Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Marinstereo - fader

Rekommendera Poster

I båten sitter det en bilstereo som inte riktigt lever upp till dagens krav. Vi konsumerar inte huvudsakligen musik på kassettband....

Nåväl. När jag tittar på alternativ så som LTC PROmarine 1111BT så tycks man behöva gå in i menyer för att välja om det skall skräna i sittbrunnen eller inne (fader).

I en bil är detta naturligtvis inget problem, då man sällan ändrar inställingen. Trots detta minns jag att bilstereo förr ofta hade ett extra reglage vid volymratten vilket man snabbt och lätt kunde justera ljudfördelningen.
Har någon här LTC-stereon?
Synpunkter och lösnigar på problemet välkomnas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha brytare på högtalarkablar. Antingen sånt som går att fjärrstyra eller mekaniska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Dadid:

Synpunkter och lösnigar på problemet välkomnas.

En uppenbar lösning är väl att välja bort de apparater du inte tycker har ett bra användargränssnitt.

 

Det bästa borde vara att köp en bilstereo med fjärrkontroll. Jag vet att Pioneer har en fjärrkontroll med knappar för att justera varifrån ljudet ska komma.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen är inte riktigt så uppenbar som den möjligen ter sig.
Har ägnat ett par timmar på prisjakt utan större framgång.

Den fjärrkontroll du nämner har gått mig förbi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på Prisjakt nu och det var ju inte så många som hade fjärrkontroll vilket är förståeligt. Vad ska man med en fjärrkontroll till i en bil?

Det är nog därför jag minns att Pioneer hade det, för att det är så onödigt i en bil.

 

Hoppas du hittar något bra.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en jättebillig bilstereo från Jula.

Fader och balans efter ett par tryck på volymratten (eller på fjärrkontrollen).

Misstänker att den radions mottagare inte är så väst känslig. Bra mottagning nära Brudaremossen, men svårt att lyssna på Strömstads P1-sändare när man är på Kosteröarna, solcellspanelens regulator gör inte saken bättre.

Ingen CD, men kortplats och USB, samt fjärrkontroll.

Fjärrkontrollen kunde ju varit bättre, den fungerar men man måste rikta den exakt mot stereon.

Det funkar inte att manövrera stereon från förruffen där de främre högtalarna sitter, dessa blir ej heller helt tysta då de aktre högtalarna har "100%", så strömbrytare kan ju vara bra.

Idén med faderkontroller från början var att stereons slutsteg skulle ha lika mycket belastning hur man än hade justerat ljudet mellan högtalarna.

Förr i tiden fanns det separata faderpotentiometrar att köpa, kanske finns fortfarande?

I alla fall så balanserade dessa belastningen, när man justerade fram/bak högtalarna lades en belastning på utgången så att det i teorin skulle vara samma resistans hur man än bar sig åt. Elektromekanik när den funkade som bäst.

 

Pratade med en bilstereoexpert som av erfarenhet visste att Alpines bilstereor hade bättre eller känsligare radiomottagare. Huruvida denna firma har någon modell med fjärr vet jag inte.

Men man kan ju tycka att de marina varianterna skulle ha känsligare radiomottagning och funktionell fjärr.

LTC Promarine har i alla fall en fjärrkontroll. Den koster ju bara litet drygt en tusenlapp.

 

Kassettband?

Det är nästa retrogrej, nu när vinylskivorna åter är populära sneglar marknaden efter de förhistoriska, trassliga och brusiga kassettbanden, så spara den stereon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dadid:

Lösningen är inte riktigt så uppenbar som den möjligen ter sig.
Har ägnat ett par timmar på prisjakt utan större framgång.

Den fjärrkontroll du nämner har gått mig förbi.

Jag har en med järrkontroll i båten. Fjärren funkar endast mitt tramfrån ca 1-2 m från stereon. Faktiskt i nte helt dumt i salongen då man kan ändra ljud mm från båda sidor bordet. Skulle inte funka frå sittbrunnen. Vet inte om nån flärrkontroll tilö audio/video skulle funka så som du tänkt.. inte i min båt iaf.

Jag har inga högtalare i sittbrunnen så har inte det behovet.. däremot en bluetooth-högtalare som jag brukar ha där. Funkar klockrent för våra behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Dadid:

I båten sitter det en bilstereo som inte riktigt lever upp till dagens krav. Vi konsumerar inte huvudsakligen musik på kassettband....

Nåväl. När jag tittar på alternativ så som LTC PROmarine 1111BT så tycks man behöva gå in i menyer för att välja om det skall skräna i sittbrunnen eller inne (fader).

I en bil är detta naturligtvis inget problem, då man sällan ändrar inställingen. Trots detta minns jag att bilstereo förr ofta hade ett extra reglage vid volymratten vilket man snabbt och lätt kunde justera ljudfördelningen.
Har någon här LTC-stereon?
Synpunkter och lösnigar på problemet välkomnas.

 

Är nog en helt OK radio för mindre båtar (tänkte installera en sådan LTC i polarens lilla fiskebåt).

 

För min segelbåt så tänkte jag dock själv montera in en radio från Fusion där man kan fjärrstyra den via NMEA2000-nätverket från plottrarna.

 

Finns även extra dedikerad fjärrkontroll att köpa till (men ser inte så stor poäng då man kan styra allt via plotterns stora skärm).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Peter_K:

Två stereos..?

En inne, en ute..?

 

Nej, inte alls.

  • LTC (1 st) är till en annan båt (en polares fiskebåt)
  • Fusionradio (1 st) är till min egna segelbåt.

Däremot så kommer jag att ha högtalare både ute (i sittbrunnen), samt inne (i ruffen). Allt ljud kan styras antingen direkt på Fusion som kommer sitte inne, eller så kan allt styras ute från sittbrunnen på valfri plotter (via NMEA2000-nät som alla prylar är uppkopplade mot).

Redigerad av martinot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev martinot:

 

Nej, inte alls.

  • LTC (1 st) är till en annan båt (en polares fiskebåt)
  • Fusionradio (1 st) är till min egna segelbåt.

Däremot så kommer jag att ha högtalare både ute (i sittbrunnen), samt inne (i ruffen). Allt ljud kan styras antingen direkt på Fusion som kommer sitte inne, eller så kan allt styras ute från sittbrunnen på valfri plotter (via NMEA2000-nät som alla prylar är uppkopplade mot).

Det var ett tips till trådskaparen som vill kunna välja ifall han lyssnar inne eller ute. 

Jag tänker; med alla special-kopplingar kanske det blir billigast och enklast med två separata anläggningar i slutänden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Det var ett tips till trådskaparen som vill kunna välja ifall han lyssnar inne eller ute. 

Jag tänker; med alla special-kopplingar kanske det blir billigast och enklast med två separata anläggningar i slutänden. 

 

Ahh. Var inte så lätt att veta. För mig ivf. :)

 

När du varken citerade eller svarade någon specifik, så brukar man (normalt) anta att sista inlägget svarar på det precis föregående.

 

Men nu är jag med. :)

 

Jo, det kan nog tänkas att det blir lite billigare.

 

Nackdelen kan vara att om man vill ha samma ljudkälla/musik i både sittbrunnnen och ruffen så kan det bli lite mer problematiskt.

Redigerad av martinot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade precis samma "problem" - ljud inne och ute (på akterdäck).

 

Absolut enklast men kanske inte mest elegant blev en liten brytare för akterdäckshögtalarna ("rear").  Då ser man också visuellt på knappen om man har högtalarna på ute, vilket kan vara bra att kolla innan man skruvar på volymen tidiga morgonen eller sena natta....

 

Ibland funderar jag på om man inte går över ån efter vatten när det gäller lösningar 🔇

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input.

Lösningen blev tvenne.

Jag beställde en JBL Charge 3 igår. Dvs en Bluetoothhögtalare som är vattentät, har ett stort batteri, fungerar som batteribackup till mobil etc samt går att koppla samman med fler enheter av samma modell.

Med denna ombord blir kraven på den andra stereon mindre. Fusion är robusta och bra på många vis i en båt. Har en i motorbåten. Dock tycker jag att de är lite väl kostsamma så det kan hända att det blir någon snikmodellen så som LTC, Boss eller Velex.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Dadid:

Fusion är robusta och bra på många vis i en båt. Har en i motorbåten. Dock tycker jag att de är lite väl kostsamma så det kan hända att det blir någon snikmodellen så som LTC, Boss eller Velex.

 

De har i alla möjliga prisklasser.

 

Vill du ha en som inte är så avancerad (saknar NMEA2000), men som ändå har alla moderna saker som Bluetooth, etc. så finns de från ca 1500 pix och uppåt i Sverige.

 

Fusion Marine MS-RA50: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1437458

 

Kan man tänka sig att lägga något lite mer så kan man även få det som jag tycker är så grymt (har sett i andra båtar, och kommer till våren installera själv) med integration med plotters i nätverk över NMEA2000. Då kan du styra din Fusion (eller andra vanliga märken så som Rockford Fosgate, Clarion, etc.) med NMEA2000 från vilken skärm som helst.

 

Är snål ibland och letar fynd utomlands, och kan man som jag tänka sig att köpa från tex. UK-säljare, Ebay eller Amazon så kan man, speciellt om man tar det lite lungt, hitta fyndpriser och på kampanj för inte så extremt mycket mer än kvalitetsradios utan NMEA2000.

 

 

Redigerad av martinot
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på hur smidigt det kan vara när man styr en radio via NMEA2000 ifrån en plotter:

 

 

 

I exemplet ovan är det Garmin (som numera äger Fusion), men det finns liknande support för alla andra märken så som Navico (B&G, Simrad, Lowrance), Raymarine och Furuno

 

Det är dock inte enbart Fusion, utan liknande marinanpassade radios med NMEA2000 finns från nästan alla tillverkare som tex. Rockford Fosgate, JL Audio, Navico och Clarion. Grymt smidigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev martinot:

Grymt smidigt.

Coolt! Nästan så man blir lite sugen. Fast de få gånger jag lyssnar på radio så duger min gamla Sailor och den har nog inte NMEA2000....

 

Sailor R109.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Coolt! Nästan så man blir lite sugen. Fast de få gånger jag lyssnar på radio så duger min gamla Sailor och den har nog inte NMEA2000....

 

Sailor R109.png

 

Den är inte direkt kompakt eller liten (och kanske inte heller så strömsnål), men däremot en grymt snygg klassiker. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev martinot:

 

Den är inte direkt kompakt eller liten (och kanske inte heller så strömsnål), men däremot en grymt snygg klassiker. 👍

Jag hade en på radiopejlningens tid men som jag sålde. Men så hittade jag en till bra pris på Blocket och slog till. Strömsnål är den och den har även plats förr torrbatterier. Stereo får man bar i hörlurarna. Grymt bra radiodel, mycket bättre än bilsteros som ofta har ganska dåliga radiodelar. Kortvåg/gränsvåg och där sänds samma väderrapporter som på VHFn men hörs på mycket längre avstånd.

I köpet ingick pejlantennen. Med en Seastrel pejlkompass.

 

Sailor BK171.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag hade en på radiopejlningens tid men som jag sålde. Men så hittade jag en till bra pris på Blocket och slog till. Strömsnål är den och den har även plats förr torrbatterier. Stereo får man bar i hörlurarna. Grymt bra radiodel, mycket bättre än bilsteros som ofta har ganska dåliga radiodelar. Kortvåg/gränsvåg och där sänds samma väderrapporter som på VHFn men hörs på mycket längre avstånd.

I köpet ingick pejlantennen. Med en Seastrel pejlkompass.

 

Sailor BK171.jpg

 

Fantastiskt! :)

 

Vad fick du ge för allt?

 

Nu kan jag absolut tänka mig att kvaliteten på denna pjäs är bra mycket högre än alla dagens produkter, men en annan orsak jag hört av många att välja en radio byggd för marint bruk (Fusion,  Clarion, etc.) är just att radiodelen skall vara bättre (OK), medans i moderna bilradio så är den ofta ganska medioker (som bäst).

 

De har visserligen inte heller gränsvåg, men många marina radios har förutom FM-radio även just VHF-stöd (inklusive min Fusion RA-205). Detta för att tex. kunna lyssna på vädersändningarna utan att ha på vanliga VHF:en, eller att kunna få de enklare i alla högtalare i systemet (även bra som backup).

 

Så det finns faktiskt flera skäl till att undvika bilradio, och istället lägga på några hundralappar till och välja en radio konstruerad för marin användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev martinot:

Vad fick du ge för allt?

500 + frakt. Dyker upp i bland på Blocket men en del begär fantasisummor. Ingen HiFi eller för partybruk men det behöver jag inte heller.

 

Köpte en klass D förstärkare med inb radiodel och möjlighet att spela från SD-kort för typ 200 på eBay. Fungerar helt ok men den har inte blivit monterad efter båtbyte. Tänkte sätta den i förpiken ifall man mot förmodan vill lyssna på morgonandakten ;)

 

Fusion verkar smarta, skulle nog kunna tänka mig en sådan om jag kände behov av musik. Men jag klarar mig utan musik när jag seglar. På kvällarna i någon naturhamn brukar jag lyssna på kortvåg men en Lowe HF-250. Tycker det är avkopplande, i synnerhet när man lyckas först en hel mening på morse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Köpte en klass D förstärkare med inb radiodel och möjlighet att spela från SD-kort för typ 200 på eBay. Fungerar helt ok men den har inte blivit monterad efter båtbyte. Tänkte sätta den i förpiken ifall man mot förmodan vill lyssna på morgonandakten ;)

Har du morgonandakten på SD-kort 😳

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

500 + frakt. Dyker upp i bland på Blocket men en del begär fantasisummor.

 

Otroligt fynd!

För det priset så hade jag köpt en direkt bara för att ha som ett klassiskt föremål hemma. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också jag skulle finna en till bra pris på Blocket eller Tradera, men hittar inget.

Jag får väl be en bön, Fader vår blir nog bra! :):)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Har du morgonandakten på SD-kort 😳

Självklart. Man kan ju försova sig ;)

 

1 timme sedan skrev martinot:

För det priset så hade jag köpt en direkt bara för att ha som ett klassiskt föremål hemma.

Lägg en bevakning på Blocket, ibland dyker det upp fynd.

Jag köpte en Sailor RT144 på mitt kontor, kostade något liknande. Fick en 27MHz Lafayette på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tänkte också jag skulle finna en till bra pris på Blocket eller Tradera, men hittar inget.

Ha tålamod, ibland tar det flera år innan något dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Sailorradio ser tjusig ut. Om man bara vill få en bra FM-mottagning så är väl en modernare FM-radio lika bra eller? Samt en bra FM-antenn placerad högt upp är väl en förutsättning för att få bästa mottagning om man håller till långt ut i den svenska skärgården. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...