Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pilletant447

Var kan man köpa ett kortare brakket??

Rekommendera Poster

Behöver köpa ett kortare brakket eftersom jag installerade en maskinlift på det nuvarande och motorn åkte ut ytterligare 15-20 cm pga de. Frågan är också om jag skall skita i brakket överhuvud taget och installera en lättare maskinlift istället direkt på spegeln för att minska vikten😏,  gjord för 250 hk istället för 300 eftersom jag ämnar byta till en Pro xs.

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite delad till den offset som blir med bracket. Har hellre längre skrov om man 

åndå ska förlänga ekipaget. Jag hade nog kört på en smidigare lift direkt på spegeln. Blir ju som du säger lättare och smidigare.

 

Du bör dessutom få bättre tyngdpunkt på köpet när motorn kommer närmare båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-06 vid 15:59 skrev Mange249:

Vad är det för båt och fart förresten?

 

2019-01-06 vid 15:55 skrev Mange249:

Jag är lite delad till den offset som blir med bracket. Har hellre längre skrov om man 

åndå ska förlänga ekipaget. Jag hade nog kört på en smidigare lift direkt på spegeln. Blir ju som du säger lättare och smidigare.

 

Du bör dessutom få bättre tyngdpunkt på köpet när motorn kommer närmare båten. 

Det är en Stiletto 22🤠. Du har nog rätt, men det blir ju många hål i spegeln eftersom hålen efter brakketen inte övernsstämmer med powerliften. Som det ser ut nu så tycker jag den har hamnat alldeles för långt ifrån iom PL men å andra sidan så säger en del att ju längre ifrån motorn är desto bättre gång och fart, stämmer den teorin??? För just nu så voblar😡 båten redan vid 45 knop tanken var att komma över den magiska gränsen 80 knop🙄. Både motorns tyngd 275 (245 säger en del experter) kg + pl/brakket vikt samt att det blev en xl och att förre ägaren sänkte brakketen spelar ju in en del (det första testet gjordes i somras med den motorn), frågan är om jag bara ska höja brakket och korta riggen till 20 samt införskaffa hydraliska trimplan och det hjälper mig eller börja om från början med en lättare motor??? Och ja jag har erfarenhet av mindre racerbåtar men inte att mekka med dem. Men eftersom jag känner en proffsig sådan så får han ordna detta, men frågan är ju hur jag ska göra??🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver köpa ett kortare bracket eftersom jag installerade en maskinlift på det nuvarande och motorn åkte ut ytterligare 15-20 cm pga de. Frågan är också om jag skall skita i brakket överhuvud taget och installera en lättare maskinlift istället direkt på spegeln för att minska vikten😏,  gjord för 250 hk istället för 300 eftersom jag ämnar byta till en Pro xs.

 

Tacksam för svar.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det blir ju många hål i spegeln eftersom hålen efter bracketen inte överensstämmer med powerliften. Som det ser ut nu så tycker jag den har hamnat alldeles för långt ifrån iom PL men å andra sidan så säger en del att ju längre ifrån motorn är desto bättre gång och fart, stämmer den teorin??? För just nu så voblar😡 båten redan vid 45 knop tanken var att komma över den magiska gränsen 80 knop🙄. Både motorns tyngd 275 (245 säger en del experter) kg + pl/brakket vikt samt att det blev en xl och att förre ägaren sänkte bracketen spelar ju in en del (det första testet gjordes i somras med den motorn), frågan är om jag bara ska höja brakket och korta riggen till 20 samt införskaffa hydraliska trimplan och det hjälper mig eller börja om från början med en lättare motor??? Och ja jag har erfarenhet av mindre racerbåtar men inte att mekka med dem. Men eftersom jag känner en proffsig sådan så får han ordna detta, men frågan är ju hur jag ska göra??🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gå till en mindre verkstad och be dem modifiera motorkonsollen.

Eller göra en ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att som Fiatx19 är inne på, korta bracketen är nog inte en dum ide.

 

Det viktigaste för dig är att bestämma monteringshöjden, så att du kan använda hissen för finliret. Sitter motorn djupt, blir det aldrig bra gång på ekipaget. Hur sitter den monterad idag relativt båtbotten?

 

Med setback behöver man höja motorn och en generell syn verkar vara att man höjer 1tum per 10tum setback. Fördelar med setback sägs vara att man får mer hävstång på powertrim och proppen jobbar i lugnare vatten. Tyngdpunkten är dock en negativ effekt och jag skulle som sagt hellre ha längre skrov än setback.

 

Bygger du om till kortare rigg får du ner tyngdpunkten(och lite vikt) och med så lätt båt, vill man ju ha bort alla kilo man kan så långt bak. Enda anledningen för xl är som jag ser det att man får motorklumpen högre ur vattnet vid stillaliggande och backning.

 

Hur ser det ut med tank och batteri? Är de framflyttade?

 

De finns nog mer specifik kunskap om just Stiletto och bracket från de som kört med en om du söker lite(kanske utanför forumet). Rent generellt verkar det vara lite spridda åsikter kring bracket och det vore kul att reda ut det ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har rensat upp i detta lite.

bracket
Vad som avses är en konsol.
I denna kontext en Engine bracket eller då en Motorkonsoll.

 

För att sammanfatta "diskussionen" om norska, svenska, engelska och särskrivningar då.
Brakket är en konsoll. 
I denna kontext en Motorkonsoll.

Sedan om det är svenska eller norska låter jag andra reda ut. Förslagsvis här i OffTopic.

 

//stavhammar

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev stavhammar:

Har rensat upp i detta lite.

bracket
Vad som avses är en konsol.
I denna kontext en Engine bracket eller då en Motorkonsoll.

 

För att sammanfatta "diskussionen" om norska, svenska, engelska och särskrivningar då.
Brakket är en konsoll. 
I denna kontext en Motorkonsoll.

Sedan om det är svenska eller norska låter jag andra reda ut. Förslagsvis här i OffTopic.

 

//stavhammar

Tack det började bli ganska jobbigt att behöva försvara sig hela tiden och inte få något vettigt svar på det tråden handlade om egentligen, nu hoppas jag på flera olika tips på min fråga.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mange249:

Att som Fiatx19 är inne på, korta bracketen är nog inte en dum ide.

 

Det viktigaste för dig är att bestämma monteringshöjden, så att du kan använda hissen för finliret. Sitter motorn djupt, blir det aldrig bra gång på ekipaget. Hur sitter den monterad idag relativt båtbotten?

 

Med setback behöver man höja motorn och en generell syn verkar vara att man höjer 1tum per 10tum setback. Fördelar med setback sägs vara att man får mer hävstång på powertrim och proppen jobbar i lugnare vatten. Tyngdpunkten är dock en negativ effekt och jag skulle som sagt hellre ha längre skrov än setback.

 

Bygger du om till kortare rigg får du ner tyngdpunkten(och lite vikt) och med så lätt båt, vill man ju ha bort alla kilo man kan så långt bak. Enda anledningen för xl är som jag ser det att man får motorklumpen högre ur vattnet vid stillaliggande och backning.

 

Hur ser det ut med tank och batteri? Är de framflyttade?

 

De finns nog mer specifik kunskap om just Stiletto och bracket från de som kört med en om du söker lite(kanske utanför forumet). Rent generellt verkar det vara lite spridda åsikter kring bracket och det vore kul att reda ut det ordentligt.

Det finns färdiga hål att flytta upp den 1dm  p.g.a att förre ägaren flyttade ned den för att han var rädd när båten stegrade sig i acceleration (han borde nog inte ha köpt en sådan båt överhuvud taget). Det var aldrig meningen att det skulle bli XL rigg säljaren ljög och sa att det var L rigg när jag frågade (köpte motorn på distans, vill inte ha påhopp för det). Batteriet och motorn för powerliften sitter styrbord resp. babord i aktern dom är ej framflyttade således, men tanken sitter en bit framför soffan bak samt syns en fjärdedel bakom densamma undertill då. Och det (märk väl att det står det istället för de, fick ju påhopp för det också) är ca 1-1,1/1,2 m från spegelväggen till tanken. När det gäller ombyggnation så är det väl bättre att hitta en beg. kortare rigg, som bara är att montera men det måste vara V8 mått då så det blir ju svårare. Är det så lämpligt att såga i en rigg sådär bara istället för att byta då menar jag??

 

 

Bara 25 exemplar byggda så chansen att en hel del har kört en, samt har kunskap om densamma är rätt så osannolik tror jag??

MARINER.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Pilletant447:

Det finns färdiga hål att flytta upp den 1dm  p.g.a att förre ägaren flyttade ned den för att han var rädd när båten stegrade sig i acceleration (han borde nog inte ha köpt en sådan båt överhuvud taget). Det var aldrig meningen att det skulle bli XL rigg säljaren ljög och sa att det var L rigg när jag frågade (köpte motorn på distans, vill inte ha påhopp för det). Batteriet och motorn för powerliften sitter styrbord resp. babord i aktern dom är ej framflyttade således, men tanken sitter en bit framför soffan bak samt syns en fjärdedel bakom densamma undertill då. Och det (märk väl att det står det istället för de, fick ju påhopp för det också) är ca 1-1,1/1,2 m från spegelväggen till tanken. När det gäller ombyggnation så är det väl bättre att hitta en beg. kortare rigg, som bara är att montera men det måste vara V8 mått då så det blir ju svårare. Är det så lämpligt att såga i en rigg sådär bara istället för att byta då menar jag??

 

 

Bara 25 exemplar byggda så chansen att en hel del har kört en, samt har kunskap om densamma är rätt så osannolik tror jag??

MARINER.jpg

Bilden visar hur mycket bracket är sänkt idag amt den förra motorn som var var sönderkörd (fick den med på köpet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev FIATX19:

Jag skulle gå till en mindre verkstad och be dem modifiera motorkonsollen.

Eller göra en ny.

 

Så det finns inte en färdig kortare man kan köpa nånstans?? Dom måste byggas helt enkelt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning faktiskt.

Men tror du kan få en gjord lika billigt som du kan köpa en.

Får du en gjord vet du att den passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...