Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
patrikflink

Kyla/Värme Epoxy.

Rekommendera Poster

Håller på att montera min bogpropeller tunnel.

Har kommit så långt att det är bara att tvätta och börja plasta. Slipat hela helgen, vilket hästjobb.

 

Min fråga är om man kan ha för varmt? 

 

Hade dieselkanon utanför och min dieselvärmare på i båten samt en byggfläkt med termostat framme i fören. 

Mätte skrovet inne med en billig lasertermometer och hade 41 grader idag med en utomhustemperatur på ca 1-2 plus.

 

Tänkte köra med West System Epoxy. Först med blandning av riven glasfiber (från West) utefrån och innefrån. Sedan blir det väv och Epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev patrikflink:

Håller på att montera min bogpropeller tunnel.

Har kommit så långt att det är bara att tvätta och börja plasta. Slipat hela helgen, vilket hästjobb.

 

Min fråga är om man kan ha för varmt? 

 

Hade dieselkanon utanför och min dieselvärmare på i båten samt en byggfläkt med termostat framme i fören. 

Mätte skrovet inne med en billig lasertermometer och hade 41 grader idag med en utomhustemperatur på ca 1-2 plus.

 

Tänkte köra med West System Epoxy. Först med blandning av riven glasfiber (från West) utefrån och innefrån. Sedan blir det väv och Epoxy.

 

Jag har fått lära mig att man aldrig ska använda riven glasfibermatta till epoxy utan endast i form av vävburen matta då epoxyn inte tas upp av den rivna mattan i samma utsträckning. Sedan är det nog så att för att få en jämn härdning är det mellan 15-20 grader som funkar bäst, än viktigare är det med torr luft.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev pseudonym:

 

Jag har fått lära mig att man aldrig ska använda riven glasfibermatta till epoxy utan endast i form av vävburen matta då epoxyn inte tas upp av den rivna mattan i samma utsträckning. Sedan är det nog så att för att få en jämn härdning är det mellan 15-20 grader som funkar bäst, än viktigare är det med torr luft.

Sorry, skrev fel. 403 West Microfiber har jag köpt och blev rekommenderad.

Torrt är det kan jag lova (inne). Kört med byggfläkt och avfuktare i snart 1 månad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Kane:

Har du läst denna skrift? https://www.westsystem.com/wp-content/uploads/Swedish.pdf

Finns info om temperaturer på sidan 31-32.

Tackar!

Såg att härdare och bas ej får bli varmare än 30 grader, och om ytan har temperaturskillnad så blir det ej bra.

Får försöka att hitta en jämn temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...