Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Englund71

Sea Master 175

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är på väg att köpa min första styrpulpetare (pensionerat familjeseglaren), den skall användas för bad, lite makrillfiske etc, 5 pers (varav 3 barn). Jag har förstått att Sea Master inte är ett jättevanligt märke? Det står inte så värst mycket på detta forum heller, så jag undrar vad ni vet 🙂 Alternativet verkar vara typ Ryds 510, 568, har ni andra förslag? Sea Mastern verkar prisvärd, men det kanske är dumsnålt?

Mvh,

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av Sea Mastern. Ser i och för sig trevlig ut på bild. Men som ägare av en Ryds 568 kan jag verkligen rekommendera Rydsen. Bra planerad, rymlig, 6 personer plus packning är inga problem, sjöduglig, hög fribord, badplattform, perfekt för vattensporter, ok andrahandsvärde mm. https://hamnenplay.solidtango.com/video/ryds-568-gti-familjebatarnas-storsaljare-651

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny eller begagnad båt du tänker dig?

Jag tycker Sea Mastern ser betydligt enklare ut än Ryds och med lägre fribord så mitt val hade nog blivit en (begagnad/ny?) Ryds 548 midC. Trevligt med soffa bak och mittpulpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar,  jag hade tänkt mig begagnat, max 200k inkl 80-kärra..

Vad tycker ni om Uttern S55 jmf med Ryds 568? Och hur stor skillnad är det jmf med de lite mindre resp större Rydsbåtarna 510 och 618?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 618 bygger på Ryds 620 skrov men har samma design på inredning som 568. Den är något längre, bredare och tyngre. Ryds 510 är kortare och 200 kg lättare än 568. Kör du i lite tuffare sjö ibland och har du mycket last/personer ombord skulle jag definitivt välja 568/618 före 510. Har ingen egen erfarenhet av Uttern S55 men känns ganska likvärdiga (jmft 568). En tydlig skillnad mot Rydsen är mittpulpeten. Rydsen har en bättre badplattform. Men två bra val. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar. Jag köpte Seamastern, jag återkommer med lite feedback till våren 🙂

När jag jämförde en Ryds 568 och en Micore 550 sida vid sida med Seamaster 175 (på land...) så utföll det till Seamasterns fördel. Tittade på en Micore 478 också och den hade nog störst stuvutrymmen av alla jag tittade på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...