Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skeebum

Alcometaller propeller

Rekommendera Poster

Hej 
 

Jag har en Alcometaller foldingpropeller som jag inte vet storleken på.

Någon som vet var det ska vara instansat?

 

Det ända jag hittar är 0 på ena bladet, och NR3238.

 

Mvh Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ola, välkommen till forumet!  (Vet inte svaret men det kan nog vara dags att lyfta din fråga och börja nysta?)

Du skriver "alcometaller" vilket är litet förbryllande. Är det ett åldrat varumärke eller månne  nån kemisk beteckning för en metallegering?


Vete katten 1...
Har hittills bara hittat ett svenskt varumärke "Alcopropeller AB" som enligt 2011-länken tycks ha lång tradition av propellrar. (Eller möjligen mer propellerblads-formning, alltså att maskinmekaniskt ha toppkompetens att kunna fräsa/svarva/bearbeta hårda metaller till hopplöst exakt form? Nå, den firman i fråga tycks numera saluföra infravärmare för uteplatser??)


Vete katten 2...
En annan ingång till ordvalet "alco" kan vara kemiska beteckningar, närmare bestämt i periodiska systemet? Alco kan vara en gängse förkortning för en legering ALuminium CObolt??
(En legering är en specifik blandning av olika kemiska* ämnen nedslängd i en superhet ugn som bara  ett smältverk erbjuder, alltså att finfördela på molekylnivå så hela smältans metallmängd får dessa plats-gjutegenskaper.  En riktig metallegering kan nog bara skapas i vitglödgade het miljö, alltså tusen grader eller mer,  i ett riktigt smältverk. Och vad som kommer rödglödgande ut ur en sådan smälta har ofta helt  överraskande egenskaper? )

Som vanligt i forum gäller största möjliga tydlighet för att få snabb hjälp, i ditt fall skulle nog ett foto på foldingpropellern i fråga underlätta?

Fotnot*) Fast jag minns ännu en volvo-ingengör som på min lokala marina uttryckte sig ungefär så här, och då  angående lämplig legering för järnkölar.
(För båtkölar/ankare gäller som bekant att egenskapen största möjliga koncentration av tyngd bör koncentreras så långt under vattenytan som bara möjligt. Grundämnet bly är ett utmärkt val vad gäller densitet, grundämnet guld vore väl ännu bättre dävidlag, men ekonomiska hänsyn gäller ju.)
Samtidigt måste metallerna i både köl och ankare ha stark integritet, inte splittras eller slitas sönder.  För att komma till saken, vad sade då volvoingenjörn angående sin vän kölgjutarens utsaga - som jag bara minns som det genom ett citat?
Jo följande: "Jag slänger vid behov ner i ett par cykelramar i skrotsmältan" (Hmm, gissningsvis för att öka kolstålshalten en smula och därmed öka hållfastheten till nån sorts godtagbar miniminivå kan jag fundera?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alcometallers foldingpropeller brukar kallas Alco-Flip. Tyvärr har jag inget svar på frågan om beteckningen, utan mer ett klargörande för Thomas-1 och hans utvikning kring legeringar, Volvo, cykelramar och annat. 

 

Jag skulle ringa en firma som servar propellrar och fråga dem. T ex de här som säger sig arbeta med Alco, https://www.propellerservice.se/propellerforsaljning/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter, begreppet "Alco-flip" ger ju betydligt fler googlesvar jämfört med TS egna. :)
(Forumtråden har nog därmed tagit ett jättesteg, en genväg förbi många tveksamma inlägg som annars är alltför vanligt förekommande kan jag gnälla.)
Forumtråden börjar få fart, kanske kan snart även målet att knäcka koden "NR 3238" börja skönjas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en propeller stämplad ALCO, kommer från båt byggd 1932, kan vara från tiden men allraminst vet jag att den suttit monterad sedan 1963.
Bifogar några bilder på loggan och hur märkningen av stigningen är instämplad.

PXL_20240312_104258749.jpg

PXL_20240312_104246045.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företaget ALCO (Örebro) som tillverkade propellrar finns inte längre så det går tyvärr inte att få något svar av dom.

Men det borde gå att mäta upp propellern stigning och diameter. Du kan Googla fram hur man gör eller också anlita en propellerkunning verkstad.

ALCOs foldingpropellrar var ganska vanligt förekommande för 20-30 år sedan. Dom är inte så jätteeffektiva och har rykte om sig att kunna tappa propellerblad så se till att du låst skruvarna med Locktite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...