Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lary

Böja rostfritt stål

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill avleda fockfallet några grader uppe i masten för att undvika problem med rullfocken. Tänker att jag kan använda en sån bygel som syns på bilden.

Den är från Biltema och är gjuten i rostfritt syrafast stål. För mitt ändamål vore det bra om det gick att klämma ihop bygeln en del så att fötterna med sina hål kom lite närmare varandra och framförallt fick en bättre vinkel i förhållande till underlaget (masten).

Kan man göra det här utan att värma? Om man måste värma - duger gasbrännaren i bifogad bild?

Påverkas hållfastheten i nån utsträckning negativt?

I Sea Sea-katalogen finns smidda byglar i samma material. Är det nån skillnad med såna?

Det finns många olika sätt att lösa det här. Ett enkelt vore att sätta bygeln lodrätt med en lite ring men jag är lite intresserad av ämnet i allmänhet också.

Tack på förhand.   Hälsningar Lary

Skärmklipp.PNG

Skärmklipp 2.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev lary:

 

Skärmklipp.PNG

 

Det var rätt klent gods runt skruvhålen... Hur mycket belastning kommer bygeln att tåla?

 

Tag en djup funderare på om det inte är värt att ta ett lite djupare tag i börsen och köpa den av Mackey länkade bygeln.

 

# Den är gjord för ändamålet.

# Monteringsdetaljerna ingår.

# Benns "är riggare" och vet nog rätt väl vad som krävs av en sådan här detalj.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har stålwire i fallet, tänk då på att det blir slitage när wiren rör sig - inte bara när du hissar utan även under segling kan den röra sig upp och ner. Är bygeln då hårdare än wiren kommer wiren att slitas och kardeler gå av. Är wiren hårdare så kommer din rätt tunna bygel att sågas av förr eller senare.

 

Min erfarenhet av falledaren som länkats till ovan är att den är mjukare och att wiren sliter ut den med tiden och att den behöver bytas ibland. Men det finns rätt mycket gods att ta av, se länken. Jag kan förstås ha fel men jag har i alla fall fått byta ut den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska definitivt int värma med gas, det är stor risk att det börjar rosta efter det. Det ser inte ut att vara så kraftigt gods. Lägg bygeln i skruvstädet och spänn ihop den. Sedan kan man justera ändarna med en hammare så att de ligger platt mot masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den länkade falledaren är av kromad brons.

 

Det finns nog en anledning till det.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Stalbat:

Lägg bygeln i skruvstädet och spänn ihop den. Sedan kan man justera ändarna med en hammare så att de ligger platt mot masten.

Så säger det pang och den går av. Gjutet rostfritt brukar man inte kunna böja. Smidd rostfritt går utmärkt att värma och böja.

 

19 timmar sedan skrev AndW:

Det finns nog en anledning till det.

Det tror jag också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...