Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LarsArne

Nybörjare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Blev på sensommaren ägare till en SeaRay 268 Sundancer. Har inte varit ägare till en båt tidigare men farsgubben har alltid haft så det är väl därifrån intresset finns. Men är som rubriken säger "nybörjare". Naturligtvis behöver jag göra en massa på den inköpta båten och skulle uppskatta tips från någon som känner till det jag har. Det jag först och främst behöver hjälp med är allt om elen. Självklart är alla tips och råd välkomna.

Tack på förhand

/Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då frågan är ganska allmänt ställd får jag väl börja med att råda dig att försöka rita upp ditt elsystem. Börja på hög nivå där du ritar in laddning, förbrukare, säkringar, brytare etc. 

Sedan är det bra om du berättar vad du ser för brister i det du har och hur du vill använda båten. Det är skillnad om du tänker vara ute över dagen eller ligga ute flera dagar i sträck. 

Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Då frågan är ganska allmänt ställd får jag väl börja med att råda dig att försöka rita upp ditt elsystem. Börja på hög nivå där du ritar in laddning, förbrukare, säkringar, brytare etc. 

Sedan är det bra om du berättar vad du ser för brister i det du har och hur du vill använda båten. Det är skillnad om du tänker vara ute över dagen eller ligga ute flera dagar i sträck. 

Välkommen till MG!

Hej Christer.

Tack så mycket för välkomnandet, känns bra :)

Det är väl tyvärr just det som är mitt problem att jag blir lite allmän. Det är dessutom (som det känns i alla fall) flera som varit inne och gjort saker med det elektriska och inte märkt upp det hela. Jag får göra som du skriver försöka rita upp vad som finns, är ju inte någon elektriker själv så det blir ju lite spännande :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte kvar kontaktuppgifterna till förra ägaren? Det vore kanske en bra idé att tala lite med honom/henne för att få en generell genomgång över telefon bara?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev hbengtsson:

Du har inte kvar kontaktuppgifterna till förra ägaren? Det vore kanske en bra idé att tala lite med honom/henne för att få en generell genomgång över telefon bara?

Han jag köpte båten hade inte haft den länge och var tvungen att göra sig med båten av vissa skäl så  hade ganska lite koll själv. Det är också en anledning till min egna lilla kunskap. Men det reder sig väl, jag får försöka lista ut vad det ena och andra är och hur det är draget. Det är ju tyvärr inte svensk standard så det bidrar ju inte :) . Det är tänkt att vi ska kunna vara ute några dagar på sjön i båten så därför känns elen som en av de viktiga detaljerna. Tack för tipset ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Svensk standard" då det gäller båtel är väl nästan bara ett önsketänkande.

Man får lära sig den hårda vägen, krypa runt och följa sladdar och kablar, ta ur säkringar och se vad som inte fungerar när just "den" säkringen är urtagen. Se över alla anslutningar, börja vid batterierna.

Oxid i säkringsdosor och i strömbrytare brukar vara mer regel än undantag.

Nysta upp konstiga kablar utan något anslutet i andra ändan, och klippa dessa om de är överflödiga.

Se till att det finns bra huvudströmbrytare =batterfrånskiljare, nära batteriet/batterierna. Sådan där man vrider på och kan koppla in 1, 2, 1+2 eller off, brukar vara mindre bra, dom brukar vara vanliga i US-båtar.

 

Att komplettera med solcellsladdning inför nästa säsong kan ju vara ett bra tips om du vill bo i båten några dagar också.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

"Svensk standard" då det gäller båtel är väl nästan bara ett önsketänkande.

Man får lära sig den hårda vägen, krypa runt och följa sladdar och kablar, ta ur säkringar och se vad som inte fungerar när just "den" säkringen är urtagen. Se över alla anslutningar, börja vid batterierna.

Oxid i säkringsdosor och i strömbrytare brukar vara mer regel än undantag.

Nysta upp konstiga kablar utan något anslutet i andra ändan, och klippa dessa om de är överflödiga.

Se till att det finns bra huvudströmbrytare =batterfrånskiljare, nära batteriet/batterierna. Sådan där man vrider på och kan koppla in 1, 2, 1+2 eller off, brukar vara mindre bra, dom brukar vara vanliga i US-båtar.

 

Att komplettera med solcellsladdning inför nästa säsong kan ju vara ett bra tips om du vill bo i båten några dagar också.

Ok hehe jo så är det...önsketänkande :). Ja som du skriver , bara att försöka nysta i det och försöka få i hop det i slutänden. Solcell är ett önskemål så det behöver jag försöka lära mig vad som ska göras och vart :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LarsArne:

Ok hehe jo så är det...önsketänkande :). Ja som du skriver , bara att försöka nysta i det och försöka få i hop det i slutänden. Solcell är ett önskemål så det behöver jag försöka lära mig vad som ska göras och vart :)

Om du har ett kylskåp ombord och kör motorn/generatorn en minst en timma per dag så vet jag erfarenhetsmässigt att en 50 watts panel med regulator funkar hyfsat. Men då panelerna nu är rätt billiga och mer effektiva i förhållande till storlek, så är en 100 watts panel mer optimal, eller om man har ont om plats och besväras av skuggbildning kan ju 2 x 50 watt vara bra, ja då på ett ungefär.

Jag brukar säga att man skall köpa så mycket man har plats och ekonomi för, men då det rätt billiga numera är det ju snarare platsbehovet som styr valet av solpanel.

Landströmsanläggning är ju bra, men inte alltid nödvändigt egentligen om man har väldimensionerad solcellsladdning. Sedan kan man ju behöva nödladda nattetid förstås... eller behöva eluttag till värmefläkt eller elverktyg...

 

Men gör då litet "arkeologiska" undersökningar i skatboet till elsystem ombord, det kan ju vara så att föregående ägare kopplat in en massa saker, som de bytt ut eller plockat bort innan försäljning, och efterlämnat en massa kablar och kanske även strömbrytare som inte används. Detta är nämligen rätt vanligt i begagnade båtar, alla på detta forum har nog upptäckt sådana historiska lämningar ombord.

Min nuvarande båt ägdes innan mig av först en elektriker (utan känd inriktning) och sedan av en installationselektriker, båda har efterlämnat tydliga spår i det elsystemet, eller snarare "elsystemen" i pluralis. Bra att jag redan innan hade en väldigt bra större avbitartång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta har det kopplats hej vilt i äldre båtar så man brukar behöva utreda och rita upp systemet.

Slå på allt och plock ut säkring för säkring. Bli inte förvånad om loggen är kopplad på samma säkring som salongsbelysningen, jag har sett det mesta.

Sätt up 2x50W solpaneler och en bra regulator i budgeten. Sen kan du leta upp plats för panelerna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är bara att försöka lära sig vad de olika grejorna är för något och till vad, sen som ni båda skriver, försöka reda vad som är vad och ta bort överflödigt..

Jag ska försöka redogöra hur det går framöver, blir nog ett o annat gott skratt hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del böcker om båtel, den här som är skriven av Magnus Sterky (aka Seawolf här på forumet) tycket jag är pedagogisk skriven och lätt att ta till sig.Boken går nog att hitta i de flesta båttillbehörsbutiker.

Det finns även ett smakprov att hitta på nätet "som förköpsinformation"

http://www.batteknik.se/elsystem/smakprov.pdf

bild.png.1bdd337a59bc363d74bafb8ea86c730b.png

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått många kloka tips från experterna här på forumet. De har verkligen både erfarenhet och grundkunskap.

Därför kan det säkert kännas överväldigande att ta till sig allt på en gång. 

Testa då att fråga dig "vad är det jag vill åstadkomma"?

Kommer du vidare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Baxlaget:

Du har fått många kloka tips från experterna här på forumet. De har verkligen både erfarenhet och grundkunskap.

Därför kan det säkert kännas överväldigande att ta till sig allt på en gång. 

Testa då att fråga dig "vad är det jag vill åstadkomma"?

Kommer du vidare?

Jag många kloka och bra tips har jag fått och eftersom jag är en nybörjare behöver jag börja lite från grunden, är ju inte ens säker på vad alla el grejor i båten är för något och vad dem är till samt mycket är kvar med US format. Men alla som är skrivet ovan har hjälpt mig eller kommer säkert att hjälpa mig vartefter polletterna ramlar ner :).

Jag har en bild av vad jag önskar men måste börja från grunden som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev LarsArne:

Jag har en bild av vad jag önskar men måste börja från grunden som sagt.

Det är klokt, börja utreda vad du har. Lägg upp bilder om du är osäker på vad du har.

Börja med elpanelen den säger ofta en hel del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse

 

Säg till om du ser mig vara i min båt när du är nere vid TSS slipen så kan jag försöka hjälpa dig.

Jag har kopplat lite på amerikanska Sea Ray tidigare.

Det borde även gå att hitta original elschema till din 268 så har du något att utgå ifrån.

 

/Christian

 

PS. Ligger bakom dig på slipen i stora vita tältet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...