Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ErikSandstrom

Min pappas dröm

Rekommendera Poster

Hej Alla, 
Jag heter Erik Sandström och är 24 år. I vad som följer kommer jag att berätta om min pappas dröm, som jag vill hjälpa honom att uppfylla. Jag hoppas att ni vill lyssna på min berättelse och bidra med era idéer! 
 
Jag håller min idé hemlig för honom tills vidare eftersom jag vill ge honom en överraskning som visar på betydelsen av alla historier han berättat under min uppväxt med sin drömbåt Krios. Det är också mitt sätt att visa hur mycket han betyder för mig. 
 
Min pappa, Stig Sandström, har ägt båten Krios sedan 1970-talet. Hon är byggd på Väggavarvet runt 1950 och användes först för fiske, men byggdes sedan om till fritidsbåt någon gång på 60-talet. Hon är klinkbyggd i ek, med teakdäck och drivs av en 25-hästars Seffle tändkulemotor. Jag bifogar ett antal bilder på henne (se länk nedan) samt av en modell pappa fick i 50-års present. Jag tycker personligen att hon har oerhört fina former och proportioner för att vara en bruksbåt. 
 
Krios står på land sedan 1991, då pappa drabbades av ett fruktansvärt ryggskott då han jobbade på henne. Sedan dess har han periodvis svårt att gå på grund av ryggen och att samtidigt vara pappa till två barn och arbeta heltid gjorde det omöjligt för honom att prioritera båten. Under min uppväxt berättade han dock alltid entusiastiskt om sina planer för Krios i detalj, och han köpte ständigt delar och ek till Krios som han ville använda vid hennes renovering. Det gjorde mig dock alltid uppgiven att aldrig se idéerna förverkligade.  
 
Nu är pappa pensionär och har mer tid, men det är inte värt att offra hans rygg för att renovera Krios på egen hand. Jag är heller inte i sits att renovera Krios, dels på grund av bristande skicklighet och dels på grund av min egen livssituation med studier. 
 
Min idé är att Krios därför ska skänkas till en förening/stiftelse/båtbyggarskola eller säljas till en passionerad privatperson så att hon kan renoveras till ett sjödugligt skick så att pappa äntligen kan få uppleva henne igen.  
 
Jag skulle vilja höra med er vad ni tror är det bästa sättet att att lyckas få Krios sjöduglig igen. Alla typer av idéer mottages, förslagsvis med kontaktpersoner som jag kan höra av mig till framöver. 
 
Bilder på båten finnes här: 
Bild1 , Bild2Bild3Bild4Bild5Bild6
 
Tack för att du tagit dig tiden att läsa om min pappas dröm. 
Bästa hälsningar 
Erik

20190108_142042.jpg

20190108_141841.jpg

Redigerad av ErikSandstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad fint! Man blir varm av att läsa om din historia. Pappor (och mammor) ska skämmas bort - plötsligt en dag är det försent.

 

Man kan dock inte se dina bilder så det troligen svårt att ge några tips...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Det du skriver är rörande och jag hopas att du hittar ett bra hem för Krios. Bilderna kommer inte heller jag åt, är väl för gammal...

 

Jag har två tips!

  1. Jag kan tänka mig att Marina Läroverket kan vara ett lämpligt hem för Krios. Jag har ingen kontaktperson, men om du kontaktar dem så tror jag säkert du kan få tag i någon som kan svara på om de är en lämplig organisation för att ta hand om Krios. Här kommer det ständigt nya elever som kan ta tag i nya utmaningar för att få Krios på rätt köl.
  2. Är det verkligen "bara" ryggskott din far lider av. Jag själv gick i flera år till olika vårdinstanser med ett troligt ryggskott och alla trodde verkligen att det var ryggskott. Till slut fick jag göra en magnetröntgen som visade att jag hade diskbråck. Jag fick remiss till Stockholm Spine Centre och opererades den 12 december 2014. Jag vaknade helt frisk, resre till Sri Lanka på julen och gick ca 5000 trappsreg upp till Adams Peak, ett heligt berg, och ner igen. I februari reste jag och min fru till Panama för att segla som paying crew till Tahiti. Jag är fortfarande helt fri från besvär av ryggen. Mitt tipa nr 2 är alltså att försöka få en djupare undersökning av din fars ryggskott och kanske magnetröntgen och operation. En operation är aldrig helt riskfri, men för mig fungerade det väldigt bra på Stockholm Spine Centre.

Jag avundas din far som har en son som du.

 

Lycka till!

Mackey

 

PS

Mina egna barn 28 och 31 år är också väldigt snälla och hjälpsamma mot sin far...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt ang. bilderna. Lyckades nu ladda upp bilder direkt på sidan.

 

Tack för ditt informativa svar Mackey! Jag ska definitivt skicka "Marina Läroverket" ett meddelande. Ang. pappas ryggproblem är det så att han har haft två diskbråck varav det först 1991. Dessa diskbråck innebar att han var sängliggande i flera veckor. Han har undersökts med magnetröntgen flera gånger, men dessa "gamla" diskbråck verkar ha torkat ut (om det är korrekt fackterm). I perioder har han problem med  ishiasnerven och så sent som i höstas kunde han inte gå mer än 25 meter. Just nu är det dock aningen bättre och han upplever ingen smärta. En undersökning med magnetröntgen gjorde han i höstas med beskedet att han har spinal stenos. Han väntas höra från en ortoped nästa vecka vad de anser han bör göra. Tack för din omtanke. Jag tipsade honom om Stockholm Spinal Centre!

 

Jag borde egentligen plugga till min sista tenta i livet som är nästa vecka, men att skriva om detta kändes helt plötsligt nödvändigt :) 

 

Mvh,
Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ErikSandstrom:

Jag borde egentligen plugga till min sista tenta i livet som är nästa vecka, men att skriva om detta kändes helt plötsligt nödvändigt :) 

Ha ha, känner igen det där, fast det var många år sedan jag sist tentade. Ibland fanns det miljoner saker som var "viktigare" än att tentaläsa! Lycka till, både på tenta och med renovering!

Redigerad av b_syrsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...