Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Claesnicklasson74

Evinrude 70 hk 76 problem

Rekommendera Poster

Har problem med motorn var ute o körde sen helt plötsligt gick motorn som skit har bytt tändspolar tändhattar nya stift renoverat bensin pump rengjort förgasarna   har kollat komp ligger på 11 på alla tre .Motorn startar lätt men vid gas på drag hostar den o går upp och ner i varv vad ska jag kolla härnäst ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleslang och blåsan, det finns en backventil i blåsan kolla om den har gett upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev henriknil:

Bränsleslang och blåsan, det finns en backventil i blåsan kolla om den har gett upp.

Har bytt alla bränsleslangar o bytt till ny blåsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som den fortfarande inte får tillräckligt med  bränsle ändå trots alla dina åtgärder, du fick loss nålarna i förgasaren? Dom kan fastna i olika lägen ibland om motor inte används på ett tag.  Bränsle  är inte gammalt och kan innehålla fukt.

 

Men det låter som att felet är mellan tank och förgasare

 

Jag har en 70hk -89  VRO men jag hade samma problem som du beskriver  och det visa sig att termostaten inte gjorde sitt jobb helt och då gick motorn in i S.L.O.W läge vilket gör att motorn inte går att köra på högre gas än tomgång och lite till. 

 

 

Billigaste sättet att testa är att plocka ur termostat och koka den i vatten för att se om den öppnar sig, eller att bara plocka ur termostat och testa köra motorn för att se om den går rent på högre varvtal.

 

Kanske en liten avstickare men kan vara värt att testa vid idétorka.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,  

Då funderar jag på om det ändå är mellan tank och förgasarna.

 

Blåsan blir hård och det sipprar inte ut bensin någonstans från mellan förgasare och tank? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kanske kunna vara gummi-membranet i bränslepumpen som har gjort sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det kan mycket väl vara så. Men du renoverade väl bränslepumpen? Du kan kolla med drev.se med har för mig att dom har icke original bränslepumpar för ca 500kr och original över 500kr.

 

 

Länk till repsats:

 https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/evinrude-johnson/motordelar/produkter/reparationssats-branslepump-johnson-evinrude-9-9-125-hk-rec438616/

 

Du kan maila dom för att få mer exakt delar till din motor.

 

Guide för att plocka ner bränslepump:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i tanken?

Finns det måhända en sil på "sugröret" som kan vara delvis igensatt? Eller finns det ett bränslefilter någonstans på bränsleslagen som kan behöva bytas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hur ser det ut i tanken?

Finns det måhända en sil på "sugröret" som kan vara delvis igensatt? Eller finns det ett bränslefilter någonstans på bränsleslagen som kan behöva bytas?

 

Det sitter en sil(nät) vid inloppet vid bränslepumpen, syns på filmen ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎01‎-‎31 vid 13:14 skrev Knoparn:

 

Det sitter en sil(nät) vid inloppet vid bränslepumpen, syns på filmen ovan.

Ja det är ju bra.

 

Men erfarenhetsmässigt, från både bränsletankar i båtar och andra fordon som är overksamma halva året, vet jag att det bildas kondens, och att kondensen orsakar rost, rostflagor som faller ned till botten och inte sällan helt eller delvis täpper till tankens sugrör. Detta rör brukar ju mynna en bit ovanför botten, för att bottensatsen inte skall sugas med. Ibland kan det finnas ett finmaskigt nät här.  Men i praktiken sugs det ändå med små partiklar som då kan fastna någonstans och hindra bränslet, så kolla tanken och dessa anslutningar också.

 

Något annat jag råkat ut för var att tankens avluftning var delvis igensatt och när bränslepumpen såg ut bränsle i tanken blev det ett undertryck, till slut kom det inget bränsle fram till körknasaren.

Motorn förlorade kraft och gick bara på låga varv för att sedan stanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-13 vid 10:25 skrev Claesnicklasson74:

Har bytt alla bränsleslangar o bytt till ny blåsa.


När du bytte ut slangarna och blåsan, bytte du då även anslutningarna till utomboraden respektive till tanken ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är något annat fel. Man ska inte behöva byta allt i blindo. Felsök. Eliminera felkällor. Felsök igen. Etc ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en motsvarande motor Johnson 70 hk.

Där var felet att länkaget som skall justera tändningen efter gaspådragets storlek, glappade.

Och ibland hoppade ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en link med kula som sitter i en plastkorgmutterliknande historia.

Ungefär som en höftledskula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej claesniklasson74.

 

Vad var ditt problem med din evinrude 70 hk? Sitter just nu med samma problem mitt i sommarvärmen. Min evinrude 70 hk från 1977 startar lätt och fungerar på tomgång med lite gas på drivning, men gasar jag upp så hostar den till för att sedan gå ner att dö. Men när jag gasar i friläge utan drivning är det inga problem att gasa hur mycket som helst. 🤔 tacksam för svar.🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...