Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ossy

Polyester/glasfiberflock.

Rekommendera Poster

Hej. Jag håller på att montera bogpropeller. Håller på på insidan, och tänkte laminera ca 15 lager matta (åtminstone nära) i polyester. Ca 4 lager åt gången, för att undvika riskabel värmeutveckling vid härdning. Under tunnelröret tänkte jag spackla ut ett kraftigt hålkäl med polyester och glasfiberflock, för att få till en tacksammare vinkel, att laminera matta mot. Och, för att kanske gå ner i antal lager pålagd matta. Det är ju ganska trångt under röret, och svårt att se. 

Jag har valt att bygga hålkälet i fler lager, vågar inte spackla för tjockt pga ev värmeutveckling. 

Hur tjockt törs man spackla med polyester/glasfiberflock? Finns det någon tumregel?

Och, kombinerar jag spackling polyester/flock, är det ok då att ej laminera lika många lager med matta då? Det känns som att glasfiberflocken armerar skapligt.

/Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 lager! Är det Stena färjan du jobbar på:)

Med 600 matta blir detta ca 10-12 cm tjockt.. Spackling skulle jag valt bort.. Bättre i så fall att först gjuta upp den ytan du behöver först, innan montage av tunneln. Sedan skulle jag rollat samtliga lager som önskas samtidigt för att få en homogen glasfiber. Om alla bitar har provats ut och man är bra förberett går det jo ganska så snabbt att rulla ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en "projekttråd", 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ossy:

Hej. Jag håller på att montera bogpropeller. Håller på på insidan, och tänkte laminera ca 15 lager matta (åtminstone nära) i polyester. Ca 4 lager åt gången, för att undvika riskabel värmeutveckling vid härdning. Under tunnelröret tänkte jag spackla ut ett kraftigt hålkäl med polyester och glasfiberflock, för att få till en tacksammare vinkel, att laminera matta mot. Och, för att kanske gå ner i antal lager pålagd matta. Det är ju ganska trångt under röret, och svårt att se. 

Jag har valt att bygga hålkälet i fler lager, vågar inte spackla för tjockt pga ev värmeutveckling. 

Hur tjockt törs man spackla med polyester/glasfiberflock? Finns det någon tumregel?

Och, kombinerar jag spackling polyester/flock, är det ok då att ej laminera lika många lager med matta då? Det känns som att glasfiberflocken armerar skapligt.

/Oscar

Håller själv på med ett montage just nu. Men kommer att köra med Epoxy. Finns mycket via YouTube som du kan titta på, här är en tex: 

 

 

Men som sagt innan, 15st lager? Nog är Polyester svagare än Epoxy men så mycket behöver du inte lägga. 6 lager på insidan och 2-3 på utsidan räcker gott och väl. 

Ska du gelcoata efteråt? Med Epoxy behöver du inte, bara ett tips.

Epoxy = vattentät, gasar inte.

Polyester = inte 100% vattentät plus luktar och gasar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev patrikflink:

Epoxy = vattentät, gasar inte.

Men livsfarligt att inandas ångor och slipdamm.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Men livsfarligt att inandas ångor och slipdamm.

Epoxy ger väl ingen ångor, eller? Står i säkerhetsbladet från West att vid slipning ska skyddsmask användas m.m som glasögon osv. Vid själva plastningen "sörj för god ventilation". Inget om gasmask, men jag kommer iallafall ha det. Vill inte suga i mig massa konstiga saker. Räcker med glada 90 talet från krogen med rökare.

 

Har använt polyester några gånger, och den luktar iallafall vill jag minnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dammet samt arbetstemperaturen är väl de nackdelar som finns med epoxy egentligen, annars är det mest fördelar. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Epoxy ger väl ingen ångor, eller?

Nej precis. Men det är väldigt farligt att få på huden. Dubbla handskar mm.

Slipdammet däremot är farligt vid inandning. 

Kolla arbetmiljöverkets skrifter. Efter att ha läst det så återgick jag till polyester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter. Har googlat och kollat You tube en hel del, såg nån eller några rekommendationer på 15 lager insida och 5 på utsidan. Men det känns lite i överkant faktiskt. Bhemacs förslag låter mer realistiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasta inte för tjockt utvändigt, jag ”hörde” om en person som inte fick in propellern i röret 😱😂 tips är även att köra riktiga ”west” eller liknande skyddshandskar underst och sedan typ Clas Olsson handskar i flera lager utanpå dessa som du sen kan dra av med jämna mellanrum.

 

Det är kul med plast men kladdigt 😉

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Men livsfarligt att inandas ångor

Dubbla budskap tydligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patrikflink:

Dubbla budskap tydligen...

Nej, jag skrev fel, jag menade naturligtvis dammet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Arbetsmiljöverket:

Ohärdad epoxi och dess komponenter orsakar allergiska eksem. Allergi kan utvecklas redan efter ett enda stänk. Vissa härdare kan även orsaka astma.

För att förebygga risken för hudallergi ska du: 

1. Undvika hudkontakt

2. Skydda din hud och dina ögon

3. Ha bra hygienrutiner och vårda din hud

   

Den som en gång blivit allergisk mot epoxi kan vanligtvis inte fortsätta i sådant arbete. Redan mycket små mängder epoxi på huden kan snabbt ge ett allergiskt eksem.

 

Använd rätt personlig skyddsutrustning

Det bästa sättet att skydda sig mot epoxiallergi är att inte låta huden och ögonen komma i kontakt med epoxi.

Använd långärmade skyddskläder av engångstyp och handskar så att all hud är skyddad.

Om det finns risk för stänk, använd visir eller skyddsglasögon.

Om det finns risk att andas in damm eller ångor från epoxi eller härdare, använd andningsskydd.

 

Skydda dina händer:

Sätt på skyddshandskarna på rätt sätt

1. Först tunna bomullsvantar närmast huden.

2. Sedan kemikalieskyddshandskarna.

3. Utanpå dem har du engångsskyddshandskar av något större storlek som sitter bra, ökar passformen och är lätta att ta av.

Byt engångshandskarna så fort de blivit kladdiga. Använd inte skydds­ handskarna längre än den rekommenderade tidsgränsen.

Ta av skyddshandskar försiktigt, smutsa inte huden

Det är viktigt att se till att du inte får ohärdat epoxi på huden när du tar av smutsiga handskar.

 

Skydda dina ögon

Om det finns risk för stänk ska du använda skyddsglasögon eller visir. Ögondusch ska finnas i anslutning till arbetsplatsen. Får du spill i ögo­ nen – skölj genast rikligt med vatten i flera minuter. Håll isär ögonlocken.

Uppsök läkare.

 

Skydda dina luftvägar

Damm från epoxiprodukter som inte härdat ordentligt är allergiframkal­ lande. Slipdamm från epoxiplast kan vara farligt för andningsorganen.

Använd punktutsug eller om det inte går, andningsskydd med lämpligt filter vid slipning.

Dammhalten i inandningsluften får inte vara högre än gränsvärdet för damm från härdplast enligt föreskrifterna om hygieniska gränsvärden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Från Arbetsmiljöverket:

Ohärdad epoxi och dess komponenter orsakar allergiska eksem. Allergi kan utvecklas redan efter ett enda stänk. Vissa härdare kan även orsaka astma.

För att förebygga risken för hudallergi ska du: 

1. Undvika hudkontakt

2. Skydda din hud och dina ögon

3. Ha bra hygienrutiner och vårda din hud

   

Den som en gång blivit allergisk mot epoxi kan vanligtvis inte fortsätta i sådant arbete. Redan mycket små mängder epoxi på huden kan snabbt ge ett allergiskt eksem.

 

Använd rätt personlig skyddsutrustning

Det bästa sättet att skydda sig mot epoxiallergi är att inte låta huden och ögonen komma i kontakt med epoxi.

Använd långärmade skyddskläder av engångstyp och handskar så att all hud är skyddad.

Om det finns risk för stänk, använd visir eller skyddsglasögon.

Om det finns risk att andas in damm eller ångor från epoxi eller härdare, använd andningsskydd.

 

Skydda dina händer:

Sätt på skyddshandskarna på rätt sätt

1. Först tunna bomullsvantar närmast huden.

2. Sedan kemikalieskyddshandskarna.

3. Utanpå dem har du engångsskyddshandskar av något större storlek som sitter bra, ökar passformen och är lätta att ta av.

Byt engångshandskarna så fort de blivit kladdiga. Använd inte skydds­ handskarna längre än den rekommenderade tidsgränsen.

Ta av skyddshandskar försiktigt, smutsa inte huden

Det är viktigt att se till att du inte får ohärdat epoxi på huden när du tar av smutsiga handskar.

 

Skydda dina ögon

Om det finns risk för stänk ska du använda skyddsglasögon eller visir. Ögondusch ska finnas i anslutning till arbetsplatsen. Får du spill i ögo­ nen – skölj genast rikligt med vatten i flera minuter. Håll isär ögonlocken.

Uppsök läkare.

 

Skydda dina luftvägar

Damm från epoxiprodukter som inte härdat ordentligt är allergiframkal­ lande. Slipdamm från epoxiplast kan vara farligt för andningsorganen.

Använd punktutsug eller om det inte går, andningsskydd med lämpligt filter vid slipning.

Dammhalten i inandningsluften får inte vara högre än gränsvärdet för damm från härdplast enligt föreskrifterna om hygieniska gränsvärden.

Låter vettigt vid användning av Epoxy/Polyester tycker jag.

Dynamit är också livsfarligt om man handskas med det fel, kan nämligen explodera😁.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...