Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brunnsviken

Ägare av Buster Magnum (2018)?

Rekommendera Poster

Jag är nöjd ägare till en Buster Magnum 2018, men har upptäckt att det är svårt att få tag på information eftersom båtmodellen är så ny. Visst, jag kan fråga återförsäljaren, men de är lite sega och det är roligare att hänga på forum än att ringa handlaren hela tiden. Finns det några andra ägare av Magnum 2018 här och/eller andra forum som har? Jag har försökt hitta på webben och på Facebook men inte lyckats.

 

Jag undrar över saker som hur man bäst installerar en värmare och drar slang, mer info om Buster Q eftersom jag knappt lyckats gräva fram något utöver marknadsföringsmaterialet (ska t ex gå att styra Wallas-värmare via den), om man kan hitta på smarta lösningar för sökbelysning utan att ha targabåge, hur knepigt det är att montera på vattenskidbåge etc. Typiskt sånt som man som ägare vill diskutera.

 

I andra sammanhang brukar ju ibland tillverkaren ha användarforum, men Buster verkar bara peka på återförsäljarna för information och de inga forum tyvärr. Så nu hoppas jag på MG 😀  

Redigerad av Brunnsviken
La till lite taggar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Åter till ämnet: jag ställer inte frågan för att någon ska göra jobbet åt mig. Jag frågar för att jag vill veta och kunskapsdela. Ringer jag Buster eller ÅF får jag svar, men då blir det svårare för nästa att hitta. Sökbarhet noll.

 

Baxlaget, jag tror vi vet var vi har varandra vid det här laget. Jag har varit på nätet för länge för att tangentbordskriga, men jag tackar för ditt engagemang och respekterar att du verkar ha haft bra insikter att komma med i andra trådar. Önskar dig en god kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Åter till ämnet: jag ställer inte frågan för att någon ska göra jobbet åt mig. Jag frågar för att jag vill veta och kunskapsdela. Ringer jag Buster eller ÅF får jag svar, men då blir det svårare för nästa att hitta. Sökbarhet noll.

Ja, om du inte återmatar på forumet vad du kommer fram till!

Jag mailade Finnmaster om min båt och fick installationsinstruktion för värmare.  Har du kollat med Buster i Finland?

Kanske svårare i ditt fall då det inte verkar gå att beställa Magnum med värmare vad jag kan se.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Kane:

Ja, om du inte återmatar på forumet vad du kommer fram till!

Jag mailade Finnmaster om min båt och fick installationsinstruktion för värmare.  Har du kollat med Buster i Finland?

Kanske svårare i ditt fall då det inte verkar gå att beställa Magnum med värmare vad jag kan se.

 

Från en annan tråd här (om värmare, tror jag faktiskt) tog jag tipset om att höra av sig direkt till Buster. De har dock inte svarat. Magnum går inte att beställa med värmare nej, det finns först i Cabin-modellen. Därför nyfiken på om någon har eftermonterat detta på sin Buster, oavsett om Magnum eller någon annan.

 

Sen efterlyste jag som sagt Buster-ägare i stort som kör Buster Q, eftersom det systemet inte är speciellt väl dokumenterat. Tycker att någon borde undra lika mycket som jag, men kanske är det mina bristande finskakunskaper som gör att jag inte lyckas googla.. 

 

Tack för att du drog in tråden på rätt spår igen Kane!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SuperMagnum har värmare som tillval. Denna långfarare har det bl.a. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Kane:

SuperMagnum har värmare som tillval. Denna långfarare har det bl.a. 

 

 

Se på tusan, kul film! Vid 13:57 kunde jag äntligen se var de placerat utblåsen 🙂 Enligt eftertexterna satt det tydligen en Webasto i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit bort lite ovidkommande i tråden.... 

Var nu snälla mot varandra, och mig/oss, och snart är våren och en ny båtsommar här!

 

//stavhammar

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, återkoppling nu för den som hittar tråden senare. Blev hänvisad till Wallas av Buster och de berättade för mig att de har några nya modeller: bl a Wallas Viking Air. Googlar man på den så visar den sig kosta nästan 22 000 kr + en knapp tusenlapp extra för styrning via Buster Q. Lite dyrt kan jag tycka. Nästa steg blir att se om Planar går att installera på ett vettigt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar dyrt. En Wallas 1800 räcker väl. Måste du ha kopplingen till Q?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kane:

Ja, det verkar dyrt. En Wallas 1800 räcker väl. Måste du ha kopplingen till Q?

 

Nej, det behövs inte, bara en bonus av smidighetsskäl för att slippa en extra panel nu när man lassat in de flesta kontrollerna i Q. Men för den prislappen är det värt att ha en ratt vid sidan om..

 

På Wallas värmarväljar-sida rekommenderar de 2400 bara för att kapell och aluminumskrov läcker mer värme än överbyggnad och glasfiber. Någon som erfarenhet där, behövs så mycket extra kräm om man bara vill ha lite behagligare klimat under gång på sen höst/tidig vår?

Redigerad av Brunnsviken
Aningen förbättrad grammatik för att inte ådra sig språkpolisernas dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vill det till kanske att man har ordentligt med utblås om man skall ha nytta av en större värmare. Hur många utblås har du planerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Kane:

Då vill det till kanske att man har ordentligt med utblås om man skall ha nytta av en större värmare. Hur många utblås har du planerat?

 

Jag tror bara det är praktiskt att sätta ett i vardera hörn nedan framrutan sb respektive bb, på samma sätt som sågs i videon du länkade tidigare. Det vete tusan hur man får slangen under durken mellan sb och bb pulpet, men det ska väl gå att lura ut.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det vete tusan hur man får slangen under durken mellan sb och bb pulpet, men det ska väl gå att lura ut.. 

Hyfsad utmaning förmodligen. Har du tittat ner i kölsvinet? Risken är väl att det går längsgående skott i skrovet.

Med två utblås tror jag inte att du har nytta av en 2400W. Kan du sätta 2 utblås i pulpeterna vid fötterna också kan det nog vara bra med stor värmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kane:

Hyfsad utmaning förmodligen. Har du tittat ner i kölsvinet? Risken är väl att det går längsgående skott i skrovet.

Med två utblås tror jag inte att du har nytta av en 2400W. Kan du sätta 2 utblås i pulpeterna vid fötterna också kan det nog vara bra med stor värmare.

 

Nej, ska kika runt när det blir lite behagligare temperatur att krypa omkring i båten 🙂

 

Tack för tipset om utblås vid fötterna, det borde gå och låter behagligt. Ska kolla upp om det är görbart, det mesta går väl att ta hål i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en DC med helkapell. Ligger vi still räcker vår Webasto 2000 mer än väl.

vid färd kommer det in luft vid kapellspringorna och värmaren fungerar inte så väl.

Ska du ha den som gångvärme hade jag valt en kraftigare modell.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev -PLM-:

Vi har en DC med helkapell. Ligger vi still räcker vår Webasto 2000 mer än väl.

vid färd kommer det in luft vid kapellspringorna och värmaren fungerar inte så väl.

Ska du ha den som gångvärme hade jag valt en kraftigare modell.

 

Tack för tipset PLM. Det är just gångvärme jag tänkte mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Buster Magnum 2018. I min båt finns färdigt rör mellan sb och bb pulpeter den kan säkert användas. Kan förstås vara olika beroende på tillverkningsmånad min båt är byggd 06-2018

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @norrleif, ska kolla närmare på det! Just nu njuter jag av att försommaren är varm, men det är väl då man ska ligga och meka inför höstkylan i och för sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Gammal tråd men jag provar att fortsätta på den.

Jag köpte en Buster Magnum 2018 i höstas så relativt ny ägare, men redan en massa frågor som jag inte hittar svar på på internet, tydligen går det inte att kontakta Buster direkt heller utan de hänvisar till återförsäljare och där har jag inte fått någon hjälp så jag provar här istället.

 

Det första problemet jag har är att det regnar in, bifogar en video där det syns rätt så bra. Tog upp detta med återförsäljaren som skickade mig vidare till deras verkstad, meken tyckte inte det var något större problem, eller som han sa, det är väl bara att klicka dit lite silikon... Det läcker alltså in mellan reling och plastöverbyggnad. Det skulle vara intressant att veta om det bara är så på min båt eller om fler har samma problem.

 

En annan sak jag har problem med är GPS mottagningen det kan ta upp till en kvart innan jag får ordentlig signal även om jag stannar vid bryggan och väntar. Jag har läst att det går att koppla in en extern antenn via NMEA och när jag tittade på baksidan av Buster Q enheten så hittade jag ett uttag för antenn till GPS och ett till radio, men jag har inte förstått om det är där man kopplar in den externa antennen eller om det är i någon annan burk. Tänkte att det kanske är någon som har kopplat in en extern antenn i sin Buster som kan hjälpa mig lite, kanske även ett tips om vilken antenn man ska köpa.

 

Jag har fler funderingar men det kanske räcker sådär till att börja med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...