Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
bhemac

Kallt, gott dricksvatten ombord

Rekommendera Poster

Kollade en pump på eBay och fick syn på denna.

En elektrisk pump avsedd att monteras direkt på en 20liters vattenflaska.

Så jag tänkte att man sätter pumpen på köksbänken, borrar ett hål in i kylen och stoppar slangen i en vattenflaska.

Då kan jag enkelt få ett glas kallt och gott vatten, något som jag är mycket förtjust i.

Vattnet kan vara köpe-vatten eller från vattenkranen hemma där åtminstone jag har ett mycket gott vatten.

Pumpen har ackar som laddas via USB. Lite onödig kanske.

En pump är beställd, vi får se hur det fungerar.

https://www.ebay.com/itm/Automatic-Electric-Water-Pump-Suction-Dispenser-Button-Switch-Device-Portable/283264021987?hash=item41f3d9f5e3:g:crgAAOSwcDdb71Hl:rk:1:pf:0

 

Dricksvattenpump1.jpg

Dricksvattenpump2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du också på något vis en  Sodastreamer kan koppla in i systemet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske du också på något vis en  Sodastreamer kan koppla in i systemet?

 

 

Nu snackar vi, då är det fulländat!

 

@bhemac Du har inte hittat något knep för att slippa postnords avgift? Pumpen kostar ju det dubbla innan du har den i handen annars...

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske du också på något vis en  Sodastreamer kan koppla in i systemet?

 

Blir nog svårare. Men en dunk Chablis skulle funka.

Kanske även Göteborg-Champagne (Villa Franca och Samarin)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag sett en Sodastreamer för inbyggnad, med en tappkran att montera på diskbänken.

Var i någon blänkare i en båttidning för några år sedan.

 

Men om du ändå skall ta upp hål i kylskåpet, varför inte sätta in en sådan där tryckutjämningstank i kylen, tryckvatten in och ut till kallvattenkranen vid diskbänken...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men om du ändå skall ta upp hål i kylskåpet, varför inte sätta in en sådan där tryckutjämningstank i kylen, tryckvatten in och ut till kallvattenkranen vid diskbänken...?

Bra förslag, men bättre med en separat ledning för vatten som ska drickas. Det är ju inte alltid man vill ha iskallt kallvatten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men om du ändå skall ta upp hål i kylskåpet, varför inte sätta in en sådan där tryckutjämningstank i kylen, tryckvatten in och ut till kallvattenkranen vid diskbänken...?

Det var mi ursprungliga tanke. En rostfri tank i kylskåpet med en egen pump utan backventiler så att inget vatten blir stående i röret upp. Ingen anslutning till tryckvattensystemet, möjligen en magnetventil. Eftersom jag ska sätta ni en ozonrenare för dricksvattnet skulle det vara naturligt att ta vattnet efter den. Men jag vill först utreda hur gott det blir. Vi bor i en komun med ett erkänt gott vatten så jag är bortskämd och har höga krav på vattnets kvalitet. På många orter verkar vattnet endast vara avsett för utvärtes bruk. Tilläggas kan att jag i princip bara dricker vatten, kranvatten hemma, flaskvatten på andra ställen och Pellegrino om det ska vara kolsyrat med undantag för Vichyvatten om jag är dålig i magen.

 

Men, man ska fixa en rostfri tank, pump mm och jag har tillräckligt med projekt ändå.

Kylskåpet har plats för två 1,5 liter PET-flaskor så det är ett första, naturligt steg. Att ha ett gäng extra flaskor ombord är alltid bra.

 

6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske du också på något vis en  Sodastreamer kan koppla in i systemet?

Förbaskat besvärlig lösning men fullt möjlig. Samma system kan även användas för öl.

 

CO2-Öl-s-l1600.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske du också på något vis en  Sodastreamer kan koppla in i systemet?

Jag har ett sådant projekt som förhoppningsvis blir klart före sjösättningen. Men det blir separata delar.

 

Jag har skalat av det volumiösa höljet från en Sodastreamer. Kvar är bara gasflaskan och ventildelen, det tar mycket mindre utrymme då. Jag har hittat en hörna inne i ett skåp där apparaten blir inkörd i ett hörn stående på en träplatta och en utskuren platta som stöttar under mekaniken. En  spännrem runt gasflaskan ska räcka för att hålla det på plats i hörnan. Ett par flaskor med vatten i kylen som får passera streamern så ska jag slippa ha ett antal halvt avslagna Loka liggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Jag har skalat av det volumiösa höljet från en Sodastreamer.

Men, det är fortfarande en Sodasteamer bara att den blivit lite enklare att få plats med. Forfarande ska flaskor med kallt vatten "gasas" i Sodastreamern. I det fallet är det absolut enklare och troligen mycket billigare att köpa färdiga flaskor med kolsyrat vatten och förvaras i kylen.

 

 

Jag vill ha enkelheten att få ett glas kallt vatten. Vi satte in ett kylskåp med kallt vatten och ismaskin hemma. Det vi snabbt märkte att vi drack mycket mera kallt vatten, trots att det ju tidigare inte var svårt med flaskor och tillbringare i kylskåpet. Vad jag hört så har många andra gjort exakt samma erfarenhet.

En intressant och positv erfarenhet var att barnens drickande av läsk minskade rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kom de då! Bäst av allt var att de kom med DHL/MGG Express China. Ingen moms, ingen PostNot avgift.

Fungerar perfekt, medföljande slang är 50 cm lång och inga problem att suga, kommer snabbt och bra flöde. Planen är att använda 1,5 lit PET flaskor i kylen på därför avsedd plats, lyfthöjden blir då ca 36 cm. Plats för två flaskor, antingen en i drift och en på lager eller kanske en Chablis?

Smart med inbyggt, laddningsbart batteri och laddning via USB.

Två saker är lite udda, brytaren är push-on/push-off, borde kanske inte varit låsande.

Det finns ingen fastsättning, slangen håller den på plats. Funkar nog bättre hemma, till båten får jag fräsa till en bit teak.

En kul pryl som garanterat kommer att skänka mig mycket glädje och väl värda sina 100kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...