Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olleman82

Får inte loss "spin on" bränslefilter MAG350

Rekommendera Poster

Hej!

 

Försökte flera gånger under sommaren att byta mitt bränslefilter på en MAG 350/383. Ett enkelt spin-on filter. Försökt efter motorgång men även när det varit svalt i motorutrymmet. Filtret sitter så in i h-vete och jag vågar inte ta i mer med filterdragaren då jag är rädd att böja bränsleledningarna av metall som går från filterhållaren. FInns några klassiska mekartips för att få loss eländet? Värmepistol har slagit mig men det låter ju samtidigt oerhört vårdslöst i ett motorrum och dessutom på bränslefiltret!?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade taget bort röranslutningarn och hela filterhållaren.

Sen sätta upp den i ett skruvstäd. 

 

Hade likvärdigt problem på förra båten, servad på en Marina innan jag köpte den, inför konservering så satt den som fan, men lyckades faktiskt att få loss den på plats med en kraftig oljefilter avdragare.

Otrolig dum fråga, men du drar väl åt rätt håll? 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Jag hade taget bort röranslutningarn och hela filterhållaren.

Sen sätta upp den i ett skruvstäd. 

 

Hade likvärdigt problem på förra båten, servad på en Marina innan jag köpte den, inför konservering så satt den som fan, men lyckades faktiskt att få loss den på plats med en kraftig oljefilter avdragare.

Otrolig dum fråga, men du drar väl åt rätt håll? 

 

 

Nej, den är faktiskt inte så dum. Man ligger ju dubbelvikt i båten när man gör det hela och jag är inte på något sätt mekarvan. Jag tror faktiskt att jag kan ha börjat med att dra åt fel håll så jag kan mycket väl vara en del av det initiala problemet...

 

Det är kanske är lite mer demontering som är nästa steg precis som du säger. Hade hoppats på en mirakelkur :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

 

Nej, den är faktiskt inte så dum. Man ligger ju dubbelvikt i båten när man gör det hela och jag är inte på något sätt mekarvan. Jag tror faktiskt att jag kan ha börjat med att dra åt fel håll så jag kan mycket väl vara en del av det initiala problemet...

 

Det är kanske är lite mer demontering som är nästa steg precis som du säger. Hade hoppats på en mirakelkur :)

Dubbelvikt? Är den inte framflyttat? 

Min sitter framför motorn i höjd med värmeväxlaren. Kan faktiskt ta den utan att kliva ner i motorrummet. Samma sak med oljefilter, lätt att komma åt.

Dock så har jag lite större maskin, 7.4l Mercrusier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...har inte du en bayliner 2855 också? Jag får då rakt inte plats framför motorn, där är det 7cm utrymme eller så. Filtret sitter vid värmeväxlaren men för att få ett bra grepp att komma åt får man fälla ihop sig till en liten köttbulle på sb sida av motorn för att komma åt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Hm...har inte du en bayliner 2855 också? Jag får då rakt inte plats framför motorn, där är det 7cm utrymme eller så. Filtret sitter vid värmeväxlaren men för att få ett bra grepp att komma åt får man fälla ihop sig till en liten köttbulle på sb sida av motorn för att komma åt:)

Köttbullar är gott 😁. Men jag kan inte stå framför motorn. Jag gjorde så här i höstas, stod på SB sida om motorn och byte oljefilter samt bränslefilter inne i motorrummet. 

Jo, 2855. Ska ta kort i veckan. Kanske olika fästen och plats på en bigblock resp smallblock.

Har en sida på nätet:

https://puella-in-mare.webnode.se/

Lägger upp bilder då det är begränsat här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Olleman82:

Ett enkelt spin-on filter. Försökt efter motorgång men även när det varit svalt i motorutrymmet. Filtret sitter så in i h-vete...

Det kanske beror på att det inte är ett spin off-filter. 🙂

 

Jag misstänker att det kan hjälpa att lägga på lite fett/olja på packningen - som man gör på oljefiltret - innan man skruvar fast filtret. Frågan är vilket fett eller vilken olja som är bäst.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som sitter där smörjde jag in med motorolja, samma som mer oljefiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det ser ut i din båt. Men eftersom du oroar dig för bränsleledningarna gissar jag att filterhållaren "hänger" i dessa? 

Går det isf att fixera filterhållaren mot en intilliggande vägg med t.ex träbitar mellan ledning/vägg eller allra helst skruva fast filerhållaren? 

Du får ju ett helt annat moment om filterhållaren sitter stumt än om den fjädrar med när du vrider. 

 

Vad har du för typ av avdragare? 

Förr hade jag en sådan man typ lade ett band runt filtret och den tyckte jag var rätt kass. 

Bytte till en sådan som är en storkäftat tång formad efter filtret, påminner om en polygrip. Den tycker jag är mycket bättre, om man får plats med den vill säga, beror ju på installationen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk är så rädda för att spinoff filtren ska ramla loss så man drar till rekomenderad åtdragning först och lite till för att vara på den säkra sidan, sedan när man är klar känner man på filtret en gång till och saftar åt så mycket man orkar, inte konstigt att det är svårt att få loss.

 

Olja på packningen snurra tills packningen får kontakt (tätningsytan och packningen nuddar varandra) dra sedan 1/4 till 1/2 varv så går det lätt att få loss.

Jag har aldrig varit med om att något filter ramlat av, däremot att någon dragit så hårt att packningen smulats sönder, med oljeläckage som följd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart nyfiken och Googla Mag350 Mercrusier med bilder. Om filtret sitter DÄR så förstår jag att det är trångt. Så satt den inte på min förra båt Maxum 2400 SCR med en 350 snurra. Var också flyttad.

 

Min sitter i samma höjd som avgasknät topp fritt runtomkring. Därav att jag kan lyfta på motorluckan och ej kliva ner och ändå nå den framifrån.

 

Som Mikael skriver, ett bra verktyg är ett måste, gärna med klo som låser när du drar/tar i, en sådan som han skriver om. Du ska ju dra den akter ut för att få loss den om du kommer åt från SB om det sitter likadant som bilderna jag hittade.

Sitter den så här?

 

hqdefault.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips och förslag rakt igenom.  Får titta på vilka möjligheter jag har att fixera filtret alternativt lossa grejerna.  Avdragaren är väl ok, men visst vill den gärna slira lite...

 

Yes,  precis så sitter den!

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Olleman82:

- - - 

Avdragaren är väl ok, men visst vill den gärna slira lite...

- - -

Om avdragaren slirar så slå en skruvmejsel rätt igenom filtret och vrid loss det. Filtret är ju redan förbrukat ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Om avdragaren slirar så slå en skruvmejsel rätt igenom filtret och vrid loss det. Filtret är ju redan förbrukat ....

Något jag fått praktisera några gånger. Numera kommer skruvmejseln fram direkt om inte filtret släpper för hand. Men det har bara gällt smörjoljefiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Olleman82:

Filtret sitter så in i h-vete och jag vågar inte ta i mer med filterdragaren då jag är rädd att böja bränsleledningarna av metall som går från filterhållaren.

På vilket vis skuĺe en skruvmejsel genom filtret minska risken att böja bränsleledningarna?

 

Personligen tror jag inte den risken är allt för stor, men jag förstår oron. Med gott om plats är det ju inga problem att fixa bränsleledningarna, men är det trångt...

 

Det är nog dessvärre bara att ta i och hålla tummarna att ledningarna klarar sig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tyvärr en risk (i alla fall på oljefilter) att filtret kollapsar helt när man antingen punkterar det med en mejsel eller har avdragare som ger stor punktbelastning. Då blir det ännu svårare att få loss det hela.

 

De avdragare som är som ett band(från typ Biltema) brukar jag använda och de fungerar i allmänhet bra. Slirar den kan man använda 2st. Detta såklart förutsatt att plats finns och konsolen filtret sitter i ser stadig ut.

 

Om det inte är för bökigt hade jag lossat konsolen som flera var inne på, så kan du meka i lugn och ro sedan.

 

Du har ju haft så mycket oflyt redan med denna installation, så vågar du chansa att det håller när du tar i?;) Skämt åsido så lider jag med dig och skulle gärna unna dig tur efter allt ditt strul...

 

Jag hoppas innerligt att alla tillverkare gå över till samma lösning som BMW, Toyota mfl där man har filterhus med insatsfilter som sitter bra till och i många fall till och med har 1/2” eller sexkant i locket. Nu är ju det på oljan, men bör funka även på bränslesidan och dessutom vara bra för miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En avdragare med kedja funkar bättre än en med band. Har aldrig misslyckats med min, även om det är trångt och sitter ut av bara helv...

Däremot så har det misslyckats med en bandavdragare av olika typer.

 

image.png.1a0c6d5d55b02bfde86a367b72c32806.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mer inne på att kyla filtret med kylspray.

Den gängade delen ligger i filtrets mitt och kommer att påverkas minst och inte förkortas alls.

Men ytterkanten på filtret som du kyler kommer att krympa och minska trycket på packningen.

Risk finns att kylspray minskar friktionen för avdrageren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Risk finns att kylspray minskar friktionen för avdrageren.

Om man använder den typ som har ett brett band kan man öka friktionen genom att lägga en gummiduk eller ett sandpapper (smärgelduk) runt filtret.

Försök ta tag runt filtrets kantiga del, det ger lite mera friktion.

 

5-56, WD40 eller liknande kan hjälpa att spraya på gummipackningen. Låt tränga in 5-10 minuter så brukar filtret lossna lättare. Upprepa vid behov.

Har bara prövat en gång och då funkade det, men vet inte säkert om det var 5-56 som hjälpte eller om det var det hundrade försöket som fick loss filtret.

 

Knacka loss filtret med en (gammal) mejsel och en hammare. Se till att få ett hack för mejseln att fästa i nätmast motorn/filterhållaren. Slå på mejseln med hammaren så att filtret roterar (åt rätt håll).

 

Ly ka till!

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken kyla eller värme hjälper, det är inte i gängan det sitter fast, utan det är friktionen i packningen.

Packningen är 3 till 4 millimeter tjock, denna har den nervöse reduserat till någon enstaka millimeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Pentax:

Varken kyla eller värme hjälper, det är inte i gängan det sitter fast, utan det är friktionen i packningen.

Jag tror tanken med kylspray är att få filtret att bli lite kortare med kylan.

Tyvärr hjälper ju inte det eftersom gängan och pacningen sitter i samma del av filtret.

Jag måste erkänna att jag först trodde på metoden... ☹

 

Hur som helst kom jag på 5-56 på packningen när jag läste spray, vilket jag i alla fall har indikationer på att det funkar.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke var som bilden visar.

Är filtret gängad i ytterhöljet funkar det naturligtvis inte.

Det kanske är så att kylan överförs för snabbt till den gängade delen.

Men även tätningsmaterialet krymper vid kyla så det kan funka att kyla packningen.

 

Möjligen kan man med en vass kniv skära i packningen och få loss delar av den och på så sätt minska friktionen och ta loss filtret.

 

Skruvmejsel rakt genom filtret är annars en bra metod gärna i kombination med avdragare.

spinn on.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härliga diskussioner, nu har jag massa att testa med. Jag har en duktig mekaniker där jag förvarar båten men jag vill egentligen lösa det själv så att jag lär mig något. Det blir ju uppenbarligen bara skit när man lägger ut jobb :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Min tanke var som bilden visar.

Och den låter vettig. 

Rörmokarna brukar ha en CO2 kylare borde vara perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mange249:

Jag hoppas innerligt att alla tillverkare gå över till samma lösning som BMW, Toyota mfl där man har filterhus med insatsfilter som sitter bra till och i många fall till och med har 1/2” eller sexkant i locket. Nu är ju det på oljan, men bör funka även på bränslesidan och dessutom vara bra för miljön.

 

Så var det en gång i tiden, på Volvo försvann det när B16 gick i graven.

Inget är nytt, även om vissa tillverkare slår på stora trumman och tror att dom kommit med något nytt.

Vissa tillverkare hade tvättbara oljefilter i metallnät, var nog ännu mera miljövänligt.

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pentax:

 

Så var det en gång i tiden, på Volvo försvann det när B16 gick i graven.

 

 

Och så är det igen på Volvos vitblockare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gelis:

 

Och så är det igen på Volvos vitblockare.

Jo jag vet, allt kommer tillbaks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering, alltid trevligt om trådarna "blir klara" tänker jag så kanske någon mer har glädje av det.

 

Tog loss hela filterhållaren idag, det var ju hur enkelt som helst så förstår inte varför jag inte bara gjorde det där. Filtret satt galet hårt så det hade då aldrig gått att få loss i båten....nu är det loss iag och det nya installerades mycket varsamt för hand...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Tog loss hela filterhållaren idag, det var ju hur enkelt som helst så förstår inte varför jag inte bara gjorde det där.

Som jag sa i början av tråden 😉. Grattis, man får aldrig ge upp. Billigare och lärorikt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...