Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
searays

back problem

Rekommendera Poster

håller på med en mercury 850 (85hk) och backen fungerar inte, ja drar reglaget bakåt men det händer inget, framåt fungerar utan problem. ja har ställt in vajern så det är inte det. Vad kan det va för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det om du lägger i backväxel utan att ha motorn igång? Lossa evt reglage på motorn och testa att manuellt lägga i backen.(för reglaget på motorn till både fram och backläge, evt får du snurra på proppen med handen för att få i vxl) Om det funkar manuellt så är det en justerings fråga.. Det kan vara så att lederna på reglagwiren är slitna. Då får man inte ut rörelsen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när motorn är av går backen i både med och utan reglage. Vad ska jag göra???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade fel olja i min. Jag bytte sen gick det som smort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte heller att få i den utan reglage när motorn är igång? (rör växelföraren på motorn) Får du i växlarna när motorn är av så tror jag mest på slitna leder i växelföringen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast finns lederna att köpa lösa..Beroende av fabrikat på reglage wire.. Kanske räcker det att spänna med ståltråd över leden.. Kolla även om du inte kan justera på själva reglaget i båten, ofta kan man ändra utväxlingen så att du får längre slag...vilket är problemet. längre arm i reglaget ger längre slag vid motorn kortare arm på motorn ger oxå önskad effekt, då utnyttjar man rörelsen som du redan har på ett effektivare sätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du i friläget? Har växelhuset varit demonterat? Växelföraren kan ha kommit fel vid återmontering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inte armen från reglage vajern som e problemet för den går ända bak som den ska,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den enda bak när motorn är igång med? Får du i backväxel med motorn igång om du rör på armen på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter logiskt tänkande måste det då vara slaglängden som måste fixas till! Om det funkar utan reglaget med motorn igång, det enda det kan vara då är just slaglängden på kabeln/rörelsen på motorns växelförare. Lossa reglage kabeln på reglaget och testa om du kan få i växel via reglagekabeln med motorn igång... Får du i växel då är det på reglaget fram som problemet ligger.. Får du inte i växel då, så måste du försöka öka utväxlingen mot växelförarens lägen.(dvs få reglagekabeln att röra sig så lite som möjligt men endå få motorns växelförare att gå till rätt läge.) Hur ser växelförararmen ut på motorn? finns det möjlighet att fästa reglage kabeln längre in mot axeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å frågan: Får du i backväxel med motorn igång om du rör på armen på motorn? Svar nej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det en annan femma... Hör du om den kirrar mot kuggarna när du försöker lägga i backen med motorn igång? Kolla infästningen till där växelföraren går över till vertikal rörelse..(pinnen ner till drevet) Har den full rörelse? (Med och utan motor i gång) Verkar som den har glidit upp/ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som den stå och slirar på kuggen men inte ett högt ljud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att pinnen ner till drevet är för kort. Går den att ljustera? kaske bockad av nån anledning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bengt

Har samma probnem med min 650 mercury men den släpper back växeln när jag drar runt propellern! gör din det med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas

Hej !! Vilken epedemi, håller på med min Johnson. Meckar och kan backa ut från bryggan, kör men får sedan inte i backen. Gång på gång samma sak. har bytt plasthjulet med kuggar inne i reglageboxen då de var helt slut men kan alltså fårfarande inte få justeringen att stå kvar rätt. Är inte livet underbart??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström

Koppla bort växelwiren från motorn, dra växelarmen som sitter under förgasarna manuellt så långt det går i backläge med motorn igång på tomgång. OBS akta fingrarna roterande svänghjul. Går inte backen i då så kolla att backhaken inte blockerar rörelsen. Om du får fullt utslag på växelarmen och backen fortfarande inte går i så har du problemet i växelhuset eller så har du fått växelaxeln ett snäpp fel i delningen växeltapp-axel. detta om du haft isär växelhustet från riggen. Om inte så kan splinsen vara slut (sönderrostade) i delningen men är ganska ovanligt. Felet kan också sitta i växelhuset och då måste man riva isär detta vilket inte är helt lätt på en gammmal motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lasse

=)´kul en annan sate med 850 =) (-75 a) har själv hållt på och försöka justera in backen efter konstens alla regler.. får i backen men den slår inte på tilt spärren. borrade ett nytt hål i staget som sitter fast i växelföraren,för att korta ner slaget.. känns som ok. men har ej prövat än med motorn igång..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stig

Det är nog VRO pumpen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roger

Tjena.Kolla axeln som går innuti riggen och ner i växelhuset.Det är så på dessa motorer att axeln blir skjuvad ( vriden ) vilket gör att slaget inte räcker till .Detta beroende på att axeln brukar bli rostangripen där vattenlinjen går vid axeln.Då får man byta axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kommentar till inlägget ovan... Varför byta axel? Bättre att fixa till den man har, och det e definitivt billigare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas

Hallå igen !! Slänger ut en fråga ang. mitt tidigare inlägg med Johnsonmotorn. När jag ligger vid bryggan går fram/back hur fint som helst. När motorn gått en stund växlar den inte till back. När den svalnat går det igen. vad i hela ... beror detta på. Funkar klockrent för att sedan inte vilja alls!! Har justerat mig tandlös på kabeln men utan resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...