Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pentax

Ordpoliser

Rekommendera Poster

4 timmar sedan skrev Mackey:

Det är lite kul att hundratals ord, kanske tusentals, har ändrat stavning, betydelse eller ersatts av andra ord de senaste hundra åren, men...

 

...hen - som dessutom är praktiskt - är ett av få ord som rör upp känslorna.

 

Mackey 

Man skulle ju lika gärna hunna använda förkortningen "heh". Det skulle ju bli både könsfyllt och könslöst men lika enkelt att skriva som "hen".. å kanske skulle riva mindre.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Caribic410:

Man skulle ju lika gärna hunna använda förkortningen "heh". Det skulle ju bli både könsfyllt och könslöst men lika enkelt att skriva som "hen".. å kanske skulle riva mindre.. 

Jo... man kan hitta på en massa fina och bra egna ord. Problemet är ju att ingen förstår vad man menar när man gör det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He och Heh är redan upptaget , vedertagen norrländska, ett verb som kan betyda lite av varje .

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jo... man kan hitta på en massa fina och bra egna ord. Problemet är ju att ingen förstår vad man menar när man gör det. 

Misstänker att av sammanhanget skulle alla förstå. När nogon utan sammanhang uttryckte "hen" första gången blev ju ingen upprörd eftersom ingen förstod hur att det var extremt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Caribic410:

Misstänker att av sammanhanget skulle alla förstå. När nogon utan sammanhang uttryckte "hen" första gången blev ju ingen upprörd eftersom ingen förstod hur att det var extremt.

Jag förstår inte nu heller hur det är extremt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag förstår inte nu heller hur det är extremt. 

Inte jag heller men uttrycket, som egentligen på ett kort och enkelt sätt betyder "människa av könet han, hon eller mittimellan" (hen)... har ju get extremt mycket och starka reaktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag förstår inte nu heller hur det är extremt. 

 

Det var också ett himla liv när Du-reformen sjösattes.

 

Förändringar kan vara obehagliga...

 

Mackey

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktig viking använder hen!

 

Läst i Språktidningen

 

Citat

Runstensfynd blottlägger hens historia

 

Bonden Pär Strömberg trodde först att det var en vanlig sten han hittat på åkern vid Skråfosa när han inspekterade jorden inför vårsådden. Men några vaga ristningskonturer fick honom att ta kontakt med Fornminnesinstitutet. När myndigheten undersökte stenen visade det sig snart att den var en guldklimp för språkforskarna. Ristningen innehåller nämligen det allra första belägget för ordet hen som pronomen i svenskan. Runstenen har nu bidragit till att lösa en gåta som har gäckat språkforskarna sedan 1900-talets början.

...

Läs vidare här.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

En riktig viking använder hen!

Men bara första april.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en traderaannons med olagliga särskrivningar för ordpolisen att i alla fall göra en förundersökning utav:

https://www.tradera.com/item/100201/336543339/tra-bat-objekt-aldre-kult-vard-att-bevara-eller-ha-till-ngt-kul-fin-eka-vato?itm_source=vip&itm_medium=suggest-from-blueshift

 

Sedan är ju båten i fråga, försäljningsobjektet en riktig hit, "ett objekt för den händige", "visst renoveringsbehov föreligger", "säljes till vrakpris".

 

"Renoveringsobjekt eller till något kul tex. att ha som sandlåda el. blommor i!!" -Ja kanske det, eller ett objekt till majbrasan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista raden är lite intressant...

Citat

Avhämtas här av säljaren!

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mackey:

Sista raden är lite intressant...

 

Mackey

Det är väl lätt att tro att ett kompisgäng lagt ut annonsen för att skoja med "annonsören".

 

Jag har också varit föremål för sådana practical jokes. Den gången en cementblandare, en stor rackare jag hade. Kompisarna hade skapat en annons på Blocket med flera bilder på en sådan där leksakscementblandare som är tillbehör till Wilescos ångmaskiner. Det blev inte så kul, för kompisarna, då ingen ringde på annonsen. jag har varesig kvar den stora blandaren eller Wliescomodellen, saknade den på den traditionella och tvångsmässiga ångmaskinssessionen för barnbarnen under mellandagarna.

 

Hämnden var ljuv. En annan kompis samlar på brittiska bilar, en Mini Cooper skulle avyttras, lades ut på Blocket under rubriken "Djurtillbehör"... "hundkoja"... tror det bara var en eller två som ringde...En köpte bilen utan att pruta.

 

Bättre då med "Lama Djur".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

29 minuter sedan skrev Caribic410:

Inte min cup of tea precis men häftigt att testa.

Not my cup of tea. = Inte i min smak.

 

Inte i min smak precis, men häftigt att testa.

 

Inte för att vara dum, men för att visa att det finns en svensk motsvarighet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

 

Not my cup of tea. = Inte i min smak.

 

Inte i min smak precis, men häftigt att testa.

 

Inte för att vara dum, men för att visa att det finns en svensk motsvarighet.

 

Mackey

Hahahaa. 😂 jag som ville visa att jag e grym på utrikska.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens angliserade / anglifierade språkbruk tror jag det är mera skickligt att visa att man kan sitt modersmål. (Lite stavfel kan man stå ut med...)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Mackey:

I dagens angliserade / anglifierade språkbruk tror jag det är mera skickligt att visa att man kan sitt modersmål. (Lite stavfel kan man stå ut med...)

 

Mackey

Jag har mitt modersmål. Svenskiska å andra språk förutom finska är utrikska.

Men visst. Ska tänka på det. Kan ju säga typ "inte min grej" nästa gång jag uttrycker det, om det nu behövs. Hade ju kunnat skippa den raden. Kommer göra bättre ifrån mej nästa gång hoppas jag. Stavfel.. det blir det ju både pga okunskap och förhållandet tjocklek på fingertoppar/"tangenter" på mobil mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Caribic410:

Men visst. Ska tänka på det. Kan ju säga typ "inte min grej" nästa gång jag uttrycker det, om det nu behövs. Hade ju kunnat skippa den raden. Kommer göra bättre ifrån mej nästa gång hoppas jag.

Hoppas du inte tog allt för illa upp, det är ju aldrig roligt att bli påhoppad. Det är inte min mening att kritisera just dig utan att vi lite till manns (kvinns, menns, kanns?) anammar en masa engelska uttryck fast det finns utmärkta inhemska uttryck.

 

"Sätta ned foten" är ett av mina mest hatade uttryck så när jag hör det sätter jag klackarna i backen och säger ifrån.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Hoppas du inte tog allt för illa upp, det är ju aldrig roligt att bli påhoppad. Det är inte min mening att kritisera just dig utan att vi lite till manns (kvinns, menns, kanns?) anammar en masa engelska uttryck fast det finns utmärkta inhemska uttryck.

 

"Sätta ned foten" är ett av mina mest hatade uttryck så när jag hör det sätter jag klackarna i backen och säger ifrån.

 

Mackey

Hah!!! Nädå om det nån gång skulle gå så långt att jag skulle känna mej personligen påhoppad av bara text så kommer det behövas enormt mycket mer. Förstår inte ens ditt "hoppas du inte tog för illa upp"? Men du menar det säkert. 😂😂 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...