Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Halloj! 

Förra veckan hände det som inte får hända. Min lilla båt blåste av sina stöttor och hamnade ganska illa på landbacken. Inte helt optimalt placerade stöttor vid upptagning så får tyvärr skylla mig själv lite för slarv. Nu är båten uppe på kölen igen men när vi lyfta upp den så kände vi på kölen och bak vi rodret och det sviktar något ofantligt när man drar lite i dem. Ingenting som är uppenbart löst, typ kölbultar eller liknande, inte heller några sprickor i skrovet men detta är lite oroväckande. Någon som har någon erfarenhet av detta och vet vad det kan bero på? Tekniker är beställd osv men känner att det kan vara bra att få andra åsikter också 😊 Modell albin viggen nr 745

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst tucker jag du ska kpntakta ditt försäkringsbolag onnan du gör något åt ev. skador.

Skadar ju aldrig att kåta någon titta, men gör inget utan dialog med försäkringsbolaget.

 

Mackey

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 timmar sedan skrev Mackey:

Först och främst tucker jag du ska kpntakta ditt försäkringsbolag onnan du gör något åt ev. skador.

Skadar ju aldrig att kåta någon titta, men gör inget utan dialog med försäkringsbolaget.

 

Mackey

 

 

Var det en blöt lördagskväll Mackey? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fan va trist..borde väl bli ett samtal till förs.bolaget och sen ett lyft för koll av kölbultar och delaminering...eller varför vänta förresten? jag gissar att du får skruva av kölen  och byta bultar eller åtgärda skadorna..vad är din lilla båt för typ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Var det en blöt lördagskväll Mackey? 

Nej, faktiskt inte även om bevisen tydligt pekar på att det var så.

Det verkar rätt utsiktslöst att skylla på något automatiskt rättstavningsprogram, så...

Det är nog svullna fingrar som är orsaken.

 

Mackey

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Alltid vid sådana här skador då är det som Mackey skriver, ta kontakt med försäkringsbolaget bums. 

Gör inget innan och låt ingen pilla i det. Bra att du har fått upp din pärla igen på rätt köl men låt henne vara tills en besiktningsman från ditt bolag har tittat på henne och gjort sin bedömning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Silverfox59:

Alltid vid sådana här skador då är det som Mackey skriver, ta kontakt med försäkringsbolaget bums. 

Gör inget innan och låt ingen pilla i det. Bra att du har fått upp din pärla igen på rätt köl men låt henne vara tills en besiktningsman från ditt bolag har tittat på henne och gjort sin bedömning. 

 

 

Helt riktigt.

 

Det har ju blåst en del över landet och jag skulle hälsa på en kompis. Vi åkte ner till "hans" hamn och upptäckte till kompisens fasa att hans båt hade hade lagt sig på backen. Kompisen ringde försäkringsbolaget för att kolla vad som skulle göras och i vilken ordning. Ordern från försäkringsbolaget var att låta båten ligga kvar på marken om inte skadan skulle förvärras av det. Skaderegleraren skulle därefter ta hand om ärendet.

 

Vi fixade lite med täckningen men lät båten ligga på backen. Försäkringsbolaget besiktade skadan och nu är båten på ett reparationsvarv.

 

Med andra ord: om inte skadan förvärras så låt båten ligga kvar på marken. Då kan inte försäkringsbolaget påstå att Du har åsamkat några skador vid egna lyft.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Silverfox59:
15 timmar sedan skrev Mackey:

Först och främst tucker jag du ska kpntakta ditt försäkringsbolag onnan du gör något åt ev. skador.

Skadar ju aldrig att kåta någon titta, men gör inget utan dialog med försäkringsbolaget.

 

Mackey

 

 

Var det en blöt lördagskväll Mackey? 


Klaga nu inte för mycket på Mackey.

 

Han tränade flitigt i att skriva i tråden språkpolis - och ha har så lätt för att lära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att inredningen sitter fast som den ska. Den är ju till för att styva upp skrovet (eller, vissa delar är), och den kan ju ha släppt när båten välte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Peter_K:

Kolla att inredningen sitter fast som den ska.

Kan vara värt att skaffa ett boroskop/inspektionskamera för att se bakom saker inredningen.

Finns till både dator och telefon för några hundralappar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Kan vara värt att skaffa ett boroskop/inspektionskamera för att se bakom saker inredningen.

 

Jag har ett med WiFi himla smidigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...