två regulatorer på utgången från panelerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Lintott:

Det borde väl gå alldeles utmärkt att koppla en MPPT solcellsregulator (där utspänningen kan ställas in för LiFePO4-spänningen) mellan båtens förbrukningsbatteri och ett LiFePO4. En MPPT-regulator kan du nog hitta till ett bättre pris än en DC-DC-laddare som annars vore alternativet.

 

Solcellsladdningen blir nog lite villrådig om du kopplar två regulatorer på utgången från panelerna.

Jag provade så till ett annat projekt men det funkade inte, inspänningen var för låg. Men enkelt PWM regulator och en DC/DC omvandlare som ger tex 17V fungerar. Så har jag kört några år tex till ett extra batteri i bilen. Det fungerar perfekt. I detta fall är det ett blybatteri så den regulatorn blir lite billigare, total kostnad <300kr. I bilen driver det extra batteriet en kylbox via lastutgången så att kylboxen stängs av innan batteriet laddats ut för mycket.

 

DCDC.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev bhemac:

Solcellsladdningen blir nog lite villrådig om du kopplar två regulatorer på utgången från panelerna.

Nu var det ju inte bhemac som skrev citatet ovanför. Ändå:

Solpanelen ger vad den kan. Den har ingen intellligens.  Om sedan två regulatorer vill ta vad de kan är upp till deras programeringsalgoritmer. Kan ju kanske bli självsvängning.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Baxlaget:

Nu var det ju inte bhemac som skrev citatet ovanför.

Precis, jag skulle nog skriva att med två MPPT regulatorer så blir det lite svajigt. En MPPT och en PWM verkar fungera ganska bra.

Men båttre och elegantare är att sno spänningen från batterierna och köra en DC/DC omvandlare + solregulator. Då kan man ladda även nar man har landström eller kör motor.

 

Kom på att jag gjort en annan lösning till ett batteri i ett elverk. Det är en enkel step up/down DC/DC omvandlare som ger 13,6V till blybatteriet. Den ger bara 2 eller max 3A men det finns nog kraftigare.  Kostar typ 20-30kr.

 

DC-DC Step Up Down.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Baxlaget:

Nja, verkningsgrad?

80% för en liten step up/down, den större ligger på 92%.

Det är alltid intressant att räkna lite.

Säg att step up/down skulle ladda ett helt tomt 20Ah batteri då blir förlusten 4,8W. Det är vad en 1,2W solpanel ger per dag. Ganska försumbart.

Pratar vi om ett LiFePO4 batteri så är verkningsgraden på detta betydligt bättre än för ett blybatteri där ca 15% försvinner vid laddning.

Jag hade lösningen för att hålla elverkets startbatteri laddat eftersom fjärrkontrollen ligger och drar lite ström. Eftersom jag är lat kopplade jag in det på baklyset. Men när jag bytte bil så blev det en himla gnäll om att det var fel på baklyset så tsv står elverket i garaget och batterieliminator är kopplad till step up/down laddaren som accepterar allt från 5 - 30V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-14 vid 10:37 skrev Georg_Ohm:

Tack för det!

En firma i Rollsbo, Kungälvs kommun, säljer "Motorguide" elutombordare, enligt reklamen skall det vara en av de bästa fabrikaten, vem vet... Bra priser nu i alla fall. Tänkte att mellanmodellen med 18,14 kg kunde vara bra till 2,6 m gummibåt? Bättre pris än Biltemas motsvarighet.

Jo jag tittade på annat än vanliga "bilbatterier" såsom LiFeP04, gräsklipparbatterier och MC-batterier. Jag får väl göra en kalkyl på hur mycket ström motorn drar i snitt och dimensionera batteri och laddare efter det. 

Funderar också på att ladda över växelriktaren, även om det är en "gå-över-ån efter-vatten-lösning".

Alternativt en avknoppning från 200W solcellerna med egen regulator till utombordarbatteriet.

 

Då gummibåten inte har någon toft, sittbräda, tänkte jag mig kunna snickra ihop en sittvänlig batterilåda, har en oanvänd amperemeter och nån digital voltmeter att bygga in liksom kanske en automatsäkring liggandes nånstans hemma.

Jag har väl även något gammalt ekolod man kunde få in i den lådan också, men givaren på en kraftig limklämma av plast, att sätta nånstans på akterspegeln eller förresten jag har ju Garmins givarfäste för elutombordare sparat någonstans....

 

Min gummibåt är inte släpbar, den måste lyftas upp, så det är ju bra om batteri och motor inte väger någonting, nuvarande Honda väger 12,5 kg, och det känns ibland direkt riskabelt att bära ombord den i gummibåten eller tvärtom.

Bara för att ge lite konkret feedback kring elmotorer.  Jag har haft både minn kota, motorguide och biltema. Alla funkar, men motorguiden är mitt förstaval. Billigare än minn kota, bra garantier och bra omdömen. Olssons fiske har bra priser och snabba leveranser. Biltemas minsta har jag på kajaken och den vandrar upp och ner i varvtal. Gjort så i flera år, men funkar iallafall. 

 

Dessutom, på min förra lillbåt, en uttern 510 på 600+ kg med motor,  förare och prylar, hade jag 55 punds minn kota, och klarade 4 knop på fullt järn även i lite vind.  

 

40lbs+ med ett 40ah LifePO och du är hemma i mina ögon. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mycket liknande Ove-T's ovan. En gummijolle på 2,40 med trälattor.

På denna har jag en Minn-Kota 30 som ger en fart på 3-4 knop (alldeles tillräckligt).

 

Batteriet är ett 18Ah blybatteri (Biltema) i en liten låda med bärhandtag (6kg) och på halvfart räcker det 1,5-2 tim. Var perfekt för barnen när de var mindre, inget vägde mer än att de kunde bära det och farten blev aldrig alltför skadligt hög.

 

Laddar gör jag med en step-up liknande den länkade ovan, kopplad till ett cigg.uttag, ställd på 14,0V ut. Har också lagt till en liten enkel krets som tänder en röd LED om det flyter mer än 0,4-0,5A till batteriet och grön om det är lägre (=i princip fulladdat).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ziggemannen:

Bara för att ge lite konkret feedback kring elmotorer.  Jag har haft både minn kota, motorguide och biltema. Alla funkar, men motorguiden är mitt förstaval. Billigare än minn kota, bra garantier och bra omdömen. Olssons fiske har bra priser och snabba leveranser. Biltemas minsta har jag på kajaken och den vandrar upp och ner i varvtal. Gjort så i flera år, men funkar iallafall. 

 

Dessutom, på min förra lillbåt, en uttern 510 på 600+ kg med motor,  förare och prylar, hade jag 55 punds minn kota, och klarade 4 knop på fullt järn även i lite vind.  

 

40lbs+ med ett 40ah LifePO och du är hemma i mina ögon. 

 

46 minuter sedan skrev IngemarE:

Har mycket liknande Ove-T's ovan. En gummijolle på 2,40 med trälattor.

På denna har jag en Minn-Kota 30 som ger en fart på 3-4 knop (alldeles tillräckligt).

 

Batteriet är ett 18Ah blybatteri (Biltema) i en liten låda med bärhandtag (6kg) och på halvfart räcker det 1,5-2 tim. Var perfekt för barnen när de var mindre, inget vägde mer än att de kunde bära det och farten blev aldrig alltför skadligt hög.

 

Laddar gör jag med en step-up liknande den länkade ovan, kopplad till ett cigg.uttag, ställd på 14,0V ut. Har också lagt till en liten enkel krets som tänder en röd LED om det flyter mer än 0,4-0,5A till batteriet och grön om det är lägre (=i princip fulladdat).

Tackar för dessa erfarenhetsdelningar!

Jag kommer väl att kolla utbud och priser på kommande Båtmässa också, vill minnas att dessa el-utombordare finns på sportfiskeavdelningen. Väljer nog inte den minsta modellen av motor, även om sådan är tillräcklig, har alltid övermotoriserat allt som kommit i mina händer, ja nästan i alla fall. 

50lbs/24 kg dragkraft på ett ungefär, men ... ja... får se.

Jag har varit litet ambivalent i tankarna kring batterival, LifePO är väl kanske bäst, men nu är jag mer inne på bly/syrabatteri kopplat till solcell/landströmsladdning via en av båtens laddningskretsar med ett Bitlema sklijerelä 25-230 som jag har liggandes till ingen nytta just nu. Men vi för se vad det blir.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bidrar med mina erfarenheter från 2018, har en gummibåt på 2,50 meter med uppblåsbar botten.

Köpte en Maritim E-Power 36x, men motorn vibrerade kraftigt, när man backat och la i neutralläget gick inte alltid backläget ur, styrningen var glapp eftersom motorenheten bara satt fast i riggröret med en sprint körde ca 2 timmar sedan lämnade jag tillbaka motorn. i utbyte fick jag en Minnkota Endura C 2 30. Den motorn var svagare än Maritimen, styrningen lika glapp på grund av en idiotisk konstruktion med bara en sprint genom riggröret (lika dåligt som Maritimen) Motoreffekten räcker om det inte blåser för mycket anser jag. Hade gärna valt en något kraftigare modell, men då blev riggröret längre, och det blev för trångt i stuvfacket. Tycker i alla fall att det är trevligt att kunna åka i stort sett ljudlöst. Det jobbigaste är att lyfta batteriet ner och upp, 75 Ah Agm batteri, som jag laddar från lastutgången på solcellsregulatorn.

Hälsningar Magnus. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev neptun:

laddar från lastutgången på solcellsregulatorn

Det skulle jag inte rekommendera, du har ingen som helst reglering av laddspänningen. På sikt tror jag inte batteriet gillar det.

Min snurra är också en Minnkota Endura C 2 30 men tidigare ägare har kortat ner riggröret! Men jag har en riktig jolle, Walker Bay, som är betydligt mera lättdriven än en gummiduksbåt. 

När det blåser så tappar man fart men det är ytterst sällsynt att jag använder jollen då.

 

2019-01-14 vid 11:41 skrev Ove-T:

Nu har jag ett Golf Trolley batteri (25Ah LiFeP04) som väger  ca 3 kg

Något typ denna?

Den har jag missat, 22Ah, 3kg och 150£. Kanske inte så konstigt, ordet golf brukar få mig att titta åt ett annat håll! Himla vettigt, jag ska försöka övertyga min kompis att köpa ett sådant. Han har börjat fundera på lösa LiFePO4 celler men då måste han göra en låda och det lär ta några år. Här får han allt fixat och klart, laddare, kapsling och kontakter. Ladda får han göra via invertern. Att släpa på 20kg blybatteri har han redan tröttnat på.

 

 

Golf batteri 22Ah@12V.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är något liknande men har inga snabbkopplingar, jag har satt dit kraftiga snabbkopplingar sådana som man använder när man laddar truckar. Jag köpte av en svensk firma i båtbranchen och det var betydligt dyrare. Jag har satt en bilsäkring i en hållare på rorkulten med ett snöre i och så runt handleden, då får jag dödmansgrepp.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Ove-T:

snabbkopplingar sådana som man använder när man laddar truckar.

Sådan här?

Heter egentligen Anderson Pole, en fantastiskt bra kontakt och som jag också har.

Finns i flera storlekar, detta är 175A.

truck kontakt Anderson Pole.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Sådan här?

Heter egentligen Anderson Pole, en fantastiskt bra kontakt och som jag också har.

Finns i flera storlekar, detta är 175A.

truck kontakt Anderson Pole.jpg

Nej, den heter Anderson SB (på Elfa finns den under batterikontaktdon 2P). Jag har den för koppling mellan elwinsch och batteri.

Anderson's Powerpole ser ut så här,

image.png.52bab478711b659e6b798a6b68c5a58d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Nej, den heter Anderson SB

Helt riktigt.

Powerpole använder jag ganska mycket. Lite vår att hitta till rätt pris så för anslutningar <30A använder jag idag ofta XT60 kontakter

 

XT60.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev neptun:

Bidrar med mina erfarenheter från 2018, har en gummibåt på 2,50 meter med uppblåsbar botten.

Köpte en Maritim E-Power 36x, men motorn vibrerade kraftigt, när man backat och la i neutralläget gick inte alltid backläget ur, styrningen var glapp eftersom motorenheten bara satt fast i riggröret med en sprint körde ca 2 timmar sedan lämnade jag tillbaka motorn. i utbyte fick jag en Minnkota Endura C 2 30. Den motorn var svagare än Maritimen, styrningen lika glapp på grund av en idiotisk konstruktion med bara en sprint genom riggröret (lika dåligt som Maritimen) Motoreffekten räcker om det inte blåser för mycket anser jag. Hade gärna valt en något kraftigare modell, men då blev riggröret längre, och det blev för trångt i stuvfacket. Tycker i alla fall att det är trevligt att kunna åka i stort sett ljudlöst. Det jobbigaste är att lyfta batteriet ner och upp, 75 Ah Agm batteri, som jag laddar från lastutgången på solcellsregulatorn.

Hälsningar Magnus. 

Detta svar tolkar jag som att jag inte bör välja den minsta modellen av el-utombordare till min Plastimar 260cm SIB med synnerligen fladdrig gummiduksbotten, för användandet i Skagerack och Kattegatts skärgårdar där det ofta är både strömt och blåsigt...?

 

Köper ett mindre och lättare batteri, jag har två separata solcellsanläggningar, låter en av dess regulatorer ladda utombordarbatteriet via skiljerelä. Blir även en landströmsladdare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Det skulle jag inte rekommendera, du har ingen som helst reglering av laddspänningen. På sikt tror jag inte batteriet gillar det.

Min snurra är också en Minnkota Endura C 2 30 men tidigare ägare har kortat ner riggröret! Men jag har en riktig jolle, Walker Bay, som är betydligt mera lättdriven än en gummiduksbåt. 

När det blåser så tappar man fart men det är ytterst sällsynt att jag använder jollen då.

 

Något typ denna?

Den har jag missat, 22Ah, 3kg och 150£. Kanske inte så konstigt, ordet golf brukar få mig att titta åt ett annat håll! Himla vettigt, jag ska försöka övertyga min kompis att köpa ett sådant. Han har börjat fundera på lösa LiFePO4 celler men då måste han göra en låda och det lär ta några år. Här får han allt fixat och klart, laddare, kapsling och kontakter. Ladda får han göra via invertern. Att släpa på 20kg blybatteri har han redan tröttnat på.

 

 

Golf batteri 22Ah@12V.jpg

Golfvagns batteri= litet batteri för golfvagnen så att caddyn inte behöver överanstränga sig.

Golfbilsbatteri= större traktionärt batteri för mindre elbilar, sådana man ofta använder på golfbanor för att slippa att få motion. Nämnda fordon ersätter succesivt den traditionella flakmopeden på flera av Bohusläns öar. Dessa golfbilsbatterier brukar vara på 6 volt men en sjuhelsikes massa amperetimmar. 

Batteri till en Golf= ofta ett 25Ah standard bilbatteri att användas i VW Golf, eller VW Caddy. Fungerar bra även i andra mindre fordon från VAG, funkar mindre bra i franska och brittiska fordon då deras batterier många gånger har spegelvänd polplacering, eller udda anslutningar dock inte alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

låter en av dess regulatorer ladda utombordarbatteriet via skiljerelä.

Ska den ena solanläggningen enbart ladda snurrbatteriet? Annars är det bättre med en enkel och billig PWM regulator som enbart laddar snurrbatteriet så det får korrekt laddning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Det är något liknande men har inga snabbkopplingar, jag har satt dit kraftiga snabbkopplingar sådana som man använder när man laddar truckar. Jag köpte av en svensk firma i båtbranchen och det var betydligt dyrare. Jag har satt en bilsäkring i en hållare på rorkulten med ett snöre i och så runt handleden, då får jag dödmansgrepp.

Hälsningar Ove

 

13 timmar sedan skrev Kane:

Nej, den heter Anderson SB (på Elfa finns den under batterikontaktdon 2P). Jag har den för koppling mellan elwinsch och batteri.

Anderson's Powerpole ser ut så här,

image.png.52bab478711b659e6b798a6b68c5a58d.png

 

11 timmar sedan skrev bhemac:

Helt riktigt.

Powerpole använder jag ganska mycket. Lite vår att hitta till rätt pris så för anslutningar <30A använder jag idag ofta XT60 kontakter

 

XT60.jpg

Just en sådan...

Men jag har tagit till vara på en tvåpolig däckskontakt som en gång satt på farsans Vindö 28, då vi bytte till topplanternans anslutning på rufftaket vid mastfoten. Den är glappig och med klena redan oxiderade kontaktstift i tvivelaktig legering, orsakade fin glappkontakt och kontaktresistans redan i början av 1970-talet.

Annars har jag väl sparat något komplett kontaktdon som ursprungligen användes vid multipelkoppling av SJ´s Hg-lok.... 

En sådan där tvåpolig grå har jag också, togs tillvara när jag renoverade elsystemet i kompisens TGB13 (treaxlig volvoterängbil från Armén) men jag kanske bara har enda delen.

 

Nä, jag får väl kolla elektronikfirmornas "kontaktanonnser" kanske Mr. Wang i Kinna har något bra som han kan skicka på flygande matta hit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Golfvagns batteri= litet batteri för golfvagnen så att caddyn inte behöver överanstränga sig.

Golfbilsbatteri= större traktionärt batteri för mindre elbilar,

I USA säljs idag nästan enbart LiFePO4 till "golfsporten" enligt vad jag läste för ett tag sedan. Pga den avsevärt bättre livslängden blir LiFePO4 billigare på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...