Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Marinstereo - fader

Rekommendera Poster

21 minuter sedan skrev per_62:

Om man bara vill få en bra FM-mottagning så är väl en modernare FM-radio lika bra eller?

Ja det vill man gärna tro men min åsikt är den motsatta. Antagligen sparar man pengar på att bygga upp radiodelen med en eller några få kretsar. Mottagare idag behöver inte vara så känsliga, det finns gott om sändare. Dessutom är ingen intresserad av kvaliteten på FM-bandet, därför är intresset så dåligt för DAB.

På äldre apparater var känsligheten högre, kolla tex en gammal Blaupunkt, de var kända för sina radiodelar. 

Bra antenn är viktigt, jag brukar köra men en kopparwire mellen däck och spridare men nu har jag för jag med ett 6m metspö i aktern med en wire inuti, fungerar också bra och förvänansvärt bra även  på MW/LW och SW.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎01‎-‎07 vid 11:09 skrev martinot:

 

Är nog en helt OK radio för mindre båtar (tänkte installera en sådan LTC i polarens lilla fiskebåt).

 

För min segelbåt så tänkte jag dock själv montera in en radio från Fusion där man kan fjärrstyra den via NMEA2000-nätverket från plottrarna.

 

Finns även extra dedikerad fjärrkontroll att köpa till (men ser inte så stor poäng då man kan styra allt via plotterns stora skärm).

 

 

På styrpulpetarn har jag en Fusionlösning utan fjärrkontroll men med styrning via en GPSMAP 721x.

Jag är inte jätteimponerad av styrningen via plottern. Dvs att behöva lämna navigationsläget för att justera ljudet. Möjligen kan man skapa någon form av grundkontroll i sidomenyn vid kartvisning, men mer plats får det banne mig inte ta på den näpna lilla 7"-skärmen. En Fusionfjärrkontroll behövs verkligen där, men är inte säker på att jag använder båten tillräckligt mycket för att kunna motivera köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...