Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
StyrmanKarlsson

Sjövattenintag

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vad tror ni, är det lönt att kapa genomföringen så att man kan dra kulventilen helt mot muttern. Tänker då hållfasthet mot slag på insidan.

Jämför bilder nedan.

 

 

/Roy

20190108_180031-2.jpg

20190108_180014-2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vet man ju inte om den är tillräckligt hårt åtdragen om den stoppar mot muttern.

Är man bekymmrad för att något ska slå av genomföringen är det nog bättre att inte stuva några tunga föremål där genomföringen sitter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så får man väl göra som jag brukar göra.

När man köper en gammal båt, så verkar det som om man ofta (även på varven) sätter bottengenomföringar där det är absolut lättast. Tex mitt i ett stuvutrymme och tar bort en himla massa plats.

Om en bottengenomföring sitter så jag stör mig på den - och det gör jag ofta - så flyttar jag den och plastar igen hålet.

I min nuvarande åt var det ett jättelikt motorrum.På BB-sida om motorn var det så mycket plats, att jag kunde ligga där, tex vid byte av impeller mm - om det inte varit för att kylvattenintaget suttit precis mitt i den ytan. Det var skitsvårt att komma åt att jobba med impellern, för att det satt en sketen bottengenomföring med avstängningskran och slang ivägen.  Första gången jag hade båten på land efter köpet, flyttade jag intaget och plastade igen det gamla hålet.

 

338685541_kulventilkylvattenintag.jpg.5c5d145c0ff34bdd4d9606680081f913.jpg

På den gamla motorn var det hydraldrift till propellern. Hydralen började krångla efter tre år och motorn var gammal, så jag bytte motor och flyttade den, så att jag fick rak axel. Då satt ju kylvattenintaget i ett helt annat utrymme och väldigt oåtkomligt i förhållande till den nya motorplaceringen, så jag flyttade kylvattenintaget igen.

Sitter bottengenomföringen på ett sån ställe så den sitter ivägen, så flytta den till en bättre placering och plasta igen hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...